Baker Hans Jonsen Vestad f. 1852

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Ann Britt Pilegaard-Simonsen
Sted: STAMSUND

Baker Hans Jonsen Vestad f. 1852

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 11. august 2007 kl. 22.37

Hei :!:

Jeg søker opplysninger om baker Hans Jonsen Vestad og hustru Gjertrud Marie Knutsdatter. Hans var født 16.9.1852 på Veøy. Har fått opplyst at han var baker på Tingvoll.
Er det noen som vet noe om Hans, hadde han og Gjertrud barn? Finnes det etterkommere?

Mvh
Ann Britt :)

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Baker Hans Jonsen Vestad f. 1852

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. september 2007 kl. 16.05

Jeg finner dem ikke i FT1900. Heller ikke på landsomfattende søk. Vet du noe mer om dem? Når de ble gift, hvor Gjertrud ble født etc.? Du kan jo også fjernlåne bygdebøkene for Tingvoll og bla igjennom og se etter om Hans og Gjertrud er nevnt der.
:) Tore

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 2. september 2007 kl. 23.35

Hei Tore!

Tusen takk for svar. De opplysningene jeg har om Hans og Gjertru er ikke mange. Jeg har som nevnt dato og år når Hans ble født. Han ble født på Veøy. Gjertru og Hans giftet seg på Veøy 8.7.1880. Hun er fra et sted som heter Birkeset. Vet ikke hvor det er.

Visste ikke at det fantes bygdebok for Tingvoll. Skal bestille den på biblioteket i morgen den dag.

Det er nesten umulig å finne ut noe om Hans og hans søsken`s etterkommere. Min oldefar Johan Johnsen var en bror av Hans. Har funnet ut noe om en annen bror av dem, mens de resterende 4 søskene finner jeg fint lite om.

Mvh

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. september 2007 kl. 0.04

Vielsen i Veøy Nr. 5. Der står at Brudgommens borgerlige Stilling (Næringsvei og Bopel) er Bager- Thingvold - Øre sogn.

Siden det står at kona også kom fra Bjerkeset, og det ligger i Øre sogn, så skal du nok ikke til dagens Tingvoll kommune, men til Gjemnes, Ann Britt. Bygdebøkene for Tingvoll trenger du nok ikke.
(Jeg flytter dette emnet fra Tingvoll til Gjemnes).

Dattera Gudrun Mathilde blir døpt i Øre i 1880 som nr 4. Helt nederst. Der står det at hun er utflyttet. Du kan jo gå igjennom kirkebøkene for Øre, Ann Britt, og se om du finner flere barn, og kanskje det også står noe i utflyttingslistene. :) Her står det at familien bor på Silset, og den garden er omtalt i Gjemnes bygdebok bind 3.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. september 2007 kl. 11.30

De bodde ikke lenge på Silset. Utflyttet til Kristiansund i 1882.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. september 2007 kl. 13.35

Det var ikke lett å finne disse folkene i bind 3 av Gjemnesboka. Dvs. jeg fant dem ikke, men fant Gjertrud og mora.

I FT1885 Kristiansund, bor hele familien på Kirkelandet i matrikkel nr. 475, Hammersmuget, i 3. etasje. Der bodde familiene Pedersen og Johnsen.

Familien Johnsen:
Hans Johnsen; m; 1852; Vestad/Bagersvend hos B. Grønningsæther
Gjertrud Marie Johnsen; f; 1853; Silseth, Batenfjorden/Hustru
Marie Eriksdatter Silseth; f; 1812; Silseth, Batenfjorden/Moder til Gjertrud Johnsen
Gudrun Mathilde Johnsen; f; 1880; Silseth, Batenfjorden/Johnsens Barn
Josepha Olive Johnsen; f; 1882; Christiansund/Johnsens Barn
Ludvikke Elisabeth Johsen; f; 1884; Christiansund/=, Tvilling
Olga Elisabeth Johnsen; f; 1884; Christiansund/=, Tvilling

Det ble da litt lettere å finne Gjertrud og mora i Gjemnes.
I Gjemnes bygdebok bind 3, side 57 er hun nevnt under Andre som har budd på garden (Silset):
1875: Gjertru Marie Knutsdatter f. 1849 i Øre. Tenestejente.

Da ble det et annet fødselsår på henne. Dåpen hennes i 1849 som nr 11.

Og Gjertrud i FT1865 på husmannsplassen Eiahaugen under Silset sammen med mor og stefar.

I bygdeboka bind 3 står det om Øiahåjin/Torberplassen på sidene 243-245. Om Maria og Gjertrud står det:
Ole Torbersen gift 2. g. 1861 med enke Maria Eriksdotter f. 1812. Marie var dotter til Erik Isakson Silset og i 1842 vart ho g. 1. g. med Jakob Jonson Bjerkeset som var husmann på Bjerkeset og saman med han hadde ho dottera: a/ Beret Johanna f. 1842. Som enke fekk ho saman med enkemann Knut Knutson Bjerkeset dottera: a/Gjertrud Anna f. 1849. Ho budde på plassen her i 1865.

------------------------------------
I FT1885 står det jo at de fikk tre barn til i tillegg til Gudrun. Konfirmerte i Kristiansund er skanna og du kan se etter om de står der. Dette kan være Josefa i FT1900.

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 3. september 2007 kl. 23.22

Hei igjen!

Tusen takk for alt du har funnet for meg. Nå har jeg noe å jobbe videre med.

Men du kan tro jeg har letet lenge før jeg fant igjen innlegget mitt.
Såg at det var blitt borte fra Tingvoll, men jeg hadde ikke anelse om hvor det var blitt av.
Fant det igjen ved å gå inn på moderator, og alle dine innlegg.

Mvh
Ann Britt :) :)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. september 2007 kl. 0.20

Ok, det lå en stund dobbelt, både i Tingvoll og Gjemnes, og jeg trodde at de lå "speilet" i et par dager. Men emnet gjorde tydeligvis ikke det.

Men du fikk vel epost om at det var lagt inn nye innlegg i emnet? Der kunne du ha klikket på den lenka i eposten, og så hadde du kommet rett til emnet ditt. Dette hvis du har krysset av i profilen din om at du vil ha epostvarsling ved endringer i emnene dine.

Det er ikke enkelt å finne dem i FT1900. Har heller ikke funnet dem i emigrantprotokollene fra Kristiansund. Hvis de har emigrert, må du også lete i de andre byenes emigrantprotokoller.

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 4. september 2007 kl. 8.59

Jeg har ikke fått noe mail om endring, og ikke husker jeg om jeg har krysset av for det heller. Men nå har jeg funnet det igjen, så da er alt i orden.

Det er jo mulig foreldrene er døde innen 1900, og at barna ble boende hos ulike familier. Jeg får bare lete videre. Nå har jeg iallefall noen navn.

Så igjen, tusen takk for hjelpen.

Mvh
Ann Britt :) :)

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. september 2007 kl. 19.04

Hans i 1865, men det visste du kanskje? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2225#ovre

Veø i fortid og nutid er gårdshistorie som omhandler Vestad, men familien er ikke omtalt der.

Jeg lurer også på om han ikke er født 15.sept, uten at det kanskje betyr så mye http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 12481&js=j

Mvh
Osvald

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 4. september 2007 kl. 20.47

Jeg har de opplysningene fra før. Det som er problemet er etterkommerne til Hans og søskene. Men takk allikevel.

Jeg har funnet konfirmasjonen til Gudrun Mathilde og Josepha Olive. De ble konfirmert i Kristiansund 1895 og 1897. De to andre døtrene til Hans fant jeg ikke som konfirmant. Men nå var det en del av kirkeboken som manglet på grunn av brann.

Mvh

Svar

Gå tilbake til «Gjemnes»