Niels Olsen Huusbye

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Niels Olsen Huusbye

Legg inn av gj01097 » 10. november 2002 kl. 1.39

Hei!
Bonden NIELS OLSEN HUUSBYE ble 11.03.1814 utvalgt som en av de to utsendinger fra Ørlandets prestegjeld til valgmannssamlingen i Melhus der amtets representanter til grunnlovsforsamlingen på Eidsvoll skulle kåres. (Finner ingen med navnet Niels Olsen på Husby ved FT 1801). Er det noen som kan gi nærmere opplysninger om denne karen?
Mvh
Terje

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 10. november 2002 kl. 13.07

Nils Olsen Husby finner du i folketellingen 1801 på Monsvollen som innerst og fisker, 41 år gammel og gift med Jødda Jonsdatter, 43 år. Han var fra Orkdal og kalles noen ganger Nils Olsen Sommervold. Han døde som kårmann på Mælan, og ved skifte sluttet 30.11.1837 tar hans 4 søstre arv: Ingeborg Olsdter gm Ellev Forve, Brynhild Olsdtr gm Anders Haugen, Elen Olsdtr gm Ole Sommervold og Sigrid Olsdtr gm Jon Eggen. Kona til Nils, som i skiftet kalles Jodda Jørgensdtr, var død tidligere, og hennes arvinger var broren Jon Jørgensen. søsteren Ingeborg Jørgensdtr Sundli og halvsøsteren Gunnhild Jørgensdtr Engløkken (Fosen skifteprotokoll 1831-1840:680). Ingen av dem hadde nær slekt i Stjørna.

Nils Olsen var en kort stund eier av Råk, men havnet altså til slutt på Mælan, som var en part av Husby i Stjørna.

EB

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 10. november 2002 kl. 15.38

Tusen takk for fyldige opplysninger!
Terje

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 12. november 2002 kl. 10.30

Nær familie er det ikke, men er Johanne Nilsdatter "Selnes/Tøndervik" beslektet med Nils Olsen Husby?

Sendte følgende til Finn Karlsen for en tid tilbake:

"Jeg har registrert en Johanne Nilsdatter Selnes (Stjørna) konfirmert i Ørland 1814. Hun gifter seg i 1838 med Ove Andreas Tøndervik og i den forbindelse er hennes far oppgitt å være Niels Knutsen. Jeg har ikke funnet Johanne født i Ørland.

Jeg har dårlig med dokumentasjon på at Johanne var fra Orkdal, men..
Johanne Nilsdtr 3år+/- i 1801 og datter av Nils Knutsen er likvel såpass spesiell at hun jeg finner på Sommervold dette året er svært interessant."

Finn svarte med at han ikke fant Johanne konfirmert i Orkdal. Dette er ihvertfall forenelig med at hun kan være konfirmert i Ørland.

At Sommervold-navnet dukket opp igjen i Stjørna gjør det jo ikke mindre sannsynlig at det er den rette Johanne jeg har funnet. Er det noen som kjenner til et slektskap mellom Nils Olsen Husby og familien under fra Orkdal 1801:

Sommervold i FT1801 for 1638 Ørkedal

Utdrag:
Nils Knutsen, Husbonde, 42, Begge 1 gang Gaardmand
Guru Tollevsdtr, 44, Begge 1 gang
Knut Nilsen, Børn, 17
Kari Nilsdtr, Børn, 13
Marit Nilsdtr, Børn, 11
Johanna Nilsdtr, Børn, 3

mvh EAa

Svar

Gå tilbake til «Ørland»