Morten Olsen Olastuen og Berte Trondsdatter Moldberget
Moderator: MOD_Hedmark
Morten Olsen Olastuen og Berte Trondsdatter Moldberget
Hvor blir de av?
Morten Olsen Olastuen f. 1748 og Berte Trondsdatter Moldberget gifter seg i 1776 og får barna:
1. Sille døpt 20/8 1775
2. Ole døpt 28/3 1777
3. Tron døpt 30/5 1779
4. Ragnhild døpt 23/9 1781
5. Anne døpt 15/6 1783 f. Gravberget
6. Lisbeth døpt 2/10 1785 f. Høgvelta
7. Morten døpt 1/4 1787 f. Høgvelta
8. Berte døpt 28/3 1790 f. Høgvelta
9. Berte døpt 2/10 1785 f. Høgvelta
Datteren Sille får sønnen Morten Larsen døpt 4/2 1798 med Lars Olsen Høgvelta (hans leiermål nr. 2)
De bor på plassen Høgvelta som i følge de gamle i Gravberget lå ved Slettmoen på andre siden av Ulvåa og nær der Skytebanen ligger i dag.
De er ikke å finne i 1801-tellingen.
Bertes søster Mari er gift med Mortens bror Ole og bor i Olastuen i 1801. Noen av Bertes søsken har flyttet til Værdalen, men de er ikke der heller.
Ble de bare glemt i 1801-tellingen eller har de flyttet på seg, noen som vet?
Morten Olsen Olastuen f. 1748 og Berte Trondsdatter Moldberget gifter seg i 1776 og får barna:
1. Sille døpt 20/8 1775
2. Ole døpt 28/3 1777
3. Tron døpt 30/5 1779
4. Ragnhild døpt 23/9 1781
5. Anne døpt 15/6 1783 f. Gravberget
6. Lisbeth døpt 2/10 1785 f. Høgvelta
7. Morten døpt 1/4 1787 f. Høgvelta
8. Berte døpt 28/3 1790 f. Høgvelta
9. Berte døpt 2/10 1785 f. Høgvelta
Datteren Sille får sønnen Morten Larsen døpt 4/2 1798 med Lars Olsen Høgvelta (hans leiermål nr. 2)
De bor på plassen Høgvelta som i følge de gamle i Gravberget lå ved Slettmoen på andre siden av Ulvåa og nær der Skytebanen ligger i dag.
De er ikke å finne i 1801-tellingen.
Bertes søster Mari er gift med Mortens bror Ole og bor i Olastuen i 1801. Noen av Bertes søsken har flyttet til Værdalen, men de er ikke der heller.
Ble de bare glemt i 1801-tellingen eller har de flyttet på seg, noen som vet?
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Re: Morten Olsen Olastuen og Berte Trondsdatter Moldberget
Jeg har søkt etter Berte i 1801 for hele landet og finner henne ikke. Sjansen er vel derfor stor for at de har dratt til Sverige.
Sannsynligheten for at de har dratt til Sverige er nok stor, men barna er ikke å finne hverken i Gottlunds folkmängden på finnskogarne fra 1823 eller i husförhörslängderna 1821 - 1825 för Södra og Norra Finsskoga. Så hvis de har reist til Sverige må de ha reist lenger øst, sør eller nord.
Hei, denne er vel noen år gammel, men jeg kom over innlegget i mitt søk etter Lars Olsen Høgvelten og Sille Mortensdatter i Hof.
Disse to kom etter hvert til Karlestrand i Bjugn i Sør-Trøndelag. Jeg vet ikke hvor de befinner seg i 1801 eller de neste 6-7 årene, før de får en datter i Bjugn 1808.
Sønnen Morten Larsen giftet seg i 1826. Her er det oppgitt at faren heter Lars Olsen. Fødested er oppgitt til Solør:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=137#ovre
Morten Larsen er antakelig den som er konfirmert her:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=268#ovre
Her er dåpsdato oppgitt til 9. februar 1798, mens det riktige vel var 4. februar 1798. Sikkert bare en feilskriving.
Lars og Sille har også en sønn Ole f. 1800 (som jeg ikke har funnet døpt). Videre får de barna Ingeborg 1808, Anne 1811, Benjamin 1817 og Peter 1819.
Jeg har mer informasjon om etterslekten til Peter Larsen f. 1819, hvis interessant. Han er min ane.
Mvh Jon
Disse to kom etter hvert til Karlestrand i Bjugn i Sør-Trøndelag. Jeg vet ikke hvor de befinner seg i 1801 eller de neste 6-7 årene, før de får en datter i Bjugn 1808.
Sønnen Morten Larsen giftet seg i 1826. Her er det oppgitt at faren heter Lars Olsen. Fødested er oppgitt til Solør:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=137#ovre
Morten Larsen er antakelig den som er konfirmert her:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=268#ovre
Her er dåpsdato oppgitt til 9. februar 1798, mens det riktige vel var 4. februar 1798. Sikkert bare en feilskriving.
Lars og Sille har også en sønn Ole f. 1800 (som jeg ikke har funnet døpt). Videre får de barna Ingeborg 1808, Anne 1811, Benjamin 1817 og Peter 1819.
Jeg har mer informasjon om etterslekten til Peter Larsen f. 1819, hvis interessant. Han er min ane.
Mvh Jon
Morten Olsen Hakkarainen født 1748 og Berte Tronsdatter Moldberget finner vi nok igjen her:
Gården Hægvig på Ørlandet i Sør-Trøndelag i 1801:
Morten Olsen husbonde 60 år 1. gifte daglønner (Litt høy alder oppgitt)
Gift med:
Berith Tronsdatter 50 år 1. gifte.
Barn:
Berith Mortensdatter 10 år (født 1790).
Dette stemmer godt utenom alderen på Morten. Litt lenger nede på siden, nr. 558:
Morten Mortensen 15 år og tjenestedreng. (født 1787).
Dette må være rett familie.
Morten Nasch Sandvold
Gården Hægvig på Ørlandet i Sør-Trøndelag i 1801:
Morten Olsen husbonde 60 år 1. gifte daglønner (Litt høy alder oppgitt)
Gift med:
Berith Tronsdatter 50 år 1. gifte.
Barn:
Berith Mortensdatter 10 år (født 1790).
Dette stemmer godt utenom alderen på Morten. Litt lenger nede på siden, nr. 558:
Morten Mortensen 15 år og tjenestedreng. (født 1787).
Dette må være rett familie.
Morten Nasch Sandvold
Jon, jeg har prøvd å sende deg en PM, men det går ikke - kan du ta kontakt med meg på mail?
Mvh, Morten Nasch Sandvold [email protected]
Mvh, Morten Nasch Sandvold [email protected]
Jeg har kommet til samme konklusjon. Senere flyttet de til gården Furunes i Bjugn. Her finner man igjen noen av barna.
Anne Mortensdatter gifter seg i 1805 med Ole Eliassen Helland.
Morten Mortensen Furunes konfirmeres 1807, død på Karlestrand 60 år gl i 1853.
Ragnhild Mortensdatter Furunes nevnes flere ganger som fadder på "mine".
Berit Tronsdtr Furunes gravlegges i 1815, 74 år gammel (her er det noe avvik på alder fra FT 1801)
Et annet par som også kan se ut til å ha flyttet fra samme sted er Morten Mortensen og Martha Mathiasdatter Høgsjøberget, som får en datter Helene på Uthaug i Ørland i 1800. Finner ikke disse i noen folketelling i 1801. Derimot er kanskje Mathias Mortensen 10 år som tjener på Ryggen i Ørland i 1801, den samme som Morten og Martha døper i Hof 1790. En Martha Mortensdatter, fosterbarn og 9 år på Berg i Ørland 1801, er kanskje den samme som Morten og Martha døper i Hof i 1792.
Jeg sender deg en mail straks, Morten.
Mvh Jon
Anne Mortensdatter gifter seg i 1805 med Ole Eliassen Helland.
Morten Mortensen Furunes konfirmeres 1807, død på Karlestrand 60 år gl i 1853.
Ragnhild Mortensdatter Furunes nevnes flere ganger som fadder på "mine".
Berit Tronsdtr Furunes gravlegges i 1815, 74 år gammel (her er det noe avvik på alder fra FT 1801)
Et annet par som også kan se ut til å ha flyttet fra samme sted er Morten Mortensen og Martha Mathiasdatter Høgsjøberget, som får en datter Helene på Uthaug i Ørland i 1800. Finner ikke disse i noen folketelling i 1801. Derimot er kanskje Mathias Mortensen 10 år som tjener på Ryggen i Ørland i 1801, den samme som Morten og Martha døper i Hof 1790. En Martha Mortensdatter, fosterbarn og 9 år på Berg i Ørland 1801, er kanskje den samme som Morten og Martha døper i Hof i 1792.
Jeg sender deg en mail straks, Morten.
Mvh Jon
Oi, oi, oi. Der dukket de opp. Flott! De var mange som dro nordover og jeg har ikke noe problem i å sette meg inn i hvorfor de dro, men hvordan kom det til at de dro akkurat dit og akkurat da? Dro noen av karene nordover på søken etter nye muligheter og hentet familien senere eller var det noen som så at disse folkene kanskje kunne rydde plasser på steder som ikke var befolket før? Noen som vet?
Anne Lise,
Dette tror jeg er og blir et mysterium om de i det hele tatt viste hva de gikk til. Men det merkelige er at folk av samme familie reiste nordover med 2 års mellomrom, men de fant igjen sine slektninger som hadde slått seg ned i Verdalen.
Mvh, Morten Nasch Sandvold
Dette tror jeg er og blir et mysterium om de i det hele tatt viste hva de gikk til. Men det merkelige er at folk av samme familie reiste nordover med 2 års mellomrom, men de fant igjen sine slektninger som hadde slått seg ned i Verdalen.
Mvh, Morten Nasch Sandvold