Johan Bernhard (?) Berg
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Johan Bernhard (?) Berg
Jeg er nordmann boende i utlandet og er interessert i foelgende opplysning:
Min oldefar, fisker og maler Johan B(ernhard) Berg ble foedt 1849 i Alstahaug, Levanger. Jeg soeker navn etc. paa hans foreldre.
Takknemlig for svar.
Min oldefar, fisker og maler Johan B(ernhard) Berg ble foedt 1849 i Alstahaug, Levanger. Jeg soeker navn etc. paa hans foreldre.
Takknemlig for svar.
I folketellingen for 1875 finner jeg i Bodin (Nordland) en Johan Bergstrøm Berg født 1849 i Alstadhaug, Levanger. Kan det være denne karen? Vet du hvor han bodde i 1865, 1875 og 1900? Ble han gift?
Mange takk for ditt innlegg.
Jeg har ogsaa stoett paa mellomnavnet "Bergstroem".
Men han skal altsaa hete Johan Bernhard Berg.
I folketellinga 1875 staar det at han er foedt i Alstadhaug, Levanger.
Han giftet seg i Bodoe 24/5-1878 med Hanna Marie Johansdotter og fikk 4 barn. Han skilte seg ca. 1886-90, dro tilbake til Tronheim giftet seg med Karoline og fikk 5 barn i perioden 1891-1900.
Iflg. 1865-tellinga for 1601 Tronhhjem kan hans far vaere Anton Berg, men soennen staar oppfoert som Johan "L" Berg. Kirkeboka Trondhjem, foedte 1849 kan kanskje klargjoere det - men den har jeg altsaa ikke tilgang til.
Haaper ovennevnte kan hjelp deg.
mange hilsner
Jeg har ogsaa stoett paa mellomnavnet "Bergstroem".
Men han skal altsaa hete Johan Bernhard Berg.
I folketellinga 1875 staar det at han er foedt i Alstadhaug, Levanger.
Han giftet seg i Bodoe 24/5-1878 med Hanna Marie Johansdotter og fikk 4 barn. Han skilte seg ca. 1886-90, dro tilbake til Tronheim giftet seg med Karoline og fikk 5 barn i perioden 1891-1900.
Iflg. 1865-tellinga for 1601 Tronhhjem kan hans far vaere Anton Berg, men soennen staar oppfoert som Johan "L" Berg. Kirkeboka Trondhjem, foedte 1849 kan kanskje klargjoere det - men den har jeg altsaa ikke tilgang til.
Haaper ovennevnte kan hjelp deg.
mange hilsner
Når han gifter seg i Bodø, er han oppført i FamilySearch (mormonernes database) som Johan BertraN Berg. Ved folketellingen for 1900 er han oppført som Johan BertraM Berg, født 1849 på tellerstedet (dvs Trondheim).
Jeg tror likevel at jeg vil holde en knapp på Levanger som fødested.
Jeg tror likevel at jeg vil holde en knapp på Levanger som fødested.
I henhold til FS VRI er Johan Bertram Berg f. 09.09.1849 i Trondheim. Foreldre: Anton Berg og Elisabeth Johnsdatter. Jeg tror Johan Bergstrøm Berg som er tjener Bodin 1875 er en annen person. Ft. 1900 Trondheim er han oppført som Johan Bertram.Mvh. John
Til J.O.Svenning.
Tusen takk for ditt innlegg. Jeg tror du har rett.
I folketellinga 1875 staar Johan B. Berg oppfoert som foedt i Levanger, men ved vielse staar det Trondhjem. Klarer du aa finne ut naar og hvor hans foreldre er foedt?Isaafall er jeg kommet i maal. I alle fall - mange takk for hjelpen.
mvh Tore Toms
Tusen takk for ditt innlegg. Jeg tror du har rett.
I folketellinga 1875 staar Johan B. Berg oppfoert som foedt i Levanger, men ved vielse staar det Trondhjem. Klarer du aa finne ut naar og hvor hans foreldre er foedt?Isaafall er jeg kommet i maal. I alle fall - mange takk for hjelpen.
mvh Tore Toms
Hei!
Jeg står fast når det gjelder foreldre til Johan.
Hvis faren er baker Anton Berg f. 1819, må Johan være født utenfor ekteskap. Anton var gift med Elen Olsd. og hadde barn med henne både før og etter Johans fødsel. Beklager. Mvh. John
Jeg står fast når det gjelder foreldre til Johan.
Hvis faren er baker Anton Berg f. 1819, må Johan være født utenfor ekteskap. Anton var gift med Elen Olsd. og hadde barn med henne både før og etter Johans fødsel. Beklager. Mvh. John
Hei John,
Takk for ditt siste innlegg.
Ref. mitt innlegg ovenfor 6/6,11.55.33. Tror du ikke det er mulig at Johan "L" Berg kan vaere en skrivefeil for Johan B. Berg? Alder og soenn til Anton og Elen Berg stemmer jo...?
Takk for ditt siste innlegg.
Ref. mitt innlegg ovenfor 6/6,11.55.33. Tror du ikke det er mulig at Johan "L" Berg kan vaere en skrivefeil for Johan B. Berg? Alder og soenn til Anton og Elen Berg stemmer jo...?
Hei Tore!
Når jeg går inn på kirkebok finner jeg alle de andre barna oppgitt med foreldre Anton og Elen Olsd. Johan er plutselig døpt i annen kirke og med Elisabeth Johnsd. oppgitt som mor. Johan kunne jo likevel vokse opp hos Anton og Elen, men det er det med sikkerhet i det vi driver med. Tør ikke ta stilling til dette.
Hilsen John
Når jeg går inn på kirkebok finner jeg alle de andre barna oppgitt med foreldre Anton og Elen Olsd. Johan er plutselig døpt i annen kirke og med Elisabeth Johnsd. oppgitt som mor. Johan kunne jo likevel vokse opp hos Anton og Elen, men det er det med sikkerhet i det vi driver med. Tør ikke ta stilling til dette.
Hilsen John
Hei igjen John,
Veldig interessant hva du har funnet ut, og av stor verdi for meg, saerlig fordi du har klart aa sjekke oppl. mot kirkebok. Jeg avslutter derfor mine soek paa Johan B. Berg, og takker for ditt bidrag til resultatet!
beste hilsner
Tore Toms
Veldig interessant hva du har funnet ut, og av stor verdi for meg, saerlig fordi du har klart aa sjekke oppl. mot kirkebok. Jeg avslutter derfor mine soek paa Johan B. Berg, og takker for ditt bidrag til resultatet!
beste hilsner
Tore Toms