Johannes Jonsen (Spell) (f. 1731)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Harald Erichsen
Sted: INDRE ARNA

Legg inn av Harald Erichsen » 8. november 2005 kl. 21.32

Johannes Joensen Spel (Lind?)skal ha flyttet til Røros rundt 1750 og bodde der i siste halvdel av århundredet. Er interessert i å vite om det ble ført fortegnelse over innflyttede i kirkebok for Røros. Likeledes om det finnes person- slektsopplysninger i bygdebøkene for Røros.
Mvh Harald Erichsen

[tittelen endret fra "Innflyttet til Røros" 1/6 2010. THV]

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Innflyttet til Røros

Legg inn av Astrid Ryen » 15. november 2005 kl. 0.15

Spelslekten levde nok på Røros allerede på 1600-tallet. Den du spør etter, Johannes Jonsen (uten Spel), giftet seg 1758 med Cathrine Siemensdatter, og er tydeligvis far til de Johannesen Spel som finnes i FT 1801. Johannes ble født 1731 (Uekte) med far Jon Mortensen Spell, som to år etter giftet seg med Ingeborg Fastesdatter. I manntallet 1701 finner du en Morten Jonsen Spell som sikkert er far til Jon Mortensen. Rørosboka har slekts- og gårdshistorie i Bind 3, 4 og 5, men jeg vet i farten ikke hvor disse er behandlet.

Håper dette hjalp. Mine kilder er kirkebøker, FT og MT på DA og RHD.

Hilsen Astrid R
Mvh Astrid

Harald Erichsen

Re: Innflyttet til Røros

Legg inn av Harald Erichsen » 2. desember 2005 kl. 16.19

Astrid Ryen,
Takker hjerteligst for respons. Jeg har nå noe å arbeide ut i fra, og vil følge opp dette sporet.
Hilsen Harald Erichsen

Harald Erichsen

Legg inn av Harald Erichsen » 27. februar 2006 kl. 16.22

Astrid Ryen;
Jeg har nå takket være din ledetråd funnet personen som innvandret til Røros. Overleveringene i familien har nok gått surr i generasjonene, for personen det er snakk om kom til Røros fra Sverige i første halvdel av 1600 tallet. Hans navn var Spell-Ola, og er omtalt i Rørosboka i forbindelse med en oppstand blandt arbeiderne ved gruvene i 1670.
Takker igjen for hjelpen.
Vennlig hilsen Harald Erichsen

[tittelen justert 1/6 2010. THV]

Svar

Gå tilbake til «Røros»