Eiler og Kristoffer, skolemestere i Ørland

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Eiler og Kristoffer, skolemestere i Ørland

Legg inn av gj01097 » 27. oktober 2005 kl. 14.42

Hei!
Rundet 1740 nevnes "Eiler skolemester" i kirkebok for Ørland prestegjeld, og på 1780-tallet finner vi iblant "Kristoffer skolemester". Han opptrer f.eks. noen ganger i fadderlistene. Er det noen som har flere opplysninger om disse to karene? Foreldre? Eventuelle ektefeller? Eventuelle barn?

Mvh
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 27. oktober 2005 kl. 21.00

Hei! Med hensyn til Eiler Skolemester:
Fest Purif 1730 Despons Eiler Danielsen og Maritte Larsdatter, spons Johan Arnt Meyer, Jon Brechstad.

22 p Trinit 1730 Copul samme personer.

Den 13. jan 1734 ble Anders Dybmyrens søn Peder døbt. Blant fadderne var nevnt Maritte, Eiler Skolemesters.

Fest Virid 1734 Bapt Jon Brechstads søn Thørris, fadd Eiler Skolemester, Brønnild Salmager, Sidsel Brechstad, Maritte Eiler Skolemesters.

23 p trinit 1735 Despons Erich Iversen og Lucia Larsdatter, spons Eiler Skolemester Michel Hovde.

12 p trinit 1736, konf (døpt) Christian Skrædder og Sara Erichsdatters uægte søn Eric, som var avlet paa Hitteren, fadd Eiler og Didrich Brechstad, Maritte og Lisbet Brechstad.(om dette er Skolemesteren og Skolemesterens, vet jeg ikke).

15 p Trinit 1740 Bapt Jon Jonsen Pævigs datter Barbra, fadd Thomas Husby, Hans Stalvig, Maritte Eiler Randbergs, Lisbeth Ræfsnes, Siri ibid. (om Maritte er Eiler Skolemesters, vet jeg ikke, er heller ikke helt sikker på at det står Randberg..)

5 (?) okt 1740 Bapt Ole Didrichsen og Karen Larsdatters uægte datter Elen, fadd Eiler Skolemester, Jacob Fævog osv.

Fest Grat(?)Oct 1743 (mellom Fest Epiph og 2 p Epiph) ble Eiler Skolemester Begravet.

Enda var både han og hans kone nevnt flere ganger i kirkeboken, jeg tar bare med dette. Ingen barn av dem er innført døpt. Alle opplysningene her er hentet fra kirkeboken for Ørland.

Jan

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 27. oktober 2005 kl. 23.36

Hei igjen!
Jeg avleverer en stor takk til Jan for alle opplysningene. Her var det mye "mat" å tygge på!
Jeg må visst til å skaffe meg avskrift/kopi av kirkebøkene snart. Det blir for tungvint ikke å ha dem for hånden når en plutselig står fast og gjerne skulle ha sjekket ett eller annet på en noenlunde rask måte.
Mvh
Terje

Svar

Gå tilbake til «Ørland»