Fredrik Joensen og Elli Thomasdatter, Orkdal, 1730

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Trond Bergstrøm

Re: Fredrik Joensen og Elli Thomasdatter, Orkdal, 1730

Legg inn av Trond Bergstrøm » 11. mars 2006 kl. 1.09

I fra et skifte i Stjørdal 1730 er det opplyst at Elli Thomasdatter var gift med Fredrik Joensen og at de var bosatt på Orkdalsøra.

Er det noen som har mere opplysninger om disse personene?

Björn Olsen

Legg inn av Björn Olsen » 11. mars 2006 kl. 15.45

Dersom navnene du har sett er Ellen Thomasdatter og Fredrik Jensen, er sannsynlighetet stor for at det er familien Tromp på Nerviksöra du er kommet innpå. Dette er også den eneste kombinasjonen av navnene Ellen/Eli og Fredrik på Øra på den tiden.

Fredrik Jensen Tromp hadde borgerskap i Trondheim, men bodde og drev alskens handel på Orkdalsöra, under gården Nervik. Tromp-familiens historie på Öra er svært omfangsrik og spennende.

En av de beste kildene om dem finner du i skifteprotokollene:
Fredrik Jensen Tromp - död 1767, 73 aar gammel - skifte på Nerviksöra i Strinda fogderi 03.05.1767.
Elen Thomasdatter - hans kone, död 1769, 78 aar gammel - skifte på Nerviksöra i Strinda fogderi
27.05.1769.

Tromp-familien flytta fra Orkdalsöra i 1770-årene. Rester av familien finner du i folketellingen 1801 på bruket Stranden på Ørland og på plassen Byhaugen under By på Værnes.

Lykke til!

gj01599
Sted: ÅSEN

Legg inn av gj01599 » 13. mars 2006 kl. 22.00

Hei,

Jeg kan dessverre ikke bidra med flere opplysninger om Fredrik og Elis eventuelle etterkommere. På http://www.langaasan.no/sl02.htm har jeg lagt ut ei slektstavle med utgangspunkt i skiftet i 1730 og noen tanker rundt dette (det øverste avsnittet må leses med stor forsiktighet!).

Mvh
Arne Langås

Trond Bergstrøm

Legg inn av Trond Bergstrøm » 13. mars 2006 kl. 23.24

Tusen takk for flotte opplysninger, både til Bjørn og Arne.

Bjørn, vet du noe om Fredrik Jensen Tromps opphav?

Jeg søkte i manntallet for Orkdalen i 1701 og fant der bare en mulig kandidat:
Fridrich Jensen, 1 år og sønn på gården Lille Kviknan

Men er dette samme person?

Trond

Björn Olsen

Legg inn av Björn Olsen » 14. mars 2006 kl. 20.36

Hvem foreldrene til Fredrik Jensen Tromp var vet jeg ikke med sikkerhet. Jeg har i 30 år innbilt meg at familien i 1701 var:

Folketellingen 1701, Nerviksöra familie nr. 27:
Jens Nilsen 51 aar – död 1702
Marie kone
Anders Nilsen 24 hans stesönn – tambur under kaptein Tönder
Nils Jensen 9 aar sönn
Fredrik Jensen 6 aar sönn hjemme

Alderen på den yngste sönnen stemmer på en prikk med Fredrik Jensen Tromps. Tromp döpte for övrig sine sönner Jens og Thomas.

Det fulle manntallet for Orkdalsöra du ikke ved å söke på Orkdal. Bare en mindre del av Orkdalsöra lå i 1701 i Orkdal. Nerviksöra – Orkdalsöras tettbebyggelse under gården Nervik - lå i Strinda fogderi för 1816. Så vidt jeg har skjönt er ikke denne delen av Strinda i 1701 registrert på nettet enda.

Orkdalsöra var en tettbebyggelse på begge sider av fogderigrensene mellom Orkdal og Strinda. En del lå under gården Hov i Orkdal (Hovsöra), den andre altså under gården Nervik i Strinda (Nerviksöra).
I 1701 bodde det 16 familier på Hovsöra, mens det var hele 38 på Nerviksöra.

Jeg tror du er på villspor på Lille Kviknan

Trond Bergstrøm

Legg inn av Trond Bergstrøm » 14. mars 2006 kl. 23.02

Bjørn,

takk for nye spennende opplysninger og at du leder meg en helt annen vei. Jeg har helt sett bort fra at fogdegrensene som eksisterte på 1700-tallet var forskjellig fra dagens.

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»