Dødsanmeldelsesprotokoll - hvordan tolke innhold.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Dødsanmeldelsesprotokoll - hvordan tolke innhold.

Legg inn av Kjell Halvorsen » 18. august 2007 kl. 22.32

Hei,

Følgende er utdrag fra dødsanmeldelsesprotokoll 1875 for Holmestrand:
'Rorskarl Johan Christian Schrøder, 82 Aar gammel, anmeldt død 19 aug av broder Ole Olsen Schrøder. Som den Afdødes Efterladte: Kone (3die) Helene, af 1ste Ægteskab 6 myndig børn, af 2dre Ægteskab ingen, af 3die Ægteskab ingen'.

Fordi barna, som omtales 'Som den Afdødes Efterladte', oppgis å være myndige, har jeg dratt den slutning at disse fortsatt levde da faren døde, men kan denne teksten tolkes annerledes ? :?

Takknemlig for synspunkter.

Mvh Kjell H.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Dødsanmeldelsesprotokoll - hvordan tolke innhold.

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 19. august 2007 kl. 0.51

Jeg ser ingen annen tolkning. Språklig sett vil det vel høres noe underlig dersom man skulle snakke om å etterlate seg døde barn.

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Dødsanmeldelsesprotokoll - hvordan tolke innhold.

Legg inn av Kjell Halvorsen » 19. august 2007 kl. 1.30

Takk for innspill, Arild. Greit med bekreftelsen om at du ser det på samme måte.

Mitt problem blir nå å lete opp ytterligere et barn, utover de 6 jeg vet om, etter Johan Christian Schrøder og Fredrikke Gulliksdatter. Dette fordi en datter døde i 1865 og da skulle det ikke vært mer enn 5 myndige barn i live i 1875. Jeg må nok gå tilbake til kirkeboka og lete skikkelig etter fødsler i perioden 1818-1839 en gang til, evt saumfare konfirmantlistene 14-16 år senere enda en gang !

I dødsanmeldelsesprotokollen var forøvrig anmerket 'Der opgives at boet intet er eiende' og dette innebærer vel kanskje at det heller ikke ble foretatt skifte, hvor det kunne blitt oppgitt de etterlatte barns navn/bosted ?

Kjell H.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»