Dorthea Kristiansdtr f. ca. 1825 i Hølonda/Melhus

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Johan I. Borgos

Re: Dorthea Kristiansdtr f. ca. 1825 i Hølonda/Melhus

Legg inn av Johan I. Borgos » 1. februar 2006 kl. 8.47

Dorthea Kristiansdtr skal være født omlag 1825 i Hølonda eller Melhus, ifølge folketellingene. Hun kom til Hadsel i Vesterålen på 1850-tallet og livnærte seg ved veving. Veit noen navnet på foreldrene hennes?

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 3. februar 2006 kl. 22.27

Det finnes ei Dordi Kristiansdt., f. 1825, på Skjegstadhogstret i Hølonda (s. 58, bind 1, Hølondaboka).

Om denne Dordi står det at hun var f. 1825, må ha flytta ut før skolepligtig alder. Søskenflokken besto av 11 barn, og flere av disse reiste til Sverige, bl.a..

Hennes foreldre var Kristian Nilsen Skjegstadhogstret, f. 1799 og Marit Olsdt. Rambraut, f. 1798, fra Horg.

Om dette er den Dorthea du søker er jo slett ikke sikkert, men det var det nærmeste jeg kunne komme ved å studere 1801-tellingen og sjekk i bygdeboka i alle fall.

Det er nok lurt å sjekke fødselsdatoene til disse damene opp mot hverandre, men da må vel kirkeboka taes i bruk.

Beste hilsen Inger

Johan I. Borgos

Legg inn av Johan I. Borgos » 4. februar 2006 kl. 1.33

Navnet Dordi blei i Vesterålen til Dorte, og da skreiv presten Dorthea. Jeg har ingen fødselsdato på Dorthea, bare årstallet 1825. Men jeg synes opplysninga om utflytting er viktig, så jeg tror du har funnet rett person. Mange takk for innsatsen! Opplysninga blir med i det tredje bindet av gårds- og slektshistorie for Sortland.

Svar

Gå tilbake til «Melhus»