Karen Svendsdtr. Leksa f 1801
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Karen Svendsdtr. Leksa f 1801
Hun ble gift med Morten Amunsen Hole.
Ønsker aner til Karen.
Knut Ole
Ønsker aner til Karen.
Knut Ole
Hei!
Var på Statsarkivet forleden. Tok da en titt på Ørland Kirkebok for 1801 om jeg skulle finne Karen, men så vidt jeg kunne se, var det ingen ved navn Svend som fikk barn det året.
Iflg. folketellingen for 1801 hadde Svend Larsen Sætran og Maren Nilsdtr. en datter Karen som var i sitt andre år, men for det første er Sætran vel noe helt annet en Lexen, og for det andre går jeg ut fra at dette har du også sett på, og vurdert som uaktuelle kandidater.
Jan
Var på Statsarkivet forleden. Tok da en titt på Ørland Kirkebok for 1801 om jeg skulle finne Karen, men så vidt jeg kunne se, var det ingen ved navn Svend som fikk barn det året.
Iflg. folketellingen for 1801 hadde Svend Larsen Sætran og Maren Nilsdtr. en datter Karen som var i sitt andre år, men for det første er Sætran vel noe helt annet en Lexen, og for det andre går jeg ut fra at dette har du også sett på, og vurdert som uaktuelle kandidater.
Jan
Med fare for feiltolkninger, og gamle notater:
Svend Larsen f. 1769 på Brekstad L.119 gift 1 med Maren Nilsdatter Lillebakken f. 1762 på Lillebakken 158 på Innstrand, Ørlandet.
Hun hadde vært gift med Ole Olsen Sætran?
3 barn:?
Olava Svendsdatter Sætran g. m. Mathias Johansen Sætran.
Lars Svendsen Sætran g. m Henrikka Jensdatter Støkkan (Uthaug)
Karen Svendsdatter .......
Svend Larsen andre gang g. m Gidsken Jensdatter Leksen ?
4. barn ?
Jens Svendsen
Lorentse Birgitte Svendsdatter
Hans Åge Svendsen g. m Margrethe Kristoffersdatter Lund, bosatt på Skånberget 74,12 på Uthaug, Ørland
Gidsken Svendsdatter Leksen g. m. Peder Pedersen Flatnes , Flatnes 65,1
Mvh. Odd K. Pettersen
Beklager til dere som har mailet meg, og ikke fått svar ennå, slektsforskninga har ligget lavt en stund. Har konsentrert meg om de levende
Svend Larsen f. 1769 på Brekstad L.119 gift 1 med Maren Nilsdatter Lillebakken f. 1762 på Lillebakken 158 på Innstrand, Ørlandet.
Hun hadde vært gift med Ole Olsen Sætran?
3 barn:?
Olava Svendsdatter Sætran g. m. Mathias Johansen Sætran.
Lars Svendsen Sætran g. m Henrikka Jensdatter Støkkan (Uthaug)
Karen Svendsdatter .......
Svend Larsen andre gang g. m Gidsken Jensdatter Leksen ?
4. barn ?
Jens Svendsen
Lorentse Birgitte Svendsdatter
Hans Åge Svendsen g. m Margrethe Kristoffersdatter Lund, bosatt på Skånberget 74,12 på Uthaug, Ørland
Gidsken Svendsdatter Leksen g. m. Peder Pedersen Flatnes , Flatnes 65,1
Mvh. Odd K. Pettersen
Beklager til dere som har mailet meg, og ikke fått svar ennå, slektsforskninga har ligget lavt en stund. Har konsentrert meg om de levende

Hei!
Da ser det ut som Karen er datter av de jeg nevnte
og at hun var datter av Svend Larsen og Maren Nilsdtr.
Svend Larsen Lexen og Gidsken Jensdtr. fikk sønnen Jens 2. februar 1802.
Det var skifte etter Jens Clausen Lexen i 1807 (?) hvor det går fram at han i 1805 hadde solgt sin gård til svigersønnen Svend Larsen.
Jan
Da ser det ut som Karen er datter av de jeg nevnte
og at hun var datter av Svend Larsen og Maren Nilsdtr.
Svend Larsen Lexen og Gidsken Jensdtr. fikk sønnen Jens 2. februar 1802.
Det var skifte etter Jens Clausen Lexen i 1807 (?) hvor det går fram at han i 1805 hadde solgt sin gård til svigersønnen Svend Larsen.
Jan
Takk for svar.
I stadsbygd bind to står følgende far til Karen Svendsdtr. Leksa er Svend Olsen Vennes, Agdenes.
Hjelper dette på vei.
Mvh
Knut Ole
I stadsbygd bind to står følgende far til Karen Svendsdtr. Leksa er Svend Olsen Vennes, Agdenes.
Hjelper dette på vei.
Mvh
Knut Ole
Hei!
Om du kan henvise til sidetall i Stadsbygd bbok bind 2, kanskje jeg kan se på det.
Jan
Om du kan henvise til sidetall i Stadsbygd bbok bind 2, kanskje jeg kan se på det.
Jan
Hei!
Jeg fann sidetallet i S bygdebok hvor Karen Svendsdtr. og hennes far Svend Olsen Vennes, Agdenes er omtalt.
Så langt jeg kan se, finns ingen gård i Agdenes med navn Vennes i 1801.
I Verran sogn i Ytterøy pgld. finns derimot en gård Vennes.
Tilfeldigvis bodde her som inderster i 1801 Svend Hendrichsen 50 år og kone Maritte Poulsdtr. 35 år, begge i sitt første gifte.
De er oppført med 2 barn, deriblant datteren Karen i sitt sjette år.
Kanskje det er dem? Ennskjønt faren heter ikke Olsen her heller. Men Vennes stemmer.
Det var det jeg hadde.
Jan
Jeg fann sidetallet i S bygdebok hvor Karen Svendsdtr. og hennes far Svend Olsen Vennes, Agdenes er omtalt.
Så langt jeg kan se, finns ingen gård i Agdenes med navn Vennes i 1801.
I Verran sogn i Ytterøy pgld. finns derimot en gård Vennes.
Tilfeldigvis bodde her som inderster i 1801 Svend Hendrichsen 50 år og kone Maritte Poulsdtr. 35 år, begge i sitt første gifte.
De er oppført med 2 barn, deriblant datteren Karen i sitt sjette år.
Kanskje det er dem? Ennskjønt faren heter ikke Olsen her heller. Men Vennes stemmer.
Det var det jeg hadde.
Jan
Kan ikke Vennes være en skrivefeil for navnet på gården Værnes (tidl. Vernæs), som ligger i Agdenes?
Mvh
Terje
Mvh
Terje
Hei Terje!
Litt av en nøtt! Finner bare 2 personer Svend Olsen i Ørland pgld i 1801. Begge forholdsv uaktuelle kandidater til Karen. Vernæs (Værnes) er heller ikke nevnt.
Dersom Svend bodde på Ørland, vil jeg tro at det er tale om den Svend Larsen som er nevnt ovenfor. Det hendte at presten, ved innføring i kirkeboken kunne "glemme" riktig patronymikon. Som eks kan nevnes at han brukte Olsdtr. på en av mine oldemødre ved inngåelse av ekteskap så sent som i 1852, mens hun faktisk var en Ingebrigtsdtr.
Lenger ser jeg ikke ut til å komme, om det da ikke var skifte etter dem. Det har jeg ikke undersøkt.
Jan
Litt av en nøtt! Finner bare 2 personer Svend Olsen i Ørland pgld i 1801. Begge forholdsv uaktuelle kandidater til Karen. Vernæs (Værnes) er heller ikke nevnt.
Dersom Svend bodde på Ørland, vil jeg tro at det er tale om den Svend Larsen som er nevnt ovenfor. Det hendte at presten, ved innføring i kirkeboken kunne "glemme" riktig patronymikon. Som eks kan nevnes at han brukte Olsdtr. på en av mine oldemødre ved inngåelse av ekteskap så sent som i 1852, mens hun faktisk var en Ingebrigtsdtr.
Lenger ser jeg ikke ut til å komme, om det da ikke var skifte etter dem. Det har jeg ikke undersøkt.
Jan
Fra "MatricullProtocol Over Ørielands Tinglaug" (prøvematrikkelen av 1723) har jeg notert noe om gårdene i Ørland, bl.a. om Værnes. Jeg håper jeg har foretatt riktig avskrift: Matr.no. 734 Wenæss (Merk skrivemåten!). Opsiddere: Svend og Peder. Ejer og bøxler: Storfosen.
Mvh
Terje
Mvh
Terje
Kanskje litt sent å komme med nå, men etter Leif Kvernhusviks avskrift:
27.10.1800
viet Svend Larsen Valset og pike Gidsken Jensdtr Lexen, forlovere: Kristoffer Winther og Ole Larsen Haarberg
Står ikke noe her om at den svend larsen som Gidsken giftet seg med var enkemann...
27.10.1800
viet Svend Larsen Valset og pike Gidsken Jensdtr Lexen, forlovere: Kristoffer Winther og Ole Larsen Haarberg
Står ikke noe her om at den svend larsen som Gidsken giftet seg med var enkemann...