Jakob Johansen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ingvild Harr

Re: Jakob Johansen

Legg inn av Ingvild Harr » 7. mai 2003 kl. 16.16

Dette er min oldefar,det jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med å finne ut noe om ham og hans slekt.Han ble født rundt århundre skiftet.
Han var gift med Ingeborg og de hadde fem barn sammen.

Med vennlig hilsen Ingvild

Olav Leiknes

Legg inn av Olav Leiknes » 7. mai 2003 kl. 21.24

Hei Ingvild.
Jeg vet om en familie som bodde på Hemnskjel i ST
som het Jakob og Ingeborg Johansen. Kan det være de riktige, tror du? Jeg skal undersøke litt næremere i Hemneboka for å se om fødselsdt. Jeg mener de hadde 5 barn.
mvh Olav.

Ingvild Harr

Legg inn av Ingvild Harr » 8. mai 2003 kl. 14.01

Takk for svaret!
Hvis du finner ut litt mer om disse personene,vil jeg gjerne vite når de ble født og hva de heter.
For da kan jeg spørre noen om de kjenner til disse navnene.

Vennlig hilsen Ingvild

Olav Leiknes

Legg inn av Olav Leiknes » 8. mai 2003 kl. 22.12

Innlegget er redigert av moderator, da teksten inneholdt informasjon om nålevende personer.
Dette i henhold til Slektsforum og Datatilsynets reglement.

Hei Ingvild.
Jeg fant ingen data i Hemnebøkene da jeg kikket etter i går kveld. I Norges Bebyggelse står det
at Jabob Nannestad Johansen f.21.07.1893 fra Storfosna. Foreldre Kristine og Hans Johansen.
Jakob gift med Ingeborg f.05.05.1889 fra Kvalholmen.

Huset etter Jabob står enda her på Hemnskjel og brukes som feriebolig av etterkommerne. Dersom du merner dette er de riktige personene du søker, tror jeg at jeg kan finne noen flere opplysninger
hvis du er interessert.

mvh. Olav.

Ingvild Harr

Legg inn av Ingvild Harr » 13. mai 2003 kl. 13.09

Takk for svaret!
Dette stemmer godt.Du har funnet de rette personene.Jeg er interessert i alle opplysninger jeg kan få.

Vennlig hilsen Ingvild

Olav Leiknes

Legg inn av Olav Leiknes » 15. mai 2003 kl. 21.46

Hei Ingvild.
Det står et lite utdrag fra Hemneboka III om far til Jakob Johansen, Hans:Også seinare har silda skapt rørsle på Hemnskjela. Særlig under og kring første verdenskrig da Hans Johansen på Hamnaholmen
(ein plass på Hemnskjela) kjøpte storsild til salting. Denne verksemda skapte arbeid både for karar, kvinnfolk og ungar. Sesongen vara fra først i desember til sist på februar. På våren og føresommaren gav kleppfisktørkinga på Hamnaholmen arbeid til samme folket. Også da sto Hans Johansen i spissen. Han kjøpte skrei i Lofoten og på Finnmarka, som han frakta med eigne farty til Hemnskjela og tørka til kleppfisk. Hans Johansen åtte to jakter "Trende Brødre" og "Lina". Mannskapet kom fra Hemnskjela og Åstfjorden. Det vart stor økonomisk saknad for Hemnskejla da Johansen gjekk konkurs i krakket etter første verdenskrig. Sitat slutt.
Håper dette lille utdraget kan være morro å ta med seg videre i etterslekten.
Tørr jeg spørre hvor i landet du bor?
og hvem av Jakobs barn du stammer fra?
Med vennlig hilsen Olav.

Ingvild Harr

Legg inn av Ingvild Harr » 22. mai 2003 kl. 15.35

Takk svaret!

Jeg stammer fra Jakobs datter Kristine.
Jeg bor like utenfor Trondheim.
Hvis du har flere opplysninger til meg blir jeg glad.

Med vennlig hilsen Ingvild

dn10908
Sted: GARTEN

Legg inn av dn10908 » 27. mai 2003 kl. 18.12

Det ser ut som om du er kommet borti Nannestadslekta. Ei gren av denne var godseiere på Storfosna. Her ligger det mye spennende historie. Det er fremdeles slekt etter disse her ute. En av ætlingene heter Olava Katrine (Trine) Hansdtr.Nannestad f. 14.2.1833 og gift med en Johan Jakobsen på Nordlandet, Storfosna,f. 28.12.1829. De hadde en sønn Hans f. 11.10.1858 som jeg mener å ha hørt flyttet til Hemne-traktene. Det er gitt ut ei bok om Nannestad-slekta. Jeg har ikke denne, men du kan sikkert finne den i lokalsamlinga på biblioteket i Trondhem. Ellers kan du finne mer i Ørlandsboka I under Storfosen Gods og plassene søndre Våa og nordre Nordlandet.
Hilsen Eivind B.

Svar

Gå tilbake til «Hemne»