Thea Andreasdatter Øijordet, født 1873, fra Fåberg Lillehamm
Moderator: MOD_Emigranter
Thea Andreasdatter Øijordet, født 1873, fra Fåberg Lillehamm
Thea Andreasdatter Øijordet, født 1873, fra Fåberg emigrerte til La Crosse i Amerika i 1895. Hun reiste 03.05.1895 fra Christiania via Christiansand til Hull. Båten hun reiste med het Angelo, Wilson Line. Dette er det eneste vi vet om henne, men vi ønsker å få vite hvordan det gikk med henne etter at hun kom til Amerika, og om hun har noen etterkommere.
Jeg går nå på slektsgranskningskurs i regi av DIS-Oppland med Mona Årnes som kursleder.
Jeg er takknemlig for all hjelp og ser fram til å høre fra dere.
Hilsen Inger
Jeg går nå på slektsgranskningskurs i regi av DIS-Oppland med Mona Årnes som kursleder.
Jeg er takknemlig for all hjelp og ser fram til å høre fra dere.
Hilsen Inger
Re: Thea Andreasdatter Øijordet, født 1873, fra Fåberg Lille
Er det denne Thea du leter etter? FT 1875
Hun er vel i såfall den Thea Anna Andreasdatter som døpes 5.mai 1872. Hun var født 1.april 1872.
Husk at det er viktig å få med seg så mange opplysninger som mulig, når man skal begynne å lete etter emigranter.
Som f.eks :
Fødseldato
Døpenavn
Navn på foreldre og søsken
Gårdsnavn
Om man i tillegg har linker til Folketellinger, utflyttingsprotokoller, og emigrantprotokoller gjør det letingen mye enklere.
Hun er vel i såfall den Thea Anna Andreasdatter som døpes 5.mai 1872. Hun var født 1.april 1872.
Husk at det er viktig å få med seg så mange opplysninger som mulig, når man skal begynne å lete etter emigranter.
Som f.eks :
Fødseldato
Døpenavn
Navn på foreldre og søsken
Gårdsnavn
Om man i tillegg har linker til Folketellinger, utflyttingsprotokoller, og emigrantprotokoller gjør det letingen mye enklere.
-
- Sted: BLAKER
Innreise til USA:
I manifestet er hun registrert som Thea Qyordet eller muligens Dyordet - jeg har problem med å tyde dette. Den som har overført dette til elektronisk har tolket første bokstav som Q.
SS Mongolian fra Liverpool 9. mai, til Port Levis, Canada 19. mai 1895.
Søker arbeide som "Servant", har med seg 5 dollar, oppgir at hun reiser til cousin Per Lindeman ? , La Crosse, Wisconsin. Reisen er betalt av faren.
1895-1956 Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956
Name: Thea Qyordet
Arrival Date: 19 May 1895
Birth Date: abt 1872
Race/Nationality: Norwegian
Ship Name: Mongolian
Port of Arrival: Levis, Quebec, Canada
Port of Departure: Liverpool, England
Hilsen
Arne
I manifestet er hun registrert som Thea Qyordet eller muligens Dyordet - jeg har problem med å tyde dette. Den som har overført dette til elektronisk har tolket første bokstav som Q.
SS Mongolian fra Liverpool 9. mai, til Port Levis, Canada 19. mai 1895.
Søker arbeide som "Servant", har med seg 5 dollar, oppgir at hun reiser til cousin Per Lindeman ? , La Crosse, Wisconsin. Reisen er betalt av faren.
1895-1956 Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956
Name: Thea Qyordet
Arrival Date: 19 May 1895
Birth Date: abt 1872
Race/Nationality: Norwegian
Ship Name: Mongolian
Port of Arrival: Levis, Quebec, Canada
Port of Departure: Liverpool, England
Hilsen
Arne
Om hun var gift når Census 1900 ble tatt så har vi et problem; det er flere Thea'er som kunne passe...
Men om du har navn på andre i hennes nære krets som emigrerte ville det kunne være til hjelp.
Navn på nær familie som forelder og søsken? Noen ganger kan det hjelpe - gjenbruk av navn, ruktignok kun et indisium, men til hjelp det også.
Men om du har navn på andre i hennes nære krets som emigrerte ville det kunne være til hjelp.
Navn på nær familie som forelder og søsken? Noen ganger kan det hjelpe - gjenbruk av navn, ruktignok kun et indisium, men til hjelp det også.
Hallo.
Ja det er helt sikkert at det er vår Thea. Og hun er født i 1872 og ikke 1873 som det står i folketellingene. Hun var født på Øijordet Fåberg Lillehammer.
Takk skal du ha!
Hilsen Inger
Ja det er helt sikkert at det er vår Thea. Og hun er født i 1872 og ikke 1873 som det står i folketellingene. Hun var født på Øijordet Fåberg Lillehammer.
Takk skal du ha!
Hilsen Inger
Inger, du misforsto meg: Hun er enda IKKE funnet i 1900 - så spørsmålene mine står ved lag,
tor

Her kommer litt mere info om Thea Anna Andreasdatter Øijordet.
Far: Andreas Kristensen Øijodet født 1834
Mor: Tonetta Kristensdatter Øijordet født 1838
Søsken:
Kristine Andreasdatter Øijordet født 1861
Agnethe Andreasdatter Øijordet født 1863
Ole Andreassen Øijodet født 1868
Thea Anna Andreasdatter Øijordet født 1872 (ikke 1873 som det står i folketellingene)
Bertil Andreassen Øijordet (senere Reistad) født 1875
Klara A. Andreasdatter Øijordet født 1878
Tonetta Andreasdatter Øijordet født 1884
Jeg har ikke navn på andre i hennes nære krets som emigrerte til Amerika.
Per Lindeman er et ukjent navn for oss, men det kan kanskje være på morsida.
Takk for svar så langt. Håper det er mulig å komme lenger i Theas historie.
Hilsen Inger
Far: Andreas Kristensen Øijodet født 1834
Mor: Tonetta Kristensdatter Øijordet født 1838
Søsken:
Kristine Andreasdatter Øijordet født 1861
Agnethe Andreasdatter Øijordet født 1863
Ole Andreassen Øijodet født 1868
Thea Anna Andreasdatter Øijordet født 1872 (ikke 1873 som det står i folketellingene)
Bertil Andreassen Øijordet (senere Reistad) født 1875
Klara A. Andreasdatter Øijordet født 1878
Tonetta Andreasdatter Øijordet født 1884
Jeg har ikke navn på andre i hennes nære krets som emigrerte til Amerika.
Per Lindeman er et ukjent navn for oss, men det kan kanskje være på morsida.
Takk for svar så langt. Håper det er mulig å komme lenger i Theas historie.
Hilsen Inger
Og en ting til - det er korrekt at Thea var født 01.04.1872 og døpt 05.05.1872.
Dette har Oddrun funnet for meg. Se ovenfor. Takk til henne og takk dere andre også så langt.
Hilsen Inger
Dette har Oddrun funnet for meg. Se ovenfor. Takk til henne og takk dere andre også så langt.
Hilsen Inger
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Har du sjekket om det står noe i dødsmelding/skifte etter foreldrene? Der kan det stå noe om hvor datteren bor, hvis det var noe å skifte.
Jeg kan ikke finne noen Thea som passer, men -hun het jo Anna også, det er et lettere navn å bruke i USA..... da har vi mange å velge i.
Jeg kan ikke finne noen Thea som passer, men -hun het jo Anna også, det er et lettere navn å bruke i USA..... da har vi mange å velge i.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Nei, jeg har ikke sjekket evt. skifte etter Theas foreldre. Det kan jo være et nyttig spor så det skal jeg gjøre. Takk for det.
Hilsen Inger
Hilsen Inger