Bottem Hotell i Harstad
Moderator: MOD_Troms
Bottem Hotell i Harstad
Hei lurer på om noen vet hvor Bottem Hotell lå i gamle <harstad.Hans H Bottem kom fra Lesja født 1842 g.m Anne Hansdtr. født 1846 i Dovre.
De var gift 1874 i Trondenes
hilsen
oddmund erlandsen
De var gift 1874 i Trondenes
hilsen
oddmund erlandsen
- Per Sverre Budahl
- Sted: HARSTAD
- Kontakt:
Re: Bottem Hotell i Harstad
Oddmund Arvid Erlandsen skrev:Hei lurer på om noen vet hvor Bottem Hotell lå i gamle <harstad.
I boka "Ved egne krefter" - Harstads historie 1904-2004, ISBN 82-996787-0-6 står det på side 53:
"Før Kaffistova ble etablert drev Ole Bottem med hotell-, kafé- og stedets første krovirksomhet i byggningen under navnet Britania. Bottem kom tidlig til starndstedet og kjøpte bygningen av Elias Hoel."
Dersom Ole er av samme slekta er det vel trolig at dette var i samme bygget.
Kaffistova Ligger i Richard Kaarbøs gate 6, se: 1881.no
Takker for opplysningene men er litt usikker på om det er en sammenheng her,for i kirkebok for Trondenes 1874 står det Hans Hansen Bottem .Bottem er et gårds navn i Lesja.I bygdebok for Dovre bind 2 står at han reiste til Harstad og dreiv Bottem Hotell.
Dette måtte være etter 1874.
oddmund
Dette måtte være etter 1874.
oddmund
- Per Sverre Budahl
- Sted: HARSTAD
- Kontakt:
Hei..
Ser Hans Hansen i folketellinga for 1900 oppført i Harstad Øvre med yrke Pensjonat. Tenkte kanskje Ole kunne være en sønn i huset som hadde arvet pensjonatet, men han er i tilfelle født etter 1900.
Vi får snoke videre..
Ser Hans Hansen i folketellinga for 1900 oppført i Harstad Øvre med yrke Pensjonat. Tenkte kanskje Ole kunne være en sønn i huset som hadde arvet pensjonatet, men han er i tilfelle født etter 1900.
Vi får snoke videre..

Hei,takk igjen dette ser lovende ut satt akurat og så på folketellinger for Trondenes men jeg var inne på1875.
oddmund
oddmund
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Veit ikke om dette fremdeles er av interesse, men vi har en Hans H(anss.) Bottem f. 1842 i Bygdebok for Lesja bd 3 (utg. 1996) s. 561 under Nigard Bottem. Om han står det: fekk attest til Tromsø i 1861, deretter til Hammerfest 1861/63, ved skiftet etter broren i 1874 var han på Senja.
Jeg har ikke bygdeboka for Dovre tilgjengelig akkurat her, men foreldra til Hans f. 1842 var Hans Larss. fra Nigard og kona Guri Gunnarsd. frå Engelsgard på Dovre. Det er kanskje i samband med mora det er oppgitt at Hans flytta nordover?
Jeg har ikke bygdeboka for Dovre tilgjengelig akkurat her, men foreldra til Hans f. 1842 var Hans Larss. fra Nigard og kona Guri Gunnarsd. frå Engelsgard på Dovre. Det er kanskje i samband med mora det er oppgitt at Hans flytta nordover?
Takk for opplysninge.
I utgangs punkte var jeg inntresert hvor Bottem hotell lå i Harstad.Datteren til Anne Erlandsendtr. het Ane eller Anne født 1846 og gift med Hans Hansen Bottem fra Lesja.
Ane (Anne)er jo av vår slekt da hennes mor var søskenbarn til min oldefar Erland Pedersen Holum Dovre.
Oldefar flyttet til Bardu i 1865 senere til Senja som kårmann hos sin sønn Peder Erlandsen og kona Kari Andersdtr.
Hva hete Hans Hansen Bottems bror på Senja i 1874?
Ane(Anne) Hansdtr. og Hans Hansen Bottem giftet seg i 1874 ifg.kirkebok for Trondenes 187-1878.
Oddmund
I utgangs punkte var jeg inntresert hvor Bottem hotell lå i Harstad.Datteren til Anne Erlandsendtr. het Ane eller Anne født 1846 og gift med Hans Hansen Bottem fra Lesja.
Ane (Anne)er jo av vår slekt da hennes mor var søskenbarn til min oldefar Erland Pedersen Holum Dovre.
Oldefar flyttet til Bardu i 1865 senere til Senja som kårmann hos sin sønn Peder Erlandsen og kona Kari Andersdtr.
Hva hete Hans Hansen Bottems bror på Senja i 1874?
Ane(Anne) Hansdtr. og Hans Hansen Bottem giftet seg i 1874 ifg.kirkebok for Trondenes 187-1878.
Oddmund
Gå inn på sidene til Trondarnes Distriktsmuseum - tdm.no- og søk på hotell på Fotominner.
De fleste bilder er fra Grand Hotel men jeg mener bestemt å ha sett bilder fra nesten kai-
området der Kaffistova nå er . Muligens Bottem ?
hilsen Odd Einar Tømmerås
De fleste bilder er fra Grand Hotel men jeg mener bestemt å ha sett bilder fra nesten kai-
området der Kaffistova nå er . Muligens Bottem ?
hilsen Odd Einar Tømmerås