Saltboen/Salbovig/Trøgstad på Ytterøya
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Saltboen/Salbovig/Trøgstad på Ytterøya
Hei!
Hyggelig at også Nord-Trøndelag er kommet med i "Trønderslekt"!
Jeg benytter derfor anledningen til å lufte noen av mine uavklarte og
dunkle sider blant mine aner i dette området. Min oldefar som ble født
i 1829 på Ytterøya het Andreas Nilsen og flyttet etter hvert til Tromsø og ble gift der tidlig på 1870-tallet.Da kaller han seg "Trygstad" til etternavn. Jeg har også funnet ham i folketellinga 1865 for Ytterøya oppført som "søfarende" og enkemann. Hvem var han gift med, og var det barn i dette ekteskapet?
Jeg har videre funnet to søsken (kan være flere ?) av Andreas: Johan Nilsen Saltboen f. 1823 og Olaus Nilsen Trøgstad f. 1826.
Far til disse er Nils Johansen Salbovig f. 1779, g. 12.10.1921 m.
Elisabeth Olsdatter f. 18.04.1793. Siden jeg ikke er lokalkjent på Ytterøya, lurer jeg på om Salbovig/Saltboen/Trøgstad er på samme gården?
Jeg har også kommet over en Steffen Trøgstad f. på Ytterøya i 1845
(bosatt på Ørlandet på 1880-tallet, og ble amtsveterinær på Elverum etterpå). Er dette samme familie?
Mvh
Stig
Hyggelig at også Nord-Trøndelag er kommet med i "Trønderslekt"!
Jeg benytter derfor anledningen til å lufte noen av mine uavklarte og
dunkle sider blant mine aner i dette området. Min oldefar som ble født
i 1829 på Ytterøya het Andreas Nilsen og flyttet etter hvert til Tromsø og ble gift der tidlig på 1870-tallet.Da kaller han seg "Trygstad" til etternavn. Jeg har også funnet ham i folketellinga 1865 for Ytterøya oppført som "søfarende" og enkemann. Hvem var han gift med, og var det barn i dette ekteskapet?
Jeg har videre funnet to søsken (kan være flere ?) av Andreas: Johan Nilsen Saltboen f. 1823 og Olaus Nilsen Trøgstad f. 1826.
Far til disse er Nils Johansen Salbovig f. 1779, g. 12.10.1921 m.
Elisabeth Olsdatter f. 18.04.1793. Siden jeg ikke er lokalkjent på Ytterøya, lurer jeg på om Salbovig/Saltboen/Trøgstad er på samme gården?
Jeg har også kommet over en Steffen Trøgstad f. på Ytterøya i 1845
(bosatt på Ørlandet på 1880-tallet, og ble amtsveterinær på Elverum etterpå). Er dette samme familie?
Mvh
Stig
- Mette Værnes
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei Stig Einar...
Både ved giftemålet med Elisabeth Olsdatter (side 386 i kirkeboka) og ved barnas dåp står Nils Johansen innskrevet som husmann på Saltboen/Saltbo under gården Trygstad. Det var ganske vanlig at husmannsfolk tok navnet etter "hovedgården" når de flytta ut av oppvekstsognet.
Jeg finner fem barn i kirkeboka med foreldrene Nils Johansen og Elisabeth/Lisbeth Olsdatter.
* Et guttebarn dødfødt 15. september 1822 og begravd 22. september 1822. Side 38 i kirkeboka 4 for Ytterøy.
* Johan født 16. september 1823 og døpt 2. november 1823. Side 48 i kirkeboka.
* Olaus født 18. februar 1826 og døpt 9. april 1826. Side 68 i kirkeboka.
* Andreas født 3. juli 1829 og døpt 16. august 1829. Side 82 i kirkeboka.
* Nils født 3. april 1834 og døpt 8. juni 1834. Side 102 i kirkeboka.
Mette
Både ved giftemålet med Elisabeth Olsdatter (side 386 i kirkeboka) og ved barnas dåp står Nils Johansen innskrevet som husmann på Saltboen/Saltbo under gården Trygstad. Det var ganske vanlig at husmannsfolk tok navnet etter "hovedgården" når de flytta ut av oppvekstsognet.
Jeg finner fem barn i kirkeboka med foreldrene Nils Johansen og Elisabeth/Lisbeth Olsdatter.
* Et guttebarn dødfødt 15. september 1822 og begravd 22. september 1822. Side 38 i kirkeboka 4 for Ytterøy.
* Johan født 16. september 1823 og døpt 2. november 1823. Side 48 i kirkeboka.
* Olaus født 18. februar 1826 og døpt 9. april 1826. Side 68 i kirkeboka.
* Andreas født 3. juli 1829 og døpt 16. august 1829. Side 82 i kirkeboka.
* Nils født 3. april 1834 og døpt 8. juni 1834. Side 102 i kirkeboka.
Mette
Hei Mette!
Takk for svaret!
Hadde nesten gitt opp å få noen respons på dette.
Dermed ble mine mistanker angående gårdsspørsmålet avklart. Det samme gjelder antakelsen om flere søsken til Andreas.
Da gjenstår Andreas giftermål på Ytterøya, samt
spørsmålet om hvem Elisabeth Olsdatter var (innlegg på Inderøy-lista).
Mvh
Stig Einar
Takk for svaret!
Hadde nesten gitt opp å få noen respons på dette.
Dermed ble mine mistanker angående gårdsspørsmålet avklart. Det samme gjelder antakelsen om flere søsken til Andreas.
Da gjenstår Andreas giftermål på Ytterøya, samt
spørsmålet om hvem Elisabeth Olsdatter var (innlegg på Inderøy-lista).
Mvh
Stig Einar
- Mette Værnes
- Kontakt:
Hei igjen Stig Einar...
I kirkeboka 5 for Ytterøy, filmrull NT 72:
* Side 152, Gift 21/11 1850: Ungkarl Olaus Nielsen Saltboen og Pige Jocumine Jonasdatter Trygstad. Han 24 år og hun 20 år: Begge født på Ytterøy.
* Side 157, Gift 13/10 1853: Ungkarl Johan Nielsen Saltboen og Pige Dorothea Larsdatter Granbak. Han 30 år og hun 26 år. Begge født på Ytterøy.
* Side 162, Gift 20/11 1856: Ungkarl Andreas Nielsen Trøgstad og Pige Olive Jonasdatter Grav. Han 27 år og hun 33 år. Begge født på Ytterøy.
* Side 70, "Uegte" Ellen Maria født 24/7 1856 og døpt 7/9 1856 av foreldrene ungkarl Andreas Nielsen Nøstmark og Pige Olive Jonasdatter Gravbakken.
* Side 207, Kone Olive Jonasdatter Nøstmark 35 år, død 30/11 1857 og begravd 6/12 1857.
* Side 208, Elisabeth Olsdatter Saltboden 69 år, død 28/1 1863 og begravd 31/1 1863.
Har dessverre ikke hatt tid til å finne ut av to ganger Elisabeth Olsdatter ennå.
Mette
I kirkeboka 5 for Ytterøy, filmrull NT 72:
* Side 152, Gift 21/11 1850: Ungkarl Olaus Nielsen Saltboen og Pige Jocumine Jonasdatter Trygstad. Han 24 år og hun 20 år: Begge født på Ytterøy.
* Side 157, Gift 13/10 1853: Ungkarl Johan Nielsen Saltboen og Pige Dorothea Larsdatter Granbak. Han 30 år og hun 26 år. Begge født på Ytterøy.
* Side 162, Gift 20/11 1856: Ungkarl Andreas Nielsen Trøgstad og Pige Olive Jonasdatter Grav. Han 27 år og hun 33 år. Begge født på Ytterøy.
* Side 70, "Uegte" Ellen Maria født 24/7 1856 og døpt 7/9 1856 av foreldrene ungkarl Andreas Nielsen Nøstmark og Pige Olive Jonasdatter Gravbakken.
* Side 207, Kone Olive Jonasdatter Nøstmark 35 år, død 30/11 1857 og begravd 6/12 1857.
* Side 208, Elisabeth Olsdatter Saltboden 69 år, død 28/1 1863 og begravd 31/1 1863.
Har dessverre ikke hatt tid til å finne ut av to ganger Elisabeth Olsdatter ennå.
Mette
Dette var fine greier!
Olaus og Johan har jeg faktisk klart å finne igjen i folketellingene, og har en del etterslekt på dem, men uten tilgang til kirkebøkene i de aktuelle årene har det vært problematisk å finne ut av flokene med Andreas bravader. Det ser forøvrig ut som om etternavnene (adressene) skifter rimelig raskt her!
Nå skal det bli spennende å finne ut hvor Ellen Maria tok veien....
Mvh
Stig Einar
Olaus og Johan har jeg faktisk klart å finne igjen i folketellingene, og har en del etterslekt på dem, men uten tilgang til kirkebøkene i de aktuelle årene har det vært problematisk å finne ut av flokene med Andreas bravader. Det ser forøvrig ut som om etternavnene (adressene) skifter rimelig raskt her!
Nå skal det bli spennende å finne ut hvor Ellen Maria tok veien....
Mvh
Stig Einar
- Mette Værnes
- Kontakt:
I folketelling 1865 på Ytterøy er det ei Elen Andreasdatter 9 år, født på øya, som er pleiedatter på gården Nordviksveet...Mulig det er henne.
Mette
Mette
Ja, det er nok henne, det stemmer godt med både alder, navn og omstendigheter. Videre ferd er derimot mer problematisk. Ingen positve treff v. FT 1900. Hun kan ha utvandret el. ha dødd før den tid. Finner imidlertid en Ellen Trygstad g.m. en jekteskipper Johannes Mortinusen Borg(s)øen (f 1848)på en side som omhandler inntrønderslekter, men det er ingen opplysninger om henne bortsett fra navnet.
Emigrantlistene blir neste søk!
Mvh
Stig Einar
Emigrantlistene blir neste søk!
Mvh
Stig Einar
- Mette Værnes
- Kontakt:
Jeg fant henne ihvertfall konfirmert på Ytterøy 22/9 1872 (filmrull NT 72, bok 6, side 76). Elen Marie Andreasdatter født 24/7 1856 av foreldrene Inderst Andreas Nielsen og Pige Oline Jonasdatter. Det videre livsløpet hadde jeg dessverre ikke tid til å finne ut av i dag.
Mette
Mette
- Mette Værnes
- Kontakt:
I folketellinga for 1900 i Trondheim er det ei gift husmannskone med sedvanlig bosted Tiller men midlertidig bosatt adressen "Bratørveiten". Hun heter Elen Eggen er født 1856 på Ytterøy....Kanskje dette er riktig dame?? Jeg har for tida dessverre ikke anledning til å sjekke kirkeboka for et eventuelt giftemål mellom Elen og mannen..Kanskje noen andre har tid??
Mette
Mette
Hei!
Jeg har sett dette, og det er selvfølgelig en mulighet for at det henne. Synd at patronymet ikke er med her.
Emigrantlistene inneholdt ikke noen aktuelle kandidater, så jeg har konsentrert meg om Elen Trygstad som giftet seg med Johannes Mortinussen Borgsøen. De fikk i 1878 sønnen Johannes. I FT 1900 for Levanger Landsogn finner jeg familien, men Elen er nok død, for Johannes d.e. er gift med en annen dame og har fått en haug med barn (og er tydeligvis i sving ennå - har et udøpt barn). Hvis dette er riktig Ellen, kan det tenkes at hun har tatt navnet Trygstad samtidig med faren i Tromsø (etter 1875). Giftermålet med Johannes må ha funnet sted 1877 - 1879 (Ytterøy el. Levanger?), og hun må ha dødd forholdvis raskt etterpå (alderen på de andre barna tyder på at Johannes kom raskt igang igjen). Johannes d.y. står forøvrig for seg selv i folketellinga. Hvis dette er riktig Ellen, vil Johannes ha vært søskenbarn av min far. Far var imidlertid lite meddelsom når det gjaldt slekta..
Mvh
Stig Einar
Jeg har sett dette, og det er selvfølgelig en mulighet for at det henne. Synd at patronymet ikke er med her.
Emigrantlistene inneholdt ikke noen aktuelle kandidater, så jeg har konsentrert meg om Elen Trygstad som giftet seg med Johannes Mortinussen Borgsøen. De fikk i 1878 sønnen Johannes. I FT 1900 for Levanger Landsogn finner jeg familien, men Elen er nok død, for Johannes d.e. er gift med en annen dame og har fått en haug med barn (og er tydeligvis i sving ennå - har et udøpt barn). Hvis dette er riktig Ellen, kan det tenkes at hun har tatt navnet Trygstad samtidig med faren i Tromsø (etter 1875). Giftermålet med Johannes må ha funnet sted 1877 - 1879 (Ytterøy el. Levanger?), og hun må ha dødd forholdvis raskt etterpå (alderen på de andre barna tyder på at Johannes kom raskt igang igjen). Johannes d.y. står forøvrig for seg selv i folketellinga. Hvis dette er riktig Ellen, vil Johannes ha vært søskenbarn av min far. Far var imidlertid lite meddelsom når det gjaldt slekta..
Mvh
Stig Einar
Hei igjen!
Har sjekket ut Elen Eggen. FT 1900 for Tiller kan fortelle at hun het Elen Jørgensdtr. f. 1856 i Mosvik. Hun var husmor på en plass under gården Tillereggen.
ST
Har sjekket ut Elen Eggen. FT 1900 for Tiller kan fortelle at hun het Elen Jørgensdtr. f. 1856 i Mosvik. Hun var husmor på en plass under gården Tillereggen.
ST