Slekt frå Fosnes/Overhalla

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Ørjan Kvaløy

Re: Slekt frå Fosnes/Overhalla

Legg inn av Ørjan Kvaløy » 16. januar 2006 kl. 0.45

Eg søkjer etter forfedrane til Paul Gjermundsen (1801-1866) og hans kone, Johanna Iversdtr. (1801-1888) Dei kom flyttande frå Overhalla til Geisnesøren (Kolvereid) i 1833. (NBB ll s. 111) I folketeljinga frå 1865 oppgis det at Paul er født i Overhalla, og Johanna i Fosnes. En mogeleg far til Paul er Gjermund Paulsen, f. ca. 1764, og busett som husmann på garden Høgness i Sævig (Fosnes). (FT1801) Det einaste problemet er at han på det daverande tidspunkt ikkje bur i Overhalla, og han er gift med ei eldre kvinne, som ikkje kan vera mor til Paul. Eg finn ikkje nokon Gjermund i Overhalla. Her står eg fast, og hjelp mottas med takk!

gj05122
Sted: OSLO

Legg inn av gj05122 » 16. januar 2006 kl. 12.43

Iflg LDS utskrift fra kirkebøker ble det født en Poul Gjermundsen i 1801 døpt 13 DEC 1801 i Fosnes Foreldre Germund Poulsen og Ingeborg. Det er i tilfelle ikke første gang at folk i Fosnes får oppgitt fødested Overhalla, ettersom deler av Fosnes en periode lå under Overhalla. Gjermund er forøvrig et uvanlig navn i Overhalla.
Jeg finner en Giermund Paulsen gift med Ingeborg Jakobsdtr 15 JUN 1795 i Fosnes, igjen fra kirkebokutskriftene til LDS.
En Johanna Iversdtr døpt 14 MAY 1802 i Fosnes datter av Iver Johansen og Sidsel Larsdtr er vel sansynligvis din Johanna. Det gifter seg en Iver Johansen med en Sissel Larsdtr 09 JAN 1803 i Fosnes, og er vel de samme.

Anne

Ørjan Kvaløy

Legg inn av Ørjan Kvaløy » 17. januar 2006 kl. 14.50

Takkar for opplysingane, men eg blir ikkje mindre forvirra av den grunn. Ut ifrå opplysingane dine frå kyrkjebøkene, vart Gjermund gift med Ingeborg Jakobsdtr. i 1795, og dei fekk ein son, Paul Gjermundsen i 1801. Så langt ser alt vel og bra ut, men i folketeljinga frå 1801 er Gjermund Paulsen gift med Ingeborg (Engebor) Pedersdtr., ei enke på 52 år. Er dette feil Gjermund Paulsen, eller er opplysingane om kona hans feil?

MVH Ørjan

gj05122
Sted: OSLO

Legg inn av gj05122 » 18. januar 2006 kl. 1.16

Det er vanskelig å si. Jeg har ikke annet kjennskap til denne familen enn at den dukker opp i okt 1833 på Geisnes i Kolvereid. Der står det ingenting om hvor han er fra. Nå er ikke alle kirkebøker for Norge lagt ut på LDS sine sider, men der er det kun han(Paul) jeg finner som er døpt; 13 DEC 1801. Fordi om han er døpt der kan vel kanskje hans foreldre komme annet steds fra. Det kan dessuten også være feilskrift i folketellingene, det har hendt før. Eneste løsningen er vel å sjekke kirkebøkene for Fosnes og se om det der står noe om evt faddere ved dåpen som kan gi et hint, og det ekteskapet og se hva det kan gi av hint. Men enn så lenge må du da i arkivene. Det er lite fra Trøndelag som er lagt ut på Digitalarkivet.

Anne

Svar

Gå tilbake til «Overhalla»