Folketellinger mat og dyr?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
15839
Sted: KRISTIANSAND S

Folketellinger mat og dyr?

Legg inn av 15839 » 1. november 2007 kl. 23.42

Hei har egentlig lenge lurt på hva de tallene i folketellingen forteller.

Har prøvd å lete under hjelp menyen uten å finne noe svar, men håper noen der ute vet hva det står for :)

Eks folketelling

Her kan vi se at Næstvold store, i Verdal, har

Hestar 4, Stort kveg 7, Får 10, Svin 2, Rug 1/4, Bygg 2, Havre 12, Poteter 12.

Logisk vil jeg anta at vedr dyrene så har de 2 stk hester, 7 stk Stort Kveg osv. Korriger meg om jeg har missforstått den.

Men så er spørsmålet, hvilken måleenhet er Rug, poteter osv, vil tro at det ikke dreier seg om 12 stk poteter. Ble dette målt i sekker, tønner eller annet ? Og i tilfelle hvor mye tilsvarer måleenheten i dag ?

Mvh
Pia

Åse Kvitle Kristiansen
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Folketellinger mat og dyr?

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 2. november 2007 kl. 0.06

Dette er jo en stor gård med 4 hester! Utsæden ble målt i tønner så vidt jeg har skjønt det. De satte altså 12 tønner poteter, og sådde 12 tønner havre + rug og bygg. 1 tønne var 139 liter.
Tønne kan også være et flatemål, 1 tønne land var 4 mål; da vil det si at de satte poteter på 48 mål jord, like mye havre, 2 mål rug + bygg. Det høres ganske mye ut, så jeg holder meg til at det var ment tønne som hulmål.

Brukeravatar
15839
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Folketellinger mat og dyr?

Legg inn av 15839 » 2. november 2007 kl. 11.37

Tusen takk for flott svar med gode forklaringer.

Den gården var bare eks og har ikke noe med mine aner å gjøre, har nok mest av de med små kår, og heller lite utsæd.

Alltid gøy å lære noe nytt og nå har jeg mulighet for å lese ennå mer ut av folketellingene på alle "mine" aner.

Mvh
Pia

Svar

Gå tilbake til «Generelt»