Ole Bronken fra Elverum?
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: KONGSVINGER
Ole Bronken fra Elverum?
Jeg har en ane som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. Han het Ole Bronken og skal være født på Bronken, Elverum. Han fikk en sønn; Christian Olsen født 3 mars 1821.
Morens navn var Berthe Eriksdatter. Har kun hennes navn, ikke hvor hun kom fra.
Ole bør være født sent på 1700-tallet.
Om noen har opplysninger om Bronken, og evt om det står noe i bygdebøker vil jeg bli glad.
Hilsen Bjørn Thomassen
Morens navn var Berthe Eriksdatter. Har kun hennes navn, ikke hvor hun kom fra.
Ole bør være født sent på 1700-tallet.
Om noen har opplysninger om Bronken, og evt om det står noe i bygdebøker vil jeg bli glad.
Hilsen Bjørn Thomassen
Re: Ole Bronken fra Elverum?
Hei Bjørn Roar.
Hvor er denne Christian Olsen f. 3/3 1821 født? Kunne ikke finne han i Elverum
Finner denne på Family Search: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
Kanskje verd å undersøke
Søkte på FT 1801 - finner ingen gård som heter Bronken - men skrivemåter er så ymse
Hvor er denne Christian Olsen f. 3/3 1821 født? Kunne ikke finne han i Elverum

Finner denne på Family Search: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
Kanskje verd å undersøke

Søkte på FT 1801 - finner ingen gård som heter Bronken - men skrivemåter er så ymse

Lillian Kristiansen
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Tror kanskje det er denne Christian født i Brandvald som er sønn av Ole Bronken, her som Ole Bronsen.
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
Marit
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
Marit
Hei.
Hvor har de så funnet denne dåpen i originale kirkebøker - Brandval/Brandvold går under Grue frem til 1863 og jeg kan ikke finne noen Christian f.3/3, dpt.: 1/4 1821 i den k.boka
Har funnet ut at det må være i denne Klokkerboken som ikke er Skannet enda:
Klokkerbøker
1 1814-1841 08 Brandval sokn. F/V/D. K til okt.1840.
Hvor har de så funnet denne dåpen i originale kirkebøker - Brandval/Brandvold går under Grue frem til 1863 og jeg kan ikke finne noen Christian f.3/3, dpt.: 1/4 1821 i den k.boka

Har funnet ut at det må være i denne Klokkerboken som ikke er Skannet enda:
Klokkerbøker
1 1814-1841 08 Brandval sokn. F/V/D. K til okt.1840.
Lillian Kristiansen
Hei Bjørn Roar.
Finner Christian Olsen konfirmert i Klokkerbok 2 1815 - 1841 for Grue, konf. nr.55: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-296
Christian Olsen Roverud, fød Tronból 3 mars 1821 af Skomager Ole Bronken i Vinger og Ukonf. pige Berthe Eriksd. Tronból(Tronbøl).
Kanskje du nå kommer noe videre
Finner Christian Olsen konfirmert i Klokkerbok 2 1815 - 1841 for Grue, konf. nr.55: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-296
Christian Olsen Roverud, fød Tronból 3 mars 1821 af Skomager Ole Bronken i Vinger og Ukonf. pige Berthe Eriksd. Tronból(Tronbøl).
Kanskje du nå kommer noe videre

Lillian Kristiansen
-
Hei dere! Christian Olsen er født i Brandval, han har jeg kontroll på.
Men hans far Ole Bronken vet jeg ingenting om, bortsett fra at han skal være født i Elverum.
Jeg mener det skal være en gård som het/heter Bronken der.
Kanskje det fins bygdebøker som omfatter gården?
M.V.H. Bjørn Thomassen
Men hans far Ole Bronken vet jeg ingenting om, bortsett fra at han skal være født i Elverum.
Jeg mener det skal være en gård som het/heter Bronken der.
Kanskje det fins bygdebøker som omfatter gården?
M.V.H. Bjørn Thomassen
Hei Bjørn Roar.
Ole Bronken skal være født i Elverum skriver du. Om du søker på FT 1801 på gårdsnavn inneholder "Bronken" eller lignende får du ikke et eneste treff
I Christian Olsens konfirmasjon står det at han er født utenfor ektekskap og at faren er Skomager Ole Bronken i Vinger......
Bronken kan være et navn han har fått i voksen alder - trenger ikke hatt det fra fødselen av.
Ole Bronken oppholder seg i Vinger når sønnen blir født - eller ihvertfall når han konfirmeres. Om du har sett originalen av Christians dåp 1. april 1821 så er det muligens oppgitt samme bosted på Ole Bronken da også?
Om du mener han er født i Elverum(Ole Bronken) så fjernlån bygdebøker via ditt lokale bibliotek.
Ikke enkelt å finne en person uten farsnavn.....
Vet ikke helt hvordan "vi" skal hjelpe deg videre, men kommer jeg over noe legger jeg det inn her.
Ole Bronken skal være født i Elverum skriver du. Om du søker på FT 1801 på gårdsnavn inneholder "Bronken" eller lignende får du ikke et eneste treff

I Christian Olsens konfirmasjon står det at han er født utenfor ektekskap og at faren er Skomager Ole Bronken i Vinger......
Bronken kan være et navn han har fått i voksen alder - trenger ikke hatt det fra fødselen av.

Ole Bronken oppholder seg i Vinger når sønnen blir født - eller ihvertfall når han konfirmeres. Om du har sett originalen av Christians dåp 1. april 1821 så er det muligens oppgitt samme bosted på Ole Bronken da også?
Om du mener han er født i Elverum(Ole Bronken) så fjernlån bygdebøker via ditt lokale bibliotek.
Ikke enkelt å finne en person uten farsnavn.....
Vet ikke helt hvordan "vi" skal hjelpe deg videre, men kommer jeg over noe legger jeg det inn her.
Lillian Kristiansen
- Gudveig Johansen
- Sted: NESODDTANGEN
Hei
Det står endel om familen Bronken i bygdebøkene for Elverum, jeg husker dessverre ikke hvilket bind. Det er en del bilder av dem og. En Thorvald Henry Bronken ble giftet inn i min fam. ca. midt på 1900 tallet. Jeg husker heller ikke hvor langt tilbake slekten går.
Gården Bronken finnes på 1865 tellinga for Elverum.
Jeg har notert bind 5 som kilde til Thv. Bronken så det mulig det kan være dette bindet.
Mvh
Gudveig Johansen
Det står endel om familen Bronken i bygdebøkene for Elverum, jeg husker dessverre ikke hvilket bind. Det er en del bilder av dem og. En Thorvald Henry Bronken ble giftet inn i min fam. ca. midt på 1900 tallet. Jeg husker heller ikke hvor langt tilbake slekten går.
Gården Bronken finnes på 1865 tellinga for Elverum.
Jeg har notert bind 5 som kilde til Thv. Bronken så det mulig det kan være dette bindet.
Mvh
Gudveig Johansen
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Bronken eller Brunken ligger i Elverum på vestsida av Glomma, like nord for grensa til Våler.
Uten farsnavn eller alder er det vanskelig å si noe sikkert om denne Ole Brunken.
Men du kan se nærmere på Ola Olsen Brunken som blir gift 4. juni 1800 med Marte Eriksdatter Brunken. I Ft. 1801 er de ført under Sormerud (Sørmerud), som ligger på andre sida av Glomma. Men plassen de var på ser ut til å ha tilhørt Sormerud.
Under Ft. 1801 har de en sønn Ole - 1 år gammel. Kan det være denne?
Det vil nok trenges en del arbeid for å få det bekreftet/avkreftet, om han i det hele tatt levde opp, konfirmasjon?
Det står noe om familien i BB Elverum 1 s. 28 og 33. Men ingenting om nevnte sønn, men en sønn Ola f. 1804. Kan tyde på at Ola f. ca. 1801 døde tidlig?
Uten farsnavn eller alder er det vanskelig å si noe sikkert om denne Ole Brunken.
Men du kan se nærmere på Ola Olsen Brunken som blir gift 4. juni 1800 med Marte Eriksdatter Brunken. I Ft. 1801 er de ført under Sormerud (Sørmerud), som ligger på andre sida av Glomma. Men plassen de var på ser ut til å ha tilhørt Sormerud.
Under Ft. 1801 har de en sønn Ole - 1 år gammel. Kan det være denne?
Det vil nok trenges en del arbeid for å få det bekreftet/avkreftet, om han i det hele tatt levde opp, konfirmasjon?
Det står noe om familien i BB Elverum 1 s. 28 og 33. Men ingenting om nevnte sønn, men en sønn Ola f. 1804. Kan tyde på at Ola f. ca. 1801 døde tidlig?
-
Hei dere! takk skal dere ha, nå har jeg fått litt å jobbe med. skal undersøke videre på de opplysningene dere har gitt. Legger inn resultatene når /hvis jeg finner ut noe.
vennlig hilsen bjørn thomassen
vennlig hilsen bjørn thomassen
Hei, Jeg har en slektstavle med to Ole bronken som går tilbake til 1200 tallet, har du fått de opplysningene du ønsket? Hilsen Nina G
-
- Sted: SANDEFJORD
Ole Gundersen Bronken Halvmåneblåser ved Garnisonen Kongsvinger festning1814 og skomaker bosatt på Nor i Vinger 1821. Ole skal værre født ca 1786. Hans sønn Arne født 8/5 1814 i Leiren under Kongsvinger festning, mora var Anne Henriksdatter Kauppinen f. 1777 Knaserud under Skansgården i Vinger. Kristian f. 3/3 1821 Tronbøl i Brandval, døde 8/9 1864 Brandval. Giftet seg 13/4 1846 i Brandval kirke m. Maren Nilsdatter f. Vestby i Brandval 28/1 1823, døde på Stenbekk 26/12 1890. Kristian døde av tæring. Ugift skomaker Ole Gundersen Bronken døde på Østre Nor i Vinger 3/2 1722, begravet i Vinger kirkegård 7/2, alder 36 år. Søk i FT 1801 etter Ole Gundersen ca 14 - 16 år kan kansje gi resultat. Mvh. Finn Sollien.
-
Ja, hei igjen. Så etter Ole Gundersen i FT 1801, men fant ikke noe som passet der. I skannede kirkebøker Elverum 1786 fant jeg noe som kanskje passer:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76
jeg er ikke flink nok til å lese gotisk, men det kan virke som han er uekte født. Virker som bare navnet til mora står der: Ragnhild Strømersdatter Bronken?
Spennende dette!
Bjørn T.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76
jeg er ikke flink nok til å lese gotisk, men det kan virke som han er uekte født. Virker som bare navnet til mora står der: Ragnhild Strømersdatter Bronken?
Spennende dette!
Bjørn T.
-
- Sted: SANDEFJORD
Barnets far var Ole Eriks. Linberget. Hans 3 og hds. 1st lejermaal. Denne Ole som ble døpt 1. okt 1786 heter da Ole Olsen. ikke Ole Gundersen. Finn S.