Wiggen på Gjølme

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Re: Wiggen på Gjølme

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 8. desember 2006 kl. 23.21

Helt nybegynner i dette forum men prøver likevel.Det gjelder min fars side på morsiden.Hans foreldre er Karen Emelie Wiggen f1879 gift med Arnt O Svee f1873. Hennes foreldre var LarsL Wiggen f 1854
gift med Ingeborg f1857. Det er alt jeg veit om mine oldeforeldre som bodde på Gjølmesøran i Orkdal. Svært taknemmelig for svar !

Folke Forfang

Legg inn av Folke Forfang » 10. desember 2006 kl. 15.16

Du finn opplysninger om denne familien i bøkene "Gardtales i Orkdal bind II" side 528 og 530, og i Geitastrandboka side 50.

Arnt Olsen Svee hadde foreldre Ole Jørgensen født 1834 på plassen Trettungan under garden Tunga på Geitastrand, og Ane Olsdtr Gjølmesli født ca. 1842.

Arnt var gift tre ganger:
I. Ca. 1897 med Elisabeth Bjørnstad født 1872 i Lensvik
II. Ca. 1905 med Karen Emelie Viggen født 1879
III. 1922 med Hanna Selbekk født 1871

Karen Emilie Viggen hadde foreldra Lars Larssen Viggen født 1854 på plassen Slokkan på Viggja, og Ingeborg Eriksdtr født 1857 på Byneset. Familien bodde fra 1898 på Melandsøra på Geitastrand.

Karen Emilie hadde to barn før ho vart gift med Arnt: Inga født 1898 med Ola Olsson Skara på Melandsøra, og Ole født 1901 med Martin Jonsson Volden fra Orkdal.

Arnt og Karen Emilie fikk åtte barn:
Annar født 1905
Iver født 1907
Johan født 1908
Lars født 1909
Karen født 1911
Arntine født 1913
Erling født 1914
Marit født 1916

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 10. desember 2006 kl. 15.44

Tusen mange takk!Om ArntO Svee veit jeg en del men Wiggen er temmelig blank da hun døde da min far var barn, kjente stort sett hans søsken.Men veit it engangom Karen Emelie hadde søsken skal være nevnt ei Marit , Må prøve å finne Ingeborgs pikenavn og med tia flytte over til Vigga og Byneset. Enda en gang takk

Folke Forfang

Legg inn av Folke Forfang » 10. desember 2006 kl. 22.01

Ut fra Geitastrandboka hadde Karen Emilie ei søster: Marit, født på Viggja i 1886.

Folke Forfang

Legg inn av Folke Forfang » 10. desember 2006 kl. 22.03

Ut fra Geitastrandboka hadde Karen Emilie ei søster: Marit, født på Viggja i 1886.

I Børsaboka kan en sikkert finne mer om denne familien.

Lars Gabriel Hukkelås

Legg inn av Lars Gabriel Hukkelås » 10. desember 2006 kl. 22.30

Hei. Hvis du er interesert, har jeg et bilde av Lars Wiggen med familie tatt utenfor deres hjem på Gjølmesøran/Gjølme/Råbygda. Hvis jeg ikke husker feil kom Lars hjem fra USA og tok over en forretning i Råbygda. Sønnen kristian tok over, men det gikk ikke så bra. Rundt 1950 startet Orkla Samvirkelag utsalg i de samme lokaler. Har du e-mail skal jeg sende deg bilde. Mvh. Lars.

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 11. desember 2006 kl. 10.25

Sammen med Einum i Børsa, Åstan på Geitastrand, andre gårder og familier med stor innflytelse utover 1800-tallet. Familier på Viggja drev handel og hadde "bygårder" på Orkdalsøren, medlemmer av familier med navn Wiggen ledende skikkelser innen både Høyre og Venstre i distriktet. Viggjagården maktsentrum i middelalderen, ikke lite stolthet og verdighet over gårdsmiljøene helt frem til vår tid.

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 11. desember 2006 kl. 13.22

En stor takk til dere som er så snild å hjelper meg med dette er imponert over alt dere veit. Jeg er som sagt helt nybegynner skjønt slekt har inntresert meg lenge men pc er et nytt hjelpemiddel så beklager om noe blir feil.
Disse bøkene Geitastranboka og Børsaboka er de å få lån på Bibloteket eller må jeg på Dora.Har hørt at noen søstre av enten Ingeborg eller Lars reiste til USA så at Lars å kunne vært der en tur er ikke utenkelig. Men at det er min fam som var ledene skikkelser med bygård mm. Er vanskelig å fatte men jeg skal ikke avskrive det for alt kan jo være mulig.Jeg er som sagt svært takknemelig for all hjelp.Og sjølsakt er jeg intressert i bilde Lars mail adr mi er [email protected] Enda en gang takk. Mvh Signe

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 11. desember 2006 kl. 15.03

I bøkene for Børsa, Skaun, Buvika, G.strand osv har du muligens en stor skare av ukjente slektninger. Jo lenger tilbake du kommer, jo flere gårder har du slekt på. Bygdene hadde mest forbindelse sjøveien (Gulosen, Orkdalsfjorden), så det var mye slektskap mellom Børsa/Buvika og Byneset og Geitastrand. Fiskere fra Hitra og Frøya kunne bo i månedsvis når det var sildfiske her, vertsfolket på f.eks Børsøra kunne så bo i månedsvis hos vedkommendes familie ute på f.eks. Frøya når de var på fiske der. Da ble folk kjent og familiene knyttet forbindelser. Børsaboka osv. finner du på bibliotekene, du kan få ditt lokale bibliotek til å låne den inn. Spennende hobby!

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 11. desember 2006 kl. 17.21

Tusen takk for opplysningene dette ser spennende ut . Visste ikke at vi var så spred rundt fjorden, Så ser ut som det blir mye lesing og lite juleforberedelser. Er jo så spennende når det er så mange som hjelper meg.Så hjertelig takk igjen ! Mvh Signe

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 29. desember 2006 kl. 1.38

Hei igjen !Ja nå har jula og sykdom roa seg så æ har fått lest måjo bare å lese og lete.Min oldefar er Lars Larsen Wiggen f1854på Slåkkan Viggja gift me Ingeborg Eriksdatter f 1857 på Byneset.min tippoldefar er Lars Larsen Wiggen f 1827 d1892 fra Håggan på Stykkan. hans kone var Marit Olsdatter f i Buvika f 1824 d1909. De flytta hit i 1875,Deres barn Ola f 1851 d 1859. Lars f 1854 jernbanearbeider gift med Ingeborg fra Byneset. de bodde i Viggahåggan og seinere Melandsør Gjølme. Gjertine Oline f 1857 gift m Bernt Skjetnemyren????? Så er jeg vist fra bøkene til Rissa Einum og Åstan på Gjeitastran mm. Så er nok å ta tak i veit noen noe om dem er jeg veldig takknemmelig for hjelp, Fortsatt God Jul !

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 29. desember 2006 kl. 13.15

Noen flere spørsmål som ble glemt i går, Veit noen hvor disse plassene ligger. Jeg er grønn der og.Einum skal vare i Børsa. Ser ut for at slekt er spredd Tronheimsfjorden rundt. Men veit å at vi var i fam med den andre Wiggen fam men hvordan ja det får tia vise. Ha det godt. Mvh Signe

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 30. desember 2006 kl. 11.28

Du finner Einum ved å spørre hvem som helst i Børsa, likedan Åstan på Geitastrand. Det kan være Åstan der hvor kirka ligger på G.strand, eller lenger inne i fjorden (Inner-Åstan). Verre å finne plassene, det burde være på høy tid at noen tegnet alle de gamle husmannsplassene inn på et kart. Mange er forsvunnet, og bare eldre folk husker hvor de lå. Skriv til Gerd Søraa på Husby gård, 7350? Buvika, så vil hun finne noen i Børsa eller Viggja som kan hjelpe. Hun er formann i historielaget og synes sikkert det er en god ide om du nevner at det burde vært laget et slikt kart. På biblioteket finnes det tykke verket Norges Bebyggelse, der finner du bilder av enkelte av plassene eller hus som fortsatt finnes på stedet, hvis du ser på navnet til eiendommen (står rett under bildet). Meland er en gård like vest for Orkanger, på andre siden av Orkla.

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 2. januar 2007 kl. 16.56

Hei alle sammen ! Godt nyttår ! Takk igjen alle sammen jeg leser og leser Byggdebøker oo mange mail som æ får. Og der har æ funnet mye som ei kusine av meg fortalte like før hun døde for noen år sia. Om at mange dro til Amerika og ble der har å fått lovna om å lese amerikabrev er jeg ikke heldig.Men på 1700 og først på 1800 hadde dem Lundene som etternavn og var bosatt Trondhemsfjorden rundt men noen havna i Meldal Surnadal .Men hovedbase var Viggja.Min tippoldefar og oldefar lander på Håggån og Melansør.Men føler æ kjæm vidre takket være alle dere som hjelper meg.Lars E jeg ska ta kontakt med Gerd Søraa.Vi må jo få noen kart.Tror noen jeg er hekte så e svaretJA!Er fortsatt takknemmelig for hjelp!Ha det godt alle sammen så lenge.Mvh Signe

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 4. februar 2007 kl. 13.46

Har nå klart å bekrefte at Ingeborg Eriksdatter født i 1857 er født på Aungjerdet også kaldt Eriksplassen på Byneset. Foreldre er Erik Olsen Hangerskjæret født 1829 på Hangerskjæret. Gift med Karen Ingebriksdt Hovshagen født 1829. Ha det godt så lenge alle dere som hjelper meg!

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 20. mars 2007 kl. 23.27

Hei igjen! Denne Bynessia mi stoppa opp for meg da Erik og Karen nå med etternavn Aune dro til Isheming Michigan i USA .Har sett bilder fra det stedet i Utvandrerboka var mange fra Orkdal som også dro dit.Barna Berit f1860 Elenf1863 Oline f1866 .Karen f1868 og Marit f1877 dro også dit. Noen ble gift med Byneskarer så rekne med det er noen slektninger der. Men det blir it enkelt å finn de dro i 1880 årene.

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 20. mars 2007 kl. 23.40

Sønnen Anders f1872 var sistemann som dro i 1892 han dro til Volga South Dakota der tok navnet Andrew Eriksen. Leste det i et brev han sendte min oldemor som var hans søster Ingeborg Viggen.Hun var den eneste som ble igjen her i landet. Veit noen noe om mine utvandra slektninga eller deres forfedre e æ fortsatt takknemmelig for hjelp. Ha det godt alle sammen så lenge!

Arild Landrø
Sted: MELHUS

Legg inn av Arild Landrø » 24. mars 2007 kl. 9.02

Anene til Lars Olsen Wiggen, født 1827 på Håggån på Stykkjan på Viggja. Hans foreldre var:
Ola Larsen, f.ca 1791 på Håggån på Stykkjan på Viggja. Ola døde i 1837 , Ola var gift med
Gjertrud Larsdt. Rossmo, født på Kråkset i Skaun 1797, død i Andåsen, Viggja i 1877.

Ola Larsen sine foreldre var:
Lars Simensen, f. ca 1760, død 1818 , Lars var gift med Randi Olsdt. , f.ca.1755, død 1832.
Lars og Randi var innflyttere.
(kilde: Børsaboka, bind 2, side 149)

Signe-Jorunn Svee Rødsjø

Legg inn av Signe-Jorunn Svee Rødsjø » 25. mars 2007 kl. 0.55

Hei Arild Landrø
Takk for opplysningene noe har jeg fra mitt besøk på biblioteket og lesing av bygdebøker. Er blitt en ivrig lånetager så starten hos meg er jo feil var ikke lenge mine forfedre var på Gjølme men når en ikke veit mer er det ikke enkelt men mine besteforeldre var jo der og far er jo født der. Er det noen som har et tips om hvordan en finner hvor hvor innflyttere kommer fra ? Takk igjen mvh Signe

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»