Henrich Christensen Lyster

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ragnar Moslet

Re: Henrich Christensen Lyster

Legg inn av Ragnar Moslet » 12. november 2003 kl. 14.48

Han var vice-pastor i Strinda på 1670-tallet og brukte Hoeggen som prestegård. Sønnen Christen Henriksen Lyster var sogneprest i Melhus.
Har noen opplysninger om Henrich's opprinnelse ?
Er takknemlig for alle opplysninger.

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 21. februar 2004 kl. 22.22

Hei!
Mener jeg har nevnt det i en tidligere sammenheng, jeg har ikke opplysningene foran meg, men jeg mener han var sønn, eventuelt sønnesønn av presten i Lyster i Sogn og Fjordane. Det kan du lese i Bergen stifts prestehistorie. Slekten kom visstnok fra Tyskland.
Jan

Ragnar Moslet

Legg inn av Ragnar Moslet » 24. februar 2004 kl. 11.19

Hei Jan, det er riktig. Jeg har senere funnet at han er sønn av sognepresten i Luster 1618-1645, Christen Henriksen Lyster.
Det jeg egentlig prøver å finne ut av er om det er noen forbindelse til Lyster-navnet på Lysøya i Åfjorden, men det ser ut til å ligge i 'posen' for teorier. Uansett, er det noen som vet hvorfor folket på Lysøya rundt 1700 kallte seg Lyster ?
Med hilsen Ragnar

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 4. april 2004 kl. 19.19

Hei Ragnar!
Jeg har ikke manntallet for Åfjord 1701 foran meg, men da jeg undersøkte der den gang vi var inne med Erich Christensen som i 1736 giftet seg med Maren Andersdatter, undersøkte jeg dette manntallet. Det viste seg at det var en dreng på gården som var fra Hardanger (hvis jeg ikke husker feil). Det vil i så fall kanskje være en indikasjon på at det er en sammenheng med Lyster-presten.
Jan

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»