Christopher Gabrielsen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jan Våbenø Larsen

Re: Christopher Gabrielsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 2. januar 2002 kl. 21.37

Hei Terje!

Ja, slik har jeg også vurdert dette, jeg mener jeg kom med denne teorien da Niels Thomassen Tøndervig var på denne siden, eller kanskje det var en av de andre.

Den Synnøve Andersdatter som ble gift med Peder Sivertsen Winther var datter av Elen Estensd og Anders Andersen Botngård. Det går fram av skifte etter Synnøve Andersdtr av 20/7 1754, hvor 2 barn nevnes: Kirsten 9 og Elen 4 år. Blant fordringshaverne var Synnøves mor ELEN ESTENSDATTER.

Ellers het eldste datter av Gabriel Jacobsen Selnes (Røg) Synnøve og den nest eldste Olava, som skifte etter Gabriel viser.

Jeg undres hvorfor Christopher Jacobsen ikke ser ut til å ha døpt noen av sine døtre Synnøve.

Det var det jeg hadde.
Jan

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 3. desember 2002 kl. 17.43

Her er noen slektsnotater som er avskrevet så ordrett som mulig fra en gammel familiebibel på Grande, Ørland. Kanskje stoffet kan være av interesse for en eller annen som iblant besøker denne nettsiden:

Denne Bog kommer Mig Christopher Gabrielsen til Med rette gud Unde Mig at Læsse og saa forstaa at ieg Et guds Barn blive Maa.

Jeg gav for denne Bog 2 Rd 3 ort 12 s og ieg Kiøbte den af en Bog fører i fra Christiannia som Var Her i trundhiem Ao 1742 d 16 Decembr Hans Navn var Egert.

Sælnes d 8 Februarij Ao 1742
Christopher Gabrielsen

(Et vers er skrevet til høyre for signaturen):
herren vor Gud være med os lige som
du haver været med vore for fædre
og tager ikke din hand fra os.

Ao 1712 d 9de September er Christopher Gabrielsen fød til denne Syndige Værden paa den gaard Sælnes i skiørn.

Ao 1715 d 4 November er Jngebor olls datter fød til denne Syndige Værden paa den gaard SiversVig Ved Kongensvolden.

Ao 1681 d 24 Aprilij Er Ellen Anders datter fød til denne Syndige Værden paa den gaard Refsn i skiørn og døbt i ørelands Kierck

Udi begyndelsen var ordet og var hos Gud og ordet var Gud.
Frels mig min Fader fra det onde.

Ao 1780 Natten i Mellem d: 9de og 10 Marti var En usædvanlig stoer Storm fra Væsten, og i den Samme om kastede Mange Bryger og Stabur og utalige baader Synderslagen: test. Christopher Gabrielsen

Ao 1742 d 14 April er min datter Margrete Kristoffersdatter fød til denne syndige Værd, og døde det samme aar i Augustij der hun havde levet for 4 Ma

Ao 1743 d 28 December K.4 om Morgenen Er Min datter Margrete Christophers Datter fød til denne Syndige Værden, bekomet daab Nytaars dag i Ørelandets Kierche, faderne var Svænd Valset, Johan Johans. Berg, Sidsselle Brechstad, Sønnøv berg, Elle danielsdatter.

Ao 1745 d 16 December K. 12 om Natten Er Min Søn Gabriel Christopher Søn fød til denne Syndige Værden og døbt ørelands Kiercke, faderne Var Tøris Brechstad, Niels Gabrielsøn, gabriel Andersøn, Elen anders datter Refs, Bergette anders datter, og døde der hand hafde lefde her i Værden 4 aar og 6 Maaneder.

Ao 1748 d 15 Maius Er Min Søn Jacob Christopher Søn fød til dene Syndige Værden, faderne var Joseph Sødvigen, Michel Hansøn Vig, olle Erichsøn tønner Vig, Min Moder Ellen Andersd datter, Seri Niels datter Brechstad.

Ao 1751 d 5te September Er Min datter Ellen Christophers datter fød til dene Syndige Værden, og døde 12te hujus da hun hafde levet der i Værden 7 dage.

Ao 1753 d 18 de Ianuarius K. 5 om Morgenen Er Min Søn Gabriel Christopher søn fød til denne Syndige Værden og døbt i ørelands Kierche, faderne Var Anders Sælnes, THomas Hysby, Fridrich Jacobsøn Fevog og Sidselle Sælnes og Ellen Anders datter

Ao 1755 d 12te Junius Som Var Den første Søndag Efter Trennitats Er Min Daatter Anne Christophers Datter fød til dene Syndige Værden og døbt i ørrelands Kierke; faderne Var Joseph SødVig Gabriel Andersen og Sidsel olls Datter og Anne Anders Datter og Brynele Niels Datter.

(Det står enda mer i de håndskreve notatene enn det jeg har gjengitt ovenfor, men jeg er nødt til å avslutte her for denne gang).

Mvh
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 3. desember 2002 kl. 17.58

PS! Selvfølgelig klarte jeg å få med et par skrivefeil i mitt forrige innlegg: Avsnittet "Ao 1751 d 5te September (osv)" skal avsluttes med: her i Værden 7 dage. I avsnittet "Ao 1753 d 18de Ianuarius (osv)" skal det stå Thomas Husby istedenfor THomas Hysby.
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 3. desember 2002 kl. 21.19

Hei Terje!
Dette var interessant. Christopher Gabrielsen er nevnt i skifte etter faren Gabriel Jacobsen 24/5 1731 og var bror av Anders Gabrielsen, en av mine aner. Her får vi også bekreftet at moren, Ellen Andersdtr. var født på Refsnes. Veldig bra!

Håper vi får lese resten av de håndskrevne notatene også.
Med takknemlig hilsen
Jan

Aase Merete Brekstad

Legg inn av Aase Merete Brekstad » 4. desember 2002 kl. 17.47

Hei Terje!

Takk for disse håndskrevne notatene fra mine aner.
Takknemlig om vi får videre opplysninger også.

fra Aase Merete

Aase Merete Brekstad

Legg inn av Aase Merete Brekstad » 4. desember 2002 kl. 18.17

Hei igjen.
Maren Gabrielsdtr. Selnes f. 1719 er min ane. Hun var gm Johan Johansen Berg ( nevnes i denne fam.bibelen som fadder i 1743 ). Hun var dtr. av Gabriel Jakobsen Selnes og søster av Christopher Gabrielsen ( eieren av fam.bibelen ) og Anders Gabrielsen ( som nevnes av Jan V. L. ).

Bare for å korrigere meg selv litt.

Aase Merete

Aase Merete Brekstad

Legg inn av Aase Merete Brekstad » 11. desember 2002 kl. 18.12

Hei igjen Terje!
Jeg ble litt opphengt i disse nå. Så en dag jeg satt på arbeid fant jeg ut at jeg kunne sjekke opp litt i kirkebokpermen ( notatene fra Ørlandsbokkomiteen ) for å prøve å finne disse barna som blir nevnt i denne fam.bibelen, men fant de IKKE. Jeg finner dem heller ikke i Ørlandsbøkene ( under Grande )foruten Jacob f. 1748 som vi finner under Markagården.

Så dette var MEGET VIKTIGE opplysninger. Så TUSEN TAKK. Håper du ser deg tid til fortsettelsen.

Fra Aase

gj01097

Legg inn av gj01097 » 12. desember 2002 kl. 1.35

Hei, Aase Merete!
Så snart jeg får områdd meg litt, skal jeg finne fram notatene mine igjen og fortsette der jeg slapp sist. Akkurat nå er jeg dessverre ganske "slavebundet" av alt dette julestyret som visstnok ikke kan neglisjeres.
Hilsen
Terje

Sølvi Dahlen Lauvsnes

Legg inn av Sølvi Dahlen Lauvsnes » 12. desember 2002 kl. 14.26

Hei
Min 2x tippoldemor het Ellen Andersdatter, f. 1785 som datter av Anders Gabrielsen, f. ca 1742 og Siri Olsdatter. Ved FT 1801 (Ørlandet) bodde de på gården Sødvig. Anders' far var Gabriel Andersen, f. ca 1725. Kan dette være samme familie som Christopher Gabrielsen?

mvh Sølvi

gj01097

Legg inn av gj01097 » 12. desember 2002 kl. 16.42

Ja, Anders Gabrielsen Selnes , f.1707, og Christopher Gabrielsen Selnes , f.1712, var brødre. Deres foreldre var Gabriel Jakobsen Røg Selnes, f.1679, og Ellen Andersdatter Refsnes, f.1681. Den førstnevntes sønn, Gabriel Andersen Søtvik, f. 1725, ble far til Anders Gabrielsen Søtvik, f.1752. Anders G. Søtvik var gift to ganger: (1) med Siri Olsdtr. Tøndervik (1753 - 1808 ) og (2) med Lorentse Isaksdtr. Refsnes, f.1786. Ellen Andersdtr.Søtvik,f.ca.1784, var et av barna i Anders Gabrielsens første ekteskap. Hun ble gift i Kvernhusdalen.
Mvh
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 13. desember 2002 kl. 2.26

Hei igjen!
Har kommer noen flere notater tatt fra forsatsen og opprinnelig blanke blad i den gamle familiebibelen. (Det som står i parentes er mine kommentarer eller tilføyelser):

1350 Var den store Mande død, som her Kalldes den Sortte død.
Ao 1380 Var en Munck Ved navn Bertholdus Svartz paa funden at giøre Krud og støbe Bøsser og skiøt.
(Tyskerne har jo tillagt fransiskanermunken Berthold Schwartz æren for å ha funnet opp kruttet en gang på 1300-tallet).
Ao 1386, udi dette aar skal først være paa funden at Salte silg og med lage at for vare af neder lander ved Navn villem Bucheld. (Villem Beukelsz eller Beukelszoon (d.1397) er jo kjent for oppfinnelsen av en sildesaltingsmetode som ble epokegjørende).

(Men så kommer noen merkelige greier det ikke er lett å bli klok på, hvis teksten er tydet rett, da. Kanskje noen kan gi en forklaring?):

Ao 1276 grav flores af Holland Hans datter Margretea Ved Navn Som da hafde en grefve af Hirneberg(?) føde udj hendis alldris 42 aar til Værden En Miil fra den Hage i Holland paa En lang fredag 346 (!) Børn. Halvparten drenge og Halvparten piger, som alle levede og blev døpte.....

(Dermed går vi over til noe som kan ha mer interesse i slektssammenheng. Jeg regner med at dette er innført i bibelen av Hans Christian Pedersen Grande, som var gift med Christopher Gabrielsens sønnedatter, Anne Jacobsdatter):

Anno 1782 den 16 Martii er Anne Iacobs Datter fød til denne syndige Værden og døbt i Ørlands Kierke. Død d. 5te Ianuar 1856. Hendes Begravelse skeede d 20de Ianuar 1856.
Anno 1780 d 13de (eller 15de) Inva (januar)Er jeg Hans Christian Pedersen Fladnesset fød til denne syndige Verden paa Gaarden Grande og kom til Fladnæss 1783 d. 1 Martii
1801 d 28 Ilii (juli) Fløttet ieg fra Fladnæsse og til grande.
Ano 1782 den 16 Marts Er Ieg Ane Iacob Datter fød til denne Syndige Verden bekomet Døb I Ørlans Kierke. (Tilføyd):Døde d 5te Ianuar 1856 Kl 1/2 Elev om Aftenen.
Aaret 1801 d 18d Agu: Ind Gik Jeg Hans Christian og Pigen Aanne Iachobs datter Det hellige Ægteskab.
Grand d 26de Sptbr 1801
Ano 1802 d 6te Sptr om Aftenen Klokken 10 er vor Datter Marta Hans datter Fød til denne syndige Verden
1802 Var her et lang varrigt uvær, saa at der blev stor skade paa Høe og Korn, og vi fik det sidste af vores Korn ind d 9de Otbr. nogle av de andre fik .... d 16 datto.
1805 d 17de April: Er vores søn Iacob fød til denne syndige Verden og Døbt d 28de Datto
1812 var her et usædvanligt uaar saa Høe og Korn blev fordervede, serdeles Kornet, thi der var faa der ansaa det brugelig til sæd og Ringe til Føde og Krig mod Engeland og sverrig hindrede tilførsel fra Danmark saa her var stor Hunger og Sult saa Bark var for det mæste fødemidler.

Et lig Vers skrevet 1817
I Denne Liig-Kiste Giemmes det Forgiengelige: af Den i Livet Meget Hæderlige og Achtværdige Kone: Gurri Niels Datter Grande, som for Første gang saa denne Jords lys: Aaret 1751.
Efter at have til bagelagt en sædelig ungdoms alder (i) sin forÆldres Huus; indtil hendes Alers 25de Aar: Blev hun Ved ForSynets algode ledSagelse, indladet i et Kierligt og meget lykkeligt Agteskab: med Den meget AgtVærdige nu igjen levende og Dybtsørgende Enke mand Jacob Christophersen Grande. i denne kierlige forbindelse, med denne meget stilfærdige og sagtmodige mand: henlevede hun sit ægteskab i en Tid af 41ti Aar og i samme VelSignet , med 1 Søn og 1 datter. Den første af disse Ægteskabs planter, blev efter et aars alder saligen over flyttet af sin milde Frelser; til hine Høiere og herligere lysets Eegne.
Endelig behagede ham som er Herren over livet og Døden: at med dele hende, en Naadig Erindring om, at beskike sit Huus, for at Døe, og forlade Sin Jordiske bane, da hendes Jordiske Tabernakels huus for 5 Aar siden, ved afmagt og Føles løshed begyndte at nedbrydes; men end mere i fra Sidste Iuni, da hendes livets lampe begyndt allt meere og Meere at slukkes, indtil hendes Timeglas den 13de Novbr 1817 med Eet blev udrundet efter tilbagelagt alder 66ti Aar.

Et liig Wers: skrevet 1818. og sat paa Iacob Christophersens Liigkiste
I Denne Liig Kiste giemmes det for giengelige af af den j Liivet Hæderlige, og for sin udmærkede Gudsfrygt, meget Dydige Maand: Iacob Christophersen Grande som i aaret 1748 den 15 Maii for første gang saae vor jords Lys, og blev i et helligt Ægteskab; Frem avled af dise meget Hæder Værdige Ægte Forældre Faderen den forhen agt Værdige Mand Christopher Gabrielsen og Moderen Ingebor Ols-Datter Sælnæs, som begge ere for rum Tid siden ved Døden hen slumrede; Efter en velført og Dydig ungdes (ungdoms?) Vandel inden forældre Døre i 28ve Aar, Blev han ved det alt Algode forSyns ledsagelse, inladet i et Lykkeligt ægteskab, med den j Tiden for hen meget Agtværdige og sædelige Pige: Guru Nils Datter grande, som efter 42 Aars Tid blev af denne Hellige stands og tilbeder værdige stifter: Ved døden Sluttede, og tilende bragt. I midlertid bleve dise Meget Retskafne Ægtefolk af, Alherren velsignet, med 2de Ægteskabs planeter: 1 Søn og 1 Datter, af hvilke sønnen meget tidlig; efter 1 Aars leve tid blev af hans Mild Forløser, Ved Døden Hiem kaldet til at arv Ærens uforvinelige Krone. Datteren den meget Retskafne Kone Anne Jacobs datter, Er i gien levende, og Erllig Ofrer Taarer Paa sine uforgjemmelige Forældres grave; Endelig behagede det Albestyreren over alle ting: ogsaa over livet og Døden: at overflyte, Denne vores afdøde til udødelighedens Arvedel i Lyset. Da han den 9de Maii sagte og sødelig hensov i Herren efter til bage lagt Alder, 70ti Aar minder end 5 dage som er denn afdødes levnes Alder.
H Ch Grande.

(Tilføyd): Hans Christian Pedersen døde 27de Octobr 1867

(Ja, dette var notatene mine, forhåpentligvis noenlunde riktig gjengitt).

Mvh
Terje.

Aase Merete Brekstad

Legg inn av Aase Merete Brekstad » 17. desember 2002 kl. 19.36

Hei Terje!
Tusen takk for fortsettelsen av disse interessante notatene. Du har hatt litt av et arbeid her.....
Når jeg får liv i PC-en min igjen skal dette sirlig skrives inn.

God Jul.
Fra Aase Merete

gj01097

Legg inn av gj01097 » 18. desember 2002 kl. 1.20

Rettelse: I 13. linje ovenfor underskriften "H Ch Grande" i mitt forrige innlegg skal det ikke stå "planeter" men "planter". Hele linjen skal altså lyde:
Alherren velsignet,med 2de ægteskabs planter: 1

Beklager skrivefeilen! Ha en god jul du også, Aase Merete, - og alle dere andre som kikker innom denne siden!
Mvh
Terje

dn10058
Sted: LARVIK

Legg inn av dn10058 » 31. desember 2002 kl. 17.46

Dette er vel far til Gabriel Jacobsen Røg??

"Jacob Gabrielsen
Født omkring 1642
Nevnes siste gang 1691 i herr Giert Mummes skifte. Han kan ikke finnes i folketellingen 1701 og må være død før."

Resten står her:
http://www.nose.dk/Norge/roeg.html#9

Mh Arnstein

gj01097

Legg inn av gj01097 » 2. januar 2003 kl. 16.53

Hei folkens!
I Ørlandsboka II, s.60, er Gabriel Jakobsen, f.ca.1678, Kristoffer Jakobsen, f.ca.1682 og Ane Jakobsdatter oppført som barn (stebarn?)i Esten Jonsen Brekstads familie. Foreligger det opplysninger om hvem som var deres rette foreldre? Var deres mor enke etter Jakob Gabrielsen Røg, f.ca.1642, og seinere gift med Esten Jonsen på Brekstad, kanskje? Hva het hun?

Esten Jonsen hadde ellers en datter, Ellen, som 1713 ble gift med Anders Andersen Botngård. Var Synnøve Andersdatter Botngård (1713 -1754) som ble gift med Peder Sivertsen Winther (i hans første ekteskap)datter av Anders Andersen og Ellen Estensdatter? I tilfelle var vel Ellen Pedersdatter Winther, f. 1750, oppkalt etter sin mormor, skulle jeg tro. Eller tar jeg feil?

Med vennlig nyttårshilsen
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 2. januar 2003 kl. 23.58

Hei igjen!
Ja,jeg synes også at Christopher godt kunne ha kalt en av døtrene sine Synnøve! Om ikke annet så hadde det styrket meg i troen på at Jacob Gabrielsens (og seinere Esten Jonsens)kone het Synnøve.
Synnøve-navnet går forresten igjen i familien til Nils Iversen på Vik, Ørland. (Se Ørlandsboka II, s.226). Nils Iversen kom etter sigende til Vik fra Selnes i Stjørna, og han flyttet tilbake dit. (Se Sjølegdrullen 1804!) Rant det "Røg-blod" gjennom hans årer òg, kanskje?
Mvh
Terje

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 3. januar 2003 kl. 1.11

Vi kjenner så pass mange av formødrene til Selnes-folket at det ikkje er råd å plassere Synnøve på annan måte enn som mor til Gabriel og Krestafer. Og Ane, som og var Jakopsdotter, vart gift med Ola Einarsa Selva og er stammor for heile Lund-slekta. Ein av barnebarna/oldebarna hennes er i eit fadderoppsett nemnd Røeg Lund (eller Lund Røeg - eg har ikkje dette notatet frammom meg nett no.) Dette skulle vere klart prov på at ho var heilsøster deira. Ho døde i 1756, 78 år, 11 mnd. og 3 dagar, og det gir oss eit fødeår rundt 1677, altså eldre enn Gabriel. No fekk ikkje Ane noko dotter, men sonedottera Ane Gjertsdotter kallar ei dotter Synnøve.
Med omsyn til folket på Vik, var Nils Iversa gift med Oliva Josefsdotter, og ho var og dotter av ei Elen Estensdotter, men det må vere ei anna enno ho som vart gift i Botngården. Karl Larsa, som bygslar Vik i 1711, er gift med ei Karen, som dør i 1751, 63 år. Dei døyper tvillingar Jakop og Synnøve i 1728, og eg har ein arbeidsteori om at Karen også kunne vere av Røg-familien.Far til Karl, Lars Karlsa er nemnd på Brekstad frå 1691, han skal ha komme frå Hitra. Det er han som kjem i klammeri med Esten Jonsa. I så fall var det reine familiefeiden, etter som hyposesen min inneber at son til Lars var gift med stedotter til Esten! Det er sølvsat feil det som står i Ørlandsboka at Esten Jonsa har vore gift to gonger. Det var kona hans som hadde vore gift tidlegare! Et trur forresten der er denne Esten som brukar Selnes i 1792 og 1795, og at Esten har flytta åt Brekstad og overlete bygslen på Selnes til stesonen.
Elen Estensdotter vart gift i 1713. Ho kan da ikkje vere fødd etter 1793-94. Jakop Gabrielsa Røg er siste gong nemnd i 1791. Han kan godt vere død i 1791-92 og Esten kan ha gifta seg med enka i 1793-94.
Helsing Tor Stallvik

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 3. januar 2003 kl. 1.44

Jeg får starte med å takke deg, Terje, for avskriften som denne tråden startet med. Personene der er slekt av kona.

Med den nye vrien i siste melding begynner det å nærme seg at jeg kan trekke tråder til meg selv også.

Såvidt jeg kan skjønne må den "Nils Iversen" du refererer til være å finne i 1801-tellinga dersom han i 1804 er innført i Sjølegdrullen. Jeg finner kun 2stk. "Nils Iversen" i Ørland i 1801 og den ene er bosatt på Selnes, riktignok bare 12år gammel. Han er sønn av Iver Nilsen og Kirsten Fredriksdtr. Er dette den rette Nils Iversen?

Selv har jeg aner i/på Fevåg i 1801; Gisken Sofie Josefsdatter (1år). Da foreldrene giftet seg 11 juli 1797 er faren oppført som Josef Nilsen Selnes. Moren var Ellen Svendsdatter Refsnes.

I 1801 finner jeg kun 1 person ved navn Iver Nilsen og kun 1 med navn Josef Nilsen i Ørland. Det er vel derfor trolig at "Iver Nilsen Vik" som blir konfirmert i 1779 og "Josef Nilsen Vik" som blir konfirmert i 1782 tilsvarer de personene som siden finnes oppført med Selnes som bosted?

Jeg har forresten vært innom disse personene tidligere på Fosenslekt. I et innlegg som har ramlet ut og nå er å finne på Trønderslekt etterlyste Arne Nervik, "Andrea Nilsdtr. Bergsaunet, f.ca.1800".

Lenke

Der skriver jeg bl.a. dette om de personene som er oppført på Selnes i 1801:

"Jeg antar at Iver Nilsen (41) er bror til Nils Nilsen (27) og at det er deres mor Oliva Josephsdatter (68 ) som er oppført som kårkvinde og 1 gang enke.

Hennes mann antar jeg er den Nils Iversen Selnes som omkom i 1797:
"druknet 3 mars Nils Iversen Selnes 63 år, drukkenskab aarsagen".

Kan disse antagelsene bekreftes og fører det oss evt. noe nærmere Røg-slekt?

mvh EAa

dn07221

Legg inn av dn07221 » 3. januar 2003 kl. 2.01

Mens jeg skrev mitt innlegg ga Tor meg svar på noen av mine spørsmål før jeg fikk postet dem.

Vet du, Tor, om "Nils Iversa gift med Oliva Josefsdotter" hadde følgende sønner (alder og bosted i 1801 oppgitt)?
- Iver Nilsen, 41år, Selnes
- Josef Nilsen, 38år, Fevåg
- Nils Nilsen, 27år, Selnes

Josef Nilsen var som før nevnt oppført bosatt på Selnes i 1797.

mvh EAa

gj01097

Legg inn av gj01097 » 3. januar 2003 kl. 10.01

Ørlandsboka II, s.226, oppgir at Nils Iversen Vik(Selnes), f.1727, gift 09.07.1752 med Oliva Josefsdatter, hadde sju barn:
1. Ane Valborg, f.1753
2. Synnøve, f.1755, g.m. Ole Knutsen Balsnes
3. Iver Andreas, f.1762
4. Josef, f.1764 (Ifølge sjølegdrullen: f.1763)
5. Andrea, f.1769
6. Ingeborg Anna, f.1772, d.1773
7. Nils, f.1774 (Ifølge Sjølegdrullen: f.1775)

I sjølegdrullen 1804 er alle sønnene oppført med Vik som fødested. Iver Andreas og Nils har i rullen Selnes som bosted. Begge er innrullert under legd 60. Fisdal.
Josef har Fevåg som bosted og er innrullert under legd 61. Fevåg.

Med hilsen
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 3. januar 2003 kl. 11.29

PS! Mitt innlegg "Jan 2nd 3:58 PM" kan oppfattes som om Nils Iversen, f.1727, er å finne i Sjølegdrullen 1804. Det er han ikke. Det er sønnene hans vi finner der. At også deres far kom til Stjørna etter oppholdet på Vik, har jeg fra et notat (gjort av Aagot Eide, Trondheim): "Nils Iversen solgte sin part i gården Vik til fogd Widerøe og flyttet tilbake til Selnes rundt 1780".
Nærmere dokumentasjon for utsagnet har jeg ikke.
Mvh
Terje

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 3. januar 2003 kl. 23.47

Forlovarane for Nils og Oliva i 1752 var Hans Nilsa Selnes(brygga) og Per Brekstad. Eg kan ikkje finne nokon link frå nokon av desse mot Røg-folket på Selnes. Per Brekstad døper ei dotter Elen i 1750. Hans døper fleire barn i 1730-40, åra, m.a. Jakop i 1734 og 1743. Men Jakop er no eit¨svært vanleg namn.
God jakt vidare alle "Røkingar".
Tor s.

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 4. januar 2003 kl. 14.18

Eg vil tilbake til den ikkje kjeldefesta mor til Gabriel Jakopsa Røg Selnes. Ho må truleg ha vore Synnøve, og også dotter av ein Kristoffer, etter som både Gabriel hadde ein son og ein bror med det namnet. Men namnet Nils går og ofte att i slekta. Eg har derfor for lenge sia arbeidd ut frå ein hypotese om at ho kan ha vore dotter av Kristoffer Nilsa Tønder, tollaren på Nordmøre. Han var gift to gonger og skal ha hatt 15 barn, men berre nokre få av barna er kjende og ført opp i etterslektstavler for Tønder. Det er sjølvsagt lite kjeldemateriale å byggje på direkte, men når vi veit at Karen Olsdotter, andre kona til tollaren, budde som enke på Fremstad, er vi geografisk i same området. Det er også derfor eg har undrast på om Karen Jakopsdotter, gift med Karl Larsa Brekstad Vik er Røg.
Kristoffer Tønder vart gift andre gong i 1631, og skal ei evenutell dotter ha fødd barn på 1690-talet, må ho ha vore frå andre ekteskapen.
Det som svekker teorein min, og som har gjeve meg mange grublestunder, er at namnet Dorte går att i Selnes-slekta, og mor til første kona til Kristoffer Tønder, Sissel Olsdotter, d. 1630, var dotter av Dorte Tøgersdotter og Anders Kristensa, prest på Ørlandet.
Har andre vore borti kjelder som kan svekke eller styrke denne hypotesen?
Helsing Tor Stallvik

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 4. januar 2003 kl. 14.26

Eg må både supplere og korrigere. Den Per Brekstad som er kausjonist/forlovar for Nils og Oliva er Per Syversa Winther, så vi opererer i ein slektskrets omkring Winther/Røg og mogleg Fevåg/Leksa-slekta.
helsing Tor

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 4. januar 2003 kl. 20.34

Hei Tor!
Dette var veldig interessant! På min fars side kan jeg føre anene tilbake til tolder og fogd på Nordmøre Christopher Nielsen Tøndel og hans andre kone Karen Olufsdatter Schriver. Deres datter Anna fikk i 1666 datteren Regitze Jacobsdtr Hersleb, gift med Laurids Pedersen Brønlund, fogd i Fosen (1657-1707).

Også jeg har vært inne på tanken at Synnøve var en Christophersdtr. Slektsgreina mi her, er på morsida. At de kan komme fra Chr. Tønder har ikke jeg tenkt på, men det er sikkert ganske sansyn-lig. Jeg har et eller annet liggende som nevner noen av hans barn fra 2 ekteskap; det ble nå svært aktuelt å lete opp!

At Christopher Tønder i sitt andre ekteskap hadde en datter Dorte er sansynlig, det var forh.vis vanlig at avdød kone ble oppkalt.

(Jeg håper jeg ikke villeder når jeg nevner at Synnøve - Synnef - Sunniva er navn som også går igjen i Aspa-ætta på Nordmøre).

Jan

gj01097

Legg inn av gj01097 » 4. januar 2003 kl. 22.15

Takk for alt dette interessante stoffet!!! Jeg må sette meg ned og studere det grundig. I denne omgang har jeg bare en liten merknad: Skal Sissel Olsdatter (d.1630) som du Tor nevner, være Sissel Andersdatter, prestedatteren og fogdsfruen som det i sin tid fantes en likstein over i Viklems-kirka?
Mvh
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 4. januar 2003 kl. 22.39

Hei!
Å ja, her var jeg på ville veier. Oppfattet ikke at Dorte var Sissels mor før nå - beklager.

Jan

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 5. januar 2003 kl. 4.34

Ja, sjølvsagt, Terje, det var ei grov feilskriving. Det er Andersdotter, og ho som hadde minnesteinen sin ved Viklemkjerka.
Tor

dn07221

Legg inn av dn07221 » 14. januar 2003 kl. 21.38

Etter å ha fått sortert et hav av opplysninger i forskjellige tråder melder jeg meg herved på i Røg og Winther-slektene og er med det samme slektning av min kone.

Legger her frem min linje med utgangspunkt i Gisken Sofie Josefsdatter Vik. Får da med både Vik og Røg/Selnes i anetavla. Er selvfølgelig glad for tillegg og rettelser. Er langt fra sikker på om jeg har klart å trekke ut all informasjonen her.

1. Gisken Sofie Josefsdatter, f.14/8-1800 Fevåg.
---
2. Josef Nilsen Vik, f.ca.1764
3. Elen Svendsdatter Refsnes, f.ca.1767
---
4. Nils Iversen Fevåg, dpt.1727
5. Oliva Josefsdatter Selnes, f.1734
6. Svend Olsen Refsnes, f.ca.1739
7. Gisken Andersdatter Selnes, f.1739
---
8. Iver Eriksen Fevåg, f.ca.1693
9. Anne Valborg Nilsdatter
10. ?
11. Ellen Estensdatter
12. ?
13. ?
14. Anders Gabrielsen Selnes, f.1707
15. Gisken Pedersdatter Hegvik, f.ca.1700
---
16. - 27. ?
28. Gabriel Jakobsen Røg Selnes, f.1679
29. Ellen Andersdatter Refsnes, f.24 april 1681
30. Peder Hansen Hegvik, f.1671
31. Berit Kristoffersdatter Winther, f.1665

Jeg har lyst til å legge til to spørsmål knyttet til Terje Sørensens innlegg av 12 desember i denne tråden. Han/du opplyser at:

"Anders G. Søtvik var gift to ganger: (1) med Siri Olsdtr. Tøndervik (1753 - 1808 ) og (2) med Lorentse Isaksdtr. Refsnes, f.1786."

1. Kjenner noen til flere opplysninger om Siri Olsdatters opphav og barn?

2. I Leif Kvernhusviks avskrift av kirkeboka finner jeg Lorentse som datter av Jakob Refsnes. Samtidig finnes Jakob Refsnes blant fadderne. Mitt inntrykk er at det er uvanlig å oppføre to personer med samme navn i sammenheng uten å skille de ad ved å oppgi farsnavn el. lign. på minst en av dem. Jeg antar at det rette skal være at Lorentse er datter av Isak?

Regner forresten med at Isak Olsen Refsnes og Jakob Olsen Refsnes er brødre av Svend Olsen Refsnes som jeg har notert over? For å kompletere kaoset regner jeg med at Lars Olsen gift til Tøndervikstranda som ektemann nr.2 til Doret Andersdatter (datter av Anders Gabrielsen Selnes, f.1707) er enda en bror. Lucie Olsdatter og Paul Olsen hører vel også med i søskenflokken?

EAa

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 13. juni 2004 kl. 3.10

Hei!
Ser igjennom noen gamle skifter. Et skifte på Selnes, datert 13/12 1723 finner jeg ganske interessant. Her er det skifte etter Mons Monsen Selnes. Enke: Magnhild Jonsdatter.
Arvinger:
1. En søsterdatter, Elen Estensdatter gift med Joseph Jonsen Botngård.

Til deling: 231-0-4.

Fosen Skifteprotokoll VI (1723-1729) folio 4-9.

Kan denne Elen likevel være hun som først var gift med Anders Andersen Botngård? og som enke ble gift med Joseph Jonsen Vik, men at de etter at de ble gift oppholt seg på "hennes" adresse, Botngård, og senere bosatt seg på Vik? Om så er tilfelle, vil Olava Josephsdatter gift med Nils Iversen på Vik være av Selnes-slekt.

De eneste Joseph jeg finner i manntallet 1701 er Joseph Jonsen Vatn 4 år (gift med enken i Søtvik) og Joseph Jonsen Hæg 5 år. (Trolig han som ble gift med Elen Estensdatter). Da Joseph Jonsen Vik døde i 1743, ble hans alder oppgitt til 49 år. Det gir fødselsår ca 1695.

Om denne teorien "holder vann", vil mest sansynlig Elens mor (Synøve) være en Monsdatter. Hun trenger ikke være det, Synøve og Mons kan jo ha forskjellig far og være halvsøsken...
Jan

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 17. juni 2004 kl. 2.05

Eg trur vi kan ha med to Elen Estensdotter å gjere. I 1752 var det skifte i Pevika etter Jon Andersa. Kona er her nemnd Inger og dei hadde ikkje barn. Arvingar var brordottera Elen Estensdotter og søstra si sonedotter Jertru, som var 22 år og tente på Vik. Viss samanhengen er slik Jan seier i førre innlegget, må far til Elen og Jon Pevika vere halvbrør med felles mor. Det er sjølvsagt mogleg. Jon si kone, Inger i skiftet, var gift med Jon i 1724, kalla Ingeborg Andersdotter. Ho var enke og eg trur ho var gift med Mikkel Ambjørnsa i første ekteskap.
Eg har ein teori om at søster til Magnill Jonsdotter Selnes heitte Ane, og dei må vere av Jul-slekt.
Tor

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 20. juni 2004 kl. 0.42

hm.. Må innse at jeg nok kanskje er på villspor her...men

Da Nils Iversen og Olava Josefsdatter forlovet seg 1752 var forloverne Hans Nilsen Selnes og Peder Brekstad. Denne Peder må vel være Peder Sivertsen Winther?

Da Nils og Olavas første datter Anne Walborg ble døpt 6 p trinit 1753 var disse oppført som faddere: Hans Ove (Mejer), Torber Iversen (Nils sin bror), Karen Vig (Hans Oves?), Martha ibid,(?) Synnøve Brekstad (vel Synnøve Andersdatter som var gift med Peder Sivertsen Winther (Brekstad)og var hun kanskje halvsøster til Olava Josefsdatter???).

Synnøve Brekstad ble begravet 18 p trinit 1753, 38 år gammel. (født ca. 1715). (Elen Estensdatter Brekstad og Anders Andersen Botngård forlovet seg 2 pentecost 1713 iflg kirkeboken).

I skifte etter Synnøve Andersdatter Brekstad 20/7 1754 er Peder Sivertsen Winther titulert som lensmann, også konas mor, Elen Estensdatter er nevnt.

Nils og Olavas andre datter Synnøve ble døpt 26 p trinit 1755. Fadderne var: Peder Sivertsen Winther (Brekstad), Esten Josefsen Vik (Olavas bror), enke Elen Estensdatter (Olavas mor), Esten Josefsens qv Elen Iversdatter (Nils sin søster), Marit Josefsdatter ibid (Olavas søster).

Kan det være at Nils og Olavas andre datter Synnøve var oppkalt etter (halvsøsteren?) Synnøve Andersdatter Brekstad? (som kanskje også var navnet på deres felles mormor?).(Vi ser at enkemannen (Peder Sivertsen Winther) er nevnt først blant fadderne, naturlig? siden det var hans avdøde kone som ble oppkalt? eller i kraft av sin rang? eventuelt en kombinasjon?).

Alle de andre fadderne er av den aller nærmeste slekt, med unntak av Hans Ove og Karen Vik og Martha ibid som jeg ikke umiddelbart kan plassere sånn i slektsammenheng. Parantesene er mine komentarer/tilføyelser.

Jeg ser at dette ikke rimer med det vi kjenner fra skifte i Pevik 1752. Som jeg har erfart ble Skiftene svært etterettelig og samvittighetsfult ført. Var for eksempel broren "bare" en halvbror, ble dette skrevet og var ikke til å misforstå..... må visst forske mere for å komme nærmere sannheten.

Ellers var Nils Iversen vel sønn av Iver Eriksen Fevåg og Ane Valborg Nilsdatter Fevåg, senere Høvåg. De giftet seg Fest Epiph 1727 og hadde iallefall disse barna: Nils, Torber, Erik, Karen, Elen, Anne, Inger og Ingebor, alle nevnt i skifte 5/11 1783 etter deres mor, Ane (Valborg) Høvåg.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 28. juni 2004 kl. 20.16

Min tro på at skifteprotokollene fra gammelt av var tilnærmet feilfrie, er i ferd med å slå sprekker. I skifte etter Mons Monsen Selnes 13/12 1723 står det at enken hadde en datter fra tidligere ekteskap, Maritte, uten partronymikon, men med en henvisning til skifte etter faren datert 1720 (noterte ikke datoen, han var nok den Tor nevner), og at Maritte oppholt seg hos Hr Bang i Trondhjem.

Ellers står det: --"hans broderdatter Elen Estensdatter nu gift med Joseph Jonsen Bottngård". Dette tyder på at hun har vært gift før..

I skifte etter Jon Andersen Pevik i 1752 står det:---"dend sal mands handis levende broderdatter Elen Estensdatter der har levet i siste ekteskap med Joseph Jonsen Wiig på Ørland og siden nu efter hannem enke", og lenger ut i skiftet:--"tillige deris formyndere og verger var varslet at møde til samme tid men ingen møtte, ellers var som lagværge medværende hennes søsters Anders Gabrielsen Selnes og som vurderingsmænd var utnevnt Hans Selnesbryggen og Ludvig Nicolaisen som der følgende blev fremlagt:"--.

Som vi ser, også denne Elen Estensdatter hadde vært gift før. Jeg tror vi har med samme kvinne å gjøre og at det er enken etter Anders Bottngård - men bevis for det er det ikke, men kanskje et forsterket indisium?

Når det gjelder lagvergen, om det menes at han var enkens lagverge og gift med hennes søster, må det være tale om en halvsøster (uten at det kom fram i skiftet), for i 1752 var Anders Selnes gift med Sissel Olsdatter. Tidligere hadde han vært gift med Gidsken Pedersdatter Hegvik. (Da han forlovet seg 2. gang fer p Pentecost 1750 med Sissel Olsdatter var Jacob (Michelsen) Fevåg og Peder (Sivertsen Winther)Bregstad sponsorer...
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 29. juni 2004 kl. 9.21

Det ble feil, gikk litt i surr for meg vedr Mons Monsen; "hans søsterdatter Elen Estensdatter" osv
skal det sjølsagt være.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 24. juli 2004 kl. 0.18

Hei!
Disse "halvkveda visene" har sikkert ikke interesse for noen, men, jeg prøver meg igjen, nok en gang vedr skifte etter Synnøve Andersdatter Brekstad datert 20/7 1754:

Følgende fordringshavere var nevnt:

Prestens dreng Brynild Larsen: 4 dlr
Niels Iversen Wiig: 2 dlr
Værmoderen Elen Estensdatter: 2 ort
Jomfru Glisborg: 2 ort.

Det at Niels Iversen Wiig var nevnt som en av fordringshaverne, sier oss ikke noe - men; han var blant dem..
Jan

Maria Jørgensen

Legg inn av Maria Jørgensen » 6. mars 2005 kl. 18.44

Hei!
Jeg vil bare opplyse om at Sidsel Andersdatter som var gift med Christopher Nielsen Tønder, nok ikke er datter av sogneprest Anders Christensen.
Sidsel var født i København, og faren hennes skal ha vært Anders Bentziger, mestersmed ved København.

MVH Maria.

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 6. mars 2005 kl. 19.10

Hei!
Det var interessant! Vet du kan hende mere om Anders Bentziger, hvem han var gift med f eks. Jeg er også interessert i å vite hvor du fann disse opplysningene.
Jan

Maria Jørgensen

Legg inn av Maria Jørgensen » 6. mars 2005 kl. 23.45

Hei!
Anders Bentziger skal være født rundt 1560.
Arbeidet som mestersmed på Bremerholmen, København. Mer om han vet jeg ikke.
Må komme tilbake til hvor jeg fant disse opplysningen, har litt surr i notatene mine:).
Flere sider om Tønder-slekta har jeg fått fra Kristiansund Folkebibliotek, de er utarbeidet av E.Thurn Christensen. Han har også satt spørsmål ved at Sidsel Andersdatter var datter av Anders Christensen. Hvis så var tilfelle må han ha giftet seg meget ung og lenge før han kom i kald, skriver han blandt annet.
Sidsel Andersdatter døde 9mars 1630, og hun ble begravet i Ørlandets gamle, senere nedbrente kirke. I gangen straks nedenfor kordøren ble det anbragt en træramme med følgende inskripsjon:
"Herunder hviler den salige Qvinde Cessel Andersdatter, Christopher Nielsen,kgl.Mjst.foged over Fosens Lehn, hans hustru, hvis sjæl Gud haver;hun var barnefødt i København og døde på Fjeldvær den 9de marti, og lod han hende hæderligen begrave den 14de marti 1630. - C.N.T.-
C.A.D.-K.O.S.D."
Til opplysning så hadde Christopher og Sidsel 10 barn sammen,
og med sin andre kone,Karen Olsdatter Schriver, hadde han 9 barn.

Maria.

gj01097

Legg inn av gj01097 » 7. mars 2005 kl. 2.20

Dette var virkelig interessant!
Men hvor kan vi finne kilden som gir det mest pålitelige svaret?
I Andreas Erlandsen:"Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Trondhjems Stift" nevnes Anders Christensens tredje datter: "Sidsel, gift med Foged og Tolder Christopher Nielsen." Lars Kåre Hunnes har Årbok for Fosen 1985, s.115-128, skrevet en artikkel (med en rekke kildehenvisninger) om fogdene i Fosen. Der er Sidsels fødested angitt å være Stangvik.
Hos Gerhard Schøning står det (under brskrivelsen av Ørland kirke): "Paa Gulvet, strax nedenfor Choret, laae tilforn en LIIGSTEN, over en Cidsel Anders-datter, begraven 1660, som var Hustrue til ChristopherNielsen, Foged over Fosen-Leen, som boede paa Fiælvær." (Her er det bare en liten uoverensstemmelse når det gjelder gravminnet: Likstein eller treramme? Men pytt,pytt!) Schøning skrev videre: "Og i Choret hængte en Tavle, paa hvilken stod afmalet ANDREAS CHRISTIERNI, fød i Stangviik 1576, som var her Prest og Provst i 55 Aas, og døde 1660, 84 aar gammel." Siden presten altså skulle være født i 1576, kan han jo ha rukket å bli kjønnsmoden nok til å avle en datter som kunne gifte seg i 1613 ( slik den Sidsel Andersdatter som ble fogdsfrue, angivelig gjorde). Men denne Anders Bentziger fra København klarte sikkert en slik oppgave like bra han også. Det at Christopher Nielsen kom fra Tønder i Danmark, taler vel mer for at han traff sin tilkommende der (i København?)enn f.eks. i Stangvik eller på Ørlandet (skjønt han var jo blitt gårdsfogd på Austrått i 1621).
Jeg er spent på om noen sitter med fasitsvaret på denne gåten.
Jeg regner med at inskripsjonen C.N.T og C.A.D på "trærammen" i kirkegulvet står for Christopher Nielsel Tønder og Cessel Andersdatter. Hvis K.O.S.D. er skrivefeil for K.O.D.S betyr vel det Karen Olsdatter Schriver, eller hva?
Mvh
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 7. mars 2005 kl. 2.36

Rettelse! I Gerhard Schøning-sitatet i mitt forrige innlegg skal årstallet 1660 skal være 1630. (Året Sissel Andersdatter ble begravet)

Terje

Maria Jørgensen

Legg inn av Maria Jørgensen » 7. mars 2005 kl. 15.09

Jeg kan sitere fra mine kilder:
"Sidsel Andersdatter var altså barnefødt i Kjøbenhavn, og der fant også bryllupet med Christopher Nielsen Tønder sted i 1613.
Hvis hun hadde vært datter av hr. Anders Christensen var det vel mere naturlig at bryllupet hadde funnet sted på Ørlandet, hvor hr.Anders dengang var prest.
Kronologisk sett er det vel også mindre sannsynlig at Sidsel kan ha vært en datter av hr.Anders. Selv om en forutsetter at hun bare har vært 15-16 år ved sitt giftermål med Christopher Tønder, må hun senest ha vært født 1597. Men på dette tidspunket var hr.Anders nylig blitt student. Han var nemlig født 14/3 1576 i Stangvik, og altså bare 21 år gammel. Han har vel neppe giftet seg før han kom i kald. Dette skjedde i 1603, da ble han sogneprest til Surnadal.
Nå kan det selvfølgelig tenkes at han som student kan ha blitt barnefar gjennom en illegitim forbindelse i Kjøbenhavn, men dette kan en vel se bort fra, for i så fall hadde han vel neppe blitt prest slik forholdene var den gang.
Mest sannsylig var Sidsel Andersdatter født adskillig før 1597, og da er det jo utelukket at hr.Anders Christensen har vært hennes far."

Det står også at i tiden før Christopher tar tjeneste som fogd eller forpakter hos Norges kansler Jens Bjelke, synes han -i 1613- å være reist til København hvor han begav seg ut i ekteskap med sin kjæreste, den dydrige pige Sidsel Andersdatter.
Opplysningen der jeg fant at hun var datter av en Anders Bentziger, mestersmed, har jeg nok skrevet av på et frisøk på nettet. Har prøvd å lete det opp igjen, men har ikke funnet rette siden enda. Det som er litt merkelig, er at på en del andre slektsider med Tønder, er Sidsel oppført som Andersdatter Betziger, og foreldrene er Anders Christensen og han kone. Rart at ingen har satt spørsmål ved hvor Bentziger kom fra...
Men dette skal vi vel klare å finne ut av!
Jeg tror nok du har helt rett når det gjelder inskripsjonene på "trærammen".
Vet du kanskje noe om Andreas Andreassen Tønder,f.ca 1665, sønn av Anders/Andreas Christophersen Tønder og Karen Madsdatter Lund(Medelfart)?
Maria.

Maria Jørgensen

Legg inn av Maria Jørgensen » 7. mars 2005 kl. 15.16

Rettelse:
Sidsel er oppført som Andersdatter Bentziger,ikke Betziger. :)
Maria.

gj01097

Legg inn av gj01097 » 7. mars 2005 kl. 16.58

Ser at flere slektssider som ligger ute på nettet har Christopher Nielsen Tønders første kone oppført som Sidsel Andersdatter Bentziger.
(f.eks. Erik Berntsens slektssider: Lenke eller på Lenke) Det ser for meg ut som om det i disse tilfellene er Sven Tore Dahl: "Embetsmenn i Midt.Norge i tiden 1536 - 1660" fra 1999 som er brukt som kilde.

På noen av nettsidene finnes også Andreas Christophersen Tønder og Karen Madsdatter Lund nevnt. Men jeg har ikke sjekket tilstrekkelig ennå til å se om også deres sønn Andreas er kommet med.

Til slutt: Hvis Christopher Tønder virkelig ble gift med Sidsel Bentziger, kan vi da samtidig utelukke at presten Anders Christensen hadde en datter som het Sissel (e.l.)? Eller finnes det sikre kilder som kan fastslå at også hun har eksistert?
Mvh
Terje

Mvh
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 8. mars 2005 kl. 20.38

Hei!
En person ved navn Svein Tore Dahl ga i 2000 ut en bok med titelen "Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700. På side 205 til 209 er Ørlandets prester og kapellaner omtalt. Anders Christensen er omtalt som prest fra 1613 til 1660. Han var i alle fall gift med Dorite Tygesdatter. Hennes mor var det skifte etter i Ålborg, Danmark den 13/4 1647. Dorite Tygesdatter/Tøgersdatter (begge disse patronymica er brukt av Sv. Tore Dahl), bodde i 1664 på enkesete Brekstad.
Følgende kjente barn er nevnt:
1. Ane gift med hr Henrik Bull sognepr i Stadsb.
2. Christen nevnt i koppskatten 1645
3. Tøger fogd på Ørlandet
4. Hans trolig kvartermester v/ob Brochenhuus reg
5. Karen gift 17/2 1670 med hr Erik Opdal,
hospitalprest i Trondheim.

Om disse opplysningene er riktige, ser det ikke ut som at hr. Anders hadde noen datter Sissel.
Jeg har ikke undersøkt om hva A Erlandsen har av personalia angående hr. Anders Christensen.
Jan

Svar

Gå tilbake til «Ørland»