Steds- og tidfesting av bilde

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Steds- og tidfesting av bilde

Legg inn av Liv Ofsdal » 3. august 2007 kl. 18.47

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut ca når vedlagte bilde er tatt og evt hvor?
Tenker på klær de har på seg - noen som kan se om det har noe med lokal bekledning å gjøre?

Sikkert et skudd i blinde men jeg må jo prøve :roll:

Bildet lå i et fotoalbum som jeg har arvet etter farmoren min
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Steds- og tidfesting av bilde

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. august 2007 kl. 18.56

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mht hvor bildet stammer fra, men for meg ser det ut til å være tatt i 1930-årene, etter klærne å dømme.
Selvfølgelig kan jeg ta feil.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 3. august 2007 kl. 19.08

Takk for svar!

Vil komme med litt tilleggsopplysninger:

Jeg antar at dette enten er fra Oslo-området hvor min fars slekt kom fra eller fra vestlandet hvor min fars samboer kom fra.

Det står selvfølgelig ikkeno på baksiden av bildet som kan hjelpe :(
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 3. august 2007 kl. 19.11

Til venstre på bilde står det ei ung dame med kne-sid kjole med lys stripe over brystet. En slik kjole, og ganske lik hårfrisyre, hadde min farmor da hun var 17-18 år. Min farmor ble født i 1924. Nå vet jeg jo ikke hvor fort motene spredte seg, men det kan jo gi et lite hint.

Jeg vil nok tro at dette bildet er fra krigens dager. Se på bruden. Hun har ikke noen utpreget brudekjole, men har brukt en vanlig pen-kjole. Kanskje til og med mot slutten av krigen?

Bare noen forslag selvsagt... :)
mvh Torill Aasegg, Byneset

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 3. august 2007 kl. 19.15

Jeg kan ikke hjelpe deg med stedsangivelse, men ser på vinduene til høyre i bildene. De er såpass store at jeg vil tro det er et forsamlingshus de har i bakgrunnen. Vanlige folk hadde vel ikke så store vinduer i heimene sine....?

Jeg synes ikke det ser ut som en forretningsgård heller, i og med at det er såpass lite i vinduene....
mvh Torill Aasegg, Byneset

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 3. august 2007 kl. 19.23

Man kan også legge merke til at det synes være vestlandspanel på huset, og at det er annen og eldre type skjortesnipper på de eldre herrer i forsamlingen enn de yngre (f.eks. på det som trolig er brudens far og mann nr. 2 fra høyre, de begge har også klokkekjeder for lommeur.)

dn09431
Sted: AULI

Legg inn av dn09431 » 3. august 2007 kl. 19.23

Tror dette bildet er fra perioden 1935-1945. Men hvor det er tatt er ikke så godt å si, men jeg ville vel neppe tro at det er fra en by.

mvh DAG

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 3. august 2007 kl. 19.53

Men... Vestlandet hadde store bunad-tradisjoner.. dette er en festdag - ingen bunader?

Enig med Torill - dette må være et forsamlingshus.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn09431
Sted: AULI

Legg inn av dn09431 » 3. august 2007 kl. 20.11

Det avhenger jo litt på hvor på vestlandet dette evt. er fra. Men hvis bildet er fra 1930-40 tallet, var det vel ikke helt in med bunader.
(men han har jo kraftige strikka strømper gutten i forgrunnen, i Oslo-området ville kanskje han ikke hatt mønster på strømpene)?

mvh DAG

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 3. august 2007 kl. 21.33

Hvis man forstørrer bildet (klikker på det og deretter på symbolet nederst i høyre hjørne) synes det stå et husnummer 6 på veggen rett til venstre for det store vinduet til høyre. I så fall må bildet åpenbart være fra et bysamfunn, noe som i tilfelle forklarer fravær av folkedrakter dersom dette er på Vestlandet. I f.eks. Hardanger ville man på 30-tallet helt klart ofte ha sett skaut på konene. Her er alle kvinner barhodede, unntatt bruden selvfølgelig.
En motekyndig vil sikkert kunne mene noe om når det ble mulig å gå med knekorte kjoler og skjørt.
Hvis du vet hvor på Vestlandet din fars samboer kom fra, kunne du forsøke å sende bildet til en lokalavis, det er ofte folk i distriktene kan identifisere hus på gamle bilder.

Vennlig hilsen Kjetil Straume

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 4. august 2007 kl. 23.32

Hei og takk for alle svar!!

Jeg vet ikke hvor på vestlandet min fars samboer kom fra - kun fornavnet hennes og at hun var vestlending.

Jeg heller nok mest til at dette er mer et bybilde enn fra landet - og tidfestelse rett før/evt under 2. verdenskrig.

Noe nærmere kommer jeg antagelig ikke.

Det var et forsøk på å finne ut litt om bildet - at noen ville kjenne igjen stedet hadde vært mer enn tilfeldig! :o

Så igjen - takker for svar! :)
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal

Svar

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»