Jakob Olsen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Aud Synnøve Næss Marhaug

Re: Jakob Olsen

Legg inn av Aud Synnøve Næss Marhaug » 7. september 2003 kl. 22.24

Jeg søker etter mine tippoldeforeldre som bodde
i Meldal tidlig på 18oo tallet. Jakob med fam.
flyttet siden til Hemne, og videre til en øy som
het Skogø. Et av barna het Johan Jakobsen og var
min oldefar.
Hilsen
Aud Marhaug.

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 9. september 2003 kl. 15.19

Har du noen flere opplysninger om disse folka. Datoer eller navn. Hvor flyttet de til i Hemne. Når er f.eks. din oldefar født ? Flere søsken ? Hva het hans mor ? Når var hun født, og når var Jakob født ?

Beste hilsen Inger

Aud Synnøve Næss Marhaug

Legg inn av Aud Synnøve Næss Marhaug » 9. september 2003 kl. 22.53

Hei Inger.
Takk for din interesse! Jeg må bare innrømme at
jeg vet lite om mine tippoldeforeldre, det lille
jeg vet er at tippoldefar het Jakob Olsen og tippoldemor het Gunhild eller Gjertrud Larsdatter.
Jeg vet ikke når de er født. Etter det jeg har fått opplyst flyttet de til Skogø i Hemne kommune og derfra til Hemnskjel. Deres sønn som var min oldefar het Johan Jakobsen, Født i 1823. Jeg vet ikke noe om hans eventuelle søsken. Johan giftet seg med Gunhild Pedersdtr i 1853, og fikk en datter Gjertine i 1854. Gunhild døde i 1865. Noen år senere flyttet Johan og datteren til Frøya. Vennlig hilsen Aud.

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 12. september 2003 kl. 17.16

Har du sjekket kirkebøkene for Hemne, og funnet dåpen til Gjertine ? Faddrene kan jo være til hjelp. (Iflg. folketellingen 1865, Hitra, er hun født i Hemne). I 1900, Hitra, står også Johan Jacobsen som født i Meldal. Jeg har hittil ikke klart å finne ham, men skal sjekke på nytt. Kan det være at han var født i Meldal, og døpt i Hemne ?

Beste hilsen Inger

Aud Synnøve Næss Marhaug

Legg inn av Aud Synnøve Næss Marhaug » 16. september 2003 kl. 23.31

Hei Inger!
Takk for at du prøver å hjelpe meg.
Det kan vel tenkes at Johan kan være døpt i Hemne,har også vært inne på tanken om han var født på Skogø, for på folketellingene i Vågan,(Kabelvåg) i Lofoten,hadde han gitt opp Skogø som sitt fødested. Jeg er selv født og oppvokst i Kabelvåg, dit oldefar og bestefar flyttet til i 1870 årene. De var forlengst døde da jeg ble født.Johan hadde en sønn på Frøya fra et tidligere forhold, og det var min bestefar, Petter Andreas Jakobsen Næsset, som var far til min far.Moren til Petter het Maria Kristofferdtr, og er min oldemor. Noe annet vet jeg ikke om henne
Da Johan flyttet til Frøya, tok han navnet Nesset, eller Næsset i tillegg til Jakobsen.
Gjertine var gift med Kristian Johansen og bodde i nærheten av Nesset på Nord Frøya. Jeg antar at Gjertine ble født på Hemneskjel, siden familien flyttet dit. Vet du noe om Hemneboken?, er den vanskelig å få tak i?,kanskje det står noe om Jakob Olsen i den?.
Vennlig hilsen Aud.

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 19. september 2003 kl. 16.20

Hei

Hemneboka har ikke slektshistorie, så vidt jeg vet. Tror nesten det blir utgitt ei slik bok snart, men er slett ikke sikker. Hvis du kontakter Agnar Merkesnes (se vedlagte link) får du nok greie på det. Han kan kanskje hjelpe deg også.
Her finner du kontaktpersoner vedr. Hemnskjel (nr. 4):

<a href=http://st.disnorge.no/index.php?spr=nor&n1=hfh&n2=om&n3=heim>Lenke</a>

Beste hilsen Inger

Aud Synnøve Næss Marhaug

Legg inn av Aud Synnøve Næss Marhaug » 21. september 2003 kl. 15.18

Hei Inger.

Takk for tipset!
Dette skal jeg forsøke.

Vennlig hilsen Aud.

dn18178
Sted: MELDAL

Legg inn av dn18178 » 7. oktober 2003 kl. 19.22

Heme har ei gardssoge for Østre Heim, der står det på s. 81,
Gunnhild Pedersdt. Skogøy f. 1826, g. 1853 m Johan Jakopsen Steigevold f. 1821 fra Meldal Barn. Gjertine Marie f. 9/2 døpt 11/6 1854 (funnet i kirkeboka fra Hemne)

I Meldal "Gard og ætt" bok 1. side 238, Jakob Tronsson f. 1774 (son av Trond Jonsson Myrhaug og Marit Johnsdt. Grefstad) gift 1805 med Gjertrud Jonsdt. Steigabakken f. 1779, de hadde 6 barn og den yngste heter Johan f. 1820, (de budde på Trongbakken, bådde Trongbakken og Sreigevold er husmannsplasser under Steigen) Det er foskjellige f. år på det du har og det som står i bøkene. (Inger har kirkebøker fra Meldal, spør du så tenker jeg ho ser etter for deg)

Forelder til Gjertrud Jonsdt. f. 1779 er Jon Henningsson Røsslåtta f. 1752 og Malena Toresdt. f. 1752, han var husmann med jord på Steigebakken og gruvearbeider.

skal du ha foreldre og søsken til Gunnhild p Skogøy f. 1826.?

Vart detter foståelig tru ?
Mvh Margit

Aud Synnøve Næss Marhaug

Legg inn av Aud Synnøve Næss Marhaug » 8. oktober 2003 kl. 15.43

Hei Margit.

Tusen takk for opplysnigen.!

Nu begynner "kabalen" å gå opp, takket være deg som har vært så snill å finne ut dette for meg.
Jo,jeg forstår alt og har funnet ut at dette må være riktig. Det er nok en god del feil i de opplysningene jeg hadde. Jeg er ikke så dreven med slektforskning, og er meget takknemelig for all hjelp jeg har fått.

Vennlig hilsen Aud.

dn18178
Sted: MELDAL

Legg inn av dn18178 » 8. oktober 2003 kl. 17.41

Hei Aud, fint å være til hjelp, er selv veldig glad når jeg finner no nytt.

Jeg fann noe mere i "Gard og ætt" for Meldal bok 1 side 60. (jeg går ikke god for disse opplysningene da jeg skriver de ut fra boka)

Rasmus Røsslåtta f.ca 1620 gift med Kari f. 1622,
Barn: Klaus Olsson 1654 gm Gunhild f. 1660 var leiglendinger på Røsslåtta i 1701.
Barn:
1. Reyer f. 1687
2. Ragnhild f. 1689,
3. Jon Klausson f. 1698 g i 1823 med Anne Henningsdt. Moen tok over som leiglendinger.
De hadde sønen Henning Jonsen som i 1748 vart gift med Gjertrud Olsdt Rønningen f. 1725 (ho var gift 3 ganger) det var deres søn Jon Henningsen f. 1752 som var gm. Malene Toresdt. og var husmann på Steigabakken.

Er det noe du lurer på så bere spør.

Mvh Margit.

Aud Synnøve Næss Marhaug

Legg inn av Aud Synnøve Næss Marhaug » 9. oktober 2003 kl. 17.51

Hei Margot.

Takk for det du sendte til meg denne gangen!
Dette var svære greier,helt fra år 1620!
Jeg har holdt på i dag og forsøkt å få en foreløbig sammenheng på alle disse folka.Det ser ut for meg at dette kan være riktig, skjønt hundre prosent sikker kan man vel aldri være når det går så langt tilbake i tid. Men når jeg ser de siste navnene synes jeg det virker absolutt troverdig. Så nå er det bare å gå i gang å telle tippoldiser.! Mvh Aud

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 15. oktober 2003 kl. 16.14

Beklager at jeg er så treg. Sjekke Johan i dag.

F. 11.11.1820, døpt 9.12.1820, Meldal:

Johan

foreldre: Jacob Tronsøn Stejetranget, husmann, og Gjertru Jonsdt.

Dette må vel være riktig person. Vet ikke hvor du har alderen hans fra (f. 1823), men hvis det er ut fra vielsen kan det jo variere en del.

Beste hilsen Inger

Aud Synnøve Næss Marhaug

Legg inn av Aud Synnøve Næss Marhaug » 15. oktober 2003 kl. 22.46

Tusen takk skal du ha, for at du har stått på og
gitt meg hjelp i en så umulig sak som denne.Med gale navn og årstall. Navn og årstall har jeg fått hos slektninger, som viste seg å være lite å stole på. Jeg synes at du og Margit er kjempegrei som hjelper en amatør som meg.
Dette er helt sikkert rette personer!

Vennlig hilsen Aud.

Aud Synnøve Næss Marhaug

Legg inn av Aud Synnøve Næss Marhaug » 15. oktober 2003 kl. 23.05

Hei Margit.

Jeg er veldig takknemmelig for den hjelpen
jeg har fått, har nettopp fått rette fødselsår
på Johan, fra Inger. Og det stemmer med det jeg fikk fra deg. Atter en gang tusen takk!

Vennlig hilsen Aud.

Svar

Gå tilbake til «Hemne»