Nils Larsen Brakstad Norum

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Jon Rune Vist

Re: Nils Larsen Brakstad Norum

Legg inn av Jon Rune Vist » 14. januar 2007 kl. 2.13

Min tipp-tippoldefar, Nils Larsen Brakstad Norum, ble født pa Sparbu i 1801. Han var odelsgutt på Brakstad på Sandvollan men havnet som gårdeier på Norum i Inderøy. I 1865 er han kårmann på gården men blir senere, sammen med kona Beret Joansdtr Hamsås, med sin yngste sønn Johan Petter, til Ferstad. Nils og Beret er med der i tellinga for 1875. Beret dør som enke den 4. oktober 1895. Men jeg finner ikke registrert Nils som død. Jeg har lett gjennom registeret for Inderøy som starter i 1879 så trolig dreier det seg om noen få år mellom 1875 og 1879 der jeg ikke har tilgang til register.

I en slektsbok er det skrevet at Nils døde i Sparbu, uten å angi årstall. Dette har jeg liten tro på da jeg aldri har hørt at han flyttet fra Ferstad, og all den tid vi vet at Beret var der til hun døde i 1895. I tilfelle må han ha vert på besøk i Sparbu, kanskje på Wisth. Hans mor, Kirsti Nilsdtr. Wist, og han selv var født på denne gården. Kan noen hjelpe meg?

mvh. Jon Rune

Arnulv Ranum

Legg inn av Arnulv Ranum » 6. august 2007 kl. 14.56

Andreas Ystad har samlet diverse opplysninger (s 58 ) om bl anna Nils Larsen. Her oppgis det at Nils Larsen er født i Brekkan 6.7.1801. I bygdeboka er det oppgitt at han er født på Vist. Ystad oppgir at Nils døde 24.4.1825 i Sparbu. Årstallet er opplagt feil. Kanskje det skal være 1875?

Åshild Vang

Legg inn av Åshild Vang » 7. august 2007 kl. 0.24

Hei
I Ministerialboka 1866 - 1878 for Inderøy (scannet på digitalarkivet)finner du Nils Larsen Norums dødsfall som nr. 35 av døde mannfolk i 1876. Han døde på Ferstad som gift kårmann den 12. juni 1876 og ble begravet 23.juni. Som dødsårsak er oppgitt lungebetennelse.
PS. Jeg fant ham akkurat da du passerte her i kveld.

mvh Åshild

gj06161
Sted: INDERøY

Legg inn av gj06161 » 19. januar 2008 kl. 19.36

Tusen takk. Nå kan vi fylle inn enda ett hull i slektsregisteret vårt. Beklager at takken kommer så sent, men det har vært liten tid til slektsforskning i høst.

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»