Årnsethaug i Rissa (og Kattugla i Ingdalsmarka)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lars Elvrum

Re: Årnsethaug i Rissa (og Kattugla i Ingdalsmarka)

Legg inn av Lars Elvrum » 16. juni 2006 kl. 12.30

Johan Peter Årnsethaug gift med Magrete Pedersdatter (f. 1838 i Agdenes). Vet noen hvor og når de to ble gift? Iflg Rissaboka III s 230 kom hun flyttende fra Kattugleplassen i Ingdalen. Har noen anelse om hvordan hun bodde der (vi kjenner jo historien om Kattuglefolket, jfr Ingdalsboka, men deres hytte ble fraflyttet på 1860-tallet). Der hvor Årnsethaugen i Rissa lå (også kalt Kattuglehaugen), står idag statuen av Johan Bojer. Hadde han noen forbindelse med folkene her (er for lat til å sjekke litteratur om Bojer)?

Vet noen hvor Margrete Pedersdatter kom fra i Agdenes/hennes familie,
om flere av dem bodde på Kattugla i Ingdalsmarka? Har noen spesielt kjennskap/interesse til dette stedet, naturen i området rundt Husdalsallmenningen (flora osv)? Takknemlig for hjelp!

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 29. juni 2006 kl. 22.07

12.03.1838 ble det født en Margrethe i Ørland presteg. - UE datter av Peder Olsen Sælven og Johanna Margrete Gabrielsdatter Rødsteen.
- jeg fant ingen født i 1838 som "passet bedre" i kirkebokavskrifta for Ørland.
mvh
Aud M

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Sted: FISKÅ

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 28. juli 2006 kl. 17.52

Hei Lars!
Jeg har ikke opplysninger relatert til folka du spør etter. Men jeg var faktisk i området rundt Kattuglefjellet i forrige uke. Har lenge hatt ønske om å oppsøke stedet da mi oldemor var født på en husmannsplass i Håvardsdalen, nær området du spør etter. Naturen der inne i skogene; mye myr og molteplanter. Og en annen ting, det var stoooore svermer av klegg der. Har aldri opplevd maken. Så ellers mye spor etter hjort....
En øde, men fredelig plass på jorda.
Guri:-)

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 31. juli 2006 kl. 10.32

Både i Kattugla og på Ingdalsslettet folk som bodde/var i slekt med folk som bodde i berghuler og barhytter den gang. (Derimot vanlige boliger både Havardsdalen og Ingd.slettet). Kunne vært interessert å få litt informasjon om folk og forhold her oppe! Nyttig for oss som lever idag! Tips meg, om noen vet noe.

Svar

Gå tilbake til «Rissa»