Christian Rudolph ( gåtefullt navn). Skolemester på Viggja

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lars Elvrum

Re: Christian Rudolph ( gåtefullt navn). Skolemester på Vig

Legg inn av Lars Elvrum » 22. mars 2007 kl. 10.47

Den gåtefulle Christian Rudolph på Viggja har lenge interessert meg. Han levde ca 1728 - 1796, var klokker og en dyktig skolemester.
Hans etterkommere er nevnt under et par emner på Fosen, så det er ikke de jeg er ute etter. Han var gift med en datter Beret av den kjente bonde Anders Høyseth. Bodde som husmann visstnok under Stykkjan, sine siste år bykslet en annen plass. Vi møter han snart i arbeid på åkeren hos sin husbond, snart i skolestua, snart i fiske på sjøen, snart som jektemann. En ungdom i bygdene langs fjorden fikk den gang allsidig møte med arbeidslivet i årets løp.

Vet noen hvor Rudolph-navnet kommer fra, kan det være en utgave av Rudolphs/Rudolphsen? Christian skal ikke være født i Børsa. En vanskelig nøtt!

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 29. mars 2007 kl. 0.46

Hei !

Jeg kan ikke hjelpe her, men melder meg på som interessert. Christian Rudolph er min ane via sin datter Malena. Rudolf/Rudolph var vel et veldig sjeldent navn i MidtNorge ? Men vi vet jo at det vandret en del mennesker rundt og søkte lykken forskjellige steder i tvillingrikene Danmark-Norge, samt i hertugdømmene Slesvig-Holstein. Så det er mulig Lars, at du må lenger ut enn til Trønderslekt med denne etterlysningen.

I alle fall, lykke til ! Jeg skal følge med.

Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 30. mars 2007 kl. 11.44

Hei, Lars og Knut

Jeg har ofte hatt stor suksess med å sjekke de militære kildene. Det har du kanskje allerede gjort, Lars, men i mange tilfeller er fødestedet oppgitt også de eldre militære rullene.

Krister

Svar

Gå tilbake til «Skaun»