Siri Ejnersdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Birgit E.

Re: Siri Ejnersdatter

Legg inn av Birgit E. » 14. november 2004 kl. 21.34

Hei.

Min forfar Lars Jacobsen(Bakken)var født mars 1791 i Trondheim. Han var første gang gift med Sirie Ejnerdatter. De fikk datteren Benedikte Frederikke, døpt 23.6.1816. Sirie må ha dødd ikke lenge etterpå, for den 29.10.1818 gifter han seg med Theodora Serina Ulstad. I folketellingen 1801 finner jeg en Siri Ejnersdatter 15 år, datter av Ejner Villumsen(41 år) og Marit Clementsdatter(44 år) på Havdahl i Melhus. Er det noen som vet om det er "min" Siri, og eventuelt har flere opplysninger om hennes slekt?

Hilsen Birgit

Brukeravatar
Lars Lund
Sted: SKI

Legg inn av Lars Lund » 15. januar 2005 kl. 1.38

I Melhusboka B 3 s.300 er en Siri Einarsdtr. (Havdal) f.ca.1786, og det står at hun døde ung.
- ikke flere opplysninger om henne.

Birgit E.

Legg inn av Birgit E. » 16. januar 2005 kl. 15.13

Takk for opplysningen.
Det spørs om det er riktig Siri når det står at hun døde ung. 30 år ble vel ikke ansett som ung den gangen?
Birgit

A. H. Rønning

Legg inn av A. H. Rønning » 18. januar 2005 kl. 10.51

Siri og Sigrid ble benyttet om hverandre. Da er det ikke så mange å velge mellom i S-Trøndelag (dersom hun er derfra), men vi har Sigrid Einarsdtr, 5 år i 1801 på gården Aas i Tydal.

(jeg ble litt interessert, da jeg selv har ei Birgitta Einarsdatter i Trondheim født før 1800, der jeg ikke har klart å plassere faren)

Birgit E.

Legg inn av Birgit E. » 18. januar 2005 kl. 15.35

Det er ikke så lett å vite hvem som er den rette. Da jeg lette etter Ejner i ft 1801 fant jeg en i samme hus som Lars Jacobsen. De hadde en datter, Berith, som var jevngammel med Lars.

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11601.wc2&gardpostnr=1065&personpostnr=8046&merk=8046#ovre>Lenke</a>

Birgit

Birgit E.

Legg inn av Birgit E. » 20. juni 2005 kl. 18.00

Takket være digitale aviser fant jeg Siries dødsannonse i "Adressa" fra den 22. juli 1817. Hun døde den 7. juli og det står at hun er født Havdahl og døde 28 år og 3 mnd. gammel. Da stemmer opplysningene fra Lars Lund!

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 22. juni 2005 kl. 1.40

Du verden, det hørtes interessant ut...å finne dødsannonser i gamle aviser. Men det må vel være litt av en jobb å lete?
RandiE

Birgit E.

Legg inn av Birgit E. » 22. juni 2005 kl. 11.31

Jeg må innrømme at det har tatt litt tid, men jeg har funnet mye! Det hjelper med en god internettforbindelse og en viss anelse om når hendelser har funnet sted. Her er linken:

<a href=http://www.nb.no/avis/programvare/vis_sider.php?publisert=&modus=sok&tittel=URN:NBN:no-nb_digavishefte_4>Lenke</a>

Birgit

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 24. juni 2005 kl. 21.31

Du verden, der var det mye interessant å finne, både dødsannonser og giftemål.(Og mye annet også å fordype seg i, mye lærdom å finne der.) Men jeg lurte på en ting: Det var ikke mulig å kopiere fra det programmet, noe av teksten. Jeg løste det på en litt tungvint måte, tok utskrift av et område jeg ville ha, la det på scanner og laget et jpg. bilde. Fant ingen annen måte å gjøre det på jeg (?)
Men takk for tipset, kommer til å bruke dette mye.
RandiE

Dagfinn Refseth
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Dagfinn Refseth » 25. juni 2005 kl. 0.09

Du kan jo bruke Windowsfunksjonen Print Screen, lim inn i et billedbehandlingsprogram, beskjær bildet og lagre resultatet i f.eks. jpg-format.

Dagfinn

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 25. juni 2005 kl. 0.36

Hmmm, Dagfinn, den forstod jeg ikke helt. Blir ikke det omtrent som jeg gjorde da? Jeg printet ut et merket område jeg laget. For å lagre det på PC'n, måtte jeg scanne det inn og lagre som bilde. Fant ingen funksjon for å lagre direkte.

RandiE

Dagfinn Refseth
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Dagfinn Refseth » 26. juni 2005 kl. 13.37

Jeg forstår det slik at du først tok en utskrift på papir som du så scannet inn for å få et bilde, men det er ikke nødvendig å gå veien om papir. Funksjonen Print Screen (en knapp på tastaturet til høyre for rekken med funksjonstaster) lagrer en kopi (et bilde) av skjermbildet i PCens minne. Denne kopien får du fram i et billedbehandlingsprogram (f.eks. Photoshop) ved å velge Lim inn (Paste) fra Edit-menyen eller trykke Ctrl-V. Da kan du enten lagre bildet som det er, f.eks. som en jpg-fil, eller manipulere det (beskjære, forminske etc.) først.
Håper dette var mer oppklarende.

Dagfinn

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 26. juni 2005 kl. 15.06

Takk, Dagfinn. Det var oppklarende ja. Jeg gjorde en liten prøve. Fikk ikke limt det inn, eller hentet det i Photoshop, men greide å paste i et dokument. Da står det igjen å gjøre det om til jpg, ellers får jeg ikke beskåret rammen og slikt.
Hilsen Randi

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 26. juni 2005 kl. 15.18

PS. Nå fikk jeg til den biten også, så kjekt! Jeg laget en "Ny" bakgrunn i Photoshop, limte "screen-bildet" på den, og defra kan man bare klippe og redigrere som man vil.
Hilsen RandiE

Svar

Gå tilbake til «Melhus»