Anders Eriksen Juel

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Roger Eilertsen

Re: Anders Eriksen Juel

Legg inn av Roger Eilertsen » 15. januar 2004 kl. 13.11

Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvor Beian i Ørland,Anders Eriksen Juel's gjestegiveri lå og om det finnes noe der idag.Jeg lurer også på hva plassen heter idag,eller om den forsatt heter Beian.Jeg er også innteresert i og vite hvem som var hans foreldre.

Med vennlig hilsen Roger

Roger Eilertsen

Legg inn av Roger Eilertsen » 17. januar 2004 kl. 11.32

Anders Eriksen Juel var født i 1678 og døde i 1718 på Ørlandet.Beklager at jeg ikke skrev det med engang,men slik kan det bli når du er litt for ivrig.Så jeg håper at noen kan hjelpe meg nå med å finne ut noe om dette.

Med vennlig hilsen Roger

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 17. januar 2004 kl. 21.32

Hei igjen!
Anders Eriksen Juel var sønn av Erik Hanssen Juel(f.1647, d.før 1701)og hustru Marit (Pedersdtr.?). Erik bodde i 1691 i Sjursvika i Ørlandets prestegjeld. (I våre dager ligger Sjursvika innefor grensene til Snillfjord kommune). Erik var sønn av Hans Eriksen Juel(Gjul) (1620 - ca.1691) og Malene Nilsdtr. Borch. Hans Eriksen brukte først (1643) farsgården Bakken på Gyl i Tingvoll, men i 1650-årene bosatte han seg som den første handelsborgeren plassen Sogn (Sogna) under Haltvika som gså lå i Tingvoll. (Etter kommunereguleringen i 1964 har stedet tilhørt Gjemnes kommune). Hans og Malene hadde i alt åtte barn:
1. Nils, f. ca.1654, d.ca.1683
2. ERIK, f.1647, d. før 1701. Han flyttet altså til Sjursvika.
3. Jens, f.1649. Han bodde på Sundnes i Kvernes
prestegjeld.
4. Ales, f.1655, gift 1685 med Rasmus Rasmussen Rausand, og var bosatt i Tingvoll (Gjemnes)
5. Anders , f. 1658, handelsborger i Trondhjem.
6. Isak, f.1661
7. Sofie, f.1663, gift 1687 med Ole Iversen Hjelt
8. Dorthea, f.1668, gift 1694 med Henrik Hanssen Eckhof, f.1661. De overtok Sogn (Sogna) og bodde der i 1701.

Det var skiftet etter Hans Eriksen Juel den 13.06.1691, et skifte som vitner om mye rikdom og velstand.

Hans Eriksen Juel var sønn av Erik Pedersen Gjul (d.1663) og hans første kone Alhed (Alette) Hansdtr. (Erik Pedersen Gjul var gift tre ganger. Hans andre kone het Anne Sørensen og hans tredje kone var Dorthea Henriksdatter Rytter, datter av godseier Henrik Mogensen Rytter på Ytre Stangvik (i Møre og Romsdal). Henrik Mogensen Rytter var prestesønn fra Sveig i Sverige).
Erik Pedersen Gjul brukte Bakken, den største av Gyl-gårdene i Tingvoll. Han var bror av presten i bygda, Anders Pedersen, og etter alt å dømme må han ha vært en rikmann med mye jordegods og stort hushold.

Beian, på den sørvestlige spissen av Ørlandshalvøya, ble utpekt som gjestgiversted p.g.a. stedets naturgitte forutsetninger som trafikk-knutepunkt både landverts og sjøverts i tidligere tider. Det var kong Fredrik III's forordning av 24.12.1648 som la grunnlaget for et landsomfattende system av gjestgiverier og skyss-stasjoner. På hver hele mil skulle det forordnes "en smuck formuindes Mand paa en beleylig Gaard ved alfare Veyen til Lands saavel som til Vands det næste Søekanten skee kan, som kan holde Gastgiverie saa de Reysende kan bekomme nødtørftig Øl og Mad samt Logement og Natteleye".

Med hilsen
Terje

Arild Sollie
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av Arild Sollie » 18. januar 2004 kl. 20.43

Hei Terje.

Litt utenfor etterlysningen men allikevel;

Takk for opplysning om Dorothea Henriksdatter, jeg hadde Erik Pedersønn Gjul gift
med Henrik Rytters søster og ikke datter. Men - du skulle vel ikke vite navnet på
Henrik Mogenssønn Rytter sin mor? Hans far Mogens Pedersønn Herdal (sogneprest i
Sveg i Härjedälen) var gift to ganger og Henrik er nok første barn med første kone.
Hans andre kone var Elisabeth Jensdatter Skancke.

Antar videre at jeg etter dette kan korriger databasen for feil opplysning ved at Erik
Pedersønn Gjul også var gift med ei Kirsten Eriksdatter Blix i 4.ekteskap?

Mvh.
Arild

gj01097

Legg inn av gj01097 » 18. januar 2004 kl. 23.39

Hei!
Jeg har notert Erik Pedersen Gjul med bare tre ekteskap, men ser ikke bort fra at han også var gift en fjerde gang. I et notat jeg har, står det at han var gift "flere ganger", men navnet på konene er der ikke oppgitt. Hvis det var tilfelle at Kirsten Eriksdtr. Blix også var en av konene, har jeg en tendens til å tro at hun var den nest siste i rekken. For i sitt ekteskap med Dorthea Rytter hadde Erik en datter Kirsten, f.1658 (ifølge mine nedtegnelser). Det var jo en utbredt skikk å kalle en datter eller sønn i et nytt ekteskap opp etter den forrige avdøde ektefellen. En annen ting som tyder på at Dorthea var den siste kona, er at hun etter Eriks død i 1663 ble gift på nytt året etter med Jesper Lambertsen Balchenborg som hun fikk fem barn med. (Han var sønn av sunndalspresten Lambert Tønnesen Balchenborg og svoger til salmedikeren Thomas Kingo).

Ellers må jeg legge til at jeg er takknemlig for alle innspill som kan bidra til å oppdage og rette opp feil slektsnotatene mine.

Med hilsen
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 19. januar 2004 kl. 14.42

Hei igjen!
Jeg har prøvd å sjekke opp litt rundt Kirsten Eriksdtr. Blix. Hos Henning Sollied: "Blixerne av Jemtland". (I NST bd. III) står det at hun kanskje var gift med Erik Pedersen på Gjul i Tingvoll, så jeg får vel la henne få sin behørige plass i hustru-rekken hans.
Med hilsen
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 19. januar 2004 kl. 16.01

Så spørs det om dette er riktig:
Mogens Pedersen Herdal, f.ca.1580, d.1666, prest i Sveg (Sunne?) i Herdal (Härjedalen), var gift med:
1. Elisabet Jensdtr. Skanke f. ca.1581, d.27.04.1659 (Hun var datter av Jens Pedersen Skanke og Gullov (Gudlaug) Mogensdtr.)
2. Birgitte Eriksdtr. Blix, f. ca. 1615 (Hun var datter av Erik Lauritsen Blix og Maren Jensdtr. Bull, og dermed altså en søster av Erik Pedersen Gjuls tredje(?) kone, Kirsten). Ekteskapet med Birgitte er i noen kilder anført som usikkert.
Mogens Pedersen hadde visst 11 barn. Hans sønn, Henrik Rytter, f. ca.1600, d.1679, antar jeg må vær fra ekteskapet med Elisabet Jensdtr. Skanke. Ellers må Mogens ha fått sønnen Henrik med en eller annen før han ble gift med Elisabet.
Om han allerede hadde et ekteskap bak seg da han ble gift med henne, kjenner jeg ikke til. Men Henrik Rytter kan av naturlige grunner ikke være noen sønn av Birgitte Eriksdtr. Blix.

Med hilsen
Terje

Arild Sollie

Legg inn av Arild Sollie » 20. januar 2004 kl. 0.24

Hei Terje!

Interessante innlegg du har her.

Det er imidlertid en annen Mogens Pedersønn Herdal som ble gift med Birgitte
Eriksdatter Blix, nemelig sognepresten til Sunne. Denne er sønn av sognepresten i
Hede, Härjedälen; Peder Andersen. Mye forvirring omkring disse to «naboene», men
det er ikke samme person.

Mogens Pedersønn i Sveg etterfølger sin far som sogneprest i Sveg. Farens navn er noe
usikkert utover «herr Peder», men Andersen var det ikke (det står visst mellom
Madsen, Mogensen og Nilsen i flg. svensk ekspertise).

Jeg har Henrik Mogensønn Rytter født 1590 død 1672, og da kan han jo ikke være
sønn av Elisabeth Jensdatter f. 1581. Derfor er det antatt at Mogens Pedersønn i Sveg
var gift en gang før han ble gift med Elisabeth Jensdatter. Mogens Pedersønn og
Elisabeth Jensdatter har to sønner og åtte døtre. De to sønnene er Peder og Jens. Man
kan derfor tro at Mogens først var gm. ei Henriksdatter....

Kan nevne at sønnen Jens Mogensønn ble sogneprest i Åfjord.

Du har riktige foreldre på Elisabeth Jensdatter. Hennes aner kan følges helt til
1300-tallet («Skanke-boka» av Roger de Robelin).

Mogens Pedersønn Herdal (i Sveg) dør før kona Elisabeth, men han lever ennå i 1641.

Mvh.
Arild

gj01097

Legg inn av gj01097 » 20. januar 2004 kl. 1.20

Takk for de siste opplysningene, Arild. Her ser det ut til at jeg må sette i gang med en ryddeaksjon!

Jeg må forresten spørre: Var Henrik Mogensen den eneste av Sveg-presten Mogens Pedersens barn som brukte tilnavnet Rytter?
Hvilket tilnavn/slektsnavn er de andre barna kjent under?
Kan det tenkes at den antatte Henriksdatteren som holdes for å være Henriks mor, ha vært av Rytter-slekt?
Mvh
Terje

Roger Eilertsen

Legg inn av Roger Eilertsen » 20. januar 2004 kl. 14.11

Jeg takker til Terje og Arild som har gitt meg disse opplysningene.Og jeg må si at dette blir mer og mer interresant. Så hvis dere har flere opplysninger så tar jeg imot med takk.Dere har hjulpet meg med mer en jeg kunne drømme om å finne ut selv.Så jeg må nok en gang rette en stor takk til dere.

Med vennlig hilsen Roger

Arild Sollie

Legg inn av Arild Sollie » 21. januar 2004 kl. 0.18

Hei igjen.

I et notat jeg har angående Rytter-slekta i Norge 1600-1950, hevdes det at Henrik
Mogensønn Rytter er grunnlegger av denne Rytter-slekta i Norge. Det hevdes videre at
han tok navnet Rytter fordi han var militært utdannet. Gift fem ganger.

Jeg har ikke «forsket» noe særlig på Ryttertilknytningen, fordi det er via datteren Elen Mogensdatter Herdal, f. ca 1610, at mine aner finnes.

De øvrige barna er ikke kjent under noe annet navn enn Herdal, noe som kanskje må
antas å henvise til Härjedälen hvor de kom fra. Svært mange av disse 10 barna flyttet til
Trøndelag, jf. selvsagt med de dramatiske endringer i 1645.

Mvh.
Arild

Roger Eilertsen

Legg inn av Roger Eilertsen » 21. januar 2004 kl. 11.34

Jeg takker for opplysningene jeg fikk.Er det mulig å finne ut om det var Henrik Mogensønn Rytter som var grunnlegger av Rytter-slekta i Norge.Og hvilken militær utdannelse han hadde.Jeg vil gjerne ha navnene på barna og hvor de bosatte seg i Trøndelag.Jeg lurer også på hvor Herdal ligger i Hærjedalen.

Med vennlig hilsen Roger

gj01097

Legg inn av gj01097 » 21. januar 2004 kl. 13.28

Hei!
Jeg har regnet med at Herdal er en navneform av Härjedal, altså det samme. Det var på det gamle tingstedet Sveg i Härjedalen at Mogens Pedersen Herdal var prest. Nå har jeg fått avklart at det også fantes en annen Mogens Pedersen. Han var sogneprest i Sunne. Dette stedet ligger like sør for byen Östersund. Andre steder som nevnes i forbindelse med de gamle presteslektene fra Jämtland og Härjedalen er Ragunda (noen mil øst for Östersund), Hede (et lite sted nordvest for Sveg i Härjedalen)og Undersåker (mellom Åre og Järpen).
Mvh
Terje

Roger Eilertsen

Legg inn av Roger Eilertsen » 21. januar 2004 kl. 14.07

Takk for opplysningen.Jeg lurer samtidig på om du Terje kan prøve å finne ut noe om disse personene. Anton Johnsen og Ingeborg Kristine Johnsen(Eggen).Og en person som skal hete Sefanius Petersen(Pedersen).Ingeborg og Sefanius skal ihvetfall ha en sønn sammen.Dette vet jeg fordi det ble sendt ut en etterlysning etter sønnen via Frelsesarmen,denne etterlysningen ble sendt av hans bror som heter Ingvald.På denne etterlysningen ble navnene til hans mor og far ført opp.Jeg kan også fortelle at jeg har ingen person fakta om noen av disse personen.Det eneste jeg har er ett fødselsår på Ingeborg og det er 1874.

Med vennlig hilsen Roger

Arild Sollie

Legg inn av Arild Sollie » 26. januar 2004 kl. 19.25

Hei igjen.

Jeg kan tiltre alt som Terje skriver om svensk geografi og antatt opphav til Herdal-navnet.

Jeg kan henvise til en bok av ei Ragna Rytter, utgitt "Svorkmo 1956" (?). Har sett to navn
på boka; «Frendar austafor» og «Rytter-slekta i Norge 1600-1950». Jeg har ikke lest i denne,
men det notatet jeg har er visst laget ut fra opplysninger i denne. Her kan du kanskje finne ut
mer om opphav til denne og evt. andre Rytter-slekter i Norge.

Grov oversikt over barna til Elisabeth og Mogens:

i. Ellen Mogensdatter Herdal, født 1610 i Sverige. Hun giftet seg med (1) Christoffer
Hanssønn von Aphelen 1634; født 1583 i Trondheim; død mai 22, 1646 i Fosnes. Hun giftet
seg med (2) Jon Qvax ett. 1646; født 1615; død 1671. Begge ektefellene var prester i Fosnes.

ii. Peder Mogenssønn Herdal.
Borger i Trondheim, døde ugift

iii. Mätta Mogensdatter Herdal. Hun giftet seg med Mons Persønn Äggen; født i Äggen i Sveg.

iv. Margareta Mogensdatter Herdal, død 1664. Hun giftet seg med (1) Bernt Johansønn
Brunsmand; død 1659. Hun giftet seg med (2) Peder Hanssønn Bernhoft 1626; født 1597;
død 1629. Begge ektefellene var prester i Hospitalskyrkan i Trondheim.

v. Kirsten Mogensdatter Herdal, død ett. 1691. Hun giftet seg med Anders Hanssønn Bernhoft
1627; født 1596; død 1666. Han var prest i Holtålen.

vi. Dorothea Mogensdatter Herdal, født februar 6, 1617/18; død april 21, 1698 i Änge. Hun giftet seg med (1) Oluf Bertelsønn Augdal 1642; født i Åsen?; død 1669. Hun giftet seg
med (2) Mons Christensønn Liljewalch mel. 1669 - 1674; død 1691. Oluf var Sogneprest i
Offerdal i Jämtländ.

vii. Maren Mogensdatter Herdal, død 1691. Hun giftet seg med Iver Pedersønn Schjolberg; død
1687. Han var major og kommandant i Trondheim.

viii. Beret Mogensdatter Herdal. Hun giftet seg med Nils Ibsen omk. Hanvvar direktør ved Innset Kopperverk

ix. Siri Mogensdatter Herdal. Hun giftet seg med Christen Søfrensønn; død ett. 1668.
Han var toldskriver i Trondheim.

x. Jens Mogensønn Herdal, født 1611; død 1691. Han giftet seg med Anne Danielsdatter; død
1672. Han var kapellan i Beitstad og Strinda før han ble sognprest i Åfjord.

-> Håper dette var til litt hjelp.

Mvh.
Arild

Roger Eilertsen

Legg inn av Roger Eilertsen » 27. januar 2004 kl. 12.00

Takk for informasjonen.Dette var veldig interessant.Jeg er innteressert i alt som finnes av opplysninger om disse personene og lenger bak i tid.Jeg må også spøre deg Arild om du kan prøve å hjelpe meg med det samme som jeg spurte Terje om i spørsmålet jeg stillte sist.For dette er en plass jeg sitter helt fast.Dette er fordi min farmor ikke vil snakke om dette.

Med vennlig hilsen Roger

gj04820
Sted: SMøLA

Legg inn av gj04820 » 3. oktober 2006 kl. 14.18

Dette er vel litt på siden av det det var spurt om i etterlysningen, men jeg har en utfyllende kommentar til innlegg 3. Isak Hansson Juel (Gjul) f. ca. 1661 ble bosatt på Odden på Smøla, der han var utliggerborger. Jeg vet ikke hvem han var gift med, men enken etter ham ble gift for andre gang ca. 1698 med Christopher Hansson Eckhoff f. ca. 1674 og sønn til Hans Hendrichson Eckhoff i Stjørna. Isak Hansson Juel hadde i alle fall datteren Malena (Magdalena) som ble gift med Mathias Anthoni Brunbas i Kristiansund. Skiftet etter Malena Isaksdatter Brunbas i 1777, (hun var 86 år gammel ved sin død)opplyser nemlig at Christopher Knudson Eckhoff på Jøa på Smøla var søstersønnen til Malena. Christopher Knudson Eckhoff var sønn til Alet Christophersdatter Eckhoff, gift med Knud Olson Skaget på Odden. Alet var datter til Christopher Hansson Eckhoff og kona som altså først var gift med Isak Hansson Juel på Odden. Malena Brunbas f. Juel og Alet Eckhoff var altså halvsøstre. Se også Smøla bygdebok bind 8, s. 354. I bind 4, s. 171 står det at ved manntallet i 1701 bodde Christopher Hansson på Odden. Han var da 27 år gammel og borger. Sammen med ham er Laurids Isakson nevnt, 7 år gammel. Dette må være en sønn av Isak Hansson Juel. Men siden han ikke er nevnt i søsteren sitt skifte, er han trolig død uten arvinger. En av tjenerne som er nevnt hos Christopher var Henrik Isakson, 17 år gammel. Dette er høyst trolig Henrik Isakson Hals, som vi vet var gift med Ingeborg Olsdatter (Odden?), og fikk i alle fall tre døtre. Om Isak Hansson Juel skriver ikke forfatteren noen ting i bind 4.

gj01097

Legg inn av gj01097 » 7. oktober 2006 kl. 22.48

Det interessante innlegget til Kjell Fredly får meg til å spørre: Var Rasmus Isaksen Hals som i 1801 brukte halve Leksa (i Agdenes), en etterkommer av Henrik Isakson Hals, g.m. Ingeborg Olsdtr. (Odden?)?

Terje

gj04820

Legg inn av gj04820 » 10. oktober 2006 kl. 19.56

Ja, han var en slektning, men ikke en etterkommer. I bind 6 av Smølaboka under Nigar'n bnr. 1 på Dyrnes finner du foreldrene til Rasmus. Er f.t. i Sogn på høstferie så jeg kan ikke huske akkurat hvilken side han står på, men ganske langt framme i boka er det. Døtrene til Henrik var Ingeborg, gift med sersjant Niels Klinge i Orkdalen, Martha, gift med Jochum Berntson Conders på Jøa, og Maria, som hadde sønnen Henrik Hansson Dyrnes.

Mvh. Kjell

dn08928
Sted: SKATVAL

Legg inn av dn08928 » 18. oktober 2006 kl. 16.33

Kan Henrik Isakson Hals som var gift med Ingeborg Olsdatter være en sønn av Isak Hansson Juel?
Og vet man hvem foreldrene til Ingeborg var?

m.v.h.
Odd Annar

gj04820

Legg inn av gj04820 » 18. oktober 2006 kl. 16.37

Henrik var sønn av Isak Danielsson Hals på Tustna og kona Anne Henriksdatter f. Aksetvik fra Hitra. Hvem som var foreldrene til ingeborg er usikkert.

dn08928

Legg inn av dn08928 » 18. oktober 2006 kl. 16.46

Takk for svaret Kjell.
Har lånt alle 9 bindene av Smølaboka, men for Tustna er det vel kanskje utgitt egen bygdebok?
V.h.
Odd Annar

gj04820

Legg inn av gj04820 » 18. oktober 2006 kl. 21.23

Ja, det er det. Ottar Roaldset har skrevet tre bind av Tustna bygdebok. Om Hals har han skrevet i bind 2, fra s. 406. Isak Danielson Hals sine tre barn i første ekteskapet med Anna Cathrine Arentsdotter er ikke nevnt ved navn i boka, men de var: 1. Arent f. ca. 1671. Ved manntallet i 1701 står det at han var utenlands. 2. Lisbet f. ca. 1673. Hun levde ved skiftet etter faren i 1688. 3. Barbra f. ca. 1677, gift med Petter/Peder Wulf. Isaks andre kone, Anne Henriksdotter Aksetvik, var datter til Henrik Aksetvik og kona Karen Mogensdotter. Det går fram i skiftet etter borger Peder Mogensen i Trondheim (bror til Karen Mogensdotter) i 1697. Henrik Isakson Hals hadde blant andre broren Augustinus som bodde først på Brattværet, så i Nigar'n bnr. 1 på Dyrnes (se bind 6 av Smølabøkene) og søsteren Anna Catharina, gift med væreier på Brattværet Rasmus Danielsen (se bind 7).

Mvh. Kjell

dn08928

Legg inn av dn08928 » 19. oktober 2006 kl. 0.43

Takk igjen Kjell.
Skal få lånt bøkene fra Tustna og Hitra.
V.h.
Odd Annar

dn08928

Legg inn av dn08928 » 31. oktober 2006 kl. 1.03

Er Peder Mogenssøn Herdal og Peder Mogensen (bror til Karen Mogensdatter),begge borgere i Tr.heim, samme person.
Eller var det flere borgere Peder Mogenssønner i Tr.heim på denne tiden.

V.h.
Odd Annar

Svar

Gå tilbake til «Ørland»