Paul Syvertsen, father of Karen Marie born in Modum

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj05467
Sted: CANADA

Paul Syvertsen, father of Karen Marie born in Modum

Legg inn av gj05467 » 6. september 2007 kl. 23.54

Karen Marie Paulsdatter is my great grandmother, born in 1847-1849, died Jun 9, 1892 in Arendal.
My grandmother, Anne Pauline Johson is her oldest daughter, her father was Carl Johnson, of Gavle, Sweden, he died at sea 1873. She was born Jun 6, 1870 in Arendal.
Karen Marie then married Peder Asbjornsen in Arendal on Jul 23, 1876 and they had 3 girls, Mette Dorothea, Oline Andrea and Olga Nikoline.
I know nothing about Paul Syvertsen other than he was from the Modum area. I have searched the Digital Archives and have not been able to locate a clean match.
Hvem kan hjelpe? I can read most Norwegian, I can't write it that well, so reply in Norwegian if you are more comfortable.
Roy Nordstrom
e-mail address: [email protected]

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Re: Paul Syvertsen, father of Karen Marie born in Modum

Legg inn av dn10731 » 7. september 2007 kl. 1.40

Hei. En kandidat er Karen Marie f. 8.Juni 1846 og døpt 13.Sept. i Snarum kirke på Modum. Se nr. 97.

Paul Syversen og Anne Olsdatter giftet seg 5.mai 1842 på Modum.
Som du ser var Paul fra Lyngdal i Flesberg.

Klokkerboka viser vielsesdagen tydeligere. Klokkerboka.
Du har sikkert sett 1865-tellingen fra Arendal.

For sikkerhets skyld bør du se i kirkeboka om du finner andre Karen Marie med Paul Syversen som far døpt på den tiden. Men hun jeg i farten fant passer i hvert fall aldersmessig godt med henne i Arendal 1865.

Mvh Ellef Ellefsen.

3231
Sted: HOKKSUND

Legg inn av 3231 » 7. september 2007 kl. 9.30

Hei,

Ellef har nok funnet den rette. Når Ole Gulliksen dør på Hovengplassen 26/7 1857 er det oppgitt at datteren Anne er gift med Paul Laag i Arendal. Laag er en gård i Lyngdal, Flesberg og iflg. Flesbergboka bind III side 505 er Paul (Pål/Povel)sønn av Sjurd(Sjul/Syver)Anundsen og Kjersti Gislesdatter Laag.

mvh Arnt

gj05467
Sted: CANADA

Legg inn av gj05467 » 12. september 2007 kl. 17.18

Thank you for the information
Roy Nordstrom

May Britt Odden
Kontakt:

Legg inn av May Britt Odden » 16. september 2007 kl. 17.09

Hi there

Jeg ble nysgjerrig på navnet Syvertsen og Modum. Min tipp-tipp-oldefar het Torkel Syvertsen, han er født i 1814-1815 (Under folketellingen i 1865 står han oppført som 51 år gammel. Jeg har ikke funnet ut hvem som var Torkel's foreldre, men har funnet noen som heter Sivert Torkelsen og Ranny Sørensdatter i Vest-Agder, som jeg kanskje tror kan være en forbindelse.

Jeg har lagt merke til at innad i familier på den tiden, var det veldig vanelig at søsken navnga sine barn med forholdsvis like navn, dvs. like navn ble brukt i nær familie.

Torkel Syvertsen hadde også en datter som het Karen, hun var født i 1850.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2522#ovre

I tillegg til de som står oppført under folketellingen i 1865, hadde Torkel også en datter til; Bolette, født 1848, som er min tipp-oldemor. Hun var på dette tidspunktet 17 år gammel, og mest sannsynlig arbeidet hun borte fra hjemmet som tjenestejente eller noe lignende, og var derfor ikke bosatt på gården under folketellingen.

Med hilsen
May B. Odden

dn10731

Legg inn av dn10731 » 19. september 2007 kl. 14.52

Hei.

Sjøl om dette ikke er svar på det opprinnelige spørsmålet,
svarer jeg allikevel May B. Odden her i denne tråden.

(For ordens skyld opplyser jeg at jeg har sendt en PM, hvor jeg
lenket vielsen mellom Torkel og Helle som fant sted 1841 i Hole.
Likeledes deres innflytting til Tveteneie på Modum, attest 22.sep.1845).

Til saken: Denne Torkel Syversen var dpt. 20.mar.1814 i Norderhov. Lenke.
Men her var det feil far som ble utlagt.
Heldigvis er det anmerket en henvisning til året 1817, side 119.

Lenke til henvisningen - Side 118-119.
Ser litt nede på side 119, hvor det starter med *"Aar 1817 den 30th Marts indfandt* - - osv.
Gjengir ikke hele saken her. Men Marte Pedersdatter forklarte at hun hadde utlagt uriktig
barnefader til Torkel som var døpt 20.mars 1814.
Den riktige faren var Gaardmand Syver Pedersen Heieren. Han hadde formaned hende
til ikke å utlegge ham som barnefader, da han i stedet ville yde hende en klækkelig
understøttelse. Som dere ser oppfyldte han ikke dette.

At feil barnefar ble oppgitt var nok ikke helt uvanlig.
Ingen vet hvor mange tilfeller som aldri blir oppklart.

Syver Pedersen Heieren var forresten født på Modum rundt 1750 og døde på Heieren
i Norderhov 1825. Sistnevnte gård hadde han kjøpt 1796.

Mvh Ellef.

May Britt Odden
Kontakt:

Legg inn av May Britt Odden » 19. september 2007 kl. 17.13

Takk igjen ;o)

Brukeravatar
Egil Sundelius
Sted: STOKKE

Legg inn av Egil Sundelius » 19. september 2007 kl. 23.35

[quote=
Til saken: Denne Torkel Syversen var dpt. 20.mar.1814 i Norderhov. Lenke.
Men her var det feil far som ble utlagt.
Heldigvis er det anmerket en henvisning til året 1817, side 119.

Kunne ikke dy meg Ellef.......

dette ER og var meg bra forsket Ellef.

( er dette én 'stray'? )

hilsen Egil :-)

May Britt Odden
Kontakt:

Legg inn av May Britt Odden » 6. juli 2008 kl. 23.27

Hei - etter laaaang tid, har jeg endelig hatt tid til å se på ovennevnte informasjon og gjort et forsøk på å sette dette inn i mitt system.

Jeg har sett på lenkene som er vist ovenfor og det er spennende informasjon. Men, jeg er dessverre ikke noe god på å lese i kirkebøkene. Jeg må innrømme at bokstavene flyter litt mye rundt for meg

Jeg har forsøkt å lese hva som står i kirkeboken fra 1817 på side 119 som det er henvist til ovenfor, men jeg klarer ikke å lese det. Har til og med forsøkt å kopiere det og forstørre det, men uten hell.

Er det noen som er gode på å lese kirkebøker, som kan være så snill å tolke teksten for meg?

Jeg har videre forsøkt å finne informasjon om Gaardmand Syver Pedersen Heieren og Marte Pedersdatter, men jeg har for øyeblikket gitt opp. Må gripe tak i dette igjen senere, men dersom du sitter med informasjon er jeg takknemlig for hjelp.

3231
Sted: HOKKSUND

Legg inn av 3231 » 7. juli 2008 kl. 10.09

Medens jeg var fraværende fra Hovedsognet paa en Embedsreise til Viger Annex Kirke i Aadalen palmelørdag, den 30te Martii d. Aa. forfaldt følgende, der blev indført i Kirkesangerens Ministerialbog pag. 77 saa lydende:
"Aar 1817 den 30te Marts indfandt sig ved Nordrehougs Hovedkirke Fjerdingsmand Erich Paulsen Wee med pigen Marte Pedersdatter Halsteensrud Eie, hvilken Pige for mig Brock, i den constituerede Sogneprest hr. Provst Andersens fraværelse, i Overværelse af undertegnede Kirkesanger Larsen og Sognets Medhjelper Ole Follum, forklarede at hun urigtigt havde opgivet og udlagt barnefader til det hende tilhørende barn Torkel, der er døbt i Nordrehougs Hovedkirke den 20de Marts 1814, og at den virkelige barnefader til bemeldte barn er gaardmand Syver Pedersen Heieren. Aarsagen til denne falske Udlæggelse foregiver hun at være at Syver Heieren havde formaaet hende til, ikke at udlægge ham som barnefader, da han i saa Fald vilde yde hende en klækkelig Understøttelse, hvilket han skal have vedgaaet i Overværelse af husmandsfolkene Jens Pedersen og kone Astrid Gundersdr. Halsteenrud Eie, men da han siden ikke har været villig til at opfylde denne Forpligtelse, saa hun sig nødsaget til at fremkomme med Sandheden, for ved Øvrighedens Hjelp at erholde Understøttelse af ham til barnets Opdragelse"
Brock Larsen Ole Follum

dn10731

Legg inn av dn10731 » 7. juli 2008 kl. 10.51

May B. Odden skrev:Jeg har videre forsøkt å finne informasjon om Gaardmand Syver Pedersen Heieren og Marte Pedersdatter, men jeg har for øyeblikket gitt opp. Må gripe tak i dette igjen senere, men dersom du sitter med informasjon er jeg takknemlig for hjelp.
Hei igjen.

Slå opp i *Ringerikske Slekter - bind III*. Under Heieren, fra side 183, finner du Syver Pedersen.
Der fortelles det at han var født 1750 på Modum og døde på Heieren høsten 1825.
Syvers hustru Oline Kristoffersdatter var også fra Modum, og 3 år yngre enn mannen.
Du finner endel om Syver i boka.

Marte Pedersdatter har jeg neppe noe om. Eventuelle notater har jeg nok forlengst kassert.
Bruker ytterst sjelden data i slektsgranskingen, og undersøkelser utover egen slekt tar jeg desverre sjelden vare på.

Mvh Ellef.

May Britt Odden
Kontakt:

Legg inn av May Britt Odden » 7. juli 2008 kl. 22.38

Tusen takk til dere begge for informasjonen.

Mvh May B.

Svar

Gå tilbake til «Modum»