Marta OlavaNæss f.1792, datter av lensmann peder Næss.

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn20645
Sted: MELHUS

Re: Marta OlavaNæss f.1792, datter av lensmann peder Næss.

Legg inn av dn20645 » 12. november 2006 kl. 19.31

Iflg. Melhusboka, Bind III, side 76, ble hun gift med Johan Vilhelm Nissen (bror av daværende kapellan Peder Schjeldup Nissen?)
De fikk mange barn som jeg ikke greier å etterspore, en av dem med mellomnavn Schjeldrup en annen med mellomnavn Rambeck.
Noen som kan veilede meg?

Martha er søskenbarn med min tippoldefar.

dn18258
Sted: FLATÅSEN

Legg inn av dn18258 » 14. november 2006 kl. 18.38

Kjære Aud Inger
Jeg er en etterkommer av lensmann Peder Næss, og Marthas søster Gurianne Pedersdtr Næss.
Fam Nissen flyttet til Røros der Johan Vilhelm begynte som skoginspektør i 1839 , søkte avskjed i 1857 og døde året etter. Står litt om dem i Røros boka bind 4 s. 51
i ft 1865 finner du Martha og en datter antagelig i Bergstaden lillegade.
Jeg har heller ikke funnet så mye data på barna, men tror nok Røros må bli ditt første søkelsted.
Hvem er din tippoldefar?

Anonym

Legg inn av Anonym » 14. november 2006 kl. 20.15

Henrik Ivarsen Rødde f.1765, det blir 7. ledd bak meg, så det blir mange tipper.

Klikka ut etterkommerliste etter Guriannas bestemor, Henriks mor, Berit Eriksdatter Kjøsen f. 1722 på Eid på Hølonda. Hun var først gift med Lars Ivaresen Kjøsen, de drev Rødde gård, ble tidlig enke, "din" Marit, Peder Næss'kone, var blant det første barnekullet. Berit giftet seg så med Iver Henriksen Voll, som tok over drifta på Rødde, Henrik, er eneste barnet hennes i det ekteskapet. Hun døde da han var 8 år.

Forøvrig fant jeg med god hjelp fra DIS, Anders Rambeck Nissen, en av Guriannas brødre som butikkeier i Hammerfest.

Arti dette.
Vi får vel lage et slektsstevne.:-)

Med hjertelig hilsen Aud iner, din .....7-menning?

dn18258

Legg inn av dn18258 » 14. november 2006 kl. 20.50

Kjære Aud Inger

Artig dette.
Sitter her med kopi av skifteprotokoll for Peder Næss, men Marthas barn er ikke nevn der. det er litt rart, da min tipp oldemor Hansine Steen og alle søsken er nevnt. Min tipp oldemor er søskenbarn av de barna du leter etter.
Gurianna Pederdt Næss gift Steen var tante til Anders Rambeck Nissen, ikke søster.
Tror du finner en søster av Anders på Røros som ugift i 1865. Mathilde Nissen f: 16.7.1827 melhus døpt 16 sept.Søk på M.O. Nissen og M. Nissen så finner du dem. En annen søster Caroline Margrethe f: 1819 ble komf i melhus 18 okt 1835.
Det ble nevn gården Brubakken, og det var en av gårdene til Lensmann Næss og Martha og Johan Nissen bodde der før de flyttet til Røros. Han med tittel Captein (offiser)Men dette har du vel.
Takk for opplysninger fra Kjøsen. regnet med at det var denne siden du tilhører.
Hilsen Ingrid Løvås

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 15. november 2006 kl. 9.25

Rundt 1900 fantes det en landhandler Ness i Melhus, han hadde visstnok vært baker i Børsa tidligere. Muligens samme bakerfamilie også senere i Børsa, tror det er etterkommere der enda. Kan dette være etterkommere av lensmann Næss? Hvis det har interesse, mener jeg å ha sett et Dannebrogdokument? i arkivene på en Melhuslensmann som satt i ombudet i ca 50 år. Kan det være Næss?

dn18258

Legg inn av dn18258 » 16. november 2006 kl. 19.24

Det stemmer det at lensmann Peder Næss var dannebrogsmann.( nevnt i skifte og dødsannonse i adresseavisen) Hvor har du sett disse dokumentene? Spennende for meg dette.
Det med landhandler/ baker Næss tror jeg nok må være en annen familie ( hva er fornavnet på denne Næss). Peder og Marit Næss fikk to dødtre sammen.ingen sønner.
Martha ble gift Nissen og Gurianna ble gift Steen.
Hilsen Ingrid Løvås

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 18. november 2006 kl. 11.14

Pussig tilfeldighet, hans imponerende Dannebrog i bokbind ligger i Statsarkivet, Stiftamtmannens arkiv, G 202, sak nr. 1596/1843. Egentlig trenger vel Arkivet bare en kopi av dette, så undersøk hos Riksarkivaren om det kan gis dispensasjon for utlevering, hvis det skulle ha interesse for familien. Arkivet åpner på Dora/ny adresse 4. desember.

Verdensrekord eller evt. norsk rekord da han gikk av ca 1842 etter 60 års tjeneste, 87 år gammel. Hvor mange konger tjente han under? Ville mer enn gjerne fortsette, later det til. Det sjeldne dokumentet sak for Trønderbladet?

dn18258

Legg inn av dn18258 » 18. november 2006 kl. 16.24

Kjære Lars Elvrum

Tusen hjertelig takk for opplysningen. Fryktelig spennende for meg dette. Gleder meg til Dora åpner,dette må jeg bare se.

Aud Inger

Legg inn av Aud Inger » 18. november 2006 kl. 16.29

Du verden, hva en kan finne her inne.

Selvfølgelig er dette en sak for den lokalpressen.

Har spora ei stor anetavle her inne etter Peder Næss, men det er ikke enkelt å kommunisere med dem. Sikkert noe for dem også.

Asphaugslekta, kaller de seg.

Mye jeg som nybegynner må lære, men slektstevnet vårt ser ut til å bli større og større Ingrid.

Hilsen Aud Inger

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»