Jacob Olsen Fjeldvær

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Re: Jacob Olsen Fjeldvær

Legg inn av dn19444 » 2. februar 2007 kl. 19.22

Det bodde en Jacob Olsen, f. ca. 1753, på Fjeldvær i 1801. Kona var Maren Pedersdatter, og de hadde datteren Margrethe Jacobsdatter. Er det noen som kjenner til hvor Jacob kom fra og hvem som var hans foreldre?

Krister Olsen

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 3. februar 2007 kl. 1.46

Mine opptegnelser fra Hitraboka sier at Ole Knutsen og Margrethe Olsdatter på Mellomsætra hadde en sønn Jacob Olsen.

Jeg har også, etter Hitraboka, notert at en Jacob Olsen ble født der i 1753, og gått ut fra at dette er den førnevnte sønnen. Har også notert at Jacob Olsen ble gift med en Maren Pedersdatter.

Maren skal ha vært født 1754, foreldre, foruten Peder, en Brit Rasmusdtr.

Beskrivelsen i Hitraboka var litt "vanskelig", så dette er litt usikkert, men ta en titt på kapitlet om Mellomsætra. Det er jo ingentng iveien for at Jacob og Maren forflyttet seg bort til Fjellvær, før 1801.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 3. februar 2007 kl. 13.01

Du har helt rett, Knut

Jeg har begynt å surre litt nå. Ble litt ivrig og trodde at denne Jacob kunne skrive seg fra Eidsøya, som jeg jobber litt med for tida. Men selvsagt var han ikke derfra, for dette er vel våre forfedre det. Margrethe havnet vel i Ingeborgvika, gjorde hun ikke, og er Johannes Benjaminsens formor.

Takk for oppklaringen.

Ellers takk for hjelpa via e-post når det gjelder Halsan-folket!

Krister

Svar

Gå tilbake til «Hitra»