Jon Biørnsen Aunemo f. 1707 d. 1772

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Pål J. Volden

Re: Jon Biørnsen Aunemo f. 1707 d. 1772

Legg inn av Pål J. Volden » 7. juni 2005 kl. 21.54

Jon Biørnsen ble gift med Beret Jonsdtr i 1750. Da deres første barn ble født i 1751, Bjørn eller Jørgen, benevnes faren Jon Biørnsen Aunemo.

I 1781 holdtes det et skifte i Meldal etter Hans Ingvaldsen Kuliens hustru Eli Bjørnsdtr. Hennes søsken oppgis å hete (1) avdøde bror Jon Biørsen boende på Torset (Aunemo)i Orkdal (2) søster Anne Bjørnsdtr gift med Peder Olsen på plassen Bæverlien (3)halvbror Jørgen Baardsen boende på Graven og (4) halvsøster marit Baardsdtr gift med Lars Gulliksen Gimse.

Beret Jonsdtr Aunmoes slekt får vi vite mer om i et skjøte etter Jon Jonsen Øien i 1782. Hans søsken oppgis å hete (1) avdøde bror Peder Jonsen Schierfen (2) avdøde søster Beret Jonsdtr gift med Jon Biørnsen (3) søster Guri Jonsdtr 62 år og (4) avdøde søster Gjertrud Jonsdtr.

Vet noen noe mer om dette ekteparet Jon Biørnsen og Beret Jonsdtr Aunemo så ville jeg sette pris på en tilbakemelding. Sannsynligvis så var de begge innflyttere fra Meldal/Rennebu.

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 12. juni 2005 kl. 2.09

Dette var veldig interessant. Har lett en del, men ikke klart å finne noe ennå. Har du noen flere opplysninger om Jon og Berits søsken og deres familier ?

Har vært borti flere fra Bæverlien, men har ikke registrert alle på data, derfor kan jeg ikke huske om jeg har vært borti Peder Olsen. Rasmus Olsen Bæverli var i alle fall fra Storfugelåpsen på Hølonda. Har prøvd om det var mulig å spore dem opp via deres søsken.

Skjerve finnes i Rennebu, Skjervan i Børsa.
Har funnet to barn av Jon Bjørnsen og Berit Jonsdt., Bjørn, f. 1751 og Jon, f. 1753 (døpt 1754). Her går Clemetsmoe igjen blandt faddrene, samt Jon Aunemo og Jon Jonsen Aunemo. Kanskje Berit Jonsdt. var fra Aunemo ? Forloverne da de giftet seg var Ole Clemetsmoe og Ole Smed.

På Moen i Rennebu var det en Erik Bjørnsen, f. ca. 1700, som i 1739 var husmann under Røåsen i Orkdal. I 1782 bodde han under Øyen i Orkdal. Han døde i 1786. Han hadde en bror som var f. 1710, men som jeg har notert døde i 1732. Han var vel heller ikke nevnt i noen av skiftene av disse folka.

Har du sjekket om det finnes skifter etter dette parets søsken eller deres ektefeller ?

Skal bli spennende å se om det går an å finne ut noe mere her.

Beste hilsen Inger

Pål J. Volden

Legg inn av Pål J. Volden » 12. juni 2005 kl. 13.38

Takk for tilbakemelding Inger ! Det som gjør denne familien såpass interessant er at Gunnar Eikli gjennom boka "Eikli-boka" har vist at det er svært mange Orkdalsfamilier som stammer fra dette ekteskapet.

Jeg har registret følgende 3 barn av Jon Biørnsen og Berit Jonsdtr.

(1) Bjørn f. 1751(Fadd: Ole Clemedsmoe, Joen Øfumoe, Joen Joensen Øfumoe, Maret Clemedsmoe, Guri Clemedsmoe)
(2) Jon f. 1753(Fadd: Aren Andal, Erik Bruem, Peder Clemedsmoe, Mad. Vessel, Jertrud Andal)
(3) Inger f. 1757(Fadd: Ole Kleven, Martinius Clemedsmo, Ingeborg Fandremsgjerdet, Maret Ødyn, Guru Clemedsmoe)

Av fadderne til Jon så ble sold. Arne Arngrimsen g.1740m. Gjertrud Rasmusdtr Solem/Andøl. Av fadderne til Bjørn ble Ole Klemmetsmo g1728m. Maret Olsdtr. Jeg deler forøvrig ditt syn på at det kan synes en sammenheng med familen Klemmetsmo uten at jeg har kunnet påvise den (enda).

Svært interessant at du trekker fram gården Moen i Rennebu. Det kan se ut som Erik hadde en bror, Ole Bjørnsen som døde i 1782 (skifte på en plass under Moen skifteprot nr 7 s. 656). Oles kone, Berit Eriksdtr, døde noen år tidligere i 1779 og det skal også være et skifte etter henne (skifteprot. nr 7 s. 526)

Eller så har jeg gått igjennom skifteprot. fram tom nr 9 (1796-1805) uten å finne skifter etter parets søsken. Sannsynligvis så var boene deres så små at det ikke ble skiftet eller så kan de ha flyttet og skiftet navn, noe som (dessverre)har vært en praksis i Orkdal og som gir store utfordringer for oss slektsgranskere !

Jeg føler at skiftene på gården Moen i Rennebu er et spor å gå videre på i håp om at dette kan være bror til Jon Biørnsen. At Erik Bjørnsen bodde på Øien i 1782 er interessant og kan indikere en sammenheng da sønnen til Jon Biørsen, Bjørn eller Jørgen, giftet seg med Susanna Gabrielsdtr Kroen i 1776 og ble etterhvert gårdsfolk på Øien. (Jørgens morbror, Jon Jonsen, bodde også på Øien)

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 13. juni 2005 kl. 12.39

Jeg har avskrift av slektsinnholdet i skiftene vedr. Moen i Rennebu.

Bjørn OLsen i 1739
Berit Eriksdt. i 1779
Ole Bjørnsen i 1782

Kan du sende meg en e-post så skal du få avskrift av disse skiftene, samt en oversikt over det jeg har av opplysninger om denne familien. Min e-post adresse er: [email protected]

Beste hilsen Inger

Svar

Gå tilbake til «Meldal»