NTDLTR mangler!!! Krise!

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

NTDLTR mangler!!! Krise!

Legg inn av 6820 » 12. november 2007 kl. 20.31

Får ikke startet maskina, - får melding NTDLR MANGLER.

Forsøker å starte repair fra CD'n, kommer til spørsmål om administrasjonspassord, - men vet ikke hva det skulle være, - om det ikke er det jeg, som administrator, bruker når jeg starter Windows XP. Det samme passord til endringer av brannmur/AV.

Noen der som kan hjelpe?

vet ikke om det har betydning ved valg, men
Har C:/ som bare er på 3000 mb, her skal det visst være noe multimedia iflg. instruksjon fra Dell. Derfor en egen partisjon.

D:/ her ligger Windows xp, filene er ikke FAT men NTSF eller hva det er.

:( ikke så stort smil nå........... :)
Hilsen fra Marianne

dn06606
Site Admin

Re: NTDLTR mangler!!! Krise!

Legg inn av dn06606 » 12. november 2007 kl. 21.21

På slutten av denne artikkelen (side 2) står det hvordan man kan gå fram hvis man mangler passordet http://www.associatedcontent.com/articl ... ssing.html
mvh Jan

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 12. november 2007 kl. 23.24

Takk, jeg har tatt ut og satt inn harddisken, tilfelle den var løs. Men det var nok ikke den.

Jeg kommer meg inn i setup, kan jeg der fjerne et passord? Har ikke "kludret" der, gjør fort noe feil.

Ellers kan jeg prøve fixboot, satt og tenkte på den, men toret ikke tilfelle jeg ville miste data!
Hilsen fra Marianne

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 12. november 2007 kl. 23.26

Mener du å si at tipset i artikkelen ikke fungerte? I så fall, hvor stoppet det?
mvh Jan

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 12. november 2007 kl. 23.46

I bios står boot fra CD som nr. 1.
Men det skjer det samme. Skal jeg da prøve tipsene som står om fixboot?
Hilsen fra Marianne

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 12. november 2007 kl. 23.48

er du på slutten av side 2 i artikkelen nå, om manglende passord?
mvh Jan

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 12. november 2007 kl. 23.48

Nei, hadde blingset, nå prøver jeg det siste som står der! Beklager - litt stresset nå! :oops:
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 12. november 2007 kl. 23.57

Nå har jeg gått videre for å installere, har godtatt vilkår, valgt samme partisjon som windows er på (hos meg D:), gått videre, - og nå er jeg kommet dit at jeg bare kan velge mellom: S for å bruke mappen og slette alt som er der, eller ESC for å bruke annen mappe eller F3 for å avslutte.

Lurer nå på om jeg skal gå videre - vil det komme et alternativ R for repair senere?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 13. november 2007 kl. 0.10

Har gått gjennom alle sidene jeg får opp etter startup fra CD igjen, forsøkt å trykke R istedet for annet, enten skjedde ingenting, men der valg av partisjoner - ble selvfølgelig spm. om jeg ville slette partisjon stilt, fordi det var et valg.

Der valgte jeg gjeldende partisjon, og videre - neste valgte jeg å la eksisterende mapper være (her var det ingen reaksjon på R), og så kommer at der er allerede en Windows-versjon, og at den vil bli overskrevet (ingen reaksjon på R). Da kan jeg velge: S. sletter jeg gjeldende innhold, eller Esc for å bruke annen mappe, - eller F3 for å avslutte.

Her er jeg altså redd for å gå videre............. :(
Hilsen fra Marianne

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 13. november 2007 kl. 0.14

Jeg fant ingen Windows PC'er i noen av roteskuffene mine i kveld, så jeg tror det er tryggest å sende sende dette videre til noen som driver med slikt.

Alternativt kan du prøve å Google litt, mye å finne om dette temaet her.
mvh Jan

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 13. november 2007 kl. 0.19

Ja, jeg tør ikke gå videre til overskrivvalg. Jeg skal søke litt rundt og legge in spm. i ITPro.

Tusen takk, så langt. :)
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn07337
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av dn07337 » 13. november 2007 kl. 0.37

Hei Marianne

Høres skummelt ut dette her, men har du ikke kopi av mailene dine på serveren hos Mimer ?

Det kan jo hjelpe deg litt på vei

Krysse fingra, lykke til
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 13. november 2007 kl. 0.47

Hallo Liv,
Ja, det er nifst, har jo alle data om DIS-møtet til helgen liggende på maskina. Er ikke så redd for slektsdata, - har hatt lite tid til egen forskning i det siste, heldigvis, for det er en måned siden jeg la over på ekstern harddisk.

Ble så forbauset i går for all ny epost som lå i innboks var borte, - bare noe fra august igjen der. Men alle mailen ang. møtet var jo i egen mappe, så de ligger der, bare at jeg ikke får åpnet maskinen!!!! :cry: (her skulle det ha vært et ikon med hulk hulk!) Vet ikke hva som har skjedd, har jo både Mimer brannmur og egen. Alle søk etter virus, trojaner etc. viste ingenting. Ingen mangler i Windows ble funnet, men altså - denne fila manglet ved oppstart i morges. (Noe galt har jeg gjort!)

Tror jeg har valgt å ikke ha noe liggende på server, for Tafjord-Mimer har ikke hatt oppe antispam på mange måneder - (og jeg får i bøtter og spann, nå også fra meg selv - til meg selv!), men kom opp spamsjekk igjen nå for ei stund siden.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn07337
Kontakt:

Legg inn av dn07337 » 13. november 2007 kl. 0.52

ok :P

Håper alt ordner seg da :)

Jeg pleier å ha mine liggende til jeg sletter de på maskina, da slettes de også på serveren. En slags sikkerhetskopi det også

I alle fall, ses på lørdag (forkjæla eller ikke, dit skal jeg)
mvh Liv Skramstad

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 13. november 2007 kl. 1.26

God bedring! :)
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 14. november 2007 kl. 21.47

Hallo dere! Fortsatt får jeg ikke åpnet maskina mi pga denne filen. Det viser seg at jeg skal ha lagt inn et passord etter siste formatering, og da ikke noen av de faste jeg bruker! For meg uforståelig, men må tro Dell når de sier det.

Kan noen hjelpe meg? DIS-M&R skal ha et brukermøte for hele fylket f.k. lørdag og jeg har alle avtaler med Høgskolen, påmeldingsliste, stoff som skal trykkes opp etc. liggende på maskinen. Nå har jeg bare fått lånt meg en annen maskin.

Jeg er ikke god nok på å lese meg gjennom engelske instruksjoner tydeligvis, hvertfall har jeg ikke fått de metoder jeg har prøvd til å virke. La også inn spm. på ITPro, fikk endel tips, men sidene jeg ble henvist til var så merkelige at jeg tørte ikke å prøve. (I etterkant ser det ut som om tipsene er slettet, også.)

Om der er en som kan forbarme seg og hjelpe meg, - jeg er tilgjengelig på denne maskina nå noen timer utover. :roll:
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn10139
Sted: BORGENHAUGEN
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 15. november 2007 kl. 0.38

Når du får den meldingen der, med at NTLOADER mangler, er det som regel ikke annet å gjøre enn å legge inn Windows på nytt. Velg samme mappe og installer. Det finnes programmer som _kanskje_ kunne redde deg ut av det, det er ett program som heter Spinrite, ganske avansert, kjøres fra CDstasjonen ved oppstart. Må kjøpes. Så har du ett annet program, som heter BARTPE, dette er gratis, Med dette programmet lager du en egen bootCD med XP og noen tilleggsprogram. Krever at du har en maskin med XP tilgjengelig og XP CD med SP2 på. Denne CD'en booter du fra, her får du mulighet til å berge eventuelle filer over på f.eks ekstern hardisk, eller en annen partisjon, før du installerer Windows på nytt. Den har en filbehandler som jeg mener heter A43 og som ligger i menyen, og som er enkel å bruke. Informasjon om og nedlasting av PEBUILDER til å lage bootCDen med finner du her: http://www.hardware.no/nyheter/programv ... artpe/9006
Det fins alltid en utvei, sa musen, den lå i kattens mage.

Til hjemmesiden min

Brukeravatar
gj05497
Sted: BERGEN

Legg inn av gj05497 » 15. november 2007 kl. 18.58

Dersom du har data du ønsker å redde må du umiddelbart legge alle installasjons-CDer (langt) bort. Her må det sikres data, ikke eksperimenteres.

Med en Knoppix Live-CD og litt grunnleggende Linux-kunnskaper er det veldig enkelt å få kopiert ut mail og andre data til en ekstern harddisk.

Outlook lagrer offline i «personlige mapper» (.pst filer). Følgende path (og litt engelsk-kunnskaper?) skulle kunne sette en på sporet:

Kode: Velg alt

C:\Documents and Settings\%USER%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook

Tilsvarende for Outlook Express (her trenger man hele mappen):

Kode: Velg alt

C:\Documents and Settings\%USER%\Local Settings\Application Data\Identities\{GIU}\Microsoft\Outlook Express

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 15. november 2007 kl. 20.12

:D :D :D :idea: Beryl Ramvik reddet det hele. :lol: :lol:

Det måtte en DIS'ser til! Så bra at vi har DIS dere! - Og lørdag tenker jeg DIS øker med mange medlemmer etter møtet vi skal ha i Ålesund. Og jeg har alle avtaler og dokument jeg trenger for møtet.

Om du ikke har meldt det på så gjør det nå! se http://www.disnorge.no/mr
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn07337
Kontakt:

Legg inn av dn07337 » 15. november 2007 kl. 20.24

Flott da stikker jeg på Høgskolen i morgen :) og så snakkes vi på lørdag :)

Hva skulle vi vell gjort uten DIS sine medlemmers generelle høye kompetanse nivå på alle plan...

NB Gjør som Marianne sier, meld dere på dette blir morro :P

:idea:
mvh Liv Skramstad

Svar

Gå tilbake til «Generelt»