Hei!
Guri Iversdotter Byrberget/Byre/Berget f. 1830, Kristoffer Johannesson Grøna/Grønen/Grønner f. 1831 - båe i Lom, Oppland. Dei gifta seg i 1856.
Desse kom til Gomalandet, nokon som veit kva tid dei kom dit, kva tid dei døydde, og kanskje elles noko? T.d.; kva arbeidde dei med?
Her er dei iallfall i 1865: digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=57&filnamn=f61503&gardpostnr=411&personpostnr=4257#nedre - Då må dei ha fløtt berre omlag eit år før, for yngste bornet; Iver, var berre eitt år i 1865, og oppgjeve som fødd i Lom.
Guri og Kristoffer Grønner på Gomalandet
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Guri og Kristoffer Grønner på Gomalandet
Sønnen Johannes i FT1900 Han bor i samme området som i 1865. Ragnhild i FT1900. Hun bor i samme området og ikke så langt fra Johannes.
Broren Erik i FT1900.. Sommer- og ferietid nå. Vet ikke når vi får tid til å sjekke andre kilder.
Broren Erik i FT1900.. Sommer- og ferietid nå. Vet ikke når vi får tid til å sjekke andre kilder.

-
Det gikk litt fort tidligere i dag. De kom flyttende til Kristiansund før FT1865. Kirkebøkene i Kristiansund er brannskadet for perioden 1838-1950. Det finnes imidlertid innflyttingslister for perioden 1865-1876. De kan stå nevnt der, hvis ikke akkurat deres innførsel er brent bort......
På biblioteket i Kristiansund har vi også FT1870, 1875 og 1885 som vi kan sjekke etter folkene samt at vi har arkivet etter Einar Thurn-Christensen som kalte seg ETC. Du kan lese om arkivet til ETC på den lenka. Ingenting av det ligger på nettet, men i DIS-Kristiansund har vi planer om å skanne noe av arkivet til ETC, i samarbeid med biblioteket, og gjøre det lettere tilgjengelig.
Jeg får sannsynligvis tid i morgen, lørdag, til å se i kildene etter disse folkene.
På biblioteket i Kristiansund har vi også FT1870, 1875 og 1885 som vi kan sjekke etter folkene samt at vi har arkivet etter Einar Thurn-Christensen som kalte seg ETC. Du kan lese om arkivet til ETC på den lenka. Ingenting av det ligger på nettet, men i DIS-Kristiansund har vi planer om å skanne noe av arkivet til ETC, i samarbeid med biblioteket, og gjøre det lettere tilgjengelig.
Jeg får sannsynligvis tid i morgen, lørdag, til å se i kildene etter disse folkene.

Tusen takk for svar , og spesielt takk for engasjementet! 

-
Hei, sitter nå på biblioteket og ser i de kildene de har her. Jeg skriver fortløpende hva jeg finner ut.
I ETC er ikke familien nevnt under Grøn- i slektsregistret hans A1. Vår erfaring i Kristiansund er at ETC tok utgangspunkt i FT1891 da han lagde dette. Han har fylt på med opplysninger fra folketellingene i 1900, 1865 og 1875, men han har ikke brukt bytellingene i 1870 og 1885. For enkelte familier har han også ført på fødselsdato, og ETC klippet også ut dødsannonsene i Kristiansundsavisene ca. 1935-1961, og har ført på dette i slektsregistret sitt.
Det kan bety at hvis Guri og Kristoffer ikke var i live i 1891, så har han ikke tatt dem med. Hvis de har vært huseiere, er de med i slektsregistret uansett. Og det var ingen Kristoffer Johannesen/Johansen/Johnsen hos ETC.
Under Kristoffersen kom det en del om sønnene:
"A1. Kristoffersen (Garmo), Johannes f. 21/6 1855 Lom. Fisker
x
B Knud Kristoffersen 4/1 1875 Lom. Bøkker, Gomalandet
A2. Erik Kristoffersen f. 1862 Garmo, Lom.
Bøkkersvend, senere fergemann, Gomalandet (1900).
x Beret Larsen Dybvig f. 1/12 1855 Frei
B1. Magda Kristoffersen f. 1887 Kr.sund
B2. Karl Gustav Kristoffersen f. 6/9 1889 Kr.sund
B3. Marie Kristoffersen f. 1893 Kr.sund
B4. Laura Kristoffersen f. 1895 Kr.sund"
"Kristoffersen, Iver f. 1865, Tingvoll
x Ane f. 1864, Halsa
B1. Gudrun Kristoffersen f. 1897 Kr.sund"
I FT1875 finner jeg dem ikke i Kristiansund. Det at Johannes Kristoffersens sønn står født i Lom, trodde jeg først var en feil av ETC, men så sjekket jeg FT1875 for Lom og fant hele familien der.
På plassen Berget under garden Garmo søndre, står Kristoffer Johannesen som "Forpagter af Pladsen".
Der står det også at sønnen Iver ble født i Stangvik prestegjeld i 1865
Jeg finner ikke Iver, Johannes eller Erik Kristoffersen i FT1885. Da bør du nok lete litt mer etter dem i Lom, og se når de flyttet ut igjen.
I ETC er ikke familien nevnt under Grøn- i slektsregistret hans A1. Vår erfaring i Kristiansund er at ETC tok utgangspunkt i FT1891 da han lagde dette. Han har fylt på med opplysninger fra folketellingene i 1900, 1865 og 1875, men han har ikke brukt bytellingene i 1870 og 1885. For enkelte familier har han også ført på fødselsdato, og ETC klippet også ut dødsannonsene i Kristiansundsavisene ca. 1935-1961, og har ført på dette i slektsregistret sitt.
Det kan bety at hvis Guri og Kristoffer ikke var i live i 1891, så har han ikke tatt dem med. Hvis de har vært huseiere, er de med i slektsregistret uansett. Og det var ingen Kristoffer Johannesen/Johansen/Johnsen hos ETC.
Under Kristoffersen kom det en del om sønnene:
"A1. Kristoffersen (Garmo), Johannes f. 21/6 1855 Lom. Fisker
x
B Knud Kristoffersen 4/1 1875 Lom. Bøkker, Gomalandet
A2. Erik Kristoffersen f. 1862 Garmo, Lom.
Bøkkersvend, senere fergemann, Gomalandet (1900).
x Beret Larsen Dybvig f. 1/12 1855 Frei
B1. Magda Kristoffersen f. 1887 Kr.sund
B2. Karl Gustav Kristoffersen f. 6/9 1889 Kr.sund
B3. Marie Kristoffersen f. 1893 Kr.sund
B4. Laura Kristoffersen f. 1895 Kr.sund"
"Kristoffersen, Iver f. 1865, Tingvoll
x Ane f. 1864, Halsa
B1. Gudrun Kristoffersen f. 1897 Kr.sund"
I FT1875 finner jeg dem ikke i Kristiansund. Det at Johannes Kristoffersens sønn står født i Lom, trodde jeg først var en feil av ETC, men så sjekket jeg FT1875 for Lom og fant hele familien der.

På plassen Berget under garden Garmo søndre, står Kristoffer Johannesen som "Forpagter af Pladsen".

Der står det også at sønnen Iver ble født i Stangvik prestegjeld i 1865
Jeg finner ikke Iver, Johannes eller Erik Kristoffersen i FT1885. Da bør du nok lete litt mer etter dem i Lom, og se når de flyttet ut igjen.

Hei! Tusen takk for fantastisk oppslag!
Eg søkjer berre skjebna til Guri og Kristoffer til mi ættesoge, dei blir førte der fordi ho er syster til mi tipp-tipp-oldemor. Difor er det interessant å finne ut kvar det vart av dei to. (Kva tid dei døydde, kvar dei budde - og om mogleg: kva dei okkuperte tida med)
Men; eg hadde gløymt at Kristoffer og Guri var forpaktarar på Byrberget, dei og borna står t.o.m. nemnd i Bygdabok for Lom, bind 1 - side 110 og 111 (om det er av interesse):
"Kring 1875
Guri Ivarsdotter f. 1830. Gift 1856 med Kristoffer Johannesson f. 1831 i Søre Grøna u. gnr 20-1. Dei er nemnde husm.folk u. Grøna kring 1860, og i 1865 er dei førde som innerstar der, mellombels fråverande. Dei er reg. på Gomalandet i Kristiansund i same folketeljinga. I 1875 står dei som "Forpakter af Plads" her saman med foreldra hennar. Born:
1. Johannes f. 1855. Budde i Nyvegen i Kristiansund 1900, gift m. Marit f. 1862 i Vågå, var "jodfabrikarbeider".
2. Ragnhild f. 1857. Tenestjente på Systugu [Garmo] 1875, fekk med ein Anton Olsson sonen: Kristoffer Gunerlius f. 1883. I 1900 budde båe i Hegreberget i Kristiansund, Ragnhild gift m. Iver Paulsen f. 1857 i Bud. Kristoffer var visargut.
3. Ola f. 1859. Tenestkar på Systugu [Garmo] 1875.
4. Eirik f. 1861. Budde i Kristiansund 1900, gift m. Beret f. 1855 i "Fredø", var "flødmand".
5. Iver f. ca 1865 i Stangvik prestegjeld.
6. Embjørg f, 1869.
7. Guri f. 1872.
8. Knut f. 1875."

Eg søkjer berre skjebna til Guri og Kristoffer til mi ættesoge, dei blir førte der fordi ho er syster til mi tipp-tipp-oldemor. Difor er det interessant å finne ut kvar det vart av dei to. (Kva tid dei døydde, kvar dei budde - og om mogleg: kva dei okkuperte tida med)
Men; eg hadde gløymt at Kristoffer og Guri var forpaktarar på Byrberget, dei og borna står t.o.m. nemnd i Bygdabok for Lom, bind 1 - side 110 og 111 (om det er av interesse):
"Kring 1875
Guri Ivarsdotter f. 1830. Gift 1856 med Kristoffer Johannesson f. 1831 i Søre Grøna u. gnr 20-1. Dei er nemnde husm.folk u. Grøna kring 1860, og i 1865 er dei førde som innerstar der, mellombels fråverande. Dei er reg. på Gomalandet i Kristiansund i same folketeljinga. I 1875 står dei som "Forpakter af Plads" her saman med foreldra hennar. Born:
1. Johannes f. 1855. Budde i Nyvegen i Kristiansund 1900, gift m. Marit f. 1862 i Vågå, var "jodfabrikarbeider".
2. Ragnhild f. 1857. Tenestjente på Systugu [Garmo] 1875, fekk med ein Anton Olsson sonen: Kristoffer Gunerlius f. 1883. I 1900 budde båe i Hegreberget i Kristiansund, Ragnhild gift m. Iver Paulsen f. 1857 i Bud. Kristoffer var visargut.
3. Ola f. 1859. Tenestkar på Systugu [Garmo] 1875.
4. Eirik f. 1861. Budde i Kristiansund 1900, gift m. Beret f. 1855 i "Fredø", var "flødmand".
5. Iver f. ca 1865 i Stangvik prestegjeld.
6. Embjørg f, 1869.
7. Guri f. 1872.
8. Knut f. 1875."
-
Det var da kjekt at du fant dem i Lom igjen.
Stesønnen til Ragnhild i FT1900, Kristoffer Olsen, født i Lom i 1883, var det et barnebarn til Kristoffer og Guri?
Vet du når og hvor mange av denne familien som flyttet tilbake til Kristiansund?
Både Johannes Kristoffersen og hans svoger, Iver Paulsen, jobbet på jodfabrikken i Vågen. Det gjorde også min tippoldefar , Nikolai Knobloch.
Øvrevågen hvor den lå, var beryktet for "vågarampen". Litt eldre gutter som man skulle passe seg for. De hegnet om sitt territorium i Øvrevågen. Der gikk også veien fra sentrum til Gomalandet og Nordlandet. Et alternativ for å slippe forbi var å ta sundbåt eller fergemann (fløttmann). Det var om kveldene at vågarampen var aktiv; etter at de hadde kommet hjem fra arbeidet. Jeg har sett vågarampen nevnt i kildene i hvertfall fra 1910 og var også et kjent begrep under krigen.
Jeg snakket med en som fortalte om da han var 10-12 år, og ikke hadde penger til sundbåt under krigen da han skulle hjem til Nordlandet etter å ha vært på kino. Han kom seg forbi Øvervågen bare med et par spark i baken, og ved en rask spurt. Han ble hyllet som en helt av de andre guttene i gata, da han kom hjem på Nordlandet, at han hadde kommet seg helskinnet forbi Vågarampen.

Stesønnen til Ragnhild i FT1900, Kristoffer Olsen, født i Lom i 1883, var det et barnebarn til Kristoffer og Guri?
Vet du når og hvor mange av denne familien som flyttet tilbake til Kristiansund?
Både Johannes Kristoffersen og hans svoger, Iver Paulsen, jobbet på jodfabrikken i Vågen. Det gjorde også min tippoldefar , Nikolai Knobloch.

Jeg snakket med en som fortalte om da han var 10-12 år, og ikke hadde penger til sundbåt under krigen da han skulle hjem til Nordlandet etter å ha vært på kino. Han kom seg forbi Øvervågen bare med et par spark i baken, og ved en rask spurt. Han ble hyllet som en helt av de andre guttene i gata, da han kom hjem på Nordlandet, at han hadde kommet seg helskinnet forbi Vågarampen.

Kristoffer Olsen var nok ikkje Ragnhild sin steson, men helst Iver Paulsen's - Kristoffer var Ragnhild sin son med Anton Olsen.
Dei som kom attende til Kristiansund (FT 1900):
Johannes: Johannes Kristoffersen
Knut: Knut Kristoffersen
Eirik: Erik Kristoffersen
Iver: Iver Kristoffersen - her er også mor hans; men fødestaden hennar er feil, det skal vere Lom - og så står ho som svigermor...dei som står i ein husstand, står vel i forhald til "husfaren"? Då vert det feil...
Ragnhild: Ragnhild Paulsen
Guri d.y.: Guri Rø
Då vantar vel berre Ola og Embjørg?
Dei som kom attende til Kristiansund (FT 1900):
Johannes: Johannes Kristoffersen
Knut: Knut Kristoffersen
Eirik: Erik Kristoffersen
Iver: Iver Kristoffersen - her er også mor hans; men fødestaden hennar er feil, det skal vere Lom - og så står ho som svigermor...dei som står i ein husstand, står vel i forhald til "husfaren"? Då vert det feil...
Ragnhild: Ragnhild Paulsen
Guri d.y.: Guri Rø
Då vantar vel berre Ola og Embjørg?