Jørgen Andreas Bull
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: LANGHUS
Re: Jørgen Andreas Bull
Løytnant, senere kaptein Jørgen Andreas Bull kom til Rein gård på Byafossen i begynnelsen av 1740-årene og stiftet famile. Her fikk han og hustruen Dorothea Catharina Wandal Randulf ni barn. Senere flyttet han til Byneset. Men da kona døde i 1763, heter det i diverse slektsbøker for Bull-familien at kaptein Bull døde på Rein 8. oktober 1764. Det er imidlertid ingen innførsel for dette i kirkeboka for Stod, men han kan ha hatt prest fra omkringliggende prestegjeld. Derfor spør jeg om det er noen som har mulighet til å slå opp i f.eks. Beitstad, Sparbu og Inderøy.
Privat e-postadresse: [email protected]
Privat e-postadresse: [email protected]
Litt utenom det du spør om, men såvidt jeg husker bodde Bull på Gaustad på Byneset. Strindafogden Colstrup drev som ågerkarl/pengeutlåner (med statens skattemidler), og møblementet i Bulls stuer på Gaustad havnet i storstua på Storfosna (en gård kjøpt av C for folks skattepenger). Disse økonomiske problemene kan være forklaringen på at Bull vendte tilbake til Rein. Sikkert mulig å oppspore hvor det ble av Bulls møbler senere, blant annet praktfulle speil og lampetter med glassramme solgt til sorensskr Ove von Hadelen på Eide gård i Stjørna 1773.
-
Dette var veldig interessante opplysninger. Jeg kan supplere historien om Bull med følgende:
I 1757 solgte han gården Rein og flyttet til Gaustad på Byneset. Rundt 1760 ble han utkalt til krigen i Holstein og kom syk tilbake derfra i 1763. Kona Dorothea Catharina Wandal Randulf døde i juli 1763. Om hun døde før eller etter at Jørgen Andreas kom tilbake fra krigen, vet jeg ikke. Men det som står i slektshistoriene om Bull, er at han i 1764 solgte Gaustad og flyttet til Rein på Byafossen, der han angivelig døde 8. oktober 1764. Men jeg har ikke (hittil) funnet noen innførsel i kirkebok på dette.
Mitt spørsmål er: Har du flere kilder på fogden Colstrups ”ran” fra Bulls stuer? Har du tilgang på gårdshistorien for Byneset og gården Gaustad? Har du mulighet til å slå opp i kirkebok for Byneset og se om han kanskje er ført inn her? Du må gjerne ta kontakt off list.
I 1757 solgte han gården Rein og flyttet til Gaustad på Byneset. Rundt 1760 ble han utkalt til krigen i Holstein og kom syk tilbake derfra i 1763. Kona Dorothea Catharina Wandal Randulf døde i juli 1763. Om hun døde før eller etter at Jørgen Andreas kom tilbake fra krigen, vet jeg ikke. Men det som står i slektshistoriene om Bull, er at han i 1764 solgte Gaustad og flyttet til Rein på Byafossen, der han angivelig døde 8. oktober 1764. Men jeg har ikke (hittil) funnet noen innførsel i kirkebok på dette.
Mitt spørsmål er: Har du flere kilder på fogden Colstrups ”ran” fra Bulls stuer? Har du tilgang på gårdshistorien for Byneset og gården Gaustad? Har du mulighet til å slå opp i kirkebok for Byneset og se om han kanskje er ført inn her? Du må gjerne ta kontakt off list.
Den nye Bynesboka (2003) såpass grundig at man ville fått med seg det som står i kirkebøkene, antakelig er ikke dødsfallet nevnt der. I Bynesboka (bd 3 s. 424) kun nevnt at Bull kjøpte gården av Dorthea Willer 1757 for 500 daler og solgte den 1764 til Iver Halstensen for 700 daler. Tjente på salget altså, kan ha kommet noenlunde brukbart fra tiden på Gaustad, mens Iver Halstensen fikk merke følgene av uår og ekstraskatt og gikk fra gården etter 10 år tynget av gjeld. Det var senest i 1760 at Strindafogden pantet ut innboet på Gaustad, kynisk å utnytte fruens problemer mens mannen gjorde tjeneste i utlandet.
Om salget av Gaustad skjedde etter Bulls død i 1764, vet jeg ikke, det finnes kanskje et skifte etter han eller fruen. Kan sende deg kopi av panteboken (hans pengelån ca. 1757), likedan auksjonslister fra Storfosna 1773 - finner deg sikkert i telefonkatalogen. Derimot verre å få tatt kopi fra skifteprotokollene, men du kan bestille mikrofilm både av skiftene etter Bull og sorenskriveren (som sikret seg møblene), den siste døde over nyttår 1800, men skiftet pågikk i nesten 15 år, og ingen arkivfolk har noen gang klart å få orden i hans etterlatte papirer.
Om salget av Gaustad skjedde etter Bulls død i 1764, vet jeg ikke, det finnes kanskje et skifte etter han eller fruen. Kan sende deg kopi av panteboken (hans pengelån ca. 1757), likedan auksjonslister fra Storfosna 1773 - finner deg sikkert i telefonkatalogen. Derimot verre å få tatt kopi fra skifteprotokollene, men du kan bestille mikrofilm både av skiftene etter Bull og sorenskriveren (som sikret seg møblene), den siste døde over nyttår 1800, men skiftet pågikk i nesten 15 år, og ingen arkivfolk har noen gang klart å få orden i hans etterlatte papirer.
-
Bynesboka skal jeg se etter på Deichmanske Bibliotek (Oslo). Takker for tilbudet om å få tilsendt kopi av pantebok og auksjonslister fra Storfosna. (Adresse: Vevelstadåsen 20, 1405 Langhus)
Har du lett tilgang på kirkebok for Byneset?
Jeg har undersøkt med Statsarkivet i Trondheim og Riksarkivet i Oslo etter militært skifte etter Bull, men det er ikke funnet. Skiftet etter sorenskriveren er ikke så viktig for meg i denne sammenheng.
Har du lett tilgang på kirkebok for Byneset?
Jeg har undersøkt med Statsarkivet i Trondheim og Riksarkivet i Oslo etter militært skifte etter Bull, men det er ikke funnet. Skiftet etter sorenskriveren er ikke så viktig for meg i denne sammenheng.
Kirkeboka 1754-1812 står her i hylla like bak meg, skal slå opp det du er ute etter. Dersom du sjekker mikrofichekort på Riksarkivet (for sikkerhets skyld), har den nr 612 A04.
-
Jeg vil gjerne vite om innførselen for Dorothea Catharina Wandal Randulf Bulls død i juli 1763 er der og eksakt hva som står. Dessuten om Jørgen Andreas Bulls død 8. oktober 1764 tilfeldigvis skulle stå i den kirkeboka.
9. sept 1757 var kaptein Bull fadder i barnedåp for kapellan Jacob Lunds datter, 6. juli 1761 ble Bulls sønn Claus Wilhelm Koren døpt (faddere bl.a. frøken Birgitte Bull og major Bull). Bull var fadder sommeren 1763 for Lars Flakkøyens sønn (også Anders Bull fadder, var det ikke han som var gift med sorensskriver von Hadelens søster og bodde på Vinje gård i Mosvik, kan det tenkes at von Hadelen sikret seg at Jørgen Bull fikk møblene tilbake i 1773?). Fru Dorothea Catarina Bull begravet 8. juli 1763, 47 år gammel. Kaptein Bulls begravelse ikke nevnt.
Dessverre en glipp i Bynesboka, altså. Sikkert en god ide å gå igjennom nevnte mikrofiche, for sikkerhets skyld, begravelsene bakerst i boka.
Dessverre en glipp i Bynesboka, altså. Sikkert en god ide å gå igjennom nevnte mikrofiche, for sikkerhets skyld, begravelsene bakerst i boka.
-
Ett viktig punkt (så skal jeg ikke plage deg mer): Var Jørgen Bull fadder for Lars Flakkøyens sønn før kona døde (8. juli)? I så fall kom han hjem fra krigen i Holstein før hun døde.
Det er nok ingen glipp i Bynesboka, for ifølge andre kilder døde Jørgen Bull 8. oktober 1664 på Rein gård i Stod prestegjeld, men her finner jeg han ikke i kirkeboka. Jeg leter etter innførsel i bkant annet kirkebøkene fors Beitstad, Inderøy og Fosnes.
Det er nok ingen glipp i Bynesboka, for ifølge andre kilder døde Jørgen Bull 8. oktober 1664 på Rein gård i Stod prestegjeld, men her finner jeg han ikke i kirkeboka. Jeg leter etter innførsel i bkant annet kirkebøkene fors Beitstad, Inderøy og Fosnes.
-
skal selvsagt være 8. oktober 1764 ...
Barnedåpen var 19. juni (3. søndag etter Trefoldighet), en god del av styrkene marsjerte hjem på vinterføre gjennom Gudbrandsdalen denne våren, så Bull var nok hjemme noen måneder før kona døde. Overfladisk titt i kirkebøkene for Verdal, Skogn, Stjørdal, Frosta, Ytterøy, Inderøy, Leksvik, fant ikke Bull begravet der heller.
Undres på om folk på Trønderslekt har opplysninger om følgende to punkter (nevnt i et brev fra deg):
* Tips om hvor man finner militære ruller. Har noen gode råd, sikkert av stor interesse for mange som før eller senere får bruk for den slags materiale? Ser at det finnes militære kataloger (nr 86 a, b, c) her på Statsarkivet, i tillegg sikkert spredt både her og der. Gjerne så mange tips som mulig om dette.
* En noe mangelfull kirkebok for Stod 1760-1815, særlig begravelser (de er ført inn på side 107 osv, mulig at presten Molde har utelatt navn). Hvor kan vi eventuelt finne tilleggsinformasjon for Stod i dette tidsrommet? Noen som har strevd med Stod og vet råd?
Da Jørgen Bull kom fra Holstein 1763, skulle staværingene skysses med båt fra Børsøra (han var sjef for Stadsbygdens kompani). Det kom brev til Colstrup om å ordne dette, men han ga en god dag i alt sammen og tok seg isteden en "ulovlig" tur til Chria (uten tillatelse fra overordnede). Han kom antakelig susende i sin spisslede nedover Gudbrandsdalen da han møtte soldatene på marsj nordover.
* Tips om hvor man finner militære ruller. Har noen gode råd, sikkert av stor interesse for mange som før eller senere får bruk for den slags materiale? Ser at det finnes militære kataloger (nr 86 a, b, c) her på Statsarkivet, i tillegg sikkert spredt både her og der. Gjerne så mange tips som mulig om dette.
* En noe mangelfull kirkebok for Stod 1760-1815, særlig begravelser (de er ført inn på side 107 osv, mulig at presten Molde har utelatt navn). Hvor kan vi eventuelt finne tilleggsinformasjon for Stod i dette tidsrommet? Noen som har strevd med Stod og vet råd?
Da Jørgen Bull kom fra Holstein 1763, skulle staværingene skysses med båt fra Børsøra (han var sjef for Stadsbygdens kompani). Det kom brev til Colstrup om å ordne dette, men han ga en god dag i alt sammen og tok seg isteden en "ulovlig" tur til Chria (uten tillatelse fra overordnede). Han kom antakelig susende i sin spisslede nedover Gudbrandsdalen da han møtte soldatene på marsj nordover.