Ole/Erik Glasmager, Røros

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lars Wendel

Re: Ole/Erik Glasmager, Røros

Legg inn av Lars Wendel » 15. mai 2003 kl. 1.46

På side 62 i bind 3 av Rørosboka står det at Ole Eriksen (f ca 1665) på Østre Galåplass var sønn av Erik Olsen Glasmager. Ifølge ft 1701 var imidlertid Erik Olsen Glasmagers sønn Ole født i 1681. Ole Eriksen Galåen/Galåplass kan derfor neppe være sønn av Erik Olsen Glasmager. Er det noen som har jobbet med dette? Begge to skal ha vært fra Nordfjord.

vh Lars Wendel

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 15. mai 2003 kl. 14.19

Du har helt rett i at det som står på nevnte sted i Rørosboka, er fullstendig feil. Jeg tror imidlertid det er mulig at Ole Erichsen kom fra Nordfjord. I manntallet for 1701 finnes en Ole Erichsen NORFIOR, som er 34 år, bergsknegt og har to sønner Erich 6 og Anders 2. En Ole Erichsen GALAAEN døde i 1734, 71 år, og hans kone Sarah Andersdatter døde i 1736, 77 år. Det er noe divergens i alder mellom manntallet og alder ved død, men ikke mer enn "normalt", etter min erfaring.

Jeg har i lengre tid samlet på nordfjordinger på Røros, og innvandringen derfra før og like etter 1700 er større enn jeg ante. Dette er ting som ikke er nevnt i Rørosboka. Som kilder har jeg hittil brukt det som er tilgjengelig på nettet: Manntall for Nordre Bergenhus 1701, manntall for Røros 1701, kirkebøker på DA og RHD, register til skifteprotokoller for Røros Bergamt på Eirik Strøms nettside, register til skifteprotokoller for Nordfjord. Resultatet av dette er en liste på ca 40 personer som er eller kunne være innvandret fra Nordfjord, og Ole Erichsen står på denne listen.

Av andre personer som kom fra Nordfjord og er nevnt i manntallet 1701, er for eksempel Colben Olsen og hans bror Harald (Olsen) Gullikstad, garmager Axel Rasmussen etc. Hvordan jeg ved god hjelp fra Statsarkivet i Bergen fikk vite at sistnevnt kom Nordfjord, kan du lese om i tema 14897 i Arkivforum i Digitalarkivet - hvis du er interessert.

MVH Astrid Ryen
Mvh Astrid

Lars Wendel

Legg inn av Lars Wendel » 16. mai 2003 kl. 0.52

Hei Astrid,
takk for god hjelp,
jeg tror det vil være stor interesse for artikler om dette temaet både i årboka for Røros historielag og årbøker i Nordfjord.

vh Lars Wendel

Svar

Gå tilbake til «Røros»