Beret Jonsdatter Åsenden, Baustad, Rissa

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Audun Dybdahl

Re: Beret Jonsdatter Åsenden, Baustad, Rissa

Legg inn av Audun Dybdahl » 5. januar 2006 kl. 19.07

20. juni 1798 inngikk Jon Jonsen Fagergård (Hagen)ekteskap med Beret Jonsen Åsenden. Hun var visstnok født 1775, død i Rissa 4 mars 1836.
Åsenden er kjent som plassnavn under Baustad, men hvem var hennes foreldre? Paret fikk visstnok 6 barn, så det må nok være et betydelig antall etterkommere.Jeg nedstammer fra Johannes Jonsen, som 30.6.1833 giftet seg med Berit Hågensdatter Vanvik.

Lurer på om noen kan hjelpe meg videre med dette?

MVH

Audun Dybdahl

Bjørn Flor
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Bjørn Flor » 6. januar 2006 kl. 10.23

Innlegget er redigert av moderator, da teksten inneholdt informasjon om nålevende personer.
Dette i henhold til Slektsforum og Datatilsynets reglement.

Jeg kjenner etterkommerne av en gren. Vil du vite også de siste generasjonene, får du si fra:

Etterslekt av Berit Jonsdatter Åsenden

Generasjon 1

1. Berit Jonsdatter1 ÅSENDEN ble født 1775 i Bustad, Rissa, Sør-Trøndelag og gift den 20 aug 1798 med Jon Jonsen Fagergård, sønn av John Andersen Fagergård og Lucie Pedersdatter Bjørnerås. Hun døde 4 mar 1836 i Vårvik, Holten, Rissa.

Jon Jonsen FAGERGÅRD ble født mar 1766 i Rissa. Han fikk barn med Kari Hansdatter Solem.
Kjente barn:
+ 2 i.Malene Jonsdatter2 HOLTEN ble født 1813 i Vårvik, Holten, Rissa.

Generasjon 2

2. Malene Jonsdatter2 HOLTEN1 ble født 1813 i Vårvik og gift den 12 jul 1835 med Arnt Ellevsen Hermstad, sønn av Ellev Ellevsen Hermstad og Malene Torsteinsdatter Overekset. Hun døde i 1898 i Hermstad, Stadsbygd.

Arnt Ellevsen HERMSTAD1 ble født 1807 i Hermstad, Stadsbygd. Han døde i 1875 i Hermstad.
Kjente barn:
+ 3 i. Johan Arntsen HERMSTAD ble født tir. 26 mai 1835 i Hermstad.
+ 4 ii. Ellev Arntsen HERMSTAD ble født 1848 i Stadsbygd.

Generasjon 3

3. Johan Arntsen HERMSTAD ble født tir. 26 mai 1835 i Hermstad og gift med Elen Martha Carlsdatter Gomo, datter av Carl Carlsen Fallum og Eli Iversdatter Myren. Han døde i 1912 i Gomo, Rissa.
Elen Martha Carlsdatter GOMO ble født tor. 17 okt 1844 i Gomo. Hun døde den 20 aug 1900 i Gomo.
Kjente barn:
+ 5 i. Johan Arnt Johansen GOMO ble født 26 sep 1865 i Gomo.

4. Ellev Arntsen HERMSTAD ble født 1848 i Stadsbygd og gift med Kristine Johannesdatter.

Kjente barn :
6 i. Julie Kristine4 VANVIK ble født 6 aug 1896 i Vanvikan og gift med Johan Henry Nilsen Selvaag, sønn av Nils Joakim Johansen Selvaag og Marie Elisabeth Kjevik.
Johan Henry Nilsen SELVAAG ble født søn. 12 apr 1903 på Hitra.

Generasjon 4

5. Johan Arnt Johansen GOMO ble født 26 sep 1865 i Gomo og gift før 1900 med Elen Maria Johansdatter Gravåsrønning, datter av Johan Knudsen Berget og Helene Paulsdatter. Han døde i 1937 i Gomo.

Elen Maria Johansdatter GRAVÅSRØNNING ble født 3 okt 1875 i Gravåsrønning, Vanvikan. Hun døde den 13 jan 1952 i Gomo.
Kjente barn:
7 i. Johan Johan-Arntsen GOMO ble født 1 okt 1896 i Rissa. Han døde ugift.
+ 8 ii.Eline Margrethe Johan-Arntsdatter GOMO ble født 1898 i Rissa.
+ 9 iii. Julius Johan-Arntsen GOMO ble født 10 feb 1900 i Rissa.
+ 10 iv. Helga Johan-Arntsdatter GOMO ble født 4 mai 1904 i Gomo.
+ 11 v. Harald GOMO ble født 9 feb 1906 i Rissa.
+
+

mvh
Bjørn F

Morten Gomo

Legg inn av Morten Gomo » 16. januar 2006 kl. 15.32

Innlegget er redigert av moderator, da teksten inneholdt informasjon om nålevende personer.
Dette i henhold til Slektsforum og Datatilsynets reglement.

Supplerer litt her, da dette også er mine forfedre. Sistnevnte Johan Arnt Gomo og Elen Marie f. Gravåsrønning, som er mine besteforeldre, ble gift i 1897. Deres sønn Johan ble født 10.01.1896 og døde 02.04.1967. Datteren Eline ble født 11.05.1898 og døde i 1964. Sønnen Julius døde 19.11.1977. Datteren Helga døde 23.04.2000. Sønnen Harald (min far) døde 10.09.1991.

Har forøvrig alle etterkommerne etter Johan Arnt og Elen Marie nedskrevet, hvis interesse.

Morten Gomo

Legg inn av Morten Gomo » 16. januar 2006 kl. 16.34

Lurer forresten på om noen vet hvilken Skånøy-gård min oldefar kom fra. Han het Johan Knudsen Berget Skånøyen Gravåsrønning (sistnevnte etter gården han bodde på i Vanvikan, og kalte seg visstnok også Skarsaunet en periode. Men hans far het Knud Caspersen Skånøy, derav trekker jeg den slutningen at dette var hans egentlige etternavn. Lurer på hvilke nålevende "Skånøyer" jeg er i slekt med.

Audun Dybdahl

Legg inn av Audun Dybdahl » 16. januar 2006 kl. 18.55

Takk for kommentarer! Berit Jonsdatter Åsenden ser ut til å være en vanskelig nøtt. Jeg har en kopi av noen slektsopptegnelser som jeg ikke kjenner proveniensen til, men det kan se ut til at både Jon Fagergård og Berit hadde barn før de giftet seg. Her står det i alle fall at Berit Jonsdatter Åsenden hadde en sønn Anders (Kimo) f. .8 1792 med Jon Torgersen Skaug. Hvis det er riktig, må hun ha vært ganske ung da hun fikk det barnet. Kanskje kan man slutte seg til noe om hennes slekt ut fra hvem som var faddere?
En bokpremie til den første som klarer å finne ut hvem som var Berit Jonsdatters foreldre.......
MVH Audun Dybdahl

Bjørn Flor

Legg inn av Bjørn Flor » 20. januar 2006 kl. 9.59

Til Morten
Jeg er notorisk interessert i alle slektninger, altså også alle etterkommere etter Johan Arnt og Elen Marie.
mvh
Bjørn F

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 20. januar 2006 kl. 18.05

Til Morten.

Johan Knudsen var født i Rissa 29. aug 1827 og døde i Gravåsrønningen 28. juli 1911. Hans foreldre var Knud Caspersen og Ingeborg Knudsdtr Skånøy.

Knud ser ut til å være den samme Knud Caspersen Skånøy som er nevnt i folketellingen 1801, 37 år gml. Om det er riktig, var han sønn av Casper Andersen Skånøy (som det var skifte etter 6/2 1794) og Ingeborg Haftorsdtr Pallum (som det var skifte etter 6/7 1812).

To av Knud sine søsken, broren Anders Caspersen Skånøy og søsteren Ingeborg Caspersdtr Hovd regner jeg blant mine tippoldeforeldre.

Til Audun.

Eneste Jon som fikk en datter Berit innført døpt i Stadsbygd Kirkebok rundt 1775, var Jon og Elen Melhus som hadde en datter Berit til dåpen i 1777.

Om det ikke er henne, kan kanskje "din" Berit være døpt i et annet pgld, men finner ingen i Leksvik, og kan heller ikke se at Leif Kvernhusviks avskrift av Ørland kirkebok har noen som passer.

Jan

Audun Dybdahl

Legg inn av Audun Dybdahl » 20. januar 2006 kl. 18.52

Til Jan

Takk for at du har tatt deg bryderiet med å sjekke i kildene. Som takk får du min siste bok:
"Tiendpengeskatten som kilde til folk og samfunn ca. 1520" med samtlige skatteytere i Møre og Romsdal og Trøndelag, hvis du sender din adresse til [email protected].

Audun

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 20. januar 2006 kl. 19.19

Hei Audun!
Dette syns jeg ikke kvalifiserer til bok. Jeg må nok ha funnet hennes opphav da. Om jeg kommer over noe, gir jeg beskjed, men takk likevel.

Jan

Brukeravatar
gj03985
Sted: United States

Legg inn av gj03985 » 22. januar 2006 kl. 0.51

Hei Audun og Jan,

I Vital Records Index, finner jeg Beret Jonsdatter Fissum, døpt 7/9 1777 (Jon Fissum og Dordi), og Beret Jonsdatter Melhuus, døpt 31/3 1777 (Jon Melhuus og Eli).

Også fra VRI:
JOENSEN, Anders Christening
Christening Date: 5 Aug 1792 Recorded in: Stadsbygd, Sor-Trondelag, Norway
Collection: Stadsbygd; Den Norske Kirke
Father: Joen TORGERSEN
Mother: Birit JOENSDR
Source: FHL Film 126767 Dates: 1721 - 1816

JONSEN, Jon Christening
Christening Date: 29 Aug 1802 Recorded in: Stadsbygd, Sor-Trondelag, Norway
Collection: Stadsbygd; Den Norske Kirke
Father: Jon TORGERSEN
Mother: Berit JONSDR
Source: FHL Film 126767 Dates: 1721 - 1816

mvh, Dennis
Dennis L. Haarsager
http://www.stadsbygd.info/

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 22. januar 2006 kl. 14.21

Hei! Det er riktig at også Jon og Dordi Fissum hadde en datter Berit døpt 1777.

Uansett det, jeg tror kanskje ikke at hverken de på Melhus eller Fissum er foreldre, siden Jon og Berit Aasens 2 eldste døtre ble døpt hholdsvis Lucia (farmorens navn) og Berit (mormorens navn?).

En Pike, Berit Jonsd Melhus hadde et barn, Jon, til dåpen 29. aug 1802. Barnets far var ungkar Jon Torgersen Skaug. Dette skulle utelukke henne i allefall.

Berit på Fissum finner jeg ikke mere igjen.

Jan

Morten Gomo

Legg inn av Morten Gomo » 23. januar 2006 kl. 11.20

Til Bjørn Flor.
Bare send meg en adresse du, så skal jeg sende over ei liste

Audun Dybdahl

Legg inn av Audun Dybdahl » 23. januar 2006 kl. 18.25

Takk til Dennis (som også tidligere har hjulpet meg mye med forfedren) og Jan for heroisk innsats mot et problematisk kildemateriale.

Hvis ikke sporhunder som dere klarer å finne den rette løsning, så tror jeg ikke det har noen hensikt å prøve selv......

MVH Audun

Bjørn Flor

Legg inn av Bjørn Flor » 24. januar 2006 kl. 9.38

Adressen er bjorn.flor(krøllalfa)nrk.no
mvh
Bjørn F

Stig Wemundstad
Sted: VANVIKAN

Legg inn av Stig Wemundstad » 24. januar 2006 kl. 10.56

Hei.
Den 3. juli 1768 giftet Jon Olsen Gravås og Berit Andersdatter Bakøy seg i Rissa kirke. I
1769 bodde de på LilleKråkmo i Vanvikan og fikk dattera Barbro (døpt 23. april 1769). I 1772 fikk de dattera Berit (døpt 23. februar 1772). Kan dette være samme person som Berit Jonsd. Åsenden? I så fall er hun noen år eldre enn hva angitt i folketellinga 1801. Det passer imidlertid bra med at hun allerede i 1792 fikk ei datter. Enda bedre passer det at hennes 2. datter i ekteskapet fikk navnet Berit (oppkalt etter mormor).

Mvh. Stig W.

Stig Wemundstad
Sted: VANVIKAN

Legg inn av Stig Wemundstad » 24. januar 2006 kl. 15.25

En liten korreksjon til foregående innlegg.
Det var vel en sønn, ikke datter, Berit fikk i 1792, uten at dette endrer på teorien.
Mvh. Stig W.

Audun Dybdahl

Legg inn av Audun Dybdahl » 24. januar 2006 kl. 22.03

Folketellingen 1801 har følgende å berette om Jon Jonsen og Berit Jonsdtr. som bodde på Hagen under Fagergård i Rissa:

2266 Jon Jonsen Mand 36 Begge i 1ste egteskab Jordbrugende huusmand hagen M
2267 Berit Jonsdtr Hans kone 26 Begge i 1ste egteskab K
2268 Anne Jonsdtr Deres børn 8 K
2269 Eli Jonsdtr Deres børn 6 K
2270 Lucia Jonsdtr Deres børn 3 K

Dennis Hårsaker har gitt meg følgende etterkommere av ekteparet:
Lucie Jonsdatter Hagen f. 1798, g.m. Anders Fallin
Jon Jonsen Hagen f. 1801
Johannes Jonsen Hagen f. 1807
Johannes Jonsen Hagen f. 1809, g. m. Berit Wanvik (mine tippoldeforeldre)
Malena Jonsdatter Hagen f. 1813g. med Arnt Hermstad, se ovenfor.

Er da Anne og Eli i 1801 barn født utenfor ekteskap?

Er det rimelig å anta at noen av Berits slektninger kan figurere som faddere til noen av barna?

Audun

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 25. januar 2006 kl. 2.00

Hei Audun!
Min mening er at Stig kvalifiserer til boken!

Med hensyn til barna, nevnt i folketellingen 1801:

Den 2. mars 1782 (!) ble et barn ved navn Anne døpt. Faderen var ungkar Jon Jonsen Fagergaard, moderen var pige Gjertrud Christophersd Dyrendal.(var Annes alder ved folketellingen 1801 10 år for lav? Hva sier orginal-kildene?)

Den 11. januar 1795 ble et barn ved navn Elen døpt. Faderen var ungkar Jon Jonsen Fagergaard, moderen var pige Karen Hansd Solem. (Elen/Eli ble brukt om hverandre avhengig av hvem som førte pennen).

Da Jon Jonsen og Berit Jonsd Aasen deres datter Lucia ble døpt 14. oktober 1798 var disse oppført som faddere: Peter Jonsen Aalmo, Peder Rasmusen Føll, Siri Andersd Solem, Sophie Jonsd Sæther, Anne Jonsd Føll.

Så fikk de en sønn Jon døpt den 25. mars 1801. Fadderne var Anne Ellevsd Moe, Marthe Andersd Vaarvig, Jon Olsen Aasen, Jon Pettersen Aalmo, Christopher Pettersen Aalmo.

Deretter, den 7. oktober 1804 ble datteren Berit døpt. Fadderne denne gang var Marit Olsd Flytaune, Anne Arntsd Fagergaard, Siri Povlsd Vaarvig, Anders Andersen Ramsøy, Anders Hansen Vaarvig.

I tillegg til barna som Jon Olsen Gravås og Berit Andersd Bakøy fikk, nevnt av Stig, hadde de også datteren Sophie født 1775, et barn som døde like etter fødselen i 1777, og et dødfødt barn født 1781.

Den Sophie Jonsd Sæther, nevnt som fadder i mitt innlegg, kan kanskje være søster til Berit Jonsd? Videre, Jon Olsen Aasen, var han far til Berit, han som var født Gravås, og var bruker i Lille Kråkmo fram til ca. 1784 da familien flyttet fra Stranda (Vanvikan)??

Tankespinn fra Jan

Audun Dybdahl

Legg inn av Audun Dybdahl » 25. januar 2006 kl. 9.17

Stor takk til Stig og Jan, som virkelig har lagt seg i selen for den gode saks fremme:Hvem var Berit Jonsdatters foreldre. Send meg adressen på [email protected], så sender jeg boken til dere begge. Boken har en fortegnelse over samtlige skatteytere i Trøndelag og Møre og Romsdal i 1520, identifisert etter Norske Gaardnavne. Det er nok ikke enkelt å koble seg til disse personene genealogisk, men det er jo morsomt å se hva folk på gårdene het og hvor formuende de var.

Audun

Gunnar Morten Gravås
Sted: ORKANGER

Legg inn av Gunnar Morten Gravås » 25. januar 2006 kl. 23.48

Hei

Det er godt mulig at Jans tankespinn er riktig.
Har ikke selv kontrollert primærkildene, men har notert meg Arve Dispens registreringer på DISTreff.
Der sier han at Jon Olsen Gravås og Berit Andersdtr. Bakøy har datteren Bereth Johnsdtr. Aasen(1772-1836), og hun gifter seg med John Johnsen Holten (1766-1842), og Johns foreldre er som nevnt tidligere Lussi Pedersdtr. og John Andersen Fagergaard.
Her kalles altså Bereth for Aasen og ikke Aasenden, ektemannen for Holten og ikke Hagen/Fagergaard, og det sies at Berits foreldre bodde på Kjerringåsen, som også lå under Bustad.
Så etter i Rissa bygdebok under Kjerringåsen, og der nevnes en annen Jon Olsen, han er fra Langmo og dør i 1802. Kan dette være en feilkobling ?
Hvor er i såfall Jon Olsen og Berit Andersdtr. ved FT1801 ?

Videre fant jeg at Bereth Johnsdtr. og John Johnsen Holten får sønnen Johannes Johnsen Sæteren i 1809. Han dør i 1855.
Han blir gift med Beret Haagensdtr. *1803 d. 1888.
Hennes foreldre er Haagen Olsen Reinsberget og Karen Nielsdtr. Wanvig, som ifølge Arve Dispen skal være datteren av Niels Olsen Gravaas og Berit Olsdtr. Furuset(1744-1811).
Derfor kommer jeg fram til at (dersom alt dette stemmer) Berit Haagensdtr. og Johannes Johnsen var 3-menninger regnet fra Ole Christoffersen Grafaas.
Og i tillegg: Fordi Berit Olsdtr. Furuset (g.m. Niels Olsen Gravaas) var søskenbarn til Berit Andersdtr. Bakøy (kona til Jon Olsen Gravaas), i og med at begge var barnebarn av Elling Olsen Bakøy, blir Berit og Johannes også 4-menninger.

Beret og Johannes får bl.a. datteren Kristine, som blir gift med Thøger Haagensen Gavseth, og de får barna Gunhild, Johan, Karen og Torger som alle bruker etternavnet Dybdahl.

Er ikke 100% sikker på alle koblinger her, både på grunn av avvik i fødselsdatoer på noen personer, og bruk av ymse plass-navn på enkelte personer, men det meste stemmer med det som er lagt fram her tidligere.

mvh
Gunnar Morten

Audun Dybdahl

Legg inn av Audun Dybdahl » 26. januar 2006 kl. 19.10

Hei Gunnar Morten!
Så vidt jeg kan se, har du rett i dine vurderinger her. Jeg mener også ha sett at Berit Jonsdatter kalles Aasen, Jon Jonsen kalles både Fagergård, Hagen og Holten. Berit Jonsdatters foreldre flyttet altså en del på seg. Faren, Jon Olsen Gravås og hans kone Berit (f. Bakkøy) bodde på Litl-Kråkmo 1769-1784, da de flyttet ut av bygda. Spørsmålet blir da om de flyttet til en plass under Baustad. Det må det være mulig å finne ut av.
Du har trolig også rett i at Johannes Jonsen Sæteren og Berit Haagensdatter var tremenninger. Jeg har et skrin som har tilhørt henne fra 1823. Jeg nedstammer fra deres sønn Hågen, som i likhet med sin søster Kristine slo seg ned på Djupdalen i Rissa, der det fortsatt bor etterkommere på begge brukene.

Det var litt morsomt å finne aner på Gravåsen, da jeg kjenner folk som er vokst opp der.

MVH
Audun

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 29. januar 2006 kl. 15.10

Hei! Da jeg pt sitter med en pc uten alle norske bokstaver, bruker jeg erstatninger.

Tror nok at Stig (og ogsaa jeg) er paa riktig spor. Vi har allerede konstatert at Jon Olsen Gravaas var g m Berit Andersd Bakoy. Hennes doedsfall er ikke registrert, men kanskje doede hun da hun foedte sitt dodfodte barn i 1781?

Da Jon Olsen Aasen giftet seg i 1784 (?) var han enkemann, men i folketellingen 1801 staar det at det var han 1. ekteskap. Det maa vaere feil.

Barna til Jon Olsen og Berit Andersdatter Kraakmo Lille har vi tidligere oppgitt til aa vaere:
1. Barbro Jonsd.
2. Berit Jonsd.
3. Sophie Jonsd.

En Barbro Jonsd Aasen dode 1796, 26 aar gl.

Berit Jonsd Aasen ble 1798 g m Jon Jonsen Fagergaard.

Pike Sophie Jonsd Kjerringaasen fikk i 1802 et barn.

Navnene er nok ikke tilfeldige, sammenlignet med de fra Lille Kraakmo, men sammenfallende.

Jeg har ikke mine papirer foran meg, men vil komme tilbake til naar Barbro doede, hvem enkemann Jon Olsen Aasen giftet seg med og hvem Sophie Jonsd Kjerringaasen i 1802 fikk barn med.

Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 31. januar 2006 kl. 19.37

Hei! Har noyaktige opplysninger denne gang:

Enkemann Jon Olsen Kiaerringaasen forlovet seg 5. juni 1785 med pige Mali Olsd Bakoy. Forloverne var Anders Ramsoy og Ole Breili. Den 24. juli samme aar giftet enkemann Jon Olsen Aasen seg med Pige Mali Olsd Bakoy.

Den 2. mai 1795 ble pige Barbro Jonsd Aasen begravet, 26 aar gl.

Den 15. nov 1801 fikk pige Sophie Jonsd Kiaerringaasen datteren Berit med ungkar Christopher Haagensen. (datteren var oppkalt etter hennes mor?)

Den 8. april 1804 ble Mali Olsd Kiaerringaasen begravet, 52 aar gl.

Jan

Gunnar Morten Gravås
Sted: ORKANGER

Legg inn av Gunnar Morten Gravås » 1. februar 2006 kl. 0.24

Hei

Betyr dette at det som står i Rissa bygdebok bind3 side 302 er feil ?

Der er feks. Sofie Jonsdtr. datter av Jon Olsen Langmo, og Jon Olsen Langmo er ihvertfall ikke den samme personen som Jon Olsen Gravaas, selv om de er jevngamle.
I tillegg står det at det er Jon Olsen Langmo som er gift med Maren Olsdtr Bakøy (el. Mali som Jan skriver) i 1785. Dette er hans 2. ekteskap, men den første kona het Elen Olsdtr. Tung, og ikke Berit Andersdtr. Bakøy som var gift med Jon Olsen Gravaas.
Eller er det to forskjellige Bakøy-damer vi har med å gjøre: Jan sier at Mali Olsdtr. ble viet 24.juli, mens Maren Olsdtr. i Rissa bygdebok ble viet 31. juli. Slik at det kanskje er to forskjellige Jon Olsen-er som er viet med en ukes mellomrom ?
Har selv opplevd at to personer med samme fornavn og farsnavn er viet på samme dag. Når de bor i samme grenda, er det ikke lett å vite hvem som får barn når det i mange tilfeller kun er farens navn som oppgis.

Er det noen som har tilgang til kildemateriell som kan belyse om Jon Olsen i Kjerringåsen var fra Langmo eller Gravaas ?
Eller bodde både Jon Olsen Langmo og Jon Olsen Gravaas der på slutten av 1700-tallet, men at en av disse familiene var flyttet/forsvunnet ved FT1801?

Gunnar Morten

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 1. februar 2006 kl. 15.46

Hei! Verdt er kanskje aa merke seg at Enkem Jon Olsen da han giftet seg med Mali hadde Ole Breili som forlover. Breili er nabogaard med Gravaas/ Kraakmo

Jan

Audun Dybdahl

Legg inn av Audun Dybdahl » 1. februar 2006 kl. 19.47

Jeg har ikke selv tilgang til kirkebøker etc., men vil prøve å sannsynliggjøre noen sammenhenger ut fra de data som foreligger:

Jon Olsen Gravås f. ca. 1735 i Vanvikan giftet seg med Berit Andersdatter Bakkøy, døpt 23.4.1741.

Ifølge Stig W bodde disse to på Litl-Kråkmo 1769-1784, da de forlot bygda.

Paret fikk barna
Barbro Jonsdatter f. 1769, Berit Jonsdatter f. 1772, Sofie f. 1774 og barn som ikke levde opp 1777 og 1781.

Til Stig: Levde Berit da de forlot bygda?

Hvis de tre barna kan knyttes til Kjerring(Åsen) senere, er det jo overveiende sannsynlig at det er Jon Olsen Gravås som flyttet dit.

I 1785 giftet enkemann Jon Olsen seg med Mali Olsdatter Bakkøy, altså hentet han begge sine koner fra denne gården.

Som påpekt av Jan VL døde Barbro Jonsdatter Aasen 1796, 26 år gammel, det stemmer helt med opplysningene ovenfor. Berit Jonsdatter Aasen ble 1798 gift med Jon Jonsen Fagergård. Pike Sofie Jonsdatter Kjerringåsen fikk et barn i 1802.

Dermed er både Jon Olsen og hans tre døtre knyttet til Åsen (Kjerringåsen).

I folketellingen 1801 står det følgende om familien:

John Olsen Mand 67 Begge i 1ste egteskab Jordbrugende huusmand aasen M
1603 Mali Olsdtr Hans kone 52 Begge i 1ste egteskab K
1604 Ole Jonsen Deres børn 14 den ældre M
1605 Ole Jonsen Deres børn 11 den yngre M

To gutter på rad fikk samme navn, årsaken var nok at bestefedrene skulle oppkalles.

De to guttene blir omtalt i lite rosende ordelag i Rissa gårds- og slektshistorie bd. III s. 302. Her står det også at Sofie var deres helsøster, men det er vel ikke riktig.

Jon Olsen Langmo som nevnes her er vel også en fantasifigur. Det står her at han var første gang gift med Elen Olsdatter Tung, men hennes mann het Jon Jonsen! Se Rein II s. 372 og III s. 631.

Det er også feil når det står i folketellingen at begge var i første ekteskap.

Mali Olsdatter Kjerringåsen døde 1804. Er det noen som vet når Jon Olsen og hans første kone døde?

Audun

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 4. februar 2006 kl. 14.45

Hei! Først: Opplysning om når Jon Olsen LilleKråkmo/Aasens første kone Berit Andersd døde er ikke registrert hverken i Leksvik eller Stadsbygd pgld. Hun må være død mellom 1781 og 1784.

Stadsbygd førte trolig egen protokoll over døde mellom ca 1750 og 1791, siden dødsfall bare sporadisk var innført i ministralboken i dette tidsrommet. Denne eventuelle egne protokollen over dødsfall i Stadsbygd må være gått tapt.

Så til påstanden om at Jon Olsen var fra Langmo. En person med navn Jon Olsen Langmo ble trolovet 13/5 og gift 17/7 1770 med pige Malene Christensd Haarsager. Om det er disse det siktes til, bosatt i Aasen, så må det eventuelt være kun en kort periode, for da de får sine barn døpt skriver de seg Haarsageraune. De fikk 2 barn registrert i Stb kirkebok, sønnen Ole døpt 24/6 1775 og sønnen Christen døpt 19/1 1782.

Den 19/7 1789 giftet enke Malene Christensd Haarsageraune seg med ungkar Peder Knudsen Moe, ved folketellingen 1801 var hun 66 år og han 37 år gammel, altså en naturlig forklaring på hvorfor de ikke fikk barn sammen da hun var godt over de 50 da hun andre gang giftet seg.

Med hensyn til min skrivemåte av de forskjellige egennavn, har jeg holdt meg stort sett til prestens innførsel i kirkeboken.

Jan

Audun Dybdahl

Legg inn av Audun Dybdahl » 5. februar 2006 kl. 12.17

Hei! Da ser det ut til at det pga. kildematerialets beskaffenhet ikke er mulig å finne eksakte opplysninger om Berit Andersdatters
bortgang. Ifølge Riss gårds- og slektshistorie Rissa III s. 302 døde Jon Olsen 24,11,1802. Hvis han er "vår" mann på Kjerringåsen, kunne det ha vært interessant å vite om han er stedfestet til Åsen eller Kjerringåsen.

Audun

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 6. februar 2006 kl. 1.39

Hei! Tja, omtrent, glemte å ta det med men jeg finner innført i Stadsb Kirkebok over døde i 1802 at Jon Olsen Kjærringaasen ble begravet 18. april 1802, 68 år gammel. Det skulle gi fødselsår ca. 1734, var han i sitt 68ende år, gir det fødselsår ca. 1735. Da vil han jo passe veldig med Jon Olsen Gravaas født ca 1735, g (første gang) med Berit Andersdatter og bosatt i Lillekråkmo til familien ca 1784 flytter fra bygda altså Stranda i Leksvik.

Vil gjøre oppmerksom på at Leksvik Kirkebok mangler i tidsrommet ca 1731 til ca 1738 slik at nøyaktig fødselsår for Jon Olsen Gravås ikke er funnet.

Jan

Svar

Gå tilbake til «Rissa»