FORFEDRE /ETTERKOMMERE TIL PEDER FORS OG HANS KONE KAREN

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
dn18701
Sted: FJELLHAMAR

FORFEDRE /ETTERKOMMERE TIL PEDER FORS OG HANS KONE KAREN

Legg inn av dn18701 » 30. november 2007 kl. 15.06

JEG SØKER ETTER FORFEDRE OG ETTERKOMMERE TIL PEDER FORS OG KAREN LARSDATTER. TROR PEDER KOOMER FRA SVERIGE OG AT HANS FAR HETER OLOF ELLER OLE. NOEN SOM VET NOE OM DISSE? BLIR KJEMPEGLAD OM JEG HØRER NOE FRA NOEN.

MVH KARSTEN

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Sted: KONGSBERG

Re: FORFEDRE /ETTERKOMMERE TIL PEDER FORS OG HANS KONE KAREN

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 30. november 2007 kl. 15.54

Når levde Peder og kona? Vet du når de giftet seg?

Hilde

dn18701

Legg inn av dn18701 » 1. desember 2007 kl. 9.13

Tror de var født ca 1775-80. Peder i Sverige og Karen i Alta Gift 1803-04. Fikk bl.a en sønn kalt Ole. Han tror jeg døde i 1853.

God hilsen fra,
Karsten.

gj03809
Sted: HAMMERFEST

Legg inn av gj03809 » 1. desember 2007 kl. 12.37

Som du ser når barna døpes, så bruker han navnet Peder Olsen og Peder Olsen Foss. Bosted Elvebakken i Alta. Foss er muligens en feiltolkning/skriving av Fors. Slekten Fors,hvis det er det riktige på han, har også en del forgreninger i Hammerfest.
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=113203
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=113332
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=113411
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=113676
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=113702
Når det gjelder ekteskapinngåelsen som du mener er ca 1803-1804, så ligger kirkebøkene for Talvik på internett, så da kan du selv søke i disse. Alta er oppført under Talvik på denne tiden.

Hilsen Kjell

dn18502
Sted: LEIRFJORD

Legg inn av dn18502 » 1. desember 2007 kl. 12.56

I FT 1801 er Peder Olsen Fors på Elvebakken; smed og fisker 25 år http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1425#ovre

Har en del på smed-slekta Fors fra Sverige, men først må vi finne ut av hvor denne Peder Olsen Fors kommer inn henne.

dn18502
Sted: LEIRFJORD

Legg inn av dn18502 » 1. desember 2007 kl. 13.03

gj05745
Sted: OSLO

Legg inn av gj05745 » 4. desember 2007 kl. 20.29

Hei.
Peder Olsen Fors ble født fredag. 29 mars 1776 i Pello, døpt i Øvertorneå, død 29. des. 1845 på Elvebakken, foreldre: Olof Olofsson Fors f. ca. 1740-43 i Jarhoys, død tirsdag. 8. mars 1825 i Polmak, gravlagt 12 juli 1825 i Tana, oppgitt alder 8o år og Maria Esaiasdatter (Matti) f. onsdag. 13. sept. 1741 i Turtula, Øvertorneå, død jan. 1876 i Alta. Gift 12. april 1765, De fikk tilsammen 10 barn, 9 av disse ble døpt i Øvertorneå.
Olof Olofsson Fors var i skattemanntallet for Alta 1. gang 1784 som springmann. I kirkebok nr. 5 for Talvik står det i 1786: "5. Februar Begravet den svenske smeds kone af Alten 49 aar".
Olof Olofsson Fors giftet seg 2. gang 19. p. Trin. 1787 i Talvik med Elen Andersdatter. De flyttet ca. 1791 til Tana, da han fikk arbeide hos handelsmann Dam ved Gullholmen, som imidlertid døde kort tid deretter. Oluf Dam hadde lånt 25 rd. til smeden Ole Olsen Fors, og fordi dødsboet ville ha disse pengene tilbake, kom han i økonomiske vanskeligheter. Og var deretter en tid i Sverige. Olof Fors og Elen Andersdatter fikk 5 barn. Hun druknet sammen med sin sønn Lars 7. mai 1802 i Tanaelven.
7 av barna fra første ekteskap og 3 barn fra andre, har etterslekt.
Olof Olofsson Fors hadde sine røtter fra Kengis bruk, begge foreldrene var født der. Hans farfar Olof Larsson Fors var masmester og bruksmed ved Tornefors, og var gift med en pike av fransk eller vallonsk slekt, Brita Persdotter Servio. Olof Fors mor, Kerstin Olofsdotter Thun var av tysk avstammning. Men dette kan man lese om på anbytarforum.
Erik Kuoksu har skrevet boken: Slekten Fors, og opplysninger om deler av den norske slekten har han fått av meg.
Karin Larsdatter f. 1776 på Elvebakken, død 22. aug. 1842. Foreldre postfører Lars Larsen f. 1743 på Elvebakken, druknet okt. 1786 på postreise og Margrethe Olsdatter, f. 1752 død 1818?
Hennes far var sagmester Ole Olsen og moren Kerstin var datter til Henrik Hedström og Margareta Johansdatter Tornberg. Man kan lese om dette under Tornberg på Anbytarforum

Mvh. Kristian

gj05745

Legg inn av gj05745 » 5. desember 2007 kl. 0.23

Det er noe feil i innlegget mitt. Maria Esaisdatter døde ikke 1876, men 1786. I Talvik kirkebok står det 1786: "5. Febr begravet Marie Esaiæ Dr. den svenske Smeds kone af Alten 49 aar"

dn18701

Legg inn av dn18701 » 11. desember 2007 kl. 13.00

Heisann!!
Takk for interessante opplysninger om Peder Fors og hans kone. Lurer litt på hvorfor Olof hette Olof i Sverige og Ole i Norge. Jeg lurer også på om Peder og Karen hadde en sønn som het Ole og var født ca 1803, som giftet seg med en som het Ragnild Mella og som døde i 1853-54. Virker som du vet en del om dette, og for alt jeg vet er du i slekt med Peder. Hvis ting er som jeg tror så er Peder min tipp-tippoldefar. Spent på om du vet noe om Ole og evt. barna hans etterkommere.

Ha en fin dag.

Mvh Karsten

gj05745

Legg inn av gj05745 » 17. desember 2007 kl. 1.46

Hei.
Jeg vet ikke hvem du er, men vi må være i nær slekt, fordi Peder Olsen Fors og Karen Larsdatter også er mine aner. Deres sønn Ole Fors ble født 29. aug. 1804, og døde 1853. Han bodde i Transfarelv. Navnet Peder og Ole ble ikke brukt i Sverige. I steden for det var det Per og Olof. Peder Olsen Fors Hadde flere søstre i Alta området. og 2 brødre som var gift, men uten barn.
1) Søsteren Kristin Olsdatter Fors var gift med Johannes Olsen i Talvik, og hadde flere døtre som fikk barn. Et av hennes barnebarn Kristine Fredrikke Nilsdatter ble gift med lærer Johannes Reimers. De flyttet til Gamvik. Og der skal det være hundrevis av etterkommere.
2) Søsteren Brita (Berit) Olsdatter Fors ble gift med Henrik Pedersen Elvebakken, og fikk 2 døtre Elen og Maria med ham før hun døde. Elen Har stor etterslekt i Alta. Maria ble gift i Hammerfest.
3) Søsteren Clara Olsdatter Fors gift med Mikkel Mikkelsen, de hadde en datter Maria om ble gift 2 ganger, og har stor etterslekt.
4) Søsteren Anna Olsdatter Fors ble 2. gift med David Møller i Talvik, og fikk flere barn.
Dessuten hadde han 2 søstre og 2 brødre som ble gift i Østfinnmark og hadde flere barn.

Mvh. Kristian.

dn18701

Legg inn av dn18701 » 18. desember 2007 kl. 8.28

Hei igjen!!!
At vi er i slekt er nok sikkert, men hvor nær vet jeg ikke. Ole Fors (f. 1804) er min tippoldefar som du sikkert skjønner. Etter hva jeg har funnet ut fikk han en sønn som het Peder eller Per.Det veksler litt etter hva register man ser i. Han flyttet etterhvert til Øksfjord og gifter seg med Ane Nilsdatter. De får 5 barn. Der i blant en som fikk navnet Hans. Han er min morfar.
Det er interessant å lese dine innlegg. De innholder ikke bare årstall, men også andre interessante ting.
Har prøvd å finne ut hvem brødrene til Peder Olsen Fors er. Du never søstrene. Vet du også hvem hans brødre er?

Ha en fin dag.

gj05745

Legg inn av gj05745 » 20. desember 2007 kl. 2.13

Hei.
Det var skifte 21. aug. 1828 etter Peders bror, smeden Ole Olsen Fors. Fordi han dør barnløs er alle hans søsken nevnt i skiftet. Jeg gjengir et kort utdrag av dette her:
1. broderen Johannes Olsen 50 aar gift og boende i Schjervøe sogn.
2. ----------- Peder Olsen Fors 45 aar gammel, gift og boende paa Elvebakken i Alten
3. ------------ Esaias Olsen Fors Talvig, myndig, gift.
4.Søsteren Kjerstin Olsdatter gift med Edtagen Lods Johannes Olsen Halsen.
5. ----------- Clara Olsdatter Gift med Mikkel Mikkelsen Torlevig i Alten.
6. ----------- Sophie Olsdatter gift og boende i Kjøllefjord Sogn i Øst Finmarken.
7. ----------- Maria Olsdatter hvilken var gift og boede i Thanna Sogn i Øst Finmarken, men som er Død, og har efterladt sig følgende Børn : a) Anders Olsen 30 aar gammel, b) Samuel Olsen myndig alder, begge skal være Bosadt i Thana sogn i Øst Finmarken
8. Havsøsteren Anne Olsdatter gift med David Møller i Alten Talvig sogn.
9. --------------- Berith Olsdatter, hvilken er Død, og har efterladt sig føgende Børn: a) datteren Elen Henrichsdatter gift med Fredrik Motka i Alten, b) Maria Henriksdatter, ugift.
Det er feil i skiftet om Maria. Anders og Samuel var hennes halvbødre.
Maria Olsdatter Fors gift Med Clemet Samuelsen hadde flere barn, og to av disse ble gift og fikk barn: Samuel Clemetsen, gift og bodde på Norskholmen i Tana og Ane Clemetsdatter gift med Christopher Jørgensen. De bodde i Mehamn.
En lærer Bjarne Lillevik, som har skrevet: "Mehamnfolkets historie" side 175, forteller om henne, at hun var oppvokst i Bonakas Tana, men snakket en bløt og for de fleste en ukjent dialekt. Sproget var ikke norsk. Jentens mor Maria var svensk, og hos henne hadde jenta fått denne uttalen. Moren skulle være en vakker kvinne og Ane ble en skjønnhet, beundret av alle menn.
Det ble stor etterslekt etter henne.
Jeg skal ikke gå nærmere inn på disse slektene her og nå. Men alle kirkebøkene er jo nå skannet, så du finner det meste der.
Som barn husket jeg godt din morfar Hans. Han var godt likt av alle. Hans Fors yngre halvbror Nils Fors er min far.
Hadde inntrykk av at Hans sine døtrer ble gift i Kvænangen.

Mvh. Kristian

dn18701

Legg inn av dn18701 » 20. desember 2007 kl. 10.23

Hei Kristian.
Takk for flott oversikt når det gjelder Peder Fors sine søsken. Godt å få de forskjellige personer inn i si rette sammenheng.
I 1958 var jeg en tur med min mor i Øksfjord. Og som det seg hør og bør skulle slekta besøkes. Ikke alltid like kult for en guttunge på 9 år. Det var jo for det meste eldre mennesker vi besøkte. Og de ikke akkurat ivret etter å snakke med oss unger. Men det var et hederlig unntak.Og det var da vi besøkte din onkel Thomas Matias. Spør meg ikke hvordan han så ut, eller hvordan det var der han bodde. Det jeg minnes fra det besøket var hans ro og varme han omga seg med. Tenk at det som sitter aller mest i minnet fra denne turen er Thomas og hvor koselig han var. Husker jeg håpet på at vi skulle overnatte hos han, men mor ville det anderledes. Men det er en annen historie.
Ellers er det helt korrekt at Hans Fors sine døtre havnet i Kvænangen. I hvert fall to av dem. Og den ene av de ble min mor.
Nå lurer jeg på om du kan gi meg tips om hvordan jeg skal finne opplysninger om din far Nils og hans søsken. Deres ektefeller og barn.
Det er også andre ting jeg kunne tenke å spørre deg om, men det passer ikke i dette forum.

Ha en strålende dag.

gj05745

Legg inn av gj05745 » 20. desember 2007 kl. 22.38

Hei.
Sender deg en kort oversikt over barn til Olof Olofson Fors, f. ca. 1740-43 (sønn til Olof Olofsson Fors og Kerstin Olofsdotter Thun). Han hadde med Maria Esaiasdatter, f. 13. sept. 1741 i Turtula, Øvertorneå (datter til Esaias Larsson Matti og Karin Henriksdotter), disse barna:
1) Olof Olofsson Fors, f. 2. okt 1765, gift 1. gang 1790 med enke Kirsten Thomasdatter, gift 2 gang med Sophie Olsdatter Buch, død 7. mai 1819 i barsel, ingen barn.
2) Daniel Olofsson Fors, f. 1767, død som barn.
3 Johannes Olofsson Fors, f. 1. jan. 1769, gift 1. gang 1793 I Skjervøy med Malena Eriksdatter, 6 barn. Gift 2. gang 1804 med Doreta Hansdatter født i Røros, 4 barn, stor etterslekt. De bodde i Jopanvik (Djupanvik), Skjervøy
4) Kerstin Olofsdotter Fors f. 2. des 1770, død 1835, gift med Johannes Olsen Talvik, stor etterslekt.
5) Brita Olofsdotter Fors, f. 1773, d. 1798, gift 1794 med Henrik Pedersen, Alta, stor etterslekt
6) Maria Olofsdotter Fors, f. 11. jan 1775 d. 1816, gift 1796 med Samuel Clemetsen, stor etterslekt.
7) Per Olofsson Fors, f. 29. mars 1776. Vår stamfar.
8) Sophie Olofsdotter Fors, f. 6. sept. 1778, død 1848. gift 1796 i Kjøllefjord med Ole Josepsen, etterslekt.
9) Clara Olofsdotter Fors, f. 12. des. 1780, gift 1805 med Mikkel Mikkelsen, Torlevik, etterslekt.
10) Esaias Olofsson Fors, f. 9. sept. 1783 i Muonio, gift 1806 med Karen Andersdatter, ingen barn.

Olof Olofson Fors, gift 2. gang 1787 i Talvik med Elen Andersdatter, barn som vokset opp.
11) Anders Olsen Fors, f. 7 sept. 1788, gift i Tana 1816 med Lisa Pedersdatter, stor etterslekt.
12) Ane Olsdatter Fors, f. 24. april 1792 i Tana, gift 1812 i Kjøllefjord med Johannes Fabiansen død 1815. Gift 2. gang 1818 i Talvik med David Møller, etterslekt
13) Samuel Olsen Fors, f. 1797 i Tana, gift 1815 med Marit Andersdatter Hellander, stor etterslekt.
Skal reise bort på søndag, men hvis jeg får din e-post adresse, kan jeg i jan. 2008, sende deg noe mer, om det jeg har av slekten Fors.
Hyggelig at det er flere i min slekt, som har slektsgransking som hobby.
Det er skrevet om Anders Fors slekt i "Nesseby og Polmakslekter", av Erik Schytte Blix, og i "Tanadalen og Tanaslekter" av Aage Solbakk. Og om Ane Clemetsdatter i "Mehamnfolkets Historie" av Bjarne Lillevik.

Mvh. Kristian

dn18701

Legg inn av dn18701 » 21. desember 2007 kl. 13.14

Hei igjen!!

Nok en gang takk for din utgreiing om slekta vår. Vil vite mest mulig om slekten og det er en kjærkommen hjelp du gir. Syns det er interessant med slektsforsking. For meg har det blitt mest egen slekt, men også andres. Ved å forske i slekta får man jo tidligere slekter på nært hold og man lærer en del om hvordan de levde,hva de levde av osv. Du må gjerne sende alt du har. Mailen du kan sende det til er: [email protected] Husk og bruke bare små bokstaver.

Ønsker deg en riktig god og fredelig jul og et godt nyttår. Det samme til dere andre som har hjulpet meg i min slektsleiting.

God hilsen fra, Karsten

Svar

Gå tilbake til «Alta»