Hei!
Kan noen med litt bedre kjennskap til Sunndal hjelpe denne damen?
Anna Olsdatter f. 12 mars 1876 i Sunndal. Døpt 13 april 1876. Foreldre: Ole Sivertsen og Kari Pedersdatter Grøsæter, Kilde: Sunndal (Hov) Klokkerbok 1869-1931, nr. 3
Konfirmert: 4. oktober 1891 (Grøsæter, Kilde: Sunndal (Hov) Klokkerbok 1869-1931, nr. 7)
Foreldrene giftet seg 21/10-1875 i Stangvik Kirke. De er født på Smaavold i 1853, og Ledingsøien i 1848.
Ole, født 6/10-1853, døpt 6/11-1853. Foreldre: Sivert Olsen Smaavolden og Anne Olsdatter.
Faddere: Lars Larsen Liagjeld, Ole Olsen Smaavolden, Peder Andersen Volland, Brit Olsd. Liagjeld, Gjøri Knudsd. Volland og Marit Olsd. Dalen.
Kilde: Sunndal (Hov) Kirkebok 1847-1877, folio 55 b.
Karen, født 25/12-1848, døpt 28/1-1849. Foreldre: Husmann Peder Olsen Leding og Asbjør Larsdatter.
Faddere: Ole Olsen Øren, Marit Olsd. ibid, Ole Olsen Leding, Jørgen Larsen T???? og Gjertrud Larsdatter ibid.
Kilde: Sunndal (Hov) Kirkebok 1847-1877, folio 19 b.
I 1865 bor følgende familie i Hof Sogn, %Sundalsøren%, %93%:
Peder Ols., Logerende, Tømmermand, g, 48, m, Sundals Prgj.
Asbjørg Larsd., hans Kone, g, 50, k, Sundals Prgj.
Oline Pedersd., deres Datter, ug, 11, k, Sundals Prgj.
Gjertrud Pedersd., deres Datter, ug, 9, k, Sundals Prgj.
Videre sier denne amerikaneren:
Immigrated to USA in 1894 (US Census) with the help of her uncle J.P. Hogstad (Jon Peder Hogstad), the first Norwegian American missionary to Madagascar. He was her uncle through marriage, I believe as he married Oline Grodal. I think it is possible that Oline and my great grandmother, Kari Grosater Grodal might have been sisters?? Oline also had a sister named Gjertrud. I see Grodal names as a witness/godparents in the digitalarkivet under my grandmother's birth register.
Over er det Karen eller Karis foreldre som bor sammen med døtrene Oline og Gjertrud, men jeg finner ikke ektskapet til Oline, angivelig med Jon Peder Hogstad. Jeg finner heller ikke emigrasjonen deres.
Children of Ole and Kari: Anne Olsdatter, born 21 January 1878. She immigrated to USA in 1902 as Anne Grodal. Source is Ancestry.com and Ellis Island Passenger List. This of course is my grandmother's sister.
Married: Mons Iverson Lysne on 05 January 1901 in Grand Forks, North Dakota. Used the name Annie Jenstad as maiden name.
Source: Certificate of Marriage from Grand Forks, Grand Forks, North Dakota, USA
Died: 5 July1962 in Williston, North Dakota, USA
Children: Had 6 children, all born and now all dead.
Here is the problem:
After she came to America she used the last name as Jenstad. Her obituary states Anna Jenstad was born March 12, 1876 in Kristiansund. But she was not born in Kristiansund. So, Anna Jenstad does not appear in Ancestry.com or Ellis Island records. But, she may have come to America as M. Grodal in 1894 per Ellis Island. Why is it that she had the last name as Jenstad? Did she just change her name or is it due to a farm that the family lived on?
I am interested in knowing:
1. Are there any living relatives in Norway?
2. History of Ole Sivertsen and Kari Pedersdatter? What was their occupation?
3. Why did my grandmother come to the USA? My family did not record any history and my grandmother just did not talk about her heritage?
4. Immigration details of Anna Olsdatter Jenstad-name of ship, name she used when immigrated, etc.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
Slekt på Grøsæter, Smaavolden og Leding
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: HAMAR
- Kontakt:
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Re: Slekt på Grøsæter, Smaavolden og Leding
Hei Liv, jeg får skrive på norsk, og noen av problemene er løst ved å referere fra Sunndal I, s 189 (og så har jeg tatt med rettelsene i "Meir om befolkninga i Sunndal på 1800-talet" av Knut Sæther s 35, altså rettet det som står i Sunndalboka til Ivar Seljedal)
Lillesuen under bruk 2 (avGjøra). Bosted uten jordbruk. - Sivert Olsen bodde her som husmann uten jord. Han var f. 1819, sannsynligvis sønn av husmann Ole Bersvendsen Rabben. Lilledal. Sivert ble i 1853 gift med Anne Olsdatter, f. 1828, datter av husmann Ole Gunnarsen Småvollan. Barn:
1) Ole f. 1853, utvandret der - døde på et sagbruk i Jemtland. Han var gift med Kari Pedersdatter, datter til husmann Peder Olsson på Grøsetra under Grødalen. Dei hadde ei dotter Anne f. 1878. Anne og mora held i 1900 til på Nylykkja (kanskje var dette plassen Førkjet under Torske).
2) Ole f 1855, utvandret 1888.
3) Anne f 1858, utvandret 1883.
4) Mildri f 1866, utvandret 1885.
5) Brit f 1863, utflyttet til Oppdal, men bodde i eldre år på plassen Sjurstuen under Jenstad. Hun hadde to barn: Sivert f 1888 (far Erik Jonsson Sliper frå Oppdal) og Anna f 1893 (far Anders Gunnarsen, sønn av Gunnar Endresson I, Øver Niskja bruk 1).
6) Marit f 1866, ble i 1886 gift med Nils Ivarsen Grødal, og er sannsynligvis fraflyttet bygden. De fikk dottera Olima f 1885).
7) Gunnar f 1869, skal være utvandret.
Sivert Olsen var snekker. Han bodde først som inderst på Småvollan. Flyttet omkring 1860 til Gjøra. I slutten av 60-årene flyttet han til Jenstad, hvor han ble husmann på plassen Sjurstuen, se videre under denne plass."
Så langt fra Lillestuen.
På Sjurstuen s 220 i Sunndal I finner jeg mer om Sivert.
" Denne plass ble omkring 1868 utlagt Sivert Olsen, f 1819. Sivert døde i 1879. Konen døde i desember 1906 på Jenstadlien. I 1875 var det på Sjurstuen 1 ku 3 sauer, men ingen utsæd.
En datter av Sivert Olsen og hustru, nemlig Brit Sivertsdatter f 1863, flyttet 1878 til Oppdal, men kom senere tilbake til bygden og tok bopel på Sjurstuen, - der bodde hun i 1890 (ugift) sammen med sin mor, husmannsenken Anne Olsdatter"
Hilsen
Osvald
Lillesuen under bruk 2 (avGjøra). Bosted uten jordbruk. - Sivert Olsen bodde her som husmann uten jord. Han var f. 1819, sannsynligvis sønn av husmann Ole Bersvendsen Rabben. Lilledal. Sivert ble i 1853 gift med Anne Olsdatter, f. 1828, datter av husmann Ole Gunnarsen Småvollan. Barn:
1) Ole f. 1853, utvandret der - døde på et sagbruk i Jemtland. Han var gift med Kari Pedersdatter, datter til husmann Peder Olsson på Grøsetra under Grødalen. Dei hadde ei dotter Anne f. 1878. Anne og mora held i 1900 til på Nylykkja (kanskje var dette plassen Førkjet under Torske).
2) Ole f 1855, utvandret 1888.
3) Anne f 1858, utvandret 1883.
4) Mildri f 1866, utvandret 1885.
5) Brit f 1863, utflyttet til Oppdal, men bodde i eldre år på plassen Sjurstuen under Jenstad. Hun hadde to barn: Sivert f 1888 (far Erik Jonsson Sliper frå Oppdal) og Anna f 1893 (far Anders Gunnarsen, sønn av Gunnar Endresson I, Øver Niskja bruk 1).
6) Marit f 1866, ble i 1886 gift med Nils Ivarsen Grødal, og er sannsynligvis fraflyttet bygden. De fikk dottera Olima f 1885).
7) Gunnar f 1869, skal være utvandret.
Sivert Olsen var snekker. Han bodde først som inderst på Småvollan. Flyttet omkring 1860 til Gjøra. I slutten av 60-årene flyttet han til Jenstad, hvor han ble husmann på plassen Sjurstuen, se videre under denne plass."
Så langt fra Lillestuen.
På Sjurstuen s 220 i Sunndal I finner jeg mer om Sivert.
" Denne plass ble omkring 1868 utlagt Sivert Olsen, f 1819. Sivert døde i 1879. Konen døde i desember 1906 på Jenstadlien. I 1875 var det på Sjurstuen 1 ku 3 sauer, men ingen utsæd.
En datter av Sivert Olsen og hustru, nemlig Brit Sivertsdatter f 1863, flyttet 1878 til Oppdal, men kom senere tilbake til bygden og tok bopel på Sjurstuen, - der bodde hun i 1890 (ugift) sammen med sin mor, husmannsenken Anne Olsdatter"
Hilsen
Osvald
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Hei igjen Liv Marit! Her er litt mer.
Om Peder Olsen finner jeg s 317 og 318 i bind III under Grøseter.
"... denne mann (Peder Olsen ) vat f 1817, sønn av foreldre Ole Sande og pike Kari Pedersdatter, står det i kirkeboken. Ved nærmere ettersyn og undersøkelse viser det seg at Peder Olsen vissnok var brorsønn av Jon Olsen (en tidligere bruker, min anm.). I 1846 var Peder Olsen gift med Asbjørg Larsdatter, f 1816 av foreldre husmann Lars Jørgensen Trøledvoll og vordende hustru Anne Amundsdatter. Peder Olsen var husmann på Leangøyen under Leangen ca 1847-55, deretter en kortere tid forpakter på Mæle, losjerte i 1865 som tømmermann på Sunndalsøra. I 1875 dodde han med familie hos farbror Jon Olsen Grøseter og hjalp ham med plassens drift.
Peder Olsen og hustru Asbjørg hadde følgende barn:
1) Kari f 1848, ble 1875 gift med veiarbeider Ole Sivertsen Småvollan.
2) Marit f 1851, ble husmannskone på Toskeløkken.
3) Oline f 1854, utvandret 1882, ble gift med misjonsprest Hogstad og var mange år på Madagaskar. Døde på Grøa 1943.
4) Gjertrud f 1857, utvandret 1880.
... Peder Olsen vedble å bo på plassen. Han døde 1890 og konen Asbjørg i 1893."
Hilsen
Osvald
Om Peder Olsen finner jeg s 317 og 318 i bind III under Grøseter.
"... denne mann (Peder Olsen ) vat f 1817, sønn av foreldre Ole Sande og pike Kari Pedersdatter, står det i kirkeboken. Ved nærmere ettersyn og undersøkelse viser det seg at Peder Olsen vissnok var brorsønn av Jon Olsen (en tidligere bruker, min anm.). I 1846 var Peder Olsen gift med Asbjørg Larsdatter, f 1816 av foreldre husmann Lars Jørgensen Trøledvoll og vordende hustru Anne Amundsdatter. Peder Olsen var husmann på Leangøyen under Leangen ca 1847-55, deretter en kortere tid forpakter på Mæle, losjerte i 1865 som tømmermann på Sunndalsøra. I 1875 dodde han med familie hos farbror Jon Olsen Grøseter og hjalp ham med plassens drift.
Peder Olsen og hustru Asbjørg hadde følgende barn:
1) Kari f 1848, ble 1875 gift med veiarbeider Ole Sivertsen Småvollan.
2) Marit f 1851, ble husmannskone på Toskeløkken.
3) Oline f 1854, utvandret 1882, ble gift med misjonsprest Hogstad og var mange år på Madagaskar. Døde på Grøa 1943.
4) Gjertrud f 1857, utvandret 1880.
... Peder Olsen vedble å bo på plassen. Han døde 1890 og konen Asbjørg i 1893."
Hilsen
Osvald
-
- Kontakt:
Hei!
Tusen takk!
Jeg så at det var skrevet en artikkel om denne misjonspresten, men jeg har ikke fått tak i forfatteren av den enda.
Jeg skal lete mer å se om det er mulig å finne ut når de emigrerte.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
Tusen takk!
Jeg så at det var skrevet en artikkel om denne misjonspresten, men jeg har ikke fått tak i forfatteren av den enda.
Jeg skal lete mer å se om det er mulig å finne ut når de emigrerte.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Se årboken 1994 http://www.inderoymuseumoghistorielag.org/?vis=aarbok det er kanskje samme mann?
-
- Kontakt:
Hei!
Ja, det er denne jeg tenker på, men jeg har ikke tilgang til den årboka.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
Ja, det er denne jeg tenker på, men jeg har ikke tilgang til den årboka.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad