Hei!
I Børsaboka bind II, side 279, står det bl.a. under Engan l.nr. 105: Lars Gullmundsson Onsøyplassen fra Buvika, f. 1746, d. 1801 (…) vart som kårmann g. II m. Ingeborg Brønjølsdt. Einrabben, f. 1761, og hadde med henne barna:
1. Gullmund, f. 1797, g. på Agdenes 1833 m. enke Kirsten Olsdt. Raudstein og kom dit.
(o.s.v.)
I kirkebok for Ørland er følgende giftemål registrert: 01.07.1833 ungkar Gudmund Larsen (36), Rødsteen, f. Børsen (far: Lars Gudmundsen) og pike Kirsten Olsd.(38 ) Rødsten (Far: Ole Olsen).
Var Kirsten pike eller enke da hun ble gift med Gudmund Engen? Har noen registrert hvor hun var født og hva moren het? Hvis hun var enke da hun ble gift med Gudmund, hvem hadde hun i så fall tidligere vært gift med?
Mvh
Terje
Kirsten Olsdatter Raustein
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Kirsten Olsdatter Raustein
Hei Terje!
I FT 1865, Ørland står følgende under Rødsteen 18:
Gunder Jøstens. Husf. Gaardb. g 52 m Ørland
Selveier
Elen Estensd. hans kone g 40 k Ørland
Johan Gunders. deres Søn ug 14 m Ørland
---
---
---
Jøsten Gunders. hans Føderaad e 90 m Øxendahl
Fader
Kjersten Olsd. hendes Føderaad e 69 k Ørland
Moder
Dette skulle tilsi at Kjersten tidligere hadde vært gift med/hadde barn med en Esten, og at de i hvert fall hadde datteren Elen (f.1826). Gullmund hadde tydeligvis dødd før 1865 en gang.
Finner ikke Kjersten v FT 1801 for Ørland..
Mvh
Stig
I FT 1865, Ørland står følgende under Rødsteen 18:
Gunder Jøstens. Husf. Gaardb. g 52 m Ørland
Selveier
Elen Estensd. hans kone g 40 k Ørland
Johan Gunders. deres Søn ug 14 m Ørland
---
---
---
Jøsten Gunders. hans Føderaad e 90 m Øxendahl
Fader
Kjersten Olsd. hendes Føderaad e 69 k Ørland
Moder
Dette skulle tilsi at Kjersten tidligere hadde vært gift med/hadde barn med en Esten, og at de i hvert fall hadde datteren Elen (f.1826). Gullmund hadde tydeligvis dødd før 1865 en gang.
Finner ikke Kjersten v FT 1801 for Ørland..
Mvh
Stig
Hei!
Takk for innlegget som satte meg på tanken å lete nærmere i avskriften jeg har fra kirkeboka for Ørland for det aktuelle tidsrommet. Jeg fant at ungkar Esten Olsen Rødsteenen (30) giftet seg 28.11.1822 med pike Kirsten Olsd. Sletvig (27). Jeg fant også at de fikk datteren Elen Olina 11.05.1825 og at denne datteren ble konfirmert 16 år gammel 03.10.1841. Videre fant jeg at en som het Esten Olsen Rødsteen døde 29.11.1831, 56 år gammel, men dette var kanskje en annen Esten siden aldersopplysningen stemmer så dårlig med den som er oppgitt for brudgommen med samme navn i 1822. Men hvis det likevel skulle dreie seg om samme mann, var jo Kirsten blitt enke i 1833, og det kunne da godt ha vært henne som dette året giftet seg med Gudmund Larsen Engen, - hadde det ikke vært for at jeg har notert at Kirsten Olsdatter var PIKE da hun og Gudmund giftet seg.
Kan Gudmunds brud ha vært en annen Kirsten Olsdatter, kanskje?
Eller har jeg gjort noen feilnoteringer i forhold til det som egentlig står i kirkeboka?
Eller er det en eller annen registrering i kirkeboka som er feil?
Mvh
Terje
Takk for innlegget som satte meg på tanken å lete nærmere i avskriften jeg har fra kirkeboka for Ørland for det aktuelle tidsrommet. Jeg fant at ungkar Esten Olsen Rødsteenen (30) giftet seg 28.11.1822 med pike Kirsten Olsd. Sletvig (27). Jeg fant også at de fikk datteren Elen Olina 11.05.1825 og at denne datteren ble konfirmert 16 år gammel 03.10.1841. Videre fant jeg at en som het Esten Olsen Rødsteen døde 29.11.1831, 56 år gammel, men dette var kanskje en annen Esten siden aldersopplysningen stemmer så dårlig med den som er oppgitt for brudgommen med samme navn i 1822. Men hvis det likevel skulle dreie seg om samme mann, var jo Kirsten blitt enke i 1833, og det kunne da godt ha vært henne som dette året giftet seg med Gudmund Larsen Engen, - hadde det ikke vært for at jeg har notert at Kirsten Olsdatter var PIKE da hun og Gudmund giftet seg.
Kan Gudmunds brud ha vært en annen Kirsten Olsdatter, kanskje?
Eller har jeg gjort noen feilnoteringer i forhold til det som egentlig står i kirkeboka?
Eller er det en eller annen registrering i kirkeboka som er feil?
Mvh
Terje
PS!
Ser at alderen til bruden Kirsten i 1822 er 27 år og bruden Kirsten i 1833 er 38 år. Det kan kanskje indikere at det er samme kvinne det dreier seg om.
Terje
Ser at alderen til bruden Kirsten i 1822 er 27 år og bruden Kirsten i 1833 er 38 år. Det kan kanskje indikere at det er samme kvinne det dreier seg om.
Terje
Hei igjen!
Ser at du har forstått innlegget til tross for at teksten var blitt en del forvrengt ved utsendinga.
Det er nok en og samme Kjersten/Kirsten vi har med å gjøre her, ja. Alderen stemmer også med FT 1865 og Rødsten er gården. Når det gjelder Esten, må det vel kunne gå an å spore ham/de opp i FT 1801? Det er forøvrig ikke noe uvanlig at prestene surrer litt med årstall/alder/navn osv. i kirkebøkene.
Stig
Ser at du har forstått innlegget til tross for at teksten var blitt en del forvrengt ved utsendinga.
Det er nok en og samme Kjersten/Kirsten vi har med å gjøre her, ja. Alderen stemmer også med FT 1865 og Rødsten er gården. Når det gjelder Esten, må det vel kunne gå an å spore ham/de opp i FT 1801? Det er forøvrig ikke noe uvanlig at prestene surrer litt med årstall/alder/navn osv. i kirkebøkene.
Stig
Esten Olsen Rishaug f. 1777 av foreldre Ole Estensen Rishaug f. 1748 og Olive Arntsdtr. f. 1747 skulle være en aktuell kandidat her?
Stig
Stig