kaldalsi, berget m.v

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ole-Morten Sletvold

Re: kaldalsi, berget m.v

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 7. november 2003 kl. 12.05

Tipp tipp oldeforeldre av meg på farmor’s side…..Christian Ingebrigtsen Kaldalsli(e) – muligens Olaf Christian F ca 1826 g.m Ingeborg Olsdt.fra Gausdal (”Gausdal bygdebok” saumfart uten resultat)

Barn: Hans Laurits Kaldalslien f. 1853 i Mosvik g.m Ingeborg Anna Eliasdt. F 27.08-1857 i Verran (hennes foreldre er Elias Pedersen Berget – resten ukjent, og Gunhild Johansdt. Vandbakken, 31 år i 1865 – hennes far ? er oppgitt som verge ved dåpen av Ingeborg Anna, og folketellinga i 1865 forteller at han heter Johan Evensen Vandbakken 63 år ved tellinga, videre har jeg notert Støren på ham uten å vite hvor opplysningen kommer fra)

Kjenner du disse?? Jeg sitter fast og kommer ikke lengre i noen retning, verken med søsken, giftemål osv

På farmors 2. halvdel har jeg samme problem med disse:

Olaus Olausen f 22.12-1842 i Leksvika g.m Hanna Birgete Bredesdt. f 22.11-1848 i Leksvika – død 21.04-1938. Hennes foreldre skal være snekker og maler Brede Arnt Andersen Leksvik/Verran (mere vites ikke ) og Ellen Hansdt. Brevold (her har jeg fulgt linja bakover med lektor Hansens to bind om Åfjord og Jøssund Gårdshistorie

Mvh

Ole-Morten Sletvold

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 7. november 2003 kl. 22.26

Prøv å legg denne etterlysningen inn på Fosen-delen i dette forumet (gul del), da vil det være større sjanse for at noen kan hjelpe deg.

Beste hilsen Inger

Ole-Morten Sletvold

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 11. november 2003 kl. 17.35

Jepp, har tilsvarende der og, men en vet jo aldri hvilke slumptreff enn kan få på å spre spørsmålet.

Mvh
OMS

Ps apropos Orkdal så er jeg på utkikk etter werkland/Qwerkeland osv da mange stavelsesmåter er i bruk... Noen som kjenner til dette ??

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 14. november 2003 kl. 10.14

Det kan ikke være Svorkland du er ute etter ?

Beste hilsen Inger

Ole-Morten Sletvold

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 18. november 2003 kl. 8.50

Vites ikke, det navnet har jeg ikke hvert bort i... Navnet er dukket opp i millitære ruller fra 1658 om jeg ikke husker feil, å der er disse nevnt. En som rømling og en som død under marsjen til målet...

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 18. november 2003 kl. 13.22

Hva er det eksakt du er ute etter. Det er litt vanskelig å prøve å hjelpe uten å vite mer. Kirkebøkene for Orkdal starter først i 1695, så via dem kommer man ikke tilbake til de som er nevnt i de militære rullene fra 1658, men kanskje de levde ennå rundt århundreskiftet ?

Besten hilsen Inger

Ole-Morten Sletvold

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 24. november 2003 kl. 2.15

Hei Inger
Jeg ser du spekulerer på mine spøsmål, men det gjør jaggu jeg og... i hvertfall etter noen 8 timers økter på internett med søken etter Werkelendingene (med mange stavemåter), en bråte av dem er lastet ned fra mormonerarkivet og digetalarkivet, men hvem som er hva og hvor de hører hjemme i min slekt er ennå tidlig og si noe om, da jeg har nå masse navn og minnimalt av info å bygge puslespillet videre på.
Om det finnes werklendinger i ditt distrikt er en søken i blinde, men en skal ikke utelukke at svorkland er en stavemåte av navnet heller... det virker som grammatikken fra disse tidene blir som dagens mobilsspråk... uforståelig for menigmann... men skulle du finne noe interesant som kan ligne, ja så er jeg meget interesert - for det eneste jeg i grove trekk har å gå ut i fra er at navnet kommer fra Vik i Sogn...
Mvh OMS

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 24. november 2003 kl. 17.07

Uten mere nøyaktige opplysninger kan jeg ikke skjønne det er mulig å finne noe. Skulle jeg komme bori navnet sånn tilfeldig, skal jeg prøve å huske å si fra, men når det skriver seg fra midten av 1600-tallet, og uten at det er spesifisert mer hvor opplysningene kommer fra, er det lite sannsynlig at det blir noe resultat.

Beste hilsen Inger

Ole-Morten Sletvold

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 25. november 2003 kl. 0.53

Ok Inger, jeg kommer tilbake med mere når opplysningene jeg har lasta ned er sortert etter beste evne, men skulle du eller andre snuble over tilfeldige retninger som minner om denne familien så hører jeg gjerne etter uansett århundre det gjelder...

Ben Henry Pedersen

Legg inn av Ben Henry Pedersen » 13. oktober 2005 kl. 15.17

Jeg er også en etterkommer av Werklandsslekta. Det finnes etter hvert like mange spekulasjoner som teorier omkring opprinnelsen av dette navnet. Etter det jeg kan se inneholder det ikke noe stedsnavn; kanskje heller noe i retning av et virke - arbeidssted; virksomhet, noe som har foregått med med flere mennesker på samme sted; verk eller Werk? Noen heller til Danmark mht til originaler. Skal vi "skandinavisere" uttrykket eller betydningen er det språklige likhetssymboler både til England og Tyskland (work og Werk(e). Siden jeg tar noe etterutdannelse ved NTNU(språklig kommunikasjon) har jeg gode tilganger via NTNU å treffe på og innhente opplysninger via språkrådet, om opprinnelsen. Parallellen til Wergeland, og Vik i Sogn er det hittil ingen som har greid å verken bekrefte eller avkrefte. Min e-post adresse er [email protected]

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»