Elen Nielsdatter Skaugrand 1862

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
17887
Sted: OPPHAUG

Re: Elen Nielsdatter Skaugrand 1862

Legg inn av 17887 » 25. august 2005 kl. 18.37

Jeg har en bok som jeg har fått sendt fra USA. Den har tilhørt familien Tronvoll i Mankato, Minneapolis. En av min farmors onkler, Tølløv Olsen Garberg, ble gift med Johanna Eriksdatter Holden fra Hemne. Jeg tror det må være gjennom henne denne boka er kommet i familiens eie. Johanna var datter av Elen Johnsdatter (f. 1826) som i FT i 1865 bor på Løvaas og er gift med Johan Olsen. Johanna Eriksdatter, født i 1853 ("hendes datter"), bor ennå sammen med mora -som nå er gift - og hennes familie. Far til Johanna het Erik. Han bodde på Bustli. Tølløv og Johannas eneste barn Anna Emilie ble gift med Lars Tronvoll(bakken) fra Orkdal.

I boka står det:

"Denne Bog tilhører Elen Niels Dater Skaugrand, 1862.
Og er mig foræret af Magnild Ingebrigts Dater Vogan i Hevne den 2den September 1862.
E. Skaugrand" - med vakker handskrift.

Magnild tror jeg må være enken (i FT 1865)Magnild Ingebrigtsdatter på Waage (f.1816).

Det hadde vært interessant å få vite mer om disse damene, deres forbindelse (evt slektskap) seg i mellom og med familien Holden/Garberg i USA.Elen Nielsdatter har jeg ikke funnet i noen av folketellingene eller i emigrantlistene.Kanskje noen med lokalkunnskap kan hjelpe ?

mvh
Aud Marion

Svar

Gå tilbake til «Hemne»