Ingebor Maria Jensdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn20313
Sted: HITRA

Ingebor Maria Jensdatter

Legg inn av dn20313 » 27. november 2007 kl. 18.19

Etter mye leting har jeg funnet min tippoldemor Ingeborg Maria - gift i Sakshaug kirke 20.11.1834 med Ole Rasmussen Qvamsholmen.
Oppgitt født Hitteren med far Jens Svendsen. Eneste jeg kan finne er en Jens Svendsen Hellesvig men hun er døpt Ingeborg Anna. Kan det være samme eller er det noen på Hitra som jeg ikke kan se. Håper på svar.
Reidun Eriksen :D

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Ingebor Maria Jensdatter

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. november 2007 kl. 21.18

Hei Reidun !

Tar med 2 avsnitt fra kapittelet om Hellesvik i Frøyaboka av Maurits Fuglesøy:

"Dette stedet er kjent fra 1626, men bosetningen er meget yngre. Den første husmann en kjenner til her var Svend Christophersen, f. 1750, og hans kone Ingeborg Jensdatter var to år yngre. Barna deres var: Peder f. 1780, Jens f. 1782, Ellen f. 1785, Jakob f. 1787, Kristian f. 1791 og Beret f. 1799."

"Senere ble Hellesvik lagt til ene halvparten av Stølan. Ved en skyldsetning i 1852 ble denne ordningen opprettholdt, og forretningens protokoll viser: Stølen 1/2, Hellesvik og Oren med Hellervik. Ole Johannesen ble eier av Hellesvik, og ved skyldsetning i 1883 frasolgte han Hellervik til Ole Andersen. Ole Johannesen var f. 1819, og hans kone Elen Rasmusdatter var f. 1814 på Sakshaug, Inderøy. De hadde barna Ole og Johan, f. 1846 og 1851."

Det første siterte avsnittet nevner den Jens Svendsen du har funnet i Hellesvika.

Det andre siterte avsnittet gir i siste setning en tydelig forbindelse mellom Hellesvika og
Sakshaug på Inderøy, men uten å nevne de personene du viser til i ditt innlegg.

Dette blir da ikke noe bevis for at Jens Svendsen Hellesvik er far til den Ingeborg Maria eller Ingeborg Anna ( eller kanskje Ingeborg Anne Marie ? ) som er din tippoldemor. Ser i Family Search at Ingeborg skal være født i 1811 ? Og du har funnet at hun er født i Hitteren prestegjeld. Hadde tenkt å sjekke kirkeboka for Dolm 1775 - 1818, den er dessverre sammentrengt og vanskelig å lese. Men heldigvis gruppert etter sogn,slik at Sletten sogn, Nord-Frøya, står for seg; det skulle kanskje være mulig å finne navnene Jens Svendsen og Ingeborg ..... Jensdatter Hellesvik der.
Dessuten har vi senere og adskillig ryddigere kirkebøker, som rundt 1826 vil oppgi Ingeborg som konfirmert - dersom hun fortsatt bodde på Frøya.

Dessverre kom jeg ikke inn på kirkeboksidene på internett ikveld, kan jo prøve senere.

Vennlig hilsen
Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. november 2007 kl. 22.15

Fikk nå åpnet kirkeboksidene,
fant Ingeborg Anna født 15.12.1812:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-169

men det er kanskje dette du har funnet tidligere ?

Farfar Svend Hellesvigen døde forøvrig 12.5.1811, 58 år.

Ingeborg Marias fødselsår er oppgitt til 1811, denne Ingeborg Anna kan være feil person,
selv om mye annet stemmer.

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. november 2007 kl. 23.15

Heisan,
fant Ingeborg Maria konfirmert i Inderøy 1826:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-136

født Hitteren 15 år tidligere.
Men denne skrifta var vanskelig for meg, hva står det egentlig på foreldrene ?
Heter faren Jens Jensen, eller er det virkelig Svendsen det står ? Og mors navn ?
Håper noen kan bidra :?

Vennlig hilsen
Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. november 2007 kl. 13.13

Har på nytt sett igjennom kirkeboksidene for Hitra 1810, 1811 og 1812, og finner i likhet med deg Reidun ingen andre som kan passe noenlunde enn Jens Svendsen Hellevigs Ingeborg Anna. Dessuten ser det ut som om jeg leste feil igår, hun er nok døpt primo 1812, og født ultimo 1811. Kan ikke se fødselsdato klart, muligens i desember.

Når det gjelder Sakshaug, vil jeg tippe på at det står Anne Maren (Olsdatter?) som mors navn.
Ved Ingeborg Marias vielse er hun boende på Hegaas, det er mulig det står Hegaas ved knfirmasjonen også, og farens etternavn er nok der Svendsen.

Gården Hegaas i Sakshaug: Der bor i 1801 Ole Estensen og Ragnil, som muligens kan være Annes foreldre - men hun er ikke med der, kan ha vært i tjeneste annet sted.
Elen Bergitha Rasmusdatter, som ble gift i Hellesvika, Svellingen, Frøya, var født 1814,
antaglig i Barosen ( Baråsen ? ) Sakshaug. Ref. Family Search.

Feil forekom i kirkebøkene naturligvis. Og alt tatt i betraktning synes jeg det nå er mye som tyder på at din Ingebor Maria var fra Hellesvika.

Knut

dn20313

Legg inn av dn20313 » 28. november 2007 kl. 13.46

Takk skal du ha. Har ikke skaffet meg Frøyabøkene. Trodde ikke jeg hadde slekt der. Ja, da var hun på Inderøy før konfirmasjonen. Har lett i kirkebøkene (vanskelig skrift) men hun var ikke konfirmert her. Ved giftermålet med tippoldefar 20.11.1834 står det tydelig Jens Svendsen som far. Hans foreldre er, som du sier Anna Olsdatter og Rasmus Aronsen, Qvamsholmen Sakshaug. Prøver på vaksinasjon - om det er same navnet der.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 29. november 2007 kl. 0.47

Frøyaboka er vel fra 1955, tror kanskje ikke den selges lenger ? Du får spørre Kystmuseet i Fillan om de har den til låns ... Frøya kommune hadde ellers boka liggende på sin nettside for nedlastning en periode, og det benyttet jeg meg av. Kan ikke se at den ligger der lenger ( ? ) Sender du meg en e-post skal jeg prøve å sende den til deg. [email protected]

Knut

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 29. november 2007 kl. 1.18

Hei Reidun.

Frøyaboka ligger her til høyre under Relaterte Dokumenter - den må lastes ned: http://www.froya.kommune.no/Modules/art ... ory.ID=663

Jeg har et lagret eksemplar på min PC om du ikke får det til :lol:

Jeg har sjekket og den ligger der den :lol:
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 29. november 2007 kl. 1.27

Hei til dere.

Ingebor Maria Jensd. Grav, 15 aar, Hitteren - foreldre tyder jeg til Jens Svensen og Anna Monsdatter "Grav" - muligens....eller Gran..........

Legg det ut til tyding på siden for hjelp til tyding :lol:
Lillian Kristiansen

dn20313

Legg inn av dn20313 » 3. desember 2007 kl. 17.34

Til Knut og Lillian og alle hjelpende for å finne min tippoldemor.

Det har dukket opp en som er kommet lenger enn meg. Det er riktig med Ingeborg Maria. Far: Jens Andreas Svendsen og mor: Anne Monsdatter Måsøy. De kom til Inderøy før 1826 (NB! Ingeborgs konfirmasjon!) De bodde først på Gran, senere på Heggåsen som husmann. De hadde også en sønn Ole (f. ca 1807) født i Strinda.
Jens`foreldre: Svend Kristiansen Svellingen f. ca 1750 og Ingeborg Jensdatter Yttersian f. ca 1754. Annes foreldre Mons og Marit Nilsdatter.

Det går seg til, takket være gode hjelpere.
Reidun. :P

Svar

Gå tilbake til «Frøya»