Gravlegging av pasienter på Rotvold ?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Gravlegging av pasienter på Rotvold ?
Anton Edvard Aafløy f. 1867(9) fins i FT 1900 som pasient på Rotvold asyl, ca. 30 år gml.,
bekostet av Kristiansund kommune. Hvor kan han tenkes å være gravlagt ?
Eller hvor ble pasienter på Rotvold gravlagt ? Jeg har forgjeves søkt på kirkegårder i den delen av byen, f.eks. Lade. Han hadde ingen slektninger i live i hjembyen. Jeg har mailet
Trondheim byarkiv uten å få svar.
bekostet av Kristiansund kommune. Hvor kan han tenkes å være gravlagt ?
Eller hvor ble pasienter på Rotvold gravlagt ? Jeg har forgjeves søkt på kirkegårder i den delen av byen, f.eks. Lade. Han hadde ingen slektninger i live i hjembyen. Jeg har mailet
Trondheim byarkiv uten å få svar.
Re: Gravlegging av pasienter på Rotvold ?
Vil kanskje tro at Moholt vil være rett kirkegård,men det kan jo hende at han ble sendt tilbake til Kr.sund. Det var vel de som betalte for han på Rotvoll?
DAG
DAG
Har prøvd Moholt, Lade, Strinda, Malvik uten å finne spor. Pasienter ble nok ikke
sendt tilbake til hjemstedet for gravlegging. Det har andre svart på i annen forbindelse.
Den foranstående permanente sidelenken forsto jeg ingenting av. Jeg lette meg fra begynnelsen, 1908 helt til 1915 uten å finne noe slags spor. Jeg ble ikke klokere av det.
Men takk for bryderiet.
sendt tilbake til hjemstedet for gravlegging. Det har andre svart på i annen forbindelse.
Den foranstående permanente sidelenken forsto jeg ingenting av. Jeg lette meg fra begynnelsen, 1908 helt til 1915 uten å finne noe slags spor. Jeg ble ikke klokere av det.
Men takk for bryderiet.
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Jeg har vært borti liknende med en person i databasen min som ble innlagt på Rotvold asyl. Vedkommende ble begravet ved Lade kirke. Ifølge ansatte ved Statsarkivet i Trondheim var visstnok det var vanligst å begrave dem som kom fra Rotvold Asyl.
Det er vel ogs¨en mulighet at han ble gravlagt i en umerket og annonym grav, og da må du nok gå igjennom mange KB i tidsrommet. Siden du ikke vet når han døde, kan dette bli litt av en jobb. Det er selvsagt mulig at han døde etter sperretid i KB.
DAG
DAG
Nok en søk gjennom alle graver på Lade kirkegård - forgjeves. Hvorfor kunne slike pasienter bli gravlagt anonymt, dersom det er tilfelle ?
Nok en søk gjennom alle graver på Lade kirkegård - forgjeves. Hvorfor kunne slike pasienter bli gravlagt anonymt, dersom det er tilfelle ?
Vel. Siden han ikke hadde slektninger i Tr.heim, er det jo en forklaring at han ble gravlagt annonynt. Det var vel fattigvesenet som sto for begravelsen?
Uansett vil jeg tro at graven er slettet nå. Da er jeg redd det blir å lete i KB.
DAG
Uansett vil jeg tro at graven er slettet nå. Da er jeg redd det blir å lete i KB.
DAG
Hvis han døde i Trondheim/Strinda vil det nok være mest naturlig at han ble begravet ved enten Lade eller Ranheim. Det er jo en mulighet for at han døde etter 1926/27, og da er disse KB sperret.
Det kan jo også hende at han ble utskrevet fra Rotvold, men hvor han dro da er ikke godt å si. Kanskje dro han fra byen?
Ingen direkte enkel sak dette.
mvh DAG
Det kan jo også hende at han ble utskrevet fra Rotvold, men hvor han dro da er ikke godt å si. Kanskje dro han fra byen?
Ingen direkte enkel sak dette.
mvh DAG
Ser forresten at flere personer som døde på Rotvold står oppført i KB for Kr.sund så seint som i 1917. Betyr det at de også ble begravd der, eller ble det bare registrert??
DAG
DAG
Hei!
Jeg har selv akkurat oppdaget at en slektning som døde på Rotvold i 1924, stod oppført i vår lokale kirkebok med notis fra presten/klokker at beskjed var kommet fra Rotvold Asyls direktørs skrivelse. Det var da opplyst at hun var begravd på Strinda kirkegaard. Men ikke sikkert alle som førte kirkebøkene var like påpasselige og nøyaktige. Hadde aldri funnet henne visst det ikke hadde blitt oppført i kirkeboken.
Jeg har selv akkurat oppdaget at en slektning som døde på Rotvold i 1924, stod oppført i vår lokale kirkebok med notis fra presten/klokker at beskjed var kommet fra Rotvold Asyls direktørs skrivelse. Det var da opplyst at hun var begravd på Strinda kirkegaard. Men ikke sikkert alle som førte kirkebøkene var like påpasselige og nøyaktige. Hadde aldri funnet henne visst det ikke hadde blitt oppført i kirkeboken.