Pauline Olsdtr. Sildnes gift med Garberg

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Sted: LYNGSTAD

Re: Pauline Olsdtr. Sildnes gift med Garberg

Legg inn av Jonny Lyngstad » 7. juli 2004 kl. 19.34

(Johanna) Pauline Olsdtr. Sildnes f. 2. mai 1862 på garden Silneset, Eide i Kvernes, Nordmøre reiste over til Minnesota i 1887. Der ble hun gift med en som het Garberg. Det sies at de bodde i Minneapolis og hadde bl.a. barna Henry, Jim og James Garberg. Jeg vet at det finnes Garberg både i Meldalen og i Selbu, samt et bruk i Verdal. I bind 5 av Meldal Bygdebok, s. 162 under Garberg finnes flere brødre som reiste over til USA: Arnt Jonsen f. 1852, Ole Jonsen f. 1859 og Jon Jonsen f. 1877. Kan det være noen av disse? Er det noen som kjenner til dette folket og kan sette meg i kontakt med dem?

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Sted: LYNGSTAD

Re: Pauline Olsdtr. Sildnes gift med Garberg

Legg inn av Jonny Lyngstad » 24. juli 2004 kl. 20.03

Gjennom Brukarforumet i Digitalarkivet har jeg fått hjelp til å spore opp denne familien i USA. Ved folketellinga i 1900 bodde de i 22nd Street i Minneapolis, Minnesota. Han het John Garberg og var født i desember 1858 i Norge og det anføres at han hadde reist over til USA i 1884. De ble gift i 1887 og hadde 2 barn: Henry født i august 1889 i Sør-Dakota og James født 23. august 1894 i Minnesota. Begge disse var gift og etterlot seg etterkommere som nå lever.
Er det noen som kan slå opp under garden Garberg i Selbu og se om det finnes noen Jon der som dro over til USA?

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»