Ole Nielsen Håndnes og Lucia Jacobsdatter Møller

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Stig Løchen Dragseth
Sted: JAKOBSLI

Re: Ole Nielsen Håndnes og Lucia Jacobsdatter Møller

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 7. april 2007 kl. 15.19

Hei!

Jeg leter etter forfedre, søsken og barn til ovennevnte personer. Ole Nielsen Håndnes f 1782 på Håndnesset Hitra. Død 1834. Han er å finne i folketellingen for 1801 på "Hondnæsset" Har ingen opplysninger om Lucia Jacobsdatter Møller.

De fikk en sønn; Karl Friderik Olsson Grinda el Grinde. f 05.03.1825. D 14.12.1897

Hvor Karl tok navnet Grinda el Grinde fra er også en gåte og det hadde vært fint å få opplysninger om dette også.

Vel, da er det bare å vente i spenning...

Beste hilsen

Stig Løchen Dragseth
Trondheim

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. april 2007 kl. 12.54

Interessant !

Vielsen har vi her, dersom linken virker:
<a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2373&uid=ny&idx_side=-151>Lenke</a>

De står som nr. 5 under Dolm, den 2.1.1824.
Foreldre er dessverre ikke oppgitt, men
etternavn på forloverne står, men er for meg uleselig, den ene kan kanskje være Skaget ?
Heller ikke Oles oppholdssted er klart, kan det være Vågø ? Det er i så fall på Nord-Frøya.

Jeg tror dette paret flyttet fra distriktet. Karl Friderik finner jeg ikke igjen hverken som konfirmert, eller død under Dolm i 1897.

Finner imidlertid denne personen under Nærviksøra, Orkanger, i 1875:

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f71638&gardpostnr=58&personpostnr=434&merk=434#ovre>Lenke</a>

Antar dette er din Karl, spesielt siden han i den foregående telling i 1865 er kalt Carl Fredrik. Fødested er oppført som Trondheim. Det kan godt være riktig, de kan ha reist tilbake i forbindelse med dåpen, bl.a. p.g.a. faddere og andre bånd til Dolm kirke.

Det mest interessante her er Hondnæsset. Nå kan jeg IKKE finne Ole Nielsen på Hondnæsset i ft 1801 ! Kan du dobbeltsjekke, og eventuelt sende en link til folketellingen ? Dersom Hondnæsset er riktig, kan det være litt av et kupp slektsmessig sett. Hondnæsset var antaglig en av de aller største gårdene på Hitra, er nå stykket opp under andre navn; og i det området hadde Aspa-slekten sine forgreininger. Navn som Ole og Karl gikk igjen der. Aspaslekten var meget innflytelsesrik, en gammel norsk adelsslekt.

Lykke til !
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 8. april 2007 kl. 14.52

I f.t. 1801 finner jeg kun Ole Nilssen Måsøy fra vestre del av Nord-Frøya med dette navnet i strøket med passende alder, dvs. 19 år:

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f11617&gardpostnr=178&personpostnr=3317&merk=3317#ovre>Lenke</a>

Hvis en av forloverne har Skaget som navn, kan jo det da evt. dreie seg om Nordskaget eller Sørskaget, som begge ligger like ved Måsøy.

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 8. april 2007 kl. 15.05

Hei og takk for interessant innspill!
I basen min har jeg skrevet at Ole Nielsen står oppført under Hondnæsset i ft 1801. Jeg kan ikke finne dette pr.nå men vet jeg ikke hadde skrevet dette hvis ikke det stemte. Skal jobbe videre med saken og sende deg mer info når jeg har det klart. Iveren har tatt overhånd og det flyter i papirer og jeg har ikke helt kontroll...

Jeg har funnet dåp til Karl Friderik men den er også vanskelig å tyde. men ser klart at hans far het Ole Nielsen Hondnes. Han står som nr. 9 i kirkebok for Hitra 1825. Har lagret kirkebokbildet på min egen datamaskin og får derfor ikke til å sende bilde eller lenke.

Når det gjelder Karl Friderik ble han gift i Orkdal i 1861 med Martha Sivertsdatter. Hun var 22 år når de giftet seg og Carl var 36. Han bodde i Orkdal resten av livet. En av sønnene til Carl omkom i Titranulykken. Vet ikke hvem pr.nå men skal til Orkdal i dag og jeg vil tro jeg får flere opplysninger i løpet av dagen

Vet du noe om Lucia Jacobsdatter Møller? Tilhører hun den store Møllerslekta som har vært omtalt flere ganger i dette forum?

Vel dette er det jeg har til nå! kommer tilbake med mer når jeg har fått ryddet litt...

Med hilsen

Stig Løchen Dragseth

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. april 2007 kl. 15.31

Ja,
jeg så dåpen, det er vel ikke noe tvil om at det står Hondnes:

<a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=94&uid=10099&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke</a>

Der er det som gjør dette spennende. Flere av de større gårdene på Hitra hadde egen eiendomsvall ute i fiskeværene, og det kan godt hende at Ole Nielsen slo seg til der ute en stund som fisker. Sønnen Carl Fredrik ble jo tyeligvis også fisker ved Orkdalsfjorden ...

Møller: Kjenner dessverre ikke denne slekta, og kan ikke finne Lucie/Lusie i 1801 ! Men proprietæren på nærliggende Ansnes hette vel Møller i 1801 ? Kanskje kommer Krister Olsen på banen etter hvert, han vil i så fall kjenne til dette.

Vennlig hilsen Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 8. april 2007 kl. 15.46

Har prøvd å finne igjen folketellingen men det ser svart ut. Det er mulig at jeg skrev inn "ft.1801 Hondnæsset" som en påminnelse til meg selv om at jeg skulle sjekke den videre. Hvis det er slik må jeg bare beklage...

Skatil Orkdal nå - kommer tilbake på nett i kveldinga...

Mvh Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 8. april 2007 kl. 23.57

Nå er jeg på nett igjen! jeg har fått en del oplysninger som jeg enda ikke har fått sjekket opp men her er de;

Carl Fredrik kom til Orkdalsøra da han var 2 år og ble bortsatt til et sted som heter "Grinda"

Videre hadde Ole Nielsen Hondnes to sønner til;
Kristian - kom til Hylla på bynesset og ble gift der

Jakob - kom til Øverhovd i Verran og bosatte seg der

Har dessverre ikke noe fødselsår på brødrene til Carl!

Dette betyr nok at jeg må lete andre plasser enn Hitra for å finne Ole Nielsen Hondnes. I forhold til Ole N. Hondnes og ft 1801 heller jeg mer og mer til at jeg nok hadde skrevet dette inn som en huskelapp! Fikk meg en lærepenge der...

Videre er det mulig at Lucie Jakobsd. Møller ble født 1799. Det står ihverfall det i papirene jeg fikk. Andre fødselsdatoer i papirene har vist seg å stemme og dette gjør at det til en viss grad er troverdig.

Vel det er hva jeg fant ut etter turen til Orkdal! kommer tilbake etterhvert...

Mvh Stig

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 9. april 2007 kl. 13.12

Kan det være Carl Redriks bror, Kristian Olsen (44), født i Trondhjem, g.m. Gunhild Ingebrigstd.(36)fra Børsa som bor på "Stenshyllen", Byneset, ved FT 1865? De har barna Ingebrigt(11)født i Børsa, samt Ole (9), Sivert (6) og Lars (4)alle født på Byneset.

I kirkebok for Børsa finner vi en ekteskapsinngåense 8. august 1855 mellom: "Ungkar, Inderst Kristian Olsen Stene af Bynæsset og Gunnill Ingebrigtsdatter (...?)", hvis jeg tolker det som står skrevet riktig. Tenkte å finne ut hvem som er oppgitt som brudgommens far her, men den svake og utydelige skriften byr på så store utfordinger at jeg tror jeg gir det opp. Kanskje andre makter å tolke presteskriften?
Fant dåpen til sønnen Ingebrigt (uekte) født 11.02.1855, døpt 08.04.1855 i Børsa (dåpsbarn nr.23), mens Sivert f.21.01.1860 og Lars, f.09.10.1862 ble døpt henholdvis 04.03.1860 og 23.11.1862, begge på Byneset.

Terje

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. april 2007 kl. 14.10

ellers ser det ikke ut som om de 2 brødrene Krstian og Jakob er døpt i Dolm i løpet av årene 1824 - 1830, etter at foreldrene ble gift. ( kan ha overett noe ) At Karl Fredrik oppgir at han er født i Trondhjem, indikerer vel at fsmilien havnet der. At de 3 sønnene ble bortsatt, kanskje da Karl Fredrik var 2 år, kan indikere at en eller begge foreldre døde rundt 1827.

Jeg tror forresten jeg har funnet også Kristian som døpt i Dolm, som nr. 42 i 1822, født 2.7. samme år, passer bra med alderen til den Kristian som Terje har funnet på Bynesset i 1865:

<a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=61&uid=6831&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke</a>

Møller er jo mors etternavn, og det er en henvisning til Trondhjem bak. Foreldrenes navn er uklare, men det står Ole, samt noe som kanskje skal være pige Lysia ? Foreldrene ble jo først gift i 1824. Fadderne ser ut til være fra solide bondefamilier rundt Barmfjorden, bl.a. Ingeborg ? Honnes.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. april 2007 kl. 14.19

Når det gjelder Møller, tror jeg at den nevnte på Ansnes hette Laurits Møller. Men Jakob Møller og Lucia Jakobsdatter kan jo ha vært i slekt med ham.
Fikk du vite noe som helst om rekkefølgen mellom barna ? Siden 2 av dem ble døpt på Hitra, er det vel også mulig at tredjemann Jakob ble det.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 9. april 2007 kl. 17.51

Takk til Terje! Jeg fant (i natt engang)også Kristian Olsen på Stenshyllen men har ikke rukket å gå videre på det! Tror dette er den rette Kristian i og med at første sønn er oppkalt etter morens far Ingebrigt og den neste sønnen kanskje da oppkalt etter nettopp Ole Nilsen Hondnes. Alderen stemmer også! Kjempeflott at du har funnet giftemål på Kristian og dåp på barna!

Takk til deg også Knut! Brødrene var skrevet med Kristian først, deretter Jakob og så til slutt Karl. Vet ikke om dette betyr noe da det tydeligvis var Karl som var viktig og at det sto mest info om han.

Vanskelig å tyde kirkeboken på dåpen til Kristian men det er kanskje mulig å få hjelp.

Har en kandidat på den siste broren - Jakob - men samme problemet her - vanskelig å tyde hva som står. Jakob nr 3 1826. Prøver å sende med lenken.

<a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2373&uid=ny&idx_side=-106>Lenke</a>

Hvis dette stemmer er det knapt et år imellom Karl og jakob

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 9. april 2007 kl. 18.00

jeg la inn en etterlysning i går under Inderøy i Nord-Trøndelag for å forsøke å finne gården Øverhovd og Jakob Olsen. Fikk trolig treff der!

Når det gjelder hvor Ole Nielsen Hondnes kom fra er det mest trolig at det er den som Odd Roar Aalborg fant på Maasøen. Takk skal du ha Odd Roar! Har også funnet en som kan være aktuell under gården Wogaas på Aure på Nordmøre!

Stig

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 9. april 2007 kl. 20.54

Som jeg er inne på lenger oppe her, nevner Knut at en forlover kan hete noe med Skaget eller evt. -skaget. Siden Skaget på Frøya ligger nær Måsøy og forlovere ofte er ganske nær slekt eller familie, styrker dette Måsøys "kandidatur", hvis Knut har tydet teksten riktig. Du bør se på navneskikken her om den kan underbygge mer, men vær oppmerksom på at forbokstavoppkalling er ganske vanlig i strøket. Som et eksempel kan Karl gjerne være oppkalling av Kristen / Kristoffer eller omvendt. Faddere ved barnedåp er også en pekepinn, men jeg har inntrykk av at i det aktuelle området er fadderne like gjerne naboer og bekjente som nære slektninger, så det er ikke alltid så mye hjelp i å kjenne navnene til disse.

Opplysninger om "Måsøen" finner du i Frøyaboka II, som kan lastes ned fra Frøya kommunes nettside.

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 9. april 2007 kl. 21.30

Jeg er enig med deg i at Måsøen er en den beste kandidaten! Jeg skal legge ut spørsmål om hjelp til å tyde både dåp og giftemål og jeg vil tro at dette vil gi en del svar.

Takk for innspill!

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 9. april 2007 kl. 23.55

Dag E. Søpler har prøvd å tyde kirkeboksidene

Gir dette noen mening for noen av dere?

Faddere Christian

Ingeborg Arnvik? (lagt fra sikker på dette, kan være Amm...)
Kathrine Aune
Lorents Barmen
Morten Hoff Vinmaneng???

Faddere Carl Fredrik

Karen ? Øien
Ingver Daals
Thomas Norman
Amund Daals

Så står det noe om et sted eller gård Haftor..... et eller annet

gj01097

Legg inn av gj01097 » 10. april 2007 kl. 2.20

Kan Daals være Paals.=Pålsen/Paulsen,
og bokstavene bak Haftor være ibt.= ibid.= ibidem, dvs. "Det samme" ( samme etternavn/adresse som angitt for forannevnte person)?

Terje

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. april 2007 kl. 2.27

Ser ut som vi kan være enig i mye her; men jeg mener fortsatt at det står Ingeborg ?datr. Honnes. Mener også det kan være Morten (Hoff?) Vikan, og til slutt en Ingebrigt ?

Carl Fredrik: Tror Daals skal være Paalsen eller Paalsdtr, er usikker på fornavnet, kan også være Ingred. Da er det vel også Amund Paalsen.

Både Vikan, Barmen og Øien er nabogårder til Honnes/Håndnes. Ikke langt unna ligger Vikstrøm.
Det kan ikke være en tilfeldighet at Ole Nielsen ble kalt Hondnes, og at barna har disse fadderne; han må være fra dette området. Du burde derfor ta deg tid til å gå gjennom tema nr. 2170 her på Fosenslekt, hvor spesielt Odd Roar har mye å fortelle om Aspaslekta, den tidligere adelsslekta som forøvrig påberoper seg å nedstamme både fra konger og erkebiskoper ... Bindeleddet til Aspaslekta her er Guri Audensdatter Aspa på Vikstrøm. Hennes etterslekt bodde på Hondnes i flere generasjoner, så det er ikke umulig at disse småguttene som ble bortsatt nedstammer fra disse.
Det behøver naturligvis ikke være samme slekta, men i alle fsll er det en tilknytning til Hondnes.
Heller ikke morsnavnet Møller er vel noe å kimse av.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. april 2007 kl. 11.20

Ang. faddere nevnt ovenfor -- har sett litt i f.t. 1801: På Honnes finnes da ugift tjenestejente Inger Carlsd.(50) og på nabogården Barmen Amund Carlsen (62). Eneste aktuelle Thomas i strøket er tjenestegutt Thomas Carlsen (17) på Rabben, Dolmøya. En kan jo ut fra dette lure på om "Inger Daals" egentlig er Inger Carlsd. og "Amund Daals" kanskje Amund Carlsen, men ut fra alder gjerne en yngre utgave enn han som nevnes i strøket over 20 år før. Thomas Norman kan da evt. være Thomas Carlsen.

Siden disse er faddere for en Carl døpt i strøket, kan det ut fra det evt. patronymet tenkes at de er slektninger av dåpsbarnet.
For øvrig skal det vel være fem faddere, så en mangler i listen for hvert av barna.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. april 2007 kl. 11.38

tte og siste er vanskelig å lese, men tror det står Ingebrigt ved Christian Møller og noe med Haftorsdtr. eller Haftorsen ved Carl Fredrik.
Når det gjelder forlovere i 1824, er jeg fortsatt usikker på Skaget eller Skagen, men tror at den første skal være G.Dukke. På nabogården til Hondnes, Vikan, bodde lensmann Georg Friedrich Dukke i 1801. Han ville i tilfelle være ca 70 år i 1824.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. april 2007 kl. 11.40

første ord i foregående innlegg skal være femte.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. april 2007 kl. 11.46

Ingen Haftor eller Haftorsen er nevnt i på Hitra og Frøya i f.t. 1801.

En liten korreksjon: Fadderen jeg siterer ovenfor skal være "Ingver Daals", men jeg regner med at navnet er Inger. Vanligvis fordeles jo fadderne på begge kjønn, så noen kvinnelige skal det vel være her også.

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 10. april 2007 kl. 12.25

Hei

Jeg får ikke linkene ovenfor til å fungere. Hvilke kirkebøker og sider er det dere forsøker å tyde?

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. april 2007 kl. 13.01

Hei Krister !
Hatt påskeferie ?

Vielse nr 5 i 1824
Dåp nr. 42 i 1822
Dåp nr. 9 i 1825.
Dåp nr. 3 1826 ( ulseselig )
Linken til vielsen fungerer muligens ennå ?
De andre er kaputt ...

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444

Legg inn av dn19444 » 10. april 2007 kl. 16.48

Hei, Knut

Påskeferien er definitivt over, men jeg skal nyte sola i Brüssel siste del av uka og regnet i London neste uke.

Til saken: I den nye bygdeboka for Byneset er Kristian Olsen Müller, f. 1822 i Trondheim, oppført som oppsitter under Stene (nærmere bestemt Stene Olastu). I folketellingene for 1865 og 1900 oppgis også Trondheim som fødested. Det samme gjør kirkeboka for Byneset i forbindelse med at Kristian dør i 1909. Hans fødselsdato er i denne sammenhengen oppgitt til 28. juni. Min første tanke er at dette må være feil Kristian, men kirkeboka for Børsa viser at Kristian Olsen Stene faktisk var barnefødt på Hitra. Han giftet seg 8. august 1855 med Gunhild Ingebrigtsdatter fra Eliplassen i Børsa og brukte tydeligvis etternavnet Møller/Müller innimellom. I forbindelse med giftermålet er faren oppgitt som Ole Trondhjem (hvor presis går det an å bli?!?!?). Det står i Byneset-boka (bind 1, side 422) at Kristians far var bøkker, emigrert fra Tyskland. Det står også at hans bror (usikker om det menes Kristians bror eller farens bror) Karl var bosatt i Levanger.

Mange av Kristians barn emigrerte for øvrig til Amerika.

Når det gjelder kirkebokinnføringene tolker jeg det slik:

Vielse i 1824:
Ole Nilsen Wogos 42 aar og Lucia Jacobsdatter Møller 25 aar. Forlover er G. Dukke, handelsmannen i Vikan som tidligere var lensmann. Hva som menes med Skagen er jeg usikkert på. Det jeg vet er at Dukke-familien en periode satt på Skaget i Fillan, men ser ikke sammenhengen i dette tilfellet.

Dåp i 1822: Christian Møller, født 2. juli, døpt 28. juli. Far Ole Wikan. Faddere: Ingeborg Anna Hondnes, Kathrina Aune, Lorents Barmen, Morten Hoff Wikan, Ingebrigt Wikan. Barnet var uekte, og begge foreldrene fra Trondheim. Klarer ikke å tyde alt her, så jeg har sendt en forespørsel til en jeg er sikker på klarer det.

Dåp i 1825:
Carl Frederic, født 5. mars, døpt 20. mars. Faddere: Karen Oien, Iver Paals Oien, Tomas , Amund og Guru Haftorsdatter.

Dåp i 1826:
Jacob Olaus. Faren er oppgitt som Ole Olsen Heggersvig og mora Elen Jacobsdatter, så jeg tror vi kan se bort fra denne.

Jeg tror Kristian Olsen Müller nevnt i Byneset-boka er rette person her. Og min følelse er at Hitra er en omvei for å komme fram til fakta i denne saken. Jeg tror Ole og Lucia var bosatt på Hitra i noen få år, kanskje var de tjenestefolk i Vikan. Trolig vokste ungene opp i Trondheim etter som de oppgir Trondheim som fødested ved folketellingene. Ved folketellingene måtte en stole på det folk oppga, men ved ekteskapsinngåelse måtte de involverte legge fram attester. Derfor kommer det fram av kirkeboka i Børsa at Kristian var født på Hitra. Han følte seg kanskje mer som trondhjemmer enn hitterværing.

Kanskje var det slik: I 1817 fikk Ole Nilsen og Lucia Jacobsdatter datteren Johanna Serine. Hun ble døpt i domkirka 31. august. Kanskje døde hun som lita? Så fikk paret enda et barn, for i 1820 kom sønnen Jacob. Han ble døpt i Vår Frue kirke i april. Paret tok så med seg sønnen Jacob (og datteren Johanna) til Hitra. De var fortsatt ikke gift da de i 1822 fikk sønnen Christian, og det står at de var fra Trondheim. Det at presten føyde til denne ekstraopplysningen ved "uægte" tyder på at de nylig var kommet fra byen. Muligens ville de ikke føde sitt tredje barn utenfor ekteskap i Trondheim og dro derfor mot "roligere farvann". Det var jo ikke så populært med barn utenfor ekteskap. Kanskje var ikke farvannet på Hitra så mye roligere, slik at de i 1824 måtte gifte seg i Dolm-kirka. I 1825 fikk de så sønnen Karl Fredrik. Min teori er at paret var på Hitra fra ca. 1821-1822 til 1826-1827, for 20. mai i 1827 blir det døpt ei Maria i Vår Frue kirke. Foreldrene er Ole Nilsen og Lucia Jakobsdatter.

For å kunne sette to streker under min teori, gjenstår det å sjekke kirkebokinnføringen ved dåpen til Johanna Serina, Jacob og Maria.

Krister

dn19444

Legg inn av dn19444 » 10. april 2007 kl. 17.05

Her er for øvrig linken til en jeg tror kan være rette Jacob Olsen. Det at han bor på Grinden på Ytterøya gjør det vel ikke mindre sannsynlig...

<a href=http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1722&kenr=008&bnr=0036&lnr=000>Lenke</a>

Dag Søpler

Legg inn av Dag Søpler » 10. april 2007 kl. 21.20

Hvis det er Paalsen som er navnet på en av fadderne til Carl Fredrik, så finnes det en Anders Paalsen i Orkdal i 1801. Han er gift med Ingebor Nilsd. og har bl.a en datter som het Guru.
Kan jo være tilfeldig, men Carl Fredrik vokst jo opp i Orkdal??

DAG

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 10. april 2007 kl. 21.23

Du verden!

Her drar jeg på arbeid, kommer hjem og dere har spunnet videre på saken - kjempebra!

Har i ettermiddag snakket mer med eldre slektninger og de kunne fortelle som Krister også har funnet ut at slekta kom fra Tyskland!
Skal sjekke opp kirkebøkene nå...

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 10. april 2007 kl. 21.54

Hm!
Må nok på Dora og se i arkivene der...

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 11. april 2007 kl. 1.39

Jeg leser innføringen av Christians dåp i kirkeboka for Hitra (Dolm) slik:
Nr. 42. Dato: 2. juli 1822. Barnets navn: Christian Møller. Dåpsdato: do (28.juli). Kirke: do (Dolm kirke). Foreldre Dr. (dreng?) Ole Viggen(?) Wikan for hr. Dukke, m. (med?) p. (pike?) Lysse. Faddere: h. Ingeborg Anna Hondnes, Kathrine Aune, Lorents Barman, Morten Hoff Vikan Ingebrigt it. (item?)

Ellers klarer jeg ikke å legge vekk tanken om at tjenstedrengen Ole Nilsen (19) på Wogaas i Aure i 1801, må være den rette farskandidaten, - dette på tross av det Bynes-boka sier om bøkkeren Ole Trondhjem med tysk opphav. Derimot finner jeg det rimelig at Lusia Jakobsdatters etternavn, Møller eller Müller, kan ha tysk opphav.

Terje

dn19444

Legg inn av dn19444 » 11. april 2007 kl. 9.48

Jeg deler dine tanker, Terje, om at det kanskje er på Lucias side at denne tyske bøkkeren befinner seg. Kanskje vil barnedåpene i Trondheim (hvis det er samme folket), gi flere opplysninger. Synd at disse kirkebøkene ikke er digitalisert ennå.

Stig, det kan være lurt av deg å kontakte bygdebokforfatterne (Bynese): Ole Arnfinn By, Arne Håbjørg og Martin Husby. De har sikkert fått noen av disse opplysningene fra privat hold. Det finnes oldebarn av Kristian Olsen Møller som er i live. Kanskje kan de fortelle noe.

Ellers synes jeg de er rart at det ikke står i klartekst hva barnemora til Christian heter ved dåpen i Dolm, men jeg antar at det vi har tydet som Lysse kanskje skal være hennes fornavn, Lucia.

Ellers bekrefter vel forskningen så langt at Ole var dreng hos Dukke i Vikan. Dukke-familien er for øvrig svært spennende, men det er en helt annen sak.

Tidligere i emnet er Laurits Møller på Ansnes nevnt. Jeg tror ikke han har noe med denne Lucia å gjøre. Mener at jeg ikke har vært borti noen med fornavn Jacob i Laurits si slekt. Laurits nedstammet fra Møller'ne på Løkken Verk.

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. april 2007 kl. 12.22

Siden Lucia fikk en datter i 1817 er det vel neppe sannsynlig at hun er født etter 1801 ? Hun burde derfor forefinnes i ft 1801.( Dersom hun ikke er født i utlandet, for eks. Tyskland.) Den yngste jeg kan finne i folketellingen er en Luci Jacobsdatter, f. ca 1793 på Røros. På Røros var det jo dessuten mange av tysk avstamning. Det er 2 argumenter mot at dette er riktig person:
Alder er oppgitt til 25 år ved vielse 2.1.1824. Stigs kilde i Orkdal har også vært inne på 1799.
Så da er det vel bare meg som ikke kan finne henne da. Har også søkt på fornavn som starter med Ly.
Derimot finner jeg en ugift læredreng Petter Jacob Møller i Trondhjem, født ca 1778. Så kanskje Lucia var født 1801 eller senere likevel ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 11. april 2007 kl. 12.31

Jeg har også tenkt tanken om at Ole fra Aure etterhvert kan vise seg være den rette kandidaten. Har tenkt meg på Dora i ettermiddag for å se nærmere på kirkebøkene for de tre dåpene som gjenstår. Vi får se hva dette bringer videre.

Skal også se om jeg kan finne Lucie født eller konfirmert...

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 11. april 2007 kl. 12.40

Hei Knut - og nei, det er ikke bare du som ikke kan finne henne i folketellingen 1801. Har jobbet mye med dette men har ikke funnet henne.Kan Lucie være et mellomnavn ?

Fant en gård som heter Møller på Ørlandet i ft 1801 og der er det 3 lucie men ingen stemmer.

Stig

dn19444

Legg inn av dn19444 » 11. april 2007 kl. 13.41

Hvis du skal sjekke kirkebøkene, Stig, er dette presise datoer:

Johanne Serine, født 1. august 1817, døpt 31. august i Domkirken
Jacob, født 20. mars 1820, døpt 23. april i Vår Frue kirke
Maria, født 27. januar 1827, døpt 20. mai i Vår Frue kirke

Fint om du kan dele også fadderne med oss, hvis du skriver av kirkeboka, så vi eventuelt kan hjelpe deg videre i jakten...

Krister

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 11. april 2007 kl. 19.21

Fant dåp for Jacob og Maria og mest sannsynlig Lucie Jacobsdatters dåp og konfirmasjon. jeg hadde dårlig tid og tok kopi av kirkeboksidene men dette gjorde at det ble verre å tyde! er ingen kløpper på skrifttyding men skal forsøke å gi ihverfall noen navn på fadderne

Dåp Lucia Jacobsdatter 07.04.1799 ægte;
foreldre; Jacob Jacobssøn og Marit Olsdatter "Gejlen???
Faddere; Beret Jonsdatter, Karen Olsdatter, Mette Cristina ...., Jon Olssøn, Tørres Pederssøn og Johan Jonssøn eller Jenssøn

Konfirmasjon Lucia fikk ikke med årstallet men tror det var 1814 og det står bare Jacob Jacobsen som far. Det står noe bak far men klarer ikke å tyde det. kan se ut som "Gjulen"

Jacob Uægte f. 20.03.1820 dåp 23.04. 1820
La.... og Arbeidsmand Ole Nielsen og M?dnof?? pige Lucie Jacobsdat logeres for "Kjøb???and Sønernes gamle i Meinko el. Meinbo veita
Vanskelig å se fadderne men tror det kan være Flint, Sandberg og noe som kan se ut som Higgen
Higgen og Flint står to ganger

Marie dåp; 23.04.1827 kan se ut som hun er født 24 januar samme år men det er litt utydelig. Bryggmand Ole Nielsen Gjære, Gjæra eller Gjærø og Lucie Jacobsdatter.
Faddere; vanskelig å se men det kan se ut som ... Lisbeth Jonsdatter, Ane Jonsdatter, Malena!! Olsdatter, J....mand" el. F...mand Christian, Jon Olsen, og ett eller annet jeg ikke klarer å se!

Vel dette er hva jeg klarer å få ut av dette nå! Skulle heller ha skrevet av det jeg fant! Må vel ta en tur ned igjen i helga!

Stig

Dag Søpler

Legg inn av Dag Søpler » 12. april 2007 kl. 2.07

Har lett litt mer etter Carl F.s faddere, og en Guru Haftorsdatter (52) er funnet i Orkdal i 1801 FT.

DAG

Dag Søpler

Legg inn av Dag Søpler » 12. april 2007 kl. 2.15

Hun er på gården Hoff i Orkdal. Der finnes også en Henric Møller (40). Kan dette ha noen forbindelse?

Dag

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 12. april 2007 kl. 10.10

Dette var interessant Dag! I forhold til dåp Lucie så står det ganske tydelig at far er Jacob! Etternavnet til Jacob er litt vanskeligere å se men jeg mener at det er Jacobsen. Det som er merkelig er at jeg ikke finner igjen familien i ft.1801. Har prøvd å søke for hele landet på folketellingene men ingen resultat. Har ikke prøvd familysearch! Det at det er en Møller på samme gård som en av fadderne til Carl er absolutt noe å ta med seg videre i jakten.
Jeg reiser bort i dag og er derfor ikke på nett før fredag kveld.

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 12. april 2007 kl. 10.38

Har litt tid før jeg må dra...

I og med at Lucies mor ikke er nevnt i konfirmasjonen kan dette tyde på at hun er død. Alle andre konfirmanter var oppgitt med begge foreldrene. En teori kan da være at moren døde kort tid etter dåpen og at Lucie kanskje ble satt bort og da kanskje til en eller annen Møller? Kan selvølgelig også være slik at hun bodde sammen med sin far frem til hun ble konfirmert og at hun da tok jobb hvor Møllernavnet kommer inn.

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 14. april 2007 kl. 23.54

Har vært på Dora i dag og funnet en del interessante ting.

Først og fremst er det ikke mulig å tyde dåpen til Johanne Serine i 1817. Skriften er så og si utvisket på bildene. Skal dette tydes må man ha den orginale kirkeboka!

Jeg fant en Ole Nielsen som var døpt 8 april 1783 i Nidarosdomen

Jeg brukte litt tid på å kopiere gode kopier av kirkebøkene. Har nå scannet dem inn og det som står er for det meste leselig. Hadde vært fint om jeg kunne få hjelp til å tyde hva som står.

Jeg har scannet inn følgende

Dåp Lucie Jacobsdatter 1799
Dåp Ole Nielsen 1783
Dåp Jacob Olsen 1820
Marie Olsdatter 1827

Etter å ha fått litt hjelp på Dora i dag fikk jeg tydet noe av det som står i dåp Jacob. Familien bodde hos Kjøpmand Sommer
Der bodde de også etter de kom fra Hitra - når Marie ble døpt!

jeg fikk videre hjelp til å tyde navnet på Lucies far og der hadde jeg trolig feil! Hans navn er mest sannsynlig Jacob J. Jachshøn!

Nå er det slik at hvis noen vil hjelpe så må jeg sende materialet på mail og derfor må jeg ha
mailadressene slik at jeg kan sende stoffet over. Vet ikke om noen annen måte å gjøre dette på!

Noen som melder seg.....

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 1.20

Det kunne ha vært artig å få prøvd seg som skrifttyder, selv om om at oppgaven denne gangen fortoner seg temmelig vrien. Min mailadresse er:
[email protected]

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 15. april 2007 kl. 1.52

Hei Terje! Flott at du prøver!

Sender deg materialet

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 2.17

Hei!
Ved Lucias dåp tror jeg det står at faren het Jacob Isachsen. Du finner antakelig familien her ved folketellingen 1801.
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11601&gardpostnr=162&personpostnr=1389&merk=1389#ovre>Lenke</a>

Skal se hva det står i de andre kirkebokutskriftene seinere. Ha en god natt!

PS!
I tilfelle lenken ikke virker, gjengir jeg folketellingsregistreingene for Jacobs familie kort her:
Jacob Isachsen (40), husbonde, arbeidsmann
Maria Olsdtr (41), hans kone
Birgitta Isachsdtr (10)

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 2.23

Jeg trykket visst på feil tast slik at innlegget ble sendt før jeg hadde gjort det ferdig. Fortsettelse:
Jeg skrev forresten feil etternavn på datteren Birgitta. Det sår Isachsen som etternavn på henne (ikke Isachsdtr). Det var to barn til i familien:
Sirie Isachsen (7)
Lucia Isachsen (2). NB!

Terje

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 15. april 2007 kl. 2.26

Du verden!!!!!

Ha en riktig god natt Terje - dette var i overkant av hva jeg kunne håpe på!

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 2.28

Jeg glemte visst yngste mann i familie, Isach Isachsen, 1 år. (Nå må vel alt være kommet med.)

Terje.

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 15. april 2007 kl. 2.32

I forhold til Dåp Marie så er ikke navnet hennes med! Det er den øverste dåpen - du ser navnene på foreldrene der...

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 11.36

Jeg har prøvd å tyde det som står innført i forbindelse med dåpen til Marie, men her var det skrift ganske utfordrende, og innbød til mye gjetting:
"Døbt Brygmand Ole Nielsen Gjærde(?) og Lucid Jacobsd.'s Datter Marie (?), i Købmand Sommers Huus."
Navnet på dåpsbarnet er nesten utvisket, men med god vilje kan en kanskje godta at det står Marie. Når kjøpmann Sommers hus nevnes, kan det bety at dåpen ble foretatt der, og ikke i kirken?

Fadderlisten er også problematisk, men jeg tror den starter med: "Konen Lisbeth Jonsd., Ane Jonsd., Malena Olsdatter." Så står det ett eller annet, trolig en tittel og et navn, kanskje "Jægtmand Christians", eller et for- og etternavn. Både for- og ettenavn burde jo normalt være med i tillegg til en eventuell tittel, men dette klarer jeg foreløpig ikke å finne ut av. Videre tror jeg det står: "Jon Olsen, Skarsøe (?), Ludvig Pedersen".

Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 11.47

PS!
Av FT 1801 ser jeg at det bodde en kjøpmann Hans Sommer (44)i Fjordgata, hus nr.27. Han var "nu en af byens eligerede mænd."

Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 12.38

Når et gjelder Ole Nielsens dåp klarer jeg heller ikke å tyde alt, men jeg synes det står:
"43. Tiirsdag 8de April: Døpt ægtefød N: Ole. For.: Niels Andersen Senepen og K. (kone) Marite Larsdtr. Test: Ingebor Dahl, Anna ..?.., Ingebor Anna de Green(?), Natan Suhrland, Erich Senepen, Jacob Andersen.

Jeg regner med at familien finnes her ved FT 1801:

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f11601&gardpostnr=242&personpostnr=1995&merk=1995#ovre>Lenke</a>

Terje

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 15. april 2007 kl. 14.19

Her begynner ting å falle på plass.

Når det gjelder dåp Ole så vet jeg ikke om dette er den rette Ole! Hans kandidatur styrkes ved at det er oppgitt at begge kom fra Trondheim ved vielsen på Hitra. Det var nevnt tidligere i dette emnet at man måtte ha attest når man giftet seg. Noen forslag til hvordan jeg kan klare å finne ut hvem som er den riktige Ole?

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 16.00

Navnet på en av Oles faddere kan være Johanna Ølsteen. Henne finner du trolig her, selv om folketellingen bruker navneformen Johanne:

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=245&teljing=ft1801&filnamn=f11601.wc2&amt=16&funnenr=304>Lenke</a>

Terje

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 15. april 2007 kl. 20.22

Hei Lenken viste noen helt andre men jeg kan finne det selv. I forhold til "kjøbmand Sommer" så står det henvist til "Meinko veiten" i dåp for Jacob 1820.
I ft 1801 var den en Hanna Meinche enke 72 år som var husmoder i Kongens gade - hus 89. Det er mulig Meinche veiten er oppkalt etter henne og at det er denne veiten de bodde i 1820. Det må nevnes at Hanna Meinche var gift Sommer! Tilfeldigheter kanskje...

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 22.24

Hei!
Merkelige greier med disse lenkene. Fant du Johanne Ølsteen, forresten?
Jeg har sett litt på Jacobs dåp i 1820 og prøvd å finne ut hva som står:
"9. - marts 20. s.A. (samme Aar) Jacob - uægte - April 23d. - Faderen er Arbeidsmand Unk. (dvs.Ungkarl) Ole Nielsen, og Moderen Pige Lucie Jacobsdat. logerer her i Kjøbmand Sommers Gaard i Munkø Veiten. (Munkhaugveita? Jeg tror de tre første bokstavene i veit-navnet er Mun- (Ikke Mei-). Sammenlign med skrivemåten av u-en i Lucie lenger oppe i samme rubrikk! Munkhaugveita fantes ved folketellingene både i 1801 og i 1865, men "Meinko-veita" kan jeg ikke finne i noen av tellingene.) Faddere: Madm. (madame eller mademoiselle?) Flint, Jomfru Qvist, Jomfru Sandberg paa Bakl. (Bakklandet?), Skipper Flint, Contorbetjent Hammer for Sommer."

Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2007 kl. 22.34

En av fadderne falt ut: Kjøbmand Hassø eller Hassøn, tror jeg det står. Skal det være Hanssen, kanskje?

Terje

Dag Søpler

Legg inn av Dag Søpler » 15. april 2007 kl. 22.36

Er det blitt klarlagt hvor Møller-navnet kommer fra?

Dag

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 15. april 2007 kl. 23.48

Har ikke fått klarlagt hvor Møllernavnet kommer fra!

Ja jeg fant Johanne Ølsteen!

Har også funner mulig familie til Ole Nielsen Senepen;

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11601&gardpostnr=242&personpostnr=1997&merk=1997#ovre>Lenke</a>

Vet jo ikke om dette er den riktige Ole...

Det er godt mulig du har rett i forhold til navnet på veita. Utrolig godt gjort å få noe ut av "skrabbeldabbelet" som datteren min på 6 år kaller det"

Tenkte kanskje det var en sammenheng i forhold til navnet Meinche og Sommer og det jeg trodde var navnet på veita...

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 16. april 2007 kl. 0.45

Ole far, Niels Andersen Senepen som bodde i Holstveita, stammet kanskje fra Leinstranda? (Gården Senepen finner vi ved folketellingen i 1801 i Lindstranden sogn i Meelhuus pr.gj.)

Terje

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 16. april 2007 kl. 0.59

Interessant Terje skal se mer på dette...

Stig

dn19444

Legg inn av dn19444 » 16. april 2007 kl. 13.25

Stig!

Tidligere i denne debatten nevner du at du i 1801 fant en Ole Nilsen på gården Wogaas på Aure. Det forundrer meg litt at dere ikke har jobbet videre med denne kandidaten, etter som det angivelig står Vogos i forbindelse med vielsen på Hitra. Han er i 1801 oppgitt som tjenestedreng på denne gården i Aure, og alderen stemmer perfekt med alderen som oppgis ved vielsen.

I Byneset-boka var det jo nevnt at Christian Møllers far var bøkker og av tysk opprinnelse. Ved de to barnedåpene på Hitra (Christian og Carl Friderich) er det oppgitt at Ole var kipper hos Hr. Dukke i Vikan. Kipper er et annet ord for bøkker, så dette styrker jo det som er oppgitt i Byneset-boka, slik jeg ser det.

Etter det jeg kan se har vi ikke fått noen beviser ennå for at det er samme par (Ole Nilsen og Lucia Jakobsdatter) som får barn både i Trondheim og på Hitra. Det er ingen av opplysningene som er kommet fram rundt dåpen til Jacob og Marie som bekrefter at det er samme folket. Kanskje kan Johanne Serines dåp gi mer info etter som dette kan være parets første barn.

Det at det står "bægge fra Trondhjem" ved den første dåpen på Hitra, trenger slett ikke bety at begge var født der, men at de var flyttet derfra. Derfor heller jeg mot at den riktige Ole befinner seg i Aure i 1801, men at han bodde i Trondheim senere og traff Lucie der. Det at Jacob også var født uekte er ikke negativt for teorien.

Veien videre? Konfirmasjonen til parets barn kan gi oss viktig informasjon. Det samme kan vielsen til Jacob. Jacobs dødsfall kan gi oss info om når han var født, kanskje til og med fødselsdato og fødested. På den måten kan vi nærme oss sannheten. Det er jo kanskje nærliggende å tro at barna var konfirmert i Trondheim, men vi har jo ikke noe garanti for det heller. Videre kan dødsfallene til Ole og Lucie gis oss mer informasjon om dem. Vet vi når og hvor de døde? Og kanskje er Ole Nilsen innført som konfirmant i Aure?

Her er det nok mange mulige veier videre, og jeg kan ikke helt fri meg for tanken om at noen som har gitt opplysninger til Byneset-boka, kan sitte med vesentlig info.

Når det gjelder Lucia kan det godt være den rette som er funnet i 1801. Det er vel til og med sannsynlig, men jeg føler at Ole Senepen er et feilspor. Hva føler dere?

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 16. april 2007 kl. 13.40

Siden Krister spør om når Ole og Lucia døde, har jeg også tidligere lurt på om ikke Lucia enten dødr eller ble alvorlig syk i forbindelse med sin ( eventuelt )siste barnefødsel i 1827 ?
Det var jo på den tida at Carl Friderik ble bortsatt til Orkdal - 2 år gammel.

Når det gjelder Ole, har Stig i første innlegg oppgitt 1834 som år for dødsfall. Har du funnet dødsfallet i Trondheim, Stig ?

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 16. april 2007 kl. 14.26

Jeg er helt enig i det du skriver Krister, og min følelse er også at Ole Senepen kan være et feilspor. Bra at du er kritisk til det vi har holdt på med!

Skal prøve å få kontakt med de som skrev Bynesboka!

I forhold til Fødsel og død for Ole Nielsen fikk jeg dødsåret fra Familysearch. Har ikke fått bekreftet dette. Jeg så i kirkebok for Vår Frue kirke 1834 men der var han ikke.

I forhold til opplysningene om at Carl Fredrik ble bortsatt til en gård som het Grinda i Orkdal begynner jeg å tvile på dette. Spesielt pga at hans bror Jacob bodde på en plass som het Grinda i Nord-Trøndelag. Jeg tror konfirmasjonen til Jacob i Verran kanskje kan gi noen svar.

Stig

dn19444

Legg inn av dn19444 » 16. april 2007 kl. 14.38

Jacobs konfirmasjon bekrefter at det er den Jacob som ble født i Trondheim 20. mars 1820 og døpt 23. april, som havner i Verran. Han bodde tydeligvis på gården Hovd, hos en John Hovd, da han ble konfirmert 9. oktober 1836. Skal se om jeg også finner noen av hans søsken konfirmert her.

Krister

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 16. april 2007 kl. 14.47

Det hadde vært interessant å se i kirkeboken i fht Jacobs konfirmasjon om hvem som er oppført som foreldre!

dn19444

Legg inn av dn19444 » 16. april 2007 kl. 15.22

Det er ikke oppført foreldre i kirkeboka, men da han giftet seg 10. mai 1861 i Verran står det skrevet at faren var Ole Nielsen og at Jacob var født i Trondheim. Jacob bodde på Hovd også da han giftet seg med Olea/Olina Jacobsdatter. Hun var 13 år yngre. Paret fikk for øvrig Martin utenfor ekteskap 31. januar 1858. Det er oppført at dette var Jakobs 2. leiermål og Oleas 1. leiermål. 29. juni 1861 ble så Lorents født, også da bodde paret på gården Hovd.

Målet nå må være å finne konfirmasjonen til de andre barna til Ole og Lucie. Har vi noen av de andre? Noen som har teorier om hvor de ble konfirmert?

Krister

dn19444

Legg inn av dn19444 » 16. april 2007 kl. 15.34

Står det noen yrkestittel på Ole ved dåpen til Jacob, Marie og Johanne Serine?

Bøkker, kipper eller kip hadde vært kjærkomne funn...

Krister

gj01097

Legg inn av gj01097 » 16. april 2007 kl. 15.48

Siden Maries far ved hennes dåp 1827, kalles Ole Nielsen Gjærde e.l., kan dette kanskje indikere at kandidaten fra Aure er den rette å satse på. I Aure finner vi ved FT 1801 både Gierde og Giære, og drengen Ole Nilesen (19) på Wogaas i 1801 kan jo ha stammet fra en av disse gårdene, eller i det minste ha hatt tilhold der en periode.

Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 16. april 2007 kl. 16.01

Æsj! Ole Nielsen selvfølgelig, ikke Ole Nilesen som det står i mitt forrige innlegg.
Terje

dn19444

Legg inn av dn19444 » 16. april 2007 kl. 16.19

Carl Fredrik Olsen ble gift med Martha Sivertsdatter Øien 23. januar 1861 i Orkdal. Hans far er oppgitt som Ole Nilsen Hondnes. Samme dag døpte de sønnen Anton Edvard som var født utenfor ekteskap 7. november året før. På det tidspunktet losjerte Carl Fredrik på Nervigsøren.

Det er ikke oppgitt hvor Carl Fredrik ble konfirmert i forbindelse med vielsen, men det står når han ble vaksinert mot kopper. Jeg tyder det til 1. september 1850, men har ikke funnet noe mer.

Krister

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 16. april 2007 kl. 16.32

det er et kanselert giftemål året før på Carl og Marta

<a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2394&idx_id=2394&uid=ny&idx_side=-229>Lenke</a>

Får da 1/9 1830

Ellers har jeg ikke funnet noen av konfirmasjonene til noen av barna.

Stig

dn19444

Legg inn av dn19444 » 16. april 2007 kl. 16.37

Stig!

Du må gjerne sende meg kopiene fra Statsarkivet.

[email protected]

Krister

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 16. april 2007 kl. 16.43

Skal sende kopiene når jeg kommer hjem i ettermiddag i 4 - 5 tiden! Kanskje Terje kan videresende det jeg sendte til ham?

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 16. april 2007 kl. 17.18

Har snakket med en av forfatterne bak Bynesboken; Arne Håbjørg. Han klarte ikke å ta igjen Kristian Olsen. Det var Arne sin oppgave å samle inn informasjon og han skulle se videre på dette. Han leste opp litt av det som sto i boken og jeg fikk med meg at Kristian kom til Børsa/Bynes som ung gutt og vokste opp der. Dette betyr kanskje at han også er konfirmert der!

Arne skulle sjekke litt og eventuelt ringe meg opp i løpet av uka!

Stig

dn19444

Legg inn av dn19444 » 16. april 2007 kl. 17.40

Eventuelle skifter etter Ole og Lucie vil jo kunne oppklare det meste her. Kanskje finnes det skifter fra Trondheim med registre, slik at det er mulig å lete uten at det blir "nåla i høystakken".

Ellers vil kanskje militære ruller for Aure (og Hitra) kunne gi oss informasjon om Ole Nilsen. Det vil i alle fall kunne verifisere om dette er den rette Ole.

Både militære ruller og skifteprotokoller er tilgjengelig på Statsarkivet.

Krister

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 16. april 2007 kl. 20.32

Da må jeg vel ta en tur til Statsarkivet til helga.

Stig

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Sted: FISKÅ

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 16. april 2007 kl. 22.01

Dette var interessant...... Ole og Lucia er mine tipptippoldeforeldre. Deres sønn Carl Fredrik ble født på Hitra: nr 9, <a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2373&idx_id=2373&uid=ny&idx_side=-94>Lenke</a>

Har ikke funnet han som konfirmert der.
Jeg har også fundert endel på hvor Ole og Lucia kom fra, uten at jeg har kommet noe nærmere en forklaring. Jeg har en slektstavle som er skrevet til en sønnedatter av de, der det står at de fikk 3 barn. Ole f. 1782 på Hitra, og Lucia f. 1799. Deres sønn, Carl Fredrik (min tippoldefar)ble gift på Orkanger, med ei jente derfra, 23.01.1861, samme dag som eldste sønn Anton Edvard (min oldefar) ble døpt. De hadde barna Anton Edvard, Lovise Gurine, Johanna, Inger, Martha, Kristian og Ole. Kan noen av navna linkes tilbake til besteforeldre/oldeforeldre.....??

Dette er slekt på min farmors side. Et pussig sammentreff at vi likevel har samme etternavn (fra min farfars side).

Mvh
Guri Dragseth Brekke

Brukeravatar

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 16. april 2007 kl. 23.35

Jeg har ikke svar på hvorfor Carl Fredrik kalte seg Grinden, men jeg fant dette på 1865-tellingen for Orkdal, Grinden på Orkedalsøren;

Fredrikka Olsdtr. enke 56 år, fødested Melhus.

Det blir spekulert rundt Leinstrand/Melhus, Kan det være en søster av Ole? Og kan det være hos henne at Carl vokste opp??

Mvh Guri

dn19444

Legg inn av dn19444 » 17. april 2007 kl. 10.42

Det er vel neppe en søster av Ole ettersom Ole er sønn av Nils og Fredrikka er datter av Ole. De kan selvsagt ha felles mor, men da begynner kanskje teorien å bli noe utvannet. Ole Nilsens alder tatt i betraktning, så kan det jo være en datter han hadde fra før, men oddsen er kanskje ikke så høy for det heller.

Men: Carl Fredrik kan jo ha vokst opp på Grinden på Orkedalsøren uavhengig av slektskap. Den teorien synes jeg er interessant.

Jeg har fått tilsendt kopier fra det Stig kopierte på Statsarkivet, men kan ikke finne noe der som bringer oss videre.

Et tips, Stig, hvis du skal innom Statsarkivet lørdag, er at både skifteprotokoller og militære ruller må bestilles på forhånd til helgene. Det vil si at du før en eller annen frist på fredag må få lagt av de boksene/bøkene du skal gå gjennom neste dag.

Krister

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 17. april 2007 kl. 11.44

Takk for nyttig tips Krister! skal få bestilt det jeg skal se på. Jeg deler videre Kristers syn på at det er en interessant teori at Ole kanskje vokste opp hos Fredrikka.

Mener du Krister at det er viktigst å prioritere skifteprotokoller og millitære ruller?

Tenkte også å undersøke konfirmasjonene til barna! Får se hvor mye tid jeg har til rådighet.

Til Guri;
Slekta jeg undersøker under dette emnet er min kones slekt. Carl Fredrik er hennes tipptippoldefar! Dragsethnavnet mitt har ingen ting (så langt jeg vet da!!!) med dette emnet å gjøre. Dragsethnavnet mitt kommer fra Solemsmo og Granan søndre i Meldal
Hvor kommer Dragsethnavnet ditt fra da?

Stig

Brukeravatar

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 17. april 2007 kl. 19.04

Til Krister: en klar skrivefeil, jeg mente at Fredrikka Olsdtr. kunne være en datter av Ole (og ikke søster). Og dette er jo bare en mulig teori, ut fra navnet Grinden (Grinda)!

Til Stig: da Dragseth-navnet ikke er så vanlig, ble jeg bare nyskjerrig på om slektene krysset hverandre...... Jeg er fra Orkanger, men har ikke slektskap til Meldal.

Håper du lykkes med å finne interessant stoff på Statsarkivet. Jeg lurte forresten på om klokkerbøkene for Hitra er å finne på St.arkivet? Kanskje det står mer utfyllende opplysninger der ang. vielsen til Ole og Lucia. Har flere ganger erfart at klokkeren skrev "mer" enn presten. Han var kanskje mer lokalkjent.

Jeg følger spent med....
Guri

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 19. april 2007 kl. 22.26

Har vært en tur på Statsarkivet...

Følgende ble funnet;

Johanna Serine; uægte
Matros Ole Nielsen og pige Lucie Jacobsdatter

Faddere; Enke Jonette eller Jonetta Sæther, pige Berigitta Møller, Pige Serinia Møller, Bryggmand Jacob Møller, Tølløv Hansen, Sivert Aune

Merknader; 1 leiermål for Jacob Møller i Geithusveita (litt usikker på denne veita) Jordemoder Marith Lein

Christian Møller Olsen konfirmert 30.09.1838 på Bynes. Vaksinert 1825. Foreldre Ole og Lucia

Fant dødsfallet til Ole Nielsen. Han døde 16.05.1828. 58 år gammel. Det står videre at han Log; Kjøbmand Hans el. Mons Sommers gård. Det som er litt merkelig er at Lucie ikke står oppført som ektefelle ved gravferden! Dette betyr vel at hun døde før Ole og da må det vært rett etter dåpen til Marie. Har undersøkt flere ganger men finner ingen Lucie død i det aktuelle tidsrommet!
Det er skrevet noe i kirkeboka ved begravelsen som jeg ikke greier å tyde. Har tatt kopi og kan sende den over på mail - bare gi et hint!

Letet videre i kirkebok for Aure for å finne Ole Nielsen. Letet på fødte 1780 - 1785 men fant ingen Ole Nielsen født der. Fant imidlertid to stykker som var introdusert tidlig i 1782; Peder Nilsen og Ole Nilsen. Peder til Tevigs el. Tøvigs gård og Ole til Espesets gård. Det sto ikke noe mer enn dette.

I kirkeboken var det også ført opp Compani-lister. Disse listene ble ført ved årets slutt og inneholdt alle døpte guttebarn året i forveien dvs fra 0 - 1 år. Fant heller ingen Ole Nielsen der. Fant Ole Nielsen Vogoos som konfirmert 1798. prøvde å gå igjennom fødte igjen men fant ingen Ole Nielsen eller barn født på Vogoos.
Dette kan tyde på at Ole Nielsen Vogoos kom flyttende til Aure som barn.

Fant også 2 Ole Nilsen konfirmert i 1795 på henholdsvis Ertvåg og Todal. Hvis alderen stemmer er disse to for unge til å være den Ole Nielsen vi leter etter. Det er riktignok bare 2-3 år men dog...

Vet ikke om dette kan bety noe men i forhold til konfirmasjon for Ole Nielsen Vogoos var det satt en strek under Vogoos i kirkeboka. Det var det eneste gårdsnavnet det var satt strek under!

Kikket også i skifteprotokollene for Trondheim og den var litt av en utfordring å lese...Fant en slutning for Høker Ole Sommer og hustru 1831. Greide ikke å tyde det som videre sto men jeg mener det ikke var nevnt noen barn. Det sto i indexen at Ole Sommers var Høker uten at jeg vet hva dette er?

Militærrullene rakk jeg ikke å gå inn i...

En liten ting til;

Jeg kikket i klokkerboken vedr Maries dåp og Guri har rett i at det kan lønne seg å se i flere kilder. Det kom helt klart frem at det var Ole Nielsen Gjære. Fødselsdatoen hennes var også svært tydelig og viste 24.01.1827. Videre sto det tydelig at Faddere var Konen el. Enken Lisbeth Jonsd. Ane Jonsd, Malene Olsdatter,(og mulig) "jægtmand" Christian Nielsen, Jon Olsen og
matros Ludvig Pedersen. Navnet Christian Nielsen var svært tydelig og jeg lurer på om dette kan være en bror av Ole. Christian-navnet har gått igjen i denne familien i flere generasjoner. Et skudd i blinde kanskje men...

Vel det var det jeg hadde!

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 20. april 2007 kl. 3.03

Stig nevner Geithusveita i innlegget ovenfor. Kan dette være Geitveita, - i 1801 kalt "Gied Veiten"? Da bodde en tjenestepike som het Johanna Møller (14) i hus nr.12 i denne veita. Jeg funderer på om tjenestejenta kan ha vært en eldre søster av Lucie Møller, og om Lucie kalte opp datteren Johanna Serine etter henne. (Tankespinn, selvfølgelig.)

Terje

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 20. april 2007 kl. 11.24

Arne Håbjørg (en av forf. bak bynesboka)ringte meg og informerte om at han hadde opplysniongene fra den gamle bynesboka. Han fortalte videre at han som skrev den gamle bynesboka bodde i nærheten av Steenshyllen og muligheten for at informasjonen kom fra Christian selv er stor. Christian døde jo ikke før 1909!

Ellers har jeg funnet ut at det var en Ole Sommer som var 30 år i ft 1801. Det er sikkert denne Ole jeg fant slutningen i skifteprotokollene. Vi kan derfor se bort fra slutningen i skifteprotokollene.

Jeg ser videre at 2 av søstrene til Lucie er fadder i dåp for Johanna Serine. Dette er Sirina og Birgitha. Mellomnavnet Serine er tydligvis en oppkalling etter søsteren Sirina. Teorien din Terje er derfor ikke så dum!

Er det noen som vet når det var vanlig å holde skifte etter at begge foreldrene var døde?

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 20. april 2007 kl. 12.52

Ifølge FamilySearch giftet en Johanna Møller seg med Peder Pederssen den 10. januar 1805 i Vår frue kirke, Trondheim, og en Bergithe Jacobsdr Møller (27) giftet seg med Niels Schej (30) den 26.januar 1820 i Domkirken, Trondheim.

Terje

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 21. april 2007 kl. 0.52

Enda litt mer...

Død Ole Nielsen 16.05.1828, begr 24.05.1828 "efter tiladelse for begravelse på fattigkassens bekostning på hospitalets kirkegård"
Logerer i Kjøbmand Hans Sommers gård i Søndre gade/Strandgaden.
Dødsårsak; "hengt sig i logiet"

Det står at Ole ble 58 år gammel, hvis dette stemmer ble han født i 1870. Hvis han var født 1782 var han 46 år gammel da han tok livet sitt! Hva skal jeg tenke om dette da?

Videre har jeg gått igjennom Trondhjem stiftamtmannskaps journal for 16 - 27 mai 1828 men fant ingen melding ditt om denne handlingen.

Fikk tips om å gå igjennom Trondhjems fattigvesen kassabok og fant ut at i 1828 hadde Lucia bare to barn igjen hos seg og at hun flere ganger fikk stønad fra fattigvesnet for seg selv og de to barna både i 1828 og 1829. Er ikke ferdig med denne kassaboken enda....

Terje; jeg skal sjekke giftemålene du refererer til for å se om det kan være noen sammenheng...

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 21. april 2007 kl. 20.14

Statsarkivet kan gi mange svar....

Gikk videre på kassaboken til Fattigvesenet og tok nøye for meg året 1826 og frem til 07.04.1827 - hvor jeg fant følgende;

"ansøgning til fattigkomisjonen for Tronhjem for 5 småe forsvarsløse børn tilhørende Ole Nielsen Gjære tilhørende......."

Dette bekrefter vel at han i 1827 hadde 5 barn. Dette kan også bidra sterkt til å bekrefte teorien til Krister lenger opp i tema her.

Men så kommer den virkelige godbiten!

Gikk inn i kirkebøkene for å finne ut av tipsene fra Terje om giftemål til Johanna Møller og Peder Pederssen den 10. januar 1805 i Vår frue kirke, Trondheim, og en Bergithe Jacobsdr Møller (27) giftet seg med Niels Schej (30) den 26.januar 1820 i Domkirken, Trondheim.

I forhold til giftemål for Johanna Møller stemte det som Terje skrev og som han har fra Familysearch. Giftemålet ga ingen opplysninger om foreldre. En viktig detalj er at Peder Pedersen også hadde navnet Raastad. Det var to vitner eller forlovere som hadde skrevet under og med dette bekreftet at brudeparet ikke på noen måte var i slekt; Johannes Hynne og H. Myhre.

Men så..

Fant ikke giftemål for Berithe men derimot giftemål for en annen søster - Serine Jacobsdatter Møller gift 20 januar 1820.

I ft. 1801 har Lucia en søster som het Sirie og alder var oppgitt til å være 7 år. Det er noen år forskjell fordi det er oppgitt at Serine er 22 år ved giftemålet. Det er da 5 års forskjell men hvis vi ser hvem hun giftet seg med; Hans Henric Flint (som var fadder ved dåpen til Jacob mars 1820)så må dette være et viktig skritt for å knytte det hele sammen.

Og godbiten?
Hans Henric Flint var fra Rostock i Tyskland!

"Den 20 januarii copuleres i hjemmet skibskaptain Hans Henric Flint 49 aar med jomfru Serina Jacobsdatter Møller 22 aar gml efter forevisning af kongebrev..."

Dette er ordrett fra vielsen men det er mer som jeg ikke greier å tyde.
Jeg fikk en av de ansatte på Statsarkivet til å tyde det for meg og der kom det fram at Flint måtte fremvise attest fra Tyskland på at han ikke var gift. han hadde videre fått borgerbrev.

Jeg har tatt kopi av giftemålet og hvis noen kan hjelpe meg med å tyde så hadde det vært fint.

Hvis teorien stemmer er det da svogeren til Ole Nielsen som var fra Tyskland. Ole var jo matros og jobbet sikkert for Flint.

Vel, dette var morro!

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 21. april 2007 kl. 22.43

Her var det mye interessant! Det hadde vært artig å prøve å tyde hva som står kirkebokført om vielsen til Serina.

Så må jeg krype til korset og innrømme at jeg nok hadde blingset med hensyn til vielsesdatoen for Bergithe Jacobsdr Møller og Niels Schej. I Familysearch står det at datoen var 26.oktober 1820, ikke 26. januar, slik jeg skrev i mitt forrige innlegg. Beklager!

Terje

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 21. april 2007 kl. 23.18

Det er som det er sagt Terje; det er ikke så gærnt`at det ikke er godt for noe! Hadde ikke du tatt feil ville jeg kanskje ikke funnet det jeg fant!

Takk skal du ha Terje!

Skal sende deg kirkebokbildet!

Stig

gj01097

Legg inn av gj01097 » 22. april 2007 kl. 0.10

Har søkt i folketellingen 1801 for om mulig å finne Niels Schej som Bergithe Jacobsdr Møller ble gift med. Fant en tolvåring med navnet Niels Johannessen på gårdeb Skei i Surnadal (Skej i Ranæs Annex i Surendahl). Kan denne personen være rette vedkommende? Har noen tilgang til Hans Hyldbakks "Gards- og ættesoge for Surnadal" slik at det kan sjekkes om det er gitt noen opplysninger om tolvåringens skjebne der?

Terje

Brukeravatar

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 22. april 2007 kl. 0.12

Jeg melder meg også som hjelper til å tyde giftemålet.
Send til guridr alfakrøll gmail.com

Virkelig interessant det du har funnet så langt!

Guri

dn19444

Legg inn av dn19444 » 22. april 2007 kl. 1.06

Stig, til ditt spørsmål litt tidligere i diskujonen om skifteprotokoller og militære ruller.

Militære ruller er undervurdert som kilder, spesielt fordi det er ble oppgitt både fødested og fødselsår. I tillegg kan det være annen interessant informasjon, i noen tilfeller karakteristikker av vedkommende. Jeg har hatt svært mye nytte av de militære rullene selv. De vil kunne vise om Ole Nielsen faktisk var tysk eller om han var født i Norge.

Et eventuelt skifte vil jo kunne bevise en gang for alle om samtlige fem barn var barn av "din" Ole og Lucie. Men det er jo mye som tyder på at dette kan være riktig. Et skifte vil imidlertid kunne gi annen viktig informasjon, eventuelt hvor barna ble satt bort. På den annen side; hvis fattigdommen var stor, var det antakelig ikke noe arv. Da er det en fare for at etterkommerne ikke ble nevnt.

Følger denne etterlysningen med stor spenning og bidrar videre hvis jeg har noe å bidra med.

Krister

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 22. april 2007 kl. 1.19

Familien fra Skei er omtalt i bind I i "Heimar i Surnadal", side 452 av HH.
Om Nils Johannesen finnes det ingen opplysninger bortsett fra fødselsåret som er 1789.

Aud Marion

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 22. april 2007 kl. 3.56

Jeg tar hintet Krister! Jeg vet fremdeles ikke hvor Ole kom fra, når han var født osv. og dermed er millitære ruller det neste skritt...

Dvs. etter Trondhjems fattigvesens kassabok da...

Til opplysning;
Folka på Statsarkivet tror kanskje ikke det ble avholdt skifte i og med at fattigkassen betalte begravelsen for Ole!

Til Aud; fint at du svarte Terje så kjapt og jeg håper du følger med oss videre!

Stig

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 22. april 2007 kl. 4.11

Glemte Guri - sorry! Guri; jeg har sendt kirkebokbilde...

stig

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 22. april 2007 kl. 13.38

Om det ikke står mer om Nils, står det mer om foreldra hans (sidetallet skal forresten være 451).
Jeg tar med noe av det:
"Johannes Einarson er i folketeljinga i 1810 nemnd som hunsmand uden jord, spillemand og fisker. Dette tyder på at han har vorte fråteken plassjorda si i 1800, da han vart frådømt retten til ferjemannsjobben. Det synte seg nemleg at Johannes kom til å forsøme både det eine og det andre i tenesta si som ferjemann, og i 1800 flaut staupet over da Johannes hogg sund storferja som dei brukte til dyretransporten over elva. Sjølv forsvarte han seg med at ferja var både rota og gamal, men elles sa han seg ratt like sæl både med plassen og ferjemannstenesta. På Ytre Tørhaugen var det alt ved dette leitet nedsett ny ferjemann, og elles er det truleg at Johannes dreiv med vinterfiske utmed Smøla. Når han attåt tente en slant med fela, er det truleg at han fann det tvingasamt å røkte tenesta som ferjemann."

Johannes og kona fikk 8 "sikre barn", HH tror at de i tillegg kunne hatt 2 til. Av disse barna ble ei datter gift i Surnadal og en sønn på Oppdal - ellers står det ingen opplysninger om hvor de andre tok vegen.
- litt fra boka igjen:
"Maret Olsdatter kom under tiltale og vart til og med dødsdømt av underretten avdi ho låg ihjel så mange av borna sine. Men vi får tru det ikkje gjekk så gale med henne. Ein kan ikkje sjå at Johannes eller kona har vorte gravlagde her i bygda."

Aud Marion

gj01097

Legg inn av gj01097 » 22. april 2007 kl. 15.33

Jeg har prøvd å tyde kirkebokinnførselen for ekteskapet til skipskaptein Flint og jomfru Serina. Men det er noen ord jeg foreløpig ikke klarer å tyde skikkelig, bl.a. det siste ordet bak omtalen av barnekoppene, men det samme ordet finnes også i teksten for den andre ekteskapsinngåelsen som er nevnt på samme side, og som er underskrevet med navnene Niels Sætre og Ole Berg, men heller ikke der klarer jeg å få noe fornuftig ut av ordet.

En foreløpig versjon:

1820
Copuleret samme Dag i Huset.
Den 20. Januari copileres i Huuset Skibscapitain Hans Henric (?) Flint 49 Aar gamel med Jomfrue Serina Jacobsdatter Møller 22 A: gml (?), paa forevisende Kongebrev, og da Brudgomen er Udlænding forevisede han tillige et (----) Tingvidne hvis (?) (----) som paa Byetinget har aflagt sin corporlige Eed, ikke vides(?) (----) gift eller bundet med Ægteskabets Løfte paa andet Sted, for(?) Ægteskabets Lovlighed, og at bægge har haft de naturlige Børne-Koppers (Udes...?)

J. L. Wold
Georg Haase
Von Rostoch

PS!
En skipskaptein, Jørgen Lorntz Wold (36), bodde i ”2den Rode i Forstaden Baklandet Huus/19“ ved folketellingen 1801.

Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 22. april 2007 kl. 15.41

Retting av en taskefeil:
Bak "20. Januari" skal det stå copuleres (ikke copileres, som jeg skrev).

Terje

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 22. april 2007 kl. 23.45

Interessant dette her!

Skal prøve å få sjekket kirkeboken for giftemålet til Bergithe senere i uka! kanskje den kan gi svar på hvor Nils Schej kom fra!

Stig

Dag Søpler

Legg inn av Dag Søpler » 23. april 2007 kl. 2.05

Hvis det var så at Ole var 58 da han døde i 1828, må han vel da være født i 1770 eller 1769, og ikke i 1780 som det sto ovenfor.
Det er mulig han finnes i Aure ved en av disse årstalla.
Det er dessuten noe som sier meg at det kan være en forbindelse til Orkdal her på en eller annen måte. Tenker da spesielt på at det dukket opp noen faddere derfra, og at Carl Fredrik ble plassert der. Tror ikke det var helt tilfeldig, men hvem vet?
Utfordringa er jo bl.a at Ole Nielsen er et fryktelig vanlig navn.

Dag

Stig Løchen Dragseth

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 23. april 2007 kl. 21.23

De eneste to holdepunkt for alder til Ole er giftemålet i 1824 hvor det blir oppgitt at han er 42 år, samt alder 58 år ved dødsfall 4 år senere.

Det er vel verdt et forsøk å se om han finnes rundt 1770 i Aure, Hitra og Trondheim - blir litt nåla i høystakken...

Stig

Svar

Gå tilbake til «Hitra»