Ole Andersen, f 31.08.1857 fra Jevnaker (Olimb) til USA

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj05268
Sted: JAREN

Ole Andersen, f 31.08.1857 fra Jevnaker (Olimb) til USA

Legg inn av gj05268 » 3. september 2007 kl. 18.52

Ole Andersen ble født den 31.08 1857 på Olimbseiet i Jevnaker prestegjeld.
I 1873 ble han konfirmert i Jevnaker og i 1875 jobbet han som tjenestegutt på Aas søndre i Jevnaker.
I 1878 reiste han fra Jevnaker til Amerika

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul

Jeg har funnet han i emigrantprotokollen for Oslo og der står det at han skulle til Menomonee Wisconsin

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe

Nå kommer det jeg lurer litt på....er disse opplysningene jeg har funnet den Ole jeg er ute etter.
Er det noen som kan være så snill å sjekke dette for meg?

I 1880 teljinga nordmenn i Wisconsin fant jeg en Ole Anderson som ser ut til å passe med den Ole jeg er ute etter...

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul

I 1900 tellingen for Minneapolis,Hennepin,Minnesota er det en Ole N.Anderson født august 1857 som kom til USA rundt 1878,han er gift med Carrie født februar 1863 i Sverige.
De hardde følgende barn:Mabel født januar 1888 - Annie R. født Juni 1889 - Florence O. født juni 1892 - Helen L. født desember 1896 og Roy født februar 1898.
Alle barna er født i Minnesota og det kan se ut som Ole og Carrie var gift fra ca. 1886.
I 1895 tellingen for Minnesota ble Ole skrevet som O.M.Anderson
I 1920 tellingen bodde de fremdeles i Minneapolis med Anne R. 30 år og Ray på 21 år.

Er det noen som har mulighet til å sjekke om dette er riktig Ole jeg har fått opplysninger om :?:
Er det noen som kan gi meg andre opplysninger om ungene giftet seg og stiftet familie :?:
Hilsen Mette fra Hadeland

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Re: Noen som vil hjelpe med å sjekke noen opplysninger jeg h

Legg inn av dn19075 » 30. september 2007 kl. 2.07

Tror du bør sjekke om din Ole er nevnt i noen skifter etter at han emigrerte. Du kan være heldig, og at det der står hvor i USA han var bosatt.

- hanne line -

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 30. september 2007 kl. 6.00

Hei

Vet du hvor bokstaven N eller M kommer fra,ser han er døpt Ole og ved konfimasjonen er står det også bare Ole. Foreldrenes navn passer heller ikke inn med disse bokstavene
Finner en Ole M Anderson som ankommer Ellis i 1893 født 1857
Så ett eventuellt skifte etter foreldrene bør nok sjekkes.

Mvh
Solveig

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 30. september 2007 kl. 8.43

Hei Mette!
Legger linken til emigrasjons-protokollen her også, slik at den er med (linken i ditt innlegg er dessverre feil

Emigrasjon Ole Andersen fra Jevnaker

Jeg tviler på at den Ole N. Anderson er din. Han er veldig nøye med å ha med seg denne "N" hele veien, og den passer jo ikke med noe navn, slik Solveig forteller.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
dn21585
Sted: JAREN
Kontakt:

Legg inn av dn21585 » 30. september 2007 kl. 17.54

Hei alle mine medhjelpere..... :wink:

Takk for tipset jeg fikk.
Takk til deg Laila som la ved en ny link for meg,har blitt medlem siden jeg la ut denne etterlysningen og klarte ikke å rette den opp da siden jeg fikk nytt passord.Tenkte ikke så langt at jeg kunne legge ut en ekstra en som du har gjort..... :oops:
Jeg vet ikke hvor N eller M kommer inn i bildet,har bare de opplysningene jeg har lagt med + dåpsprotokollen hans.
Der heter han kun Ole.
Er veldig takknemlig for all hjelp jeg får....og jeg sier i fra når jeg har funnet noe....

Ha fortsatt en god dag
Ha fortsatt en god dag.....Mette på Hadeland

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»