Lina Olsd. og Ragnhild Johanna Olsd. fra Hemne.
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Lina Olsd. og Ragnhild Johanna Olsd. fra Hemne.
Jeg har mistet sporet etter to av bestefars søsken. 1:Lina Olsd. f. 25. aug. 1863, Jamtøy, Snillfjord. Hun fikk en datter, Oline i 1886, og giftet seg med barnefaren, Anton Johansen Vollan f. 1855. Anton kom opprinnelig fra Orkdal, men hans familie flyttet til Hemne. Da Oline ble født bodde Lina på Otternesset.2:Ragnhild Johanna f. 8. aug. 1869, har jeg ikke noe spor etter. Foreldre: Ole Johnsen f. 1831, Vaslagsaunet og Jahanna Johnsd. f. 1833, Rottem. Familien hadde husmannsplassen Kuppelvik på Jamtøya til rundt 1881. Tilsammen var det 8 barn i familien, men disse søstrene skulle jeg gjerne ha visst mere om. Er det noen som vet?
Har ikke funnet noe om det du spør om, giftet Lina og Anton seg i Hemne? Jeg finner Lina konfirmert, men ikke Ragnhild Johanna, vei du kor famellien flyttet i 1881?
I Hemneboka tredje bind står det lit om hvorfor Ole og Johanna måtte flytte fra Kuppelvika, har du lest det?
I Hemneboka tredje bind står det lit om hvorfor Ole og Johanna måtte flytte fra Kuppelvika, har du lest det?
Takk for svar Margit. Jeg har Hemneboka, så det lille jeg vet har jeg derfra. Familien flyttet til Oterneset, Oline har fått navnet Oline Antonsdatter Oternes. Mora Lina, giftet seg i Hemne tror jeg, men det kan også være Snillfjord. Jeg fant Oline i kirkeboka for Hemne over døpte. Hvor fant du når/hvor Lina ble konfirmert. Det kan også hende at Ragnhild Johanna døde ung, det var ikke så uvanlig.
Lina konfirmert 6/7 1879, fødested og busted Jamtøya. (mimisterbok for Hemne)
Har sett på død, utflyttet, men finner ikke Ragnhild Johanna.
Finner ikke Lena og Anton gift heller.
Uæktebarn, Oline Antonsdt. f 1886 (far Anton Johannsen) død 4/1 1900 grlg. 11/1, busted Kirksæterøren, lungebetennelse. Kan det være din Oline?
Finner ikke Lena og Anton på folkellelinge for 1900, har sett på døde på de også, uten resultat, desverre.
Har sett på død, utflyttet, men finner ikke Ragnhild Johanna.
Finner ikke Lena og Anton gift heller.
Uæktebarn, Oline Antonsdt. f 1886 (far Anton Johannsen) død 4/1 1900 grlg. 11/1, busted Kirksæterøren, lungebetennelse. Kan det være din Oline?
Finner ikke Lena og Anton på folkellelinge for 1900, har sett på døde på de også, uten resultat, desverre.
Takk så langt, jeg har tenkt på muligheten av at de er døde, eller utvandret. De hadde to brødere som utvandret til USA, men jeg har ikke funnet dem som utvandret. Jeg trodde Lina og Anton var gifte, fant dem på sidene hos Merkesnes,det så ut som om de var ektefeller. Noen ganger må en vel bare gi opp. http://www.merkesnes.no/TNG/index.html
<a href=http://www.merkesnes.no/TNG/getperson.php?personID=I15599&tree=20030809>Lenke</a>
Jeg må spørre deg om du har kirkebøkene tilgjengelig på data eller bokform?
Jeg må spørre deg om du har kirkebøkene tilgjengelig på data eller bokform?
Takk for linken! SÅÅÅÅ flotte sider fra Hemne. Det hadde jeg bruk for.
RandiE
RandiE
Jeg har kirkebøkene på mikrofilm, og fremviser her heime. Så er det noe fra Hemne du vil jeg skal se etter, så bare si i fra.
Hos Merkesnes kommer det ikke fram om de er gift eller ikke, det har jeg sett flere ganger.
Mvh. Margit
Hos Merkesnes kommer det ikke fram om de er gift eller ikke, det har jeg sett flere ganger.
Mvh. Margit
Emigranter fra Trondheim: ungkar Anton J. Vollan, 33 år til Seatler i 1890.
Margit
Margit
Spørsmål til Margit. Kan du finne ut når mine oldeforeldre døde? Ole Johnsen f. 1831 og Johanna Johnsdtr. f. 1833. Med disse opplysningene ville jeg komme langt. De står muligens i kirkebøkene for Hemne eller Heim.
Heim klokkerbok.
Ugift Lina Olsdt. f.1863 på Jamtøy, død 23/4 1888 på Oternes, begr.28/04, tæring.
Johanna Jonsdt. f.1833 på Kroknæs, død 18/12 begr.24/12 1890 på Oternes, (inderst og fisker Ole Jonsen)Hennes foreldre er Jon Olsen og Lisbet Rasmusdt. Kroknæs.
Er dette den rette?
Har ikke funnet Ole enda, men skal lette mere.
Ugift Lina Olsdt. f.1863 på Jamtøy, død 23/4 1888 på Oternes, begr.28/04, tæring.
Johanna Jonsdt. f.1833 på Kroknæs, død 18/12 begr.24/12 1890 på Oternes, (inderst og fisker Ole Jonsen)Hennes foreldre er Jon Olsen og Lisbet Rasmusdt. Kroknæs.
Er dette den rette?
Har ikke funnet Ole enda, men skal lette mere.
Kjempefint Margit, dette begynner å ligne noe. Jeg som hadde planlagt en dag i Tr.heim på arkivet, nå slipper jeg det. Skal følge med om du finner mere på oldefar.