Johanna Bjerkan, Leksvik

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Johanna Bjerkan, Leksvik

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. februar 2006 kl. 23.49

Hei,
min farmors oldemor hette Johanna Bjerkan. Vet ikke presis når hun ble født, men hun ble gift med Arnt Olsen Stensdal, født i 1774, i Øyangen, Lensvika, senere bosatt i Stensdalen, Agdenes. Jeg har nå fått tips om at Johanna Bjerkan skal være fra Bjerkan i Leksvik. Dessverre vet jeg ikke navn på hennes foreldre. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne dem ut fra så sparsomme opplysninger ?
På forhånd takk for all bistand !

Vennlig hilsen
Knut Ansnes
født 1944 i Fillan, Hitra.
[email protected]
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 24. februar 2006 kl. 23.59

Hei, Knut

Vet du ingenting mer om Johanna? Hadde hun søsken? Hvor bodde hun og Arnt, og når døde de?

Et kjapt søk på FamilySearch ga tre treff på dåp i Ørland med Arnt Olsen som far og Johanna som mor. De tre barna var Anders, døpt 7/6-1818, Andrea, døpt 29/8-1819, og Ole, døpt 29/8-1824. Moras etternavn var Eriksdatter. Var denne Andrea din formor?

Dette kan like gjerne være din familie, men vi trenger nok mer kjøtt på beina.

Krister
født 1970 i Stockholm

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 25. februar 2006 kl. 1.11

Takk Krister !
Du har sett min lille etterlysning. Joda, de du nevner er mine aner. At Johannas far het Erik/Erich har jeg notert et sted, men ikke fått det bekreftet. Nå kan vi vel si at sånn er det: Den personen jeg leter etter er Johanna Eriksdatter Bjerkan. Bjerkan finns også i Hemne og i Stokksund, men min kusine har fortalt meg at Johanna skulle være fra Bjerkan i Leksvik. Det kan være aktuelle kandidater i Hemne-distriktet, men først ville jeg undersøke i Leksvik. Så jeg undres fortsatt på om det er noen som kjenner de gamle slekter i området Bjerkan/Bjerkset, Leksvik ? Tilgang til bygdebøker ?
Vennlig hilsen
Knut
P.S Krister: Johanna og Arnt bodde i Stensdalen, Agdenes, den gang Ørland. Ukjent når de døde. Arnt hadde 3 søsken, Johanna: Ukjent.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 25. februar 2006 kl. 8.04

Ved dåpen til de 3 barna som Krister har funnet, er foreldrenes navn oppgitt til Arnt Olsen og Johanna Eriksdatter Øren (har ikke fadre på barna).

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 25. februar 2006 kl. 14.06

Takk for godt innspill her, Aud Marion. Finner ikke Øren i Leksvik. Min kusine i Trondheim skal til Biblioteket og sjekke bygdebøker for Leksvik, hvor hun mener å ha funnet Johannas slekt tidligere. Skulle Leksvik være feil, så prøver jeg i Hemne, der finns både Bjerkan og (Kyrksæter)øra ( øren ? ) Krister og Aud Marion: Fjerde barnet til Johanna og Arnt var Martha Catrine Arntsdtr. Stensdal, f. 1822, g.m. Ole Olsen Ysland i Lensvika. ( Kilder: Stig Trygstad og andre. )
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 25. februar 2006 kl. 14.10

Ser at jeg i et par innlegg ovenfor har skrevet at Arnt hadde 3 søsken. Det riktige skulle være at Andrea hadde 3 søsken, Arnt og Johanna 4 barn.
Sorry.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

17887

Legg inn av 17887 » 25. februar 2006 kl. 16.16

Har du sett på Leif Kverhusviks registreringer under Digitalpensjonatet ? Der finner du informasjon både fra Leksvik og Ørland for den aktuelle perioden.

Opplysningene jeg fant er fra en kirkebokavskrift for Ørland. Jeg fant ikke Martha Catrine der, men hun kan ha blitt "oversett". Når det gjelder Hemne, finnes det mye derfra på Hemneslekt.

mvh
Aud Marion

Arild Sollie
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av Arild Sollie » 25. februar 2006 kl. 22.30

Hei.

Forsøker å hjelpe deg, men det er litt uklart.

Din tipp-tipp oldemor skal hete Johanna Eriksdatter, og lever ved ft. 1801. Hun er vel da ugift? Det finnes jo mange Johanna Eriksdatter pr ft. 1801. Ingen i Leksvik. Finner heller ikke noe fødsel i Leksvik på en slik dame, men skal ikke avvise dine antagelser av den grunn.

Skudd i blinde; sjekk denne først kanskje?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2218#ovre

Prøv å finne giftermål i dette området 1810-1817, der kan både alder og farsnavn stå.

Mvh.
Arild Sollie

dn19444

Legg inn av dn19444 » 25. februar 2006 kl. 22.40

Hei, igjen

Det beste er nok å spore opp giftermålet. Det vil forhåpentlig gi noen holdepunkter om farskap/fødested.

Så hvis det er noen som har tilgang på kirkeboka for Ørland rundt 1815-1820, så vil nok vår venn Knut sette stor pris på litt hjelp.

Krister

dn19444

Legg inn av dn19444 » 25. februar 2006 kl. 22.58

Jeg så forresten at en Arnt Olsen Øren ble konfirmert i Ørland i 1795. Kanskje kan det være verdt å sjekke Ørlandsbokas info om folket på Øren...

Krister

17887

Legg inn av 17887 » 26. februar 2006 kl. 0.17

- kan det være at Øren ligger i Imsterfjorden ?
Ved gårdsnavnsøk fant jeg ingen i Ørland presteg. i FT 1810, men Øren i Imsterfjorden i 1865.
Noe giftemål har jeg heller ikke funnet i de avskriftene jeg har, dessverre.

mvh
Aud M

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 26. februar 2006 kl. 3.35

Takker alle for god hjelp ! De 2 siste innleggene overbeviser meg om at navnet Øren tilhører Arnts familie, og at Johanna bare har brukt det etter at hun ble gift. Mange ulike kilder kaller henne Johanna ( Erichsdatter )Bjerkan. I 14-15 års alder tok de jo ofte tjeneste andre steder, og Nervigen i Viggja sogn var et godt tips, Arild. Jeg vet jo ikke når hun ble født; Arnt ble født 1774, Johanna var nok yngre. Hun fikk sine 4 barn i årene 1817 - 1823, og i en så produktiv periode var hun neppe over 40.Kanskje hun er født i 1780-årene ? Det passer bra med Johanna Erichsdatter, tjenestejente i Nervigen.
Jeg synes vi har kommet et godt stykke videre, skal se nærmere gjennom materialet. - Men tar gjerne imot mer, både fra dere og fra andre.

mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 26. februar 2006 kl. 3.45

Svært så gammel Arnt Olsen Øren var da han ble konfirmert - 21 år ? Må vel sjekke dette nærmere.
mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

17887

Legg inn av 17887 » 26. februar 2006 kl. 10.50

Da fant jeg Marta Catrine ! Hun var født 19.06. og døpt 28.08.1815; uægte - av foreldre Arent Olsen Øren og Johanna Eriksd. Øren. Da er de 4 barna døpt på Ørland, og da må vel foreldrenes giftemål finnes også ...
(FT i mitt forrige "innlegg" skal selvfølgelig være 1801; ikke 1810).

Aud M

17887

Legg inn av 17887 » 26. februar 2006 kl. 16.00

Hei
Ser du har en forespørsel om denne familien under Fosen her på dette forumet også (id 1810), og har fått flere svar/forslag der.
Jeg har ikke funnet noen av barna konfirmerte på Ørland. Har heller ikke funnet Arnts konfirmasjon, og det er jo ikke så merkelig dersom han var født på Øyangen i Lensvika ...

Aud M

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 26. februar 2006 kl. 16.30

Hei Aud ! Den tidligere forespørselen gjaldt Arnt og Johanna. Denne forespørselen i Leksvik gjelder egentlig bare Johanna. Okkesom, du har kvalitetssikret info jeg hadde tidligere om Arnt og barna, og dermed funnet både at: 1. Arnt og Johanna må ha bodd en periode i Øren i Imsterfjorden, antaglig før de kom til Stensdal. 2. Deres yngste, Marta Catrine, viser seg å være eldst, 8 år eldre enn jeg hadde. Dette er verdifull info for meg. Men så var det Johanna da ...
Jeg er deg takk skyldig
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

17887

Legg inn av 17887 » 26. februar 2006 kl. 20.44

Her fant jeg Øren - i Hemne ... og en Eriksen. Mulig dette er helt feil familie, men det kan jo være noe å hente her ?http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbasefilnamn=f11612gardpostnr=39personpostnr=805merk=805#ovre

mvh
Aud M

17887

Legg inn av 17887 » 26. februar 2006 kl. 20.53

- så fungerer ikke denne lenken, ser jeg;
Jeg fant Johannes Erichsen med familien i FT 1801 på Øren, plass under Støen i Hemne. Johannes er 37 år og kan jo være Johannas bror ?
Siden jeg ikke finner giftemål for Arnt og Johanna på Ørland, er det vel sannsynlig at de har giftet seg på hennes heimplass - kanskje Hemne ?
Barn nr 2 er jo "ektefødt".

mvh
Aud M

dn19444

Legg inn av dn19444 » 26. februar 2006 kl. 22.52

Hei, Knut og Aud

Det er vel lite sannsynlig at dette er Øren i Hemne ettersom alle fire barna blir døpt i Ørland - hvis ikke gården du har funnet i Hemne lå inn under Ørland på dette tidspunktet. Det var uansett en plass i Ørland som het Øren. Etter å ha gått gjennom Kvernhusviks kirkebokavskrifter fra Ørland, finner jeg en del folk på Øren, og det ser ut for meg som om de hadde en del samkvem med folk i Uthaug-området (bruk av faddere, etc.). Dette er jo ikke noe bevis i seg selv, men jeg tror det hadde vært fornuftig å lete etter en Øren-mulighet også på nordsida av Trondheimsfjorden.

Ellers er jeg enig i at bryllupet kan ha funnet sted på hjemplassen til Johanna. Det krever noe mer leting, men svaret kan kanskje lettest finnes gjennom giftermålet - hvis ikke en eller annen bygdebokforfatter allerede vet svaret.

Krister

17887

Legg inn av 17887 » 26. februar 2006 kl. 23.25

- da får jeg sette igang å lete: selv etter mange år her på Ørlandet mangler det mye på at jeg kan si jeg er "godt kjent" med hensyn til gards- og plassnavn.
Jeg kjenner jo noen skikkelige "oppslagsverk" når det gjelder slekt her ute, men vi treffes bare hver 14. dag ...(DIS-Austrått).

Hva med å skrive et nytt innlegg under Fosen (Ørland) her på Trønderslekt med de opplysningene som er "sikre"? Regner med at Terje S. har noe å bidra med her ..

mvh
Aud M

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 26. februar 2006 kl. 23.36

takk alle gode hjelpere ...
Aud: Du prøver å hjelpe meg å finne Johanna ser jeg. Det er bare det at kildene om henne stort sett sier Bjerkan, ikke Øren. Men det er jo mye Bjerkan i Hemne ! Jeg begynner nå å tro at Leksvik var et blindspor, og at jeg kanskje må til Hemmne.
Krister: Jeg tror Øren i Imsterfjorden, som Aud har funnet tidligere, kan være riktig, familien beveget seg rundt der i Ytre Agdenes: Steinsdalen, Moltua og kanskje Imsterfjorden. Ytre Agdenes var den gang en del av Ørland, så jeg tror vi må holde oss sør for fjorden, og likevel være i Ørland. Dermed kan du sikkert finne noe hos Kvernhusvik; men giftemålet ser ikke ut til å være der ... tror jeg vil begynne å søke i Hemne, eller kanskje i Bynesset prestegjeld, ref. skudd i blinde fra Arild Sollie over.
Takk igjen !
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 26. februar 2006 kl. 23.39

P S
Takk for tipset i ditt siste innlegg, Aud,
mulig jeg beveger meg over til Fosen igjen, ja.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. februar 2006 kl. 0.47

Kanskje jeg burde oppgi de kildene jeg har når det gjelder navnet Johanna (Eriksdatter ) Bjerkan :
1. Nylig fikk jeg Arnt Olsens aner og etterkommere fra Stig Trygstad. Om Arnts hustru har han bare at hun het Johanna Bjerkan.
2. Min oppegående onkel på Kvamman, Hitra, mener at hun het Johanna Bjerkan. Han mener også at hun var fra Leksvik, men der tror jeg likevel nå at han tar feil.
3. Jeg har selv notert for lenge siden at hun het Johanna Erikksdatter Bjerkan. Mulig dette er på grunnlag av følgende: Rundt 1990 mottok min familie på Ansnes et brev fra etterkommere etter Arnt og Johanna, bosatt på Moldtua. Brevet er dessverre blitt borte.
Krister: Den Øren du fant i Ørland, ligger vel i Imsterfjorden, som var en del av Ørland ? Arnt hadde stort sett sin familie i Lensvika, men det kan ha vært noe på Uthaug også. Johanna kan ha hatt familie der ?

mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

17887

Legg inn av 17887 » 27. februar 2006 kl. 7.54

God morgen
Legger inn beboerne på Øren i 1865. Når jeg velger forrige bosted 2 ganger, kommer jeg til Moldtuen ..
og da er det vel denne Øren som er den riktige ?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 02bnr=0031

dn19444

Legg inn av dn19444 » 27. februar 2006 kl. 12.19

Hei

Mitt poeng var at det Øren som de tydeligvis bodde på da de fikk barna på 1820-tallet ikke kunne være i Hemne men måtte være i Ørland, ettersom ungene ble døpt der. Jeg er klar over at Agdenes var en del av Ørland den gang, og jeg tror Aud har funnet den rette plassen nå. Det gir oss imidlertid ingen holdepunkter når det gjelder Bjerkan-tråden. Hun kan jo ha kommet langveis fra, for alt hva vi vet.

Vi bør sjekke giftermål på de mest sannsynlige stedene. Etter som Aud har sjekket Ørland, og kirkebøkene fra Leksvik allerede er på internett, er nok Hemne-bøkene det mest aktuelle stedet å starte søket. Det finnes jo noen Bjerkan-plasser i Nord-Trøndelag. Ettersom Leksvik trolig var et bomskudd, kan det jo være at hun opprinnelig var fra Innerøya, Ytterøya eller Sparbu men at hun også har vært innom Leksvika (ettersom den oppfatningen tydeligvis har bredt seg i familien).

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. februar 2006 kl. 23.48

God kveld i de mange hjem !
Aud, jeg ser under Fosenslekt at du berømmer Krister for å jobbe fort og effektivt, og det er nok noe som kjennetegner ham ja ! Skønner ikke at han rekker over alt. Men du er jammen tidlig oppe om morran du også !
Jeg har nå fått et svar fra min kusine som jeg ikke er helt fornøyd med, jeg vil be henne om at klart svar: Har hun funnet Johanna i Leksvik tidligere, eller ikke. I mellomtiden tror jeg vi fortsetter under Fosen, som du har foreslått.
Skulle det være noen i nabofylket som har noen informasjon her vedrørende Johanna og Leksvik, så skal jeg følge med her også.
Vennlig hilsen,
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

17887

Legg inn av 17887 » 9. mai 2009 kl. 11.18

Hei Knut
Jeg kom tilfeldigvis over innflytting for Marta Catrine Arntsd. Steensdal - fra Ørlandet til Leksvik i 1842:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-222
- kanskje er det en forbindelse til Leksvik like vel !

mvh Aud Marion

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 3. juni 2009 kl. 23.44

Svært oppmerksomt av deg, Aud Marion !
Takknemmelig for innspillet. Siden denne tråden ble opprettet, er flere av mine slektsgåter løst, men ikke denne. Har lett mest i Hemne, som også har noen Bjerkangårder.
Som du nevner, kan dette tyde på Leksvika; men heller ikke her har jeg funnet noe. Det er kanskje derfor nærliggende å tro at dette var en familie, ikke av etablerte bønder, men av tjenestefolk, husmenn eller andre som flyttet mer rundt.
Skulle noen vite noe om en Erik Bjerkan? i Leksvika eller dattera Johanna Bjerkan, hadde det vært kjempefint !

Mvh Knut Ragnar Ansnes

17887

Legg inn av 17887 » 5. juni 2009 kl. 12.29

Hei Knut
Ser at Marta Catrine kommer til Leksvik for å tjene og hun "opholder" seg på Tetlien .. kan det være slektninger hun skal tjene hos ?

mvh Aud Marion

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. juni 2009 kl. 10.54

Har vært gjennom endel sjekkepunkter relatert til Tetlien, men uten å finne noen klar tilknytning. Det er likevel flere muligheter, for eks. tilgiftede koner. Faddere ved dåp er heller ikke sjekket ut. Navnet Johanna er brukt 2-3 ganger, behøver ikke bety noe som helst.

Noen her som har mer kjennskap til Tetlia ca 1775 - 1865 ?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 14. juni 2009 kl. 10.41

Den 2. jan 1842 døper Ole Olsen Bruumplass og kone Anne Evensdatter en sønn med navnet Henrik Andreas i Mære kirke. To av fadderne heter/er fra Bjerkan.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Mære i Sparbu, Ministerialbok nr. 735A06 /1 (1836-1848), Fødte og døpte menn 1842, side 13.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19

Henrik flytter til Buksnes i Lofoten og bruker der Bjerkan som familienavn. Det er en gård på Inderøy som heter Bjerkan. I Verdal finnes jo også "Øren" (Verdalsøra).
Dette er bare skudd i blinde, men kanskje verdt å sjekke nærmere i dette området.

Mvh Paul

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 15. juni 2009 kl. 12.15

Tusen takk Paul !
Det er nettopp slike innspill som kan være verdifulle. Skal sjekke mer vedrørende denne familien og Bjerkan på Inderøya, når jeg får tid. Har jo søkt etter Johanna Eriksdatter Bjerkan både vidt og bredt, og når hun ikke er funnet ennå, så må det kanskje en helt ny synsvinkel til.
Tar gjerne mot flere slike innspill, samt eventuelt noe om Tetlia og Bjerkan i Leksvik.

Knut

Svar

Gå tilbake til «Leksvik»