Heiss i DISTreff

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Heiss i DISTreff

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 16. oktober 2007 kl. 19.55

Hei!

Jeg har ikke bidratt med data til DisTreff foreløpig, men det er noe jeg har funnet der som jeg lurer på. Friderich (Fredrik Sigismund) Heiss, født 1717 i Hattstedt i Nord-Tyskland (Schleswig-Holstein). Død 1772 på Ås (gården Torgersrud) . Det fant jeg ut ved en tilfeldighet da jeg skulle se etter en av hans svigersønner på en annen gård i ÅS, Akershus i bygdeboka.
I DISTreff står det på oppslag/treff-søk at han døde i Viborg i Danmark. Det skjønner jeg ikke.
Så jeg lurer på om noen (som har bidratt) kan se for meg hva som står der og fortelle meg det? Det er en tidligere medlem som har kommet med de opplysningene.

mvh. Kristin Scheie Aasen

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Heiss i DISTreff

Legg inn av dn01013 » 16. oktober 2007 kl. 20.18

Kristin Scheie Aasen skrev:Hei!

Jeg har ikke bidratt med data til DisTreff foreløpig, men det er noe jeg har funnet der som jeg lurer på. Friderich (Fredrik Sigismund) Heiss, født 1717 i Hattstedt i Nord-Tyskland (Schleswig-Holstein). Død 1772 på Ås (gården Torgersrud) . Det fant jeg ut ved en tilfeldighet da jeg skulle se etter en av hans svigersønner på en annen gård i ÅS, Akershus i bygdeboka.
I DISTreff står det på oppslag/treff-søk at han døde i Viborg i Danmark.

Det står at han er død i Søndre om ligger i Nørlyng i Viborg, Danmark

Dette er et eksempel på at man IKKE skal bruke Distreff som noen kilde man ukritisk skriver av, men kontakter evt. kildeyter om mulig.

Søndre kan like godt være et feilskrevet gårdsnavn, F.ek. at vedkommende har skrevet Torsgeirsrud Søndre.

Siden "Torgersrud Søndre" ikke finnes som noe sokn, forsøkes det om noen har skrevet stedsnavnet uten komma, noe som er helt vanlig for mange og disse har klaget masse på at Gedtreff ikke oppdager f.eks. at det ikke takler "Øvre Landbø Austre Moland Aust Agder" som registrert navn. En konsekvens av å takle dette er dessverre at for Danmark finner programmet varianten Søndre når testnavnet er "Torgersrød", "Søndre"

Så, hadde vedkommende skrevet Torgersrød Søndre, Ås ville stedsnavnnormaliseringen gjøre jobben rett.

Men, siden hensikten med Distreff er å matche slektsregistreringer mot hverandre, vil man likevel få tilslag, korrekt om to eller flere skriver Torgersrød Søndre og stedet trekkes ut som Søndre i Nørlyng.
Men, altså, personen har nok aldri vært der.

Derfor er det viktig også å skrive alltid i det minste soknenavnet for begivenheten (den angis jo i kirkeboka) og eller kommune.

PS. Nye kommuner etter 1960 identifiseres ikke av Gedtreff på nåværende tidspunkt.

Håper dette oppklarer det observerte

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 16. oktober 2007 kl. 21.06

Hei A.Christophersen!

Mange takk for raskt svar!

Det hjalp litt, men jeg kommer til å sette meg inn i hvordan jeg skal overføre opplysningene fra slektsprogrammet mitt til DISTreff den dagen jeg får anledning til det med tanke på korrekt stedsangivelse. Før jeg overfører, så skal jeg lese veiledningen på hvordan man overfører/gjør det.

mvh. Kristin Scheie Aasen

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 16. oktober 2007 kl. 21.59

Det er nok så enkelt å gjøre at det blir derfor vanskelig :-)

1. Start slektsprogrammet ditt.

2. Nå kommer det som er "vanskelig":
Lag en gedcom-eksport av dine data. Se evt. i online hjelp om hvordan lage Gedcom-fil.

3. Pakk bidraget i en zip-fil hvis det er stort

4. Send til din fadder

En annen metode er å gjøre pkt 1 og 2, men så laster du ned Gedtreff_2006 fra
http://www.disnorge.no/distreff/prog og installerer det og deretter

3. Start Gedtreff
4. Logg inn med ditt dn-brukernavn og tilhørende passord.
5. Sjekk at adresse og mailadresse er korrekt.
6. Trykk på Start uttrekk
7. Oppgi navn på ditt Gedcom-bidrag. Du må ant. klatre litt opp og ned i filkataloger for å få til det.
6. Trykk på ok når korrekt gedcom-fil er valgt
7. Du får opp en dialog der du kan velge bidragsnavnutvidelse. Trykk på Ok uten å oppgi noen osm helst. Den er kun aktuell om du skal lage flere bidrag fra forskjellige databaser.
8. Noen ganger kommer det andre spørsmål, men ikke i første runde.
9. Etter en tid kommer det opp en dialog med avviste og godkjente stednavn som du evt. kan rette om det er viktig å få med alt og du ikke ønsker å korrigere feilstavinger etc. først.
10 Trykk på Fortsett og selve bidraget lages.
11. Når det hele er ferdig trykker du på Send-knappen som dukket opp. Vent til kvittering kommer.
12. Gratulerer med første bidraget!

13. Nå er programmet åpnet for bruk i 1 år siden siste bidragdato og du kan nå lage nytt bidrag som du ikke behøver å sende inn ved å trykke på Send.
Nå ble det laget fulle rapporter som du bl,a, kan bruke til å rette tvilsomme stedsnavn.

En ny versjon Gedtreff_2006 v. 3.0 er i komminga. Den er i beta-test frem til 2. oktober.

En viktig endring er at stedsnavnoversikten midtveis er utvidet med å vise stedsnavn på treform som vist.

Bilde

Håper dette layout kan friste en del til å forsøke. Bl.a. viser trykk på ukjente stedsnavn med feilkode "Ikke entydig sokn" eller "Ikke entydig kommune" forslag til hvilke sokn og eller kommune som var årsak til feilmelding. Man bør da rette disse personene det gjelder så stedsnavnet blir entydig.
I neste versjon håper jeg å kunne vise alle personer og ekteskap som nevner angitt stedsnavn.

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 17. oktober 2007 kl. 21.31

Hei Alf C.!

Takk så mye for innlegg med skjermbilde og forklaring!

Jeg skal sette meg mer inn i det. Det ble enda lettere-
Gården het Torderud, ikke Torgersrud. Fant frem kopiene av sider i bygdeboka ang. gården. Det står ikke noe "Søndre" foran Torderud, men jeg vet at i gamle dager var gårder inndelt i Søndre, Nordre, Vestre og Østre.

mvh. Kristin S. Aasen

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»