Ingebrigt Iversen Rate (Rathe)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
18808
Sted: FEVÅG

Ingebrigt Iversen Rate (Rathe)

Legg inn av 18808 » 29. oktober 2007 kl. 20.27

Min tippoldefar Ole Ingebretsen Rødsten skal være døpt i 1803 og konfirmert i 1820 og skal være vaksinert av en Andreas Øie fra Melhus i 1809. Han skal være nevnt som dreng på gården Vatne (Vatten) på Ørlandet (Agdenes) hos Peder Estensen omkring 1820. Den 8.okt.1829 ble han gift med Anne Elisabeth Johannesdatter, enken etter Peder Esstensen.
Så kommer etterlysningen min: Hvor kom Ole Ingebretsen fra og hvem var foreldrene? Ved vielsen i 1829 er farens navn oppgitt til Ingbret Øieset (tror jeg - se kirkeboken for Ørlandet).
Og det navnet finner jeg ikke i FT 1801, ei heller noen gård Øieset/Øyeset hvor en passende Ingebret er nevnt. Nå har jeg imidlertid i klokkerboken for Melhus i Melhus 1802-1815, på side 2 under døpte, funnet at den 14.jan.1803 ble "føddøbt Ingebrigt Rates søn Ole, faderen Ingebrigt Iversen, faddrene Karen Øyaas, Kiersten Øyeplassen, Lars Øyaas, Simon Øyaas, Peder Aas. I FT 1801 for garden Rathe i Melhus finner jeg Ingebrigt Iversen, 23 år, Inderste og gaar i dagleje, samt hans kone Ane Olsdatter 25 år og Sønnen Iver 1 år. Og på gården Øye i Melhus er det i FT 1801 en losjerende snekker ved navn Andreas Hansen, som kanskje vaksinerte Ole i 1809. Vet noen om denne Ingebrigt Iversen og hans kone Ane Olsdatter er foreldrene til "min" Ole Ingebretsen som ble gift på Ørlandet og bosatt på Rødsten. Jeg er i så fall interessert i ytterligere opplysninger om denne familien og slekta. Og hvor kommer "Øieset" inn?

Svar

Gå tilbake til «Melhus»